Publicerat Augusti 13, 200916 yr I Aftonbladets artikel beskrivs det hur viltsvinen kommit längre upp i breddgraderna... Under de senaste tre åren har antalet vildsvinsolyckor mer än fördubblats. Samtidigt sker en explosionsartad utbredning av vildsvinsstammen, till viss del naturlig men även med hjälp av människohand. – För några år sedan fanns det plötsligt vildsvin i Dalarna, men det fanns inga andra på 20 mils avstånd. Det tyder på att någon placerat ut dem medvetet och sannolikt för att man ska kunna jaga dem, säger Christer Pettersson. I Hälla naturreservat i Sälenfjällen dök plötsligt en halvtam sugga upp med åtta kultingar. – De sågs första gången i slutet på en väg och det troliga är att någon kört dit dem i djurtransport, säger länsstyrelsens tillsyningsman Lars-Axel Magnusson. Det är några år sedan. Nu har vildsvinen spridit sig naturligt, bland annat till Fulufjällets nationalpark och även över gränsen till Norge. Motivet: jakt – Svinen är inte skapta för att klara vårt klimat. Nu är det en privatperson som matar dem med restaurangavfall, men utan det skulle grisarna nog inte klara sig. Utan att veta säkert tror Magnusson att motivet till utplanteringen är att få jaktbart vilt på sikt, vilket ska ha hänt på flera håll i Dalarna. _______________________________ Vad är eran åsikt om olaglig utplantering av vildsvin? Kan ni hålla med dessa människor som planterat ut dem? Nog kan jag väl själv se att det kanske är trevligare med svin i skogen än varg, men det berättigar ändå inte lagbrott.
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Det är några år sedan. Nu har vildsvinen spridit sig naturligt, bland annat till Fulufjällets nationalpark och även över gränsen till Norge. Jag var faktiskt exakt där för några år sedan och skulle fiska i fuluälven.. På stigen ned mot älven satt en massa "varning för vildsvin"-skyltar.. jag trodde det var ett skämt först, men det var verkligen helt sönderbökat precis överallt där.
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Kan inte påstå att jag tycker det är rätt att olagligt plantera in jaktbart vilt lika lite som jag tycker det är rätt att olagligt plantera in rovvilt. Om viltet redan finns och sprider sig naturligt är det en sak men att frakta det till platser bara för att man ska få ett nytt vilt att jaga är fel, även om jag inser att en del av vildsvinen som sprider sig även i södra sverige är inplanterade. /Lasse
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Om det tycker jag INTE, oavsett om det är rovdjur eller bytesdjur. Tillstånd, ja då är det en annan sak. Exempelvis varg med rådande inavel. Tomas
Publicerat Augusti 14, 200916 yr Jag skulle garanterat bli hyperförbannad på det puckot som släppte ut gris på min skogsmark, eller grannskiftet likaså. Om svinen vandrar hit av egen maskin är en sak, men att ta sig friheten till att inplantera dessa är ett jävla sätt.