Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny jaktform!

Featured Replies

Publicerat
En pilbåge kan inte lagra energi som en patron kan, och är därför inte ett vapen i lagens mening.

Ett armborst däremot kan lagra energi iom att den kan vara uppspännd utan att skytten behöver påverka det, och är därför att anse som ett vapen.

Men enligt argumenten/faktan ovan behövs det ingen större inneboende energi (som hos en patron) för att döda effektivt med pilbåge?

Hur länge dröjer det innan MC-busarna börjar gömma sig med pilbåge i buskarna?

- Dödar bra.

- Mycket tyst.

- Svårt att spåra.

• Svar 113
  • Visningar 12,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
För jakt med fälla är också jakt dock behövs ingen licens för dem.

märkligt ja visst, men så ser det ut

Svårt att få in en illa omtyckt politiker eller åklagare i en minkfälla modell ihjäl ;)

Lättare dock att gömma sig med pilbåge inom räckhåll.

Publicerat
Svårt att få in en illa omtyckt politiker eller åklagare i en minkfälla modell ihjäl ;)

Lättare dock att gömma sig med pilbåge inom räckhåll.

jupp! men som vi vet är inte alltid lagen logisk och hänger inte med i utvecklingen alla gånger ;)

Publicerat
jupp! men som vi vet är inte alltid lagen logisk och hänger inte med i utvecklingen alla gånger ;)

Amen ;)

Publicerat
Men enligt argumenten/faktan ovan behövs det ingen större inneboende energi (som hos en patron) för att döda effektivt med pilbåge?

- Dödar bra.

- Mycket tyst.

- Svårt att spåra.

ha ha, natuligtvis kan man göra så, men 1. det är inte fullt så enkelt att skjuta båge, tror inte Kenta and his knutters

orkar bemöda sig, då tar de hellre armborst.

2. lönnmord har av hävd gjorts på avstånd för att säkra eventuell flykt/upptäkt

Allt är möjligt, dock föga troligt

Publicerat
2. lönnmord har av hävd gjorts på avstånd för att säkra eventuell flykt/upptäkt

Allt är möjligt, dock föga troligt

2. Jag håller inte riktigt med. Lönnmord görs i regel välplanerat på nära håll med icke spårbara metoder när ingen hör eller ser (därav "lönn"-delen i ordet) =)

Men ja, kanske ska släppa det spåret nu. Vi kan iaf enas om att viss kontroll av vapeninnehav är nyttigt. =)

Publicerat
2. Jag håller inte riktigt med. Lönnmord görs i regel välplanerat på nära håll med icke spårbara metoder när ingen hör eller ser (därav "lönn"-delen i ordet) =)

Men ja, kanske ska släppa det spåret nu. Vi kan iaf enas om att viss kontroll av vapeninnehav är nyttigt. =)

Å fan,, trodde de va dem som sågade ner lönnar !! ;)

jo håller med du!

Publicerat

- Dödar bra.

- Mycket tyst.

- Svårt att spåra.

Det är inte jag som säger att bågen inte klassas som ett licenspliktigt vapen, det är lagen som säger det.

Men definitionen är tydligen så att prylen ifråga måste kunna kasta iväg en projektil med hjälp av lagrad energi, för att klassas som ett licenspliktigt vapen.

Det där med busen som kommer att nyttja bågen som ett vapen, nja..det argumentet faller liksom, iom att det har gått att köpa bågar fritt i stort sett jämt, så varför har buset inte börjat använda dom förr då ?

Inte tror jag dom skulle vänta in ett bågjaktsbeslut innan dom börjar knäppa sina anatgonister med båge, om dessa nu vore intresserad av det vill säga.

Sen tror jag inte att dom speciellt intresserade av att ta sina byten på det avstånd som en båge är bäst på, inte heller att dom orkar träna så att dom kommer att träffa det dom skjuter på, se bara hur illa dom skjuter med skjutvapen.. ;)

Publicerat
Å fan,, trodde de va dem som sågade ner lönnar !! ;)

jo håller med du!

