Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Konflikter med arrendevärd och andra i skogens omgivning

Featured Replies

Publicerat

Jag måste ju berätta en story som kanske häpnar många men nu för tiden så baxnar jag inte lngre..!

För två somrar sedan hade vi i vårat jaktlag ett uppehåll under sommaren. När vi kom tillbaka till markerna för att förbereda inför kommande jaktsäsong så hade bonden, som vi arrenderar av givetvis, odlat pellets-hampa på vår viltåker som ingår i avtalet. Där vi även hade en åtel för grisarna. Diskussionerna som följde var av lite hätsk karaktär. Efter en lång tids envägs-kommunicerande så köpte vi läget och satt självfallet och vakade vid vår nya pelletsåker!

Efter julen när vi kom tillbaka hade bonden rivit vår åtel vid pelletsodlingen, utan förvarning..!?

Som vanligt stoppade bonden huvudet i sanden och ville varken diskutera eller resonera.

Nu i våras hyrde bonden ut sina marker mm till en ridskola, så det var bara att dela skogen och fälten med en massa tjejer som inte har någon förståelse för vad vi gör eller respekterar de varningsskyltar vi sätter upp vid VARJE jakttillfälle på marken samt vid "entréerna" till marken. Detta verkar vi ska göra även under den stundande säsongen.

När jag i slutet av maj och början av juni var ute och tittade efter fejningar och röjde ris i skogen inför bockpremiären nu i augusti så tror ni inte på F-N att bonnj****n har eldat upp mitt jakttorn!!!

Hur ska vi göra för att komma överens med vår arrendator?

Vi har ju iallafall lyckats tyda signalerna att vi inte är välkomna men han vill samtidigt inte säga upp avtalet.

En i jaktlaget har jagat på samma marker sedan mitten på 60-talet, stackarn är ju förtvivlad!

Är det någon som har ett hett tips? Kom inte med "grannfejden" då loggar jag ur!

// S

Publicerat

En inte helt enkel match, något fel i kommunikationen är det helt klart, att man blir upprörd över olika tilltag är en sak, vet inte er inställning till arrendatorn men ditt språk i tråden är väl lite kategoriskt över en yrkesgrupp.

Vad står det i avtalet? gör ett vattentätare kontrakt träffas alla i laget och gör upp en plan om hur ni vill ha det, hur ni ska hantera olika situationer, sen träffar ni arrendatorn och gör upp med honom om jakten på marken.

De olika händelserna bör ni ta upp och reda ut.

Utse en som talar för er i huvudsak, de andra får naturligtvis delta i resonemangen men håll nerverna och känslorna i styr, finns en nyttig tråd i ämnet förhandling här på forumet, handlade om hur man får ledigt inför älgjakten minns inte trådskaparen direkt på hårddisken.

Publicerat

Det är ju ganska enkelt,

ingen jakt är värd så mycket skit.

Förresten hur kan ni vara säkra på att det är bonden som har eldat tornet, känns det inte mer troligt att han hade vält det med traktorn eller något liknade,

att elda ett torn känns väldigt mycket ett "pojkstreck/sattyg" alternativt att det är någon som verkligen är förbannad på just dig/er.

För att ge någon form av positiv feedback, försök att öppna en kanal för kommunikation, det måste ju vara så att för att lösa detta måste man tala med varandra, inte till utan med varandra.

/Chris

Publicerat
  • Författare
Det är ju ganska enkelt,

ingen jakt är värd så mycket skit.

Förresten hur kan ni vara säkra på att det är bonden som har eldat tornet, känns det inte mer troligt att han hade vält det med traktorn eller något liknade,

att elda ett torn känns väldigt mycket ett "pojkstreck/sattyg" alternativt att det är någon som verkligen är förbannad på just dig/er.

För att ge någon form av positiv feedback, försök att öppna en kanal för kommunikation, det måste ju vara så att för att lösa detta måste man tala med varandra, inte till utan med varandra.

/Chris

Tackar tackar för svar och tips!

