Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytt Jaktprogram i TV i höst - JAKTLUST!

Featured Replies

Publicerat

Riktigt kul!

Jag ser fram emot programmet med Natalie Larsson. Kommer det att vara något extra fokus på skytte det avsnittet?

Kommer det att vara enbart svensk jakt eller drar ni utomlands ngt?

• Svar 106
  • Visningar 26,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Utan att ha sett programet så funderar jag lite på det som Jägare skriver. Han skriver att man gör ett program som vill ha många tittare och att det kanske inte kommer att vara så mycket nytt för oss inbitna. Min förhoppning är att vi som ser programet ska ha det i bakhuvudet och se det lite som en reklam film för jakt till den breda massan. Vad jag menar med det är att vi inte ska såga programet av fel anledning. Ska man vara ärlig så är det nog egentligen inte till för oss inbitna utan för den grupp som är "ljumma".

Dessutom så skulle det vara det bästa som kan hända oss jägare om det går program på TV som höjer förståelsen och acceptansen för oss jägare. Hoppas verkligen at det blir så.

Men om det blir ett program som tilfredställer alla så är jag den första att jubla

Publicerat

nu har jag en sånhär hypotetisk fråga ,

om en person i sverige bandar in ett program på sin digitalbox, och skickar denna digital box till sin kompis i finland så han kan se programmet. har nåt brott begåtts ?

Publicerat

om en person i sverige bandar in ett program på sin digitalbox, och skickar denna digital box till sin kompis i finland så han kan se programmet. har nåt brott begåtts ?

LAgbrott.. har ingen aning men vore det inte enklare o spela in på DVD eller video.

Eller.. är jag redan för gammal va de gäller den tekniken undrar killen som forfarande har VHS...

Publicerat
LAgbrott.. har ingen aning men vore det inte enklare o spela in på DVD eller video.

Eller.. är jag redan för gammal va de gäller den tekniken undrar killen som forfarande har VHS...

japp såklart är det enklare att spela in på dvd, enklast skulle ju vara att spela in på hårdskivan och sen skicka filen över internet.

men just om. det är lagligt att banda in vilket det ju är annors skulle man inte få köpa dessa maskiner. och då låna denna spelare. skulle man ju också ha rätt att sätta på skiva , vhs, eller en fil på datorn.

Publicerat

Jakten behöver förebilder, så är det bara. Tycker spontant att de utvalda är mycket lämpade. Leif GW Person kan mycket väl vara Sveriges mest kända jägare jämte kungen, hans affektionskraft är enorm bland de som bara ser efterlyst, och de är väl de produktionen skall vända sig till primärt.

Vill jag lära mig saker vänder jag mig nog till flanellbörjes filmer i norrlands inland eller Rasmus produktioner, men dom hjälper oss inte mycket att förmedla bilden av den moderna jägaren.

Men likväl välkomnar jag all jaktlig produktion, skall bli trevligt.

Publicerat

En tanke:

Nu när allt är digitalt ! Och man har ca 200 kanaler på sin box eller Internet

Varav endast 25% rullar och funkar.

Kan man då inte få till en kanal för varje intresse? eller nästan varje intresse ivf.

Eller är det sånt monopol på kanaler ?

Publicerat
En tanke:

Nu när allt är digitalt ! Och man har ca 200 kanaler på sin box eller Internet

Varav endast 25% rullar och funkar.

Kan man då inte få till en kanal för varje intresse? eller nästan varje intresse ivf.

Eller är det sånt monopol på kanaler ?

Det är ju inte helt gratis att dra igång en kanal och köpa in produktion och färdigt material. Jag tror inte att det går att få ihop ekonomi i en så nischad kanal helt enkelt - typ TV4 Jakt..