Det där gav mig uppslag för en sketch.. ;) hehe

Publicerat

indeed den fruktade träflis-istappens hämd ;)

Publicerat
  • Författare
Vad är det för stora begränsningar som du ser med båge ? ( ett vapen du aldrig ens testat )

Berätta för mig är du snäll, är det avståndet vid jakt som är någon form av

begränsning, i så fall är det altså bättre att skjuta på långa håll än korta då enligt

din etik ?

Bågens begränsningar (jämfört med gevär)

Svårare att skjuta med

Kortare räckvidd

Långsammare projektil

Sämre möjlighet till andraskott

Sammantaget ger detta mindre marginaler än med gevär.

Dessutom har jag testat båge och jag blev inte speciellt imponerad. Kändes mer som en leksak än ett vapen.

Publicerat
Det är inte jag som säger att bågen inte klassas som ett licenspliktigt vapen, det är lagen som säger det.

Men definitionen är tydligen så att prylen ifråga måste kunna kasta iväg en projektil med hjälp av lagrad energi, för att klassas som ett licenspliktigt vapen.

Det där med busen som kommer att nyttja bågen som ett vapen, nja..det argumentet faller liksom, iom att det har gått att köpa bågar fritt i stort sett jämt, så varför har buset inte börjat använda dom förr då ?

Inte tror jag dom skulle vänta in ett bågjaktsbeslut innan dom börjar knäppa sina anatgonister med båge, om dessa nu vore intresserad av det vill säga.

Sen tror jag inte att dom speciellt intresserade av att ta sina byten på det avstånd som en båge är bäst på, inte heller att dom orkar träna så att dom kommer att träffa det dom skjuter på, se bara hur illa dom skjuter med skjutvapen.. :mellow:

Dedär va nog det bästa som var skrivet om de hela..

Samma sak som varit på tapeten är ju tjuvjakten med pilbåge.. Varför skulle en tjuvjägare vänta tills det blir lagligt? B)

Begränsat vapen? Bågen? pöh.. Att du ens försöker jämställa den med en 22LR är ju bara fånigt Sax.. Skjuter du elefant med din .308? Det gör jag med min båge, om jag har råd. Med samma styrka o spetsar som jag använder på rådjuren här hemma...

Det enda dugliga vapnet isåfall blir ju till slut .50BMG om man ska hålla på o resonera på dedär viset eftersom att det är det kraftigaste.. Allt annat har ju begränsningar. ??

Börjar faktiskt bli trött på sånthär som hela tiden kommer.. Hade senast lite gliringar igår på jaktmötet o dagen där före ang bågjakt så det är väl därför jag är lättretlig idag men jag låter det gå ut över denna tråd.

Alla som har emot bågjakten, vad är det ni befarar? Att djuren kommer att lida mera? Att vi vanliga jägare plötsligt blir mindre ansvarsfulla? Att vi ska skjuta bort alla era djur?

Mvh C-A

Publicerat
Skjuter du elefant med din .308? Det gör jag med min båge, om jag har råd. Med samma styrka o spetsar som jag använder på rådjuren här hemma...

Mvh C-A

det gör jag med mitt gevär , om jag har råd, med samma krut och kula som jag använder på älgen här hemma :mellow: int kan du säga att en 308 är svagare än en båge ? B)

Publicerat

Svårare att skjuta med- knappast om du har tränat med den..

Kortare räckvidd- JA, och?.... hagel då? Skjuter du på 150 meter med den också? Det är väl upp till oss som jagar med bågen om vi vill skjuta med kula på 200 meter eller med bågen på 20m..

Långsammare projektil- och? Den gör sitt jobb likväl. Läs på om pilens sätt att arbeta. Speciellt det om energi som Roger skrev på sida 1 i denna tråd. Du vägrar ta till dig detta.

Sämre möjlighet till andraskott- Man får väl se till o träffa med första pilen då. Det gäller väl all jakt med kulvapen också. Det är sällan o verkligen INTE ofta man får läge till ett andra skott med krutvapen heller om du inte har ett dubbelpipigt vapen. Speciellt ska du träffa med andraskottet också och det är det många som inte heller klarar. Man ska aldrig se andraskottet som en trygghet. Men det är ju min åsikt.

Dessutom har jag testat båge och jag blev inte speciellt imponerad. Kändes mer som en leksak än ett vapen.- Kanske det var en leksaksbåge?

Publicerat
det gör jag med mitt gevär , om jag har råd, med samma krut och kula som jag använder på älgen här hemma :mellow: int kan du säga att en 308 är svagare än en båge ? B)

Nej inte svagare, men den arbetar på ett annat sätt än en pilspets eftersom att den har en kula som projektil.

En pil far igenom en elefant, medans en .308kula med blyspets förmodligen fastnar innanför skinnet på ingångssidan på elefanten.(Aldrig sett nån skjuta Babar med 308 dock) Men där är bågen bättre att använda än en 308.

Dit jag ville komma var att man ska inte förkasta bågens kapacitet som jaktvapen! Det är ett storviltsvapen likväl som småviltsvapen. Det kommer många av våra krutkalibrar inte upp till.. Annat är det såklart på Älg(inte hårdhudad), där går ju allt från 6.5*55 bra att använda!

Men eftersom att resonemanget lyder att bågen inte har dessa marginaler.. Varför använder inte alla då 375H&H eller 50BMG?.. Då börjar ju marginalerna komma..

Publicerat

Svårare att skjuta med

Kortare räckvidd

Långsammare projektil

Sämre möjlighet till andraskott

Sammantaget ger detta mindre marginaler än med gevär.

Dessutom har jag testat båge och jag blev inte speciellt imponerad. Kändes mer som en leksak än ett vapen.

1. Ja, mycket därför vi gillar att skjuta med pil och båge, om allt vore enkelt vore det inte lika roligt.

2. Måste allt villt fällas på 200 meter ? är det ett kriteria vid jakt ?

3. Finns enkelskotts vapen med, gott om dem dessutom är dessa då sämmre, dvs antalet skott man kan få iväg snabbast ?

En jägare borde väl endast behöva 2 skott om det kniper?

Ja mindre marginaler, men det är därför bågjägare jagar på korta håll, övar mycket, väljer sina skjutlägen,skjuter inte på rörliga mål,skjuter inte på varska djur osv, vi anpassar jakten till vår teknik och vapen. detta gör INTE vapnet sämmre

utand det hänger fortfarande på skytten mer än på bågen.

Jag tror du tänker i jakttermer så som " Att man ska kunna skjuta ofta,mycket och på långa håll därför att vi/ni behöver skjuta effektivt antal djur på en kort tid, detta ut viltvårds syfte, kött insammling osv"

När det gäller bågjakt är detta inte kriteriet, utan mer ett äventyr och upplevelse att testa sin förmåga att kunna komma ett vilt så nära det bara går för att skjuta en bra pil, det är inte gjort för avskjutning i större skala, för detta kan man använda gevär och det gör även jag, men finner inte samma intresse i den jaktformen.

Publicerat

Radium, samma sak här nu, det går inte att gämföra Kalibrar med bågar, det är att gämföra äpplen och appelsiner dock smakar båda gott

Publicerat
Nej inte svagare, men den arbetar på ett annat sätt än en pilspets eftersom att den har en kula som projektil.

En pil far igenom en elefant, medans en .308kula med blyspets förmodligen fastnar innanför skinnet på ingångssidan på elefanten.(Aldrig sett nån skjuta Babar med 308 dock) Men där är bågen bättre att använda än en 308.

Dit jag ville komma var att man ska inte förkasta bågens kapacitet som jaktvapen! Det är ett storviltsvapen likväl som småviltsvapen. Det kommer många av våra krutkalibrar inte upp till.. Annat är det såklart på Älg(inte hårdhudad), där går ju allt från 6.5*55 bra att använda!

