Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tamsvin

Featured Replies

Publicerat

När jag i godan ro satt och åt frukost så blir det ett väldigt liv på hundarna utanför, på ett sätt som jag inte är van vid så jag går ut och tittar vad det är. När jag öpnar dörren så ser jag hur grannens tamgris traskar iväg härifrån.

Nu undrar jag vad som gäller med tamgrisar? Att man inte får skjuta grannens ko vet jag och kan jag förstå men en tamgris kan ju utan problem para sig med vidsvin som är en vild art och det är ju definitivt inte önskvärt.

Publicerat

Prova att ringa grannen så den för hämta sin gris.

/Chris

Publicerat

Jag avråder dig att panga grisen, Prata med grannen om att han kanske ska fixa lite bättre stängsel.

Skulle du ha skjutut grannens hund? den skulle kunna para sig med dina hundar!

Tror att länsman och alla djurrätts smurfar inte skulle bli så glada om du inte har grannens tillåtelse att skjuta grisen.

Publicerat
  • Författare

Självklart så tänker jag inte skjuta den här grisen! Frågan gäller väl kanske mer i förlängningen. Vad händer om det blir förvildade tamsvin som det inte är någon som har koll på?

Sen så är det här den typen av granne som man inte vill ha så mycket med att göra. Om han sköter sitt så sköter jag mitt.

Publicerat

Det är inte alltid vildsvinen accepterar våra tamgrisar. En kompis hade en tam gylta på gården som tog sina lovor in i skogen ibland. En dag kom den hem helt uppriven på sidan så tarmarna hängde ut. Ett långt snitt från en förmodad vildsvinsgalt hade åsamkat detta. Kan även vara en sugga, men såret var alldeles för djupt.

Ja, gyltan fick avlivas.

Publicerat
Självklart så tänker jag inte skjuta den här grisen! Frågan gäller väl kanske mer i förlängningen. Vad händer om det blir förvildade tamsvin som det inte är någon som har koll på?

Sen så är det här den typen av granne som man inte vill ha så mycket med att göra. Om han sköter sitt så sköter jag mitt.

Ja grannen är ju din att hantera, förvildade djur såsom tamsvin, katter, hundar med flera är i det stora ett ansvar för det allmänna men för fall där man vet vems djuret är det givetvis ägarens,

säg nu att svinet blir vilt så det inte låter fånga sig och roar sig med att söndra din trädgård, du då kan inte med stöd av skyddsjaktsreglerna ta det av daga utan är hänvisad till att grannen kommer till dig för att göra dådet,

att skjuta annans tamboskap även om det är lite vild är skadegörelse och ev djurplågeri om man inte gör det rätt.

Så frågan som helhet är lite svår och kantig, lösningarna ligger mer i samarbete än något annat.

En sista notering är att nödreglerna givetvis gäller vid intermezzon med den aktuella nassen.

/Christian