Publicerat November 10, 200520 yr I morgon ska jag äntligen få prova på att jaga med trädskällare, jag har velat prova på detta under en lång tid och nu blir det äntligen av. Jag har en arbetskamrat som har en bra norrbottensspets som vi ska jaga bakom. Det ska bli superkul att se hur denna hund arbetar i skogen och se agerandet under ett träd då den förhoppningsvis ställer en fågel. Jag hoppas på god tur.
Publicerat November 10, 200520 yr Kanske skulle passa med ett smakprov då? http://www.skucku.se/diverse/marja.wmv
Publicerat November 11, 200520 yr Grattis! Att du får prova på jakternas jakt:) och med rätt hundras också inte någon röd liten sak
Publicerat November 11, 200520 yr Författare Vi hittade jätte tjädrarna som jag har letat efter, hundet tog upp den men det var mycket snårigt so fågeln såg oss först. Men det var skitkul och jag hoppas att jag får vara med igen.
Publicerat Augusti 14, 200619 yr Uppar dennan gamla tråden!!! Dryga veckan kvar till premiär!! Vad man längtar! Hoppas att jycken vill skälla fågel. Har inte så stora förväntningar på första hösten men man kan ju alltid hoppas Någon mer som längtar?
Publicerat Augusti 14, 200619 yr Längtar så man håller på att spricka. Valpen har ju skällt tjäder några ggr, så det ska bli spännande att försöka komma till avslut. Så fort det blir lovligt. ;D Kanske är någon som har lite tips hur man ska gå till väga när han skäller, eftersom jag är helt grön på fågeljakt. Har smugit på flera av tjädrarna han skällt på men dom lyfter alltid innan jag hinner lokalisera fågeln, så helt klart gör jag något stort fel. ??? (Troligtvis för ivrig. ???).
Publicerat Augusti 14, 200619 yr Det enda min har skällt är ekorre och kråka .. Däremot är hon väääldigt intresserad av älg så jag är lite rädd att hon ska damma iväg efter någon
Publicerat Augusti 19, 200619 yr Nu är det mindre än en vecka kvar och semestern på fem veckor börjar i dag, fyra veckor är avsatta till trädskällarjakt första veckan är inbokad sedan får man se åt vilket håll det bär, jag funderar på att åka upp mot Kiruna och prova lite nya marker (någon som har tips på vart i kiruna det är bra skog för trädskällare?). De ska bli skoj att se vad unghunden går för i år, det lossnade vid slutet av jakten i fjol.
Publicerat Augusti 20, 200619 yr Kanske är någon som har lite tips hur man ska gå till väga när han skäller, eftersom jag är helt grön på fågeljakt.Har smugit på flera av tjädrarna han skällt på men dom lyfter alltid innan jag hinner lokalisera fågeln, så helt klart gör jag något stort fel. (Troligtvis för ivrig. ). Du har för bråttom! När du får syn på hunden, så kan du gå ner och krypa fram i skydd. Använd en kikare för att noggrant kolla igenom trädet hunden skäller emot. När du ser en del av trädet är det dags att kolla av den delen med kikare. Sämsta du gör är att ha bråttom. Beroende hur länge hunden skäller mot trädet, styr hur brottom man ska ha med en unghund. Ungfågel brukar sitta bra (att det är ungfågel vet man om hönan har ockat, och försökt lura bort hunden från området, och hunden återvänder och skickar upp en kyckling) och man kan gå snappt till skott. Man brukar också få gratismöjligheter om man jagar ofta och har tålamod.
Publicerat Augusti 20, 200619 yr var och sköt in min 22 hornet idag och jäklar vad den gick ;D. Inskjuten mitt i på 100m så nu jäklar vill vi det ska smälla ;D... Kanske är dumt att bara ha kula när det är unghund som ska jagas in... Jaja det blir nog bra.. Vad jagar ni rutinerade rävar med?
Publicerat Augusti 21, 200619 yr Du har för bråttom! När du får syn på hunden, så kan du gå ner och krypa fram i skydd. Använd en kikare för att noggrant kolla igenom trädet hunden skäller emot. När du ser en del av trädet är det dags att kolla av den delen med kikare.Sämsta du gör är att ha bråttom. Beroende hur länge hunden skäller mot trädet, styr hur brottom man ska ha med en unghund. Ungfågel brukar sitta bra (att det är ungfågel vet man om hönan har ockat, och försökt lura bort hunden från området, och hunden återvänder och skickar upp en kyckling) och man kan gå snappt till skott. Man brukar också få gratismöjligheter om man jagar ofta och har tålamod. Tackar för tipsen. Får prova på premiären om vi hittar på någon fågel. Mvh
Publicerat Augusti 21, 200619 yr Visst funkar det bra med bara kula men jag skulle föredra en kombi på tidighöst och unghund
Publicerat Augusti 22, 200619 yr Vad jagar ni rutinerade rävar med? Blaser kombi 12/22H, för att sedan gå över till Brno 22H om ca tre veckor.
Publicerat Augusti 23, 200619 yr Jag skulle också rekomendera kombin ! Sedan att jag själv uteslutande använder kula hör väl inte hit kanske Anledningen till att jag kör med kula är att man blir mera noga i ansmygningen och skyttet, och chansen är då enligt min personliga uppfattning att man stöter mindre med fågel, vilket även unghunden har nytta av ;D Fast kombin är nog det ulltinmata vapnet om man även är lite oerfaren på att "se" fågeln i träden.
Publicerat September 1, 200619 yr Tänk bara på att vara disciplinerad om du använder kombins hagelpipa! Det är lätt hänt att dra på en hagelsmäll på lite för långt eller risigt håll. Se också upp med att skjuta på gamla tuppar med hagel! Skjut aldrig på dom bakifrån hur nära det än är och aldrig över 25 meter. Eller: skjut helst inte alls på en gammtupp med hagel. Du kommer skjuta bort nån förr eller senare, så jag rekommenderar att bara skjuta kula på dom. Själv använder jag bara studsare till trädskällarjakten, 7x33 i början och på senhösten 6,5an.
Publicerat September 2, 200619 yr blev åter påmind om de ida.sköt en gammel undan gammeltiken,20m rent sidoskott utan ett vingslag.. mens gubben brände bort en på 15-20 meter bakifrån > gissa om han fått höra ett å annat ang. orena hagelskott efter stor tupparn.han om ngn borde veta bättre ???
Publicerat September 4, 200619 yr Kan tänka mig hagel (kombi) med valp och tidig höst (före lövfällning). Så fort hunden är någorlunda ståndfast efter ett par fåglar blir det rent kulvapen. Skulle inte ens rekommendera rent sidoskott på 25m på gammeltupp med hagel, kan gå åt h-vete även det... Kan iofs ej rekommendera 6,5 helmantel heller, polarn sköt bort en hel del fågel med den. Med 22 WM och hålspets blir det dock "paket" för jämnan!!
Publicerat December 14, 200619 yr Hallen om du är intresserad så hade det ju vart kul att rasta våran finnspets? men det är klart nu har du ju köpt hund.. men är du intresserad nästa höst så går jag gärna
Publicerat December 15, 200619 yr Får ni inte omkull en tjäder med 6,5 helmantel så måste ni seriöst fundera på vilka lägen ni skjuter på och vilken förmåga att placera skottet rätt ni har. Jag kör uteslutande med 22wm helmantel vid trädskällare. Jakten är ju så att man har möjlighet att välja skottillfälle, skothollen blir sällan långa. Den fågel som flyger efter en korrekt placerad kula, oavsett 22 eller 6,5, finns inte i skogen. Flyger fågeln efter skott har man antigen chansat och skjutit genom ris eller inte klarat av att sikta rätt. Inget av alternativen är acceptabla.
Publicerat December 15, 200619 yr Visst sitter kulan uppe i ryggen faller dom som stenar Jag har testat många olika kalibrar till trädskällarjakten och tycker den som dödat sämst är 6,5an med spetskula. Använder nu 22wm och oftast RWS blyspets den dödar bra men kan ge lite skottskador i närstriderna runt 20meter
Publicerat December 15, 200619 yr Är det någon som testat cal 243 Remington till skogfågel? Är lite sugen på en sån eller en kombi...
Publicerat December 15, 200619 yr Angående det där med skottverkan, farsan berättade en gång att hans kompis hade skjutit på tjädertupp, efter 3:dje skottet föll den och det var 3 hål i den, 243:a Farsan har även skjutit två hål i en tupp med 7x57:an. Vad fan de nu kan bero på vet jag inte.
Publicerat December 15, 200619 yr förut använde jag pappas 7x33, den funkade fint men nu har jag köpt en 22 hornet och effekten är precis densamma! jag har hört så många som säger att 7x33 är den absolut bästa dom dör alltid direkt och den tål hur mkt kvist som helst! men jag har inte skadeskjutit en fågel med hornet än och jag skjuter aldrig om det är kvist ivägen! är det nått man ska sträva efter eller?