Men eftersom att resonemanget lyder att bågen inte har dessa marginaler.. Varför använder inte alla då 375H&H eller 50BMG?.. Då börjar ju marginalerna komma..

nu tror jag du är lite ute och cyklar. om en pil kan penetrera skinnet på en elephant, så kan en 308 kula det också,

ett rent sidoskott med en ett gevär tar koll på en elephant lika sakta som en pil.

såklart kommer en elefant rusande mot dig så klarar inte en liten 308 att penetrera vad de nu är 15-20" skall ben, men det gör inte pilen heller :mellow:

annars tycker jag bågen är helt ok vapen till "normalt" vilt, som trenollåttan är också

Publicerat
nu tror jag du är lite ute och cyklar. om en pil kan penetrera skinnet på en elephant, så kan en 308 kula det också,

Skinnet ja.. Men sen tar kraften slut pga elefantens hårda hud. Säkert tar den väl sig in nån cm till, men det som händer med pilen.. Den fortsätter igenom eftersom att den i nuläget inte har förbrukat någon betydlig energi.

ett rent sidoskott med en ett gevär tar koll på en elephant lika sakta som en pil.

ja, men inte en 308

såklart kommer en elefant rusande mot dig så klarar inte en liten 308 att penetrera vad de nu är 15-20" skall ben, men det gör inte pilen heller :mellow: Där har du rätt helt klart. Men jag har heller inte sagt att pilbågen är en sk "stopper" för farligt vilt

annars tycker jag bågen är helt ok vapen till "normalt" vilt, som trenollåttan är också absolut, jag menade inte att 308an är sämre än bågen, jag ville bara mena att bågen har ett bredare användningsområde.

Publicerat

Jag tycker inte att krutvapen är sämre än pilen.. Men pilen duger ändå till mycket mera än vad många här inne tror.. O då blir man tvungen att förklara med sånahär dumma jämförelser!

Publicerat

Ok det är bra, att du testat, men då jag inte vet vad för båge du testat och när i tiden är det svårt att

tyda, effekten i en båge märker man först vid jakt igentligen, i fjol va det många av de äldre i mitt jaktlag

här som likt du var tveksamma och ogillade tanken ( av blandade skäl) men när de såg mina bågskjutna djur

i slaktboden var det slut tjatat om effekt och funktion, de blev i ärlighetens namn imponerade, detta betyder inte

att de kommer att börja jaga med båge, men det betyder att jag,vapnet och jaktformen nu är accepterad även hos dessa

före detta kritiker.

Men man bör se/testa innan man ratar baserat på felaktig information, jag har trots allt gjort detta i snart 14 år, så lite kan jag och har naturligtvis förmågan att avgöra hur effektivt detta är i rätt händer.

Publicerat
Skinnet ja.. Men sen tar kraften slut pga elefantens hårda hud. Säkert tar den väl sig in nån cm till, men det som händer med pilen.. Den fortsätter igenom eftersom att den i nuläget inte har förbrukat någon betydlig energi.

nu har ju elefanten ingen stålhud förstärkt med kevlar, enda som skyddar elefanten vid sidoskott är skinnet och revbenen, elefanten har endast tjock skin runt "känsliga" delar som snabeln och huvudet,rygger och benen var skinnet kan vara opp till 3 cm tjock! men revben,mage örönen osv är skinnet tunt som papper. vilket en 308 lätt penetrerar enda in till vitala organ som en pil.

de är inte som noshörningar som har faktist ordentlig armor.

jag ville bara mena att bågen har ett bredare användningsområde.

bågens användnings område är runt 30 m amirite ? 308 = är ännu väldigt kapabel till 300 meter för en normal människa. det redan gör geväret mycket mera användbart.

bågen ger en jägare handikap och det har ni själva sagt, så hur är användnings området större ?

Publicerat

Anv området är större i den bemärkelsen att samma vapen kan användas på ett bredare

spectrum av bytesdjur

Publicerat

Nu bara söker du ord som du kan vända på, herren min..

Bredare på det viset att min pil fäller ALLA jordens vilt utan komplikationer, Lika bra som ett rådjur fäller den även en elefant/noshörning/flodhäst= hårdhudingar.

Det kräver en tyngre krutkaliber för att fälla dom djuren effektivt.

Men bredare på det området som handlar om långa avstånd är ju såklart krutvapen med kula "effektivare"

Publicerat

varför alltid detta krutvapen vs båge bägge är kapabla att döda stora djur

se istället bågjakten som ett komplement till gevärsjakten o vise versa