Bonden har ju själv sagt att det var han som eldat tornet annars hade jag förmodligen inte skrivit så, det finns ju en hel del jaktmotståndare i omgivningen som annars skulle kunna vara skyldiga.

Ang kommunikationen, vi har verkligen försökt att prata med bonden några gånger med resultat andra gånger inga. De flesta gånger så kommer vi överens om en sak men när det lider så finns ingen överenskommelse?!

Det är ju inte första gången i historien något som detta har uppstått så nog finns det en lösning men det är desto svårare att hitta just den!

// S-E

Publicerat
  • Författare
En inte helt enkel match, något fel i kommunikationen är det helt klart, att man blir upprörd över olika tilltag är en sak, vet inte er inställning till arrendatorn men ditt språk i tråden är väl lite kategoriskt över en yrkesgrupp.

Vad står det i avtalet? gör ett vattentätare kontrakt träffas alla i laget och gör upp en plan om hur ni vill ha det, hur ni ska hantera olika situationer, sen träffar ni arrendatorn och gör upp med honom om jakten på marken.

De olika händelserna bör ni ta upp och reda ut.

Utse en som talar för er i huvudsak, de andra får naturligtvis delta i resonemangen men håll nerverna och känslorna i styr, finns en nyttig tråd i ämnet förhandling här på forumet, handlade om hur man får ledigt inför älgjakten minns inte trådskaparen direkt på hårddisken.

Förlåt mig, men kan du vara lite tydligare ang "ditt språk i tråden är väl lite kategorisk över en yrkesgrupp"

tack för svar!

Publicerat
... finns en nyttig tråd i ämnet förhandling här på forumet, handlade om hur man får ledigt inför älgjakten minns inte trådskaparen direkt på hårddisken.

Tror att det är den här Pertan tänker på:

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=19489

MvH

Patrik

Publicerat

Under kvällen kommer jag att skriva en lite längre utläggning angående vad ni kan göra. Ett bra tips är i alla fall att aldrig prata om "du är, du gör, du har" utan mer som i "jag känner, jag vill minnas att, jag...". Prata alltså utifrån dig/er. En person som blir tillskriven åsukter och känslor, oavsett om de är sanna, kommer att gå i försvar.

Jag blir lite mer utförlig, eller mycket mer, senare ikväll.

• 5 years later...
Publicerat

Hur gick det för er?

Publicerat

ang ledighet är det hela hur enkelt som helst.

Lämna in en ledighetsansökan minst 10v innan tänkt ledighet, be att få ledighetslappen signerad av chefen som handhar ledighet att han mottagit ledigheten

(går bra att skriva på ledighetslappen direkt och ta en kopia)

Klart!

Finns ingen arbetsgivare i sverige som kan/får avslå utan synnerliga skäl som påverkar verksamheten.

OCH 10 veckor innan har arbetsgivaren just 10veckorpå sej att lösa/lära upp ev ersättare.

Hade ett k_kskaft till arbetsgivare som jävlades med mej om detta.

efter avslag på min ansökan gav han min kollega ledigt SAMMA vecka jag ansökt om för en vecka i Turkiet

(kollegan sökte ledigt 3 veckor innan han åkte och jag tyvärr 8 veckor innan :wallbash:)

och själv åkte på älgjakt, vilket han nekade till när jag konfronterade han.

Dock svårt när det fanns bilder på en nyskjuten ko och datum på kortet med en flinande skitstövel mitt i bild

Jag sa upp mej 2 månader efter denna händelse.  

Publicerat

Ja det verkar ju inte bara vara i Tornet som det brunnit , och jag kan bara hålla med Christian " ingen jakt är värd så mkt skit"

/P

Publicerat

Tråden är sen 2009 och TS har inte varit aktiv sedan 2011.. Tror inte det blir så mycket feedback..

Publicerat

Haha, se där.

kanske kan hjälpa någon med ledighet till årets jakt iaf

är det därför det står datum högst upp i varje inlägg :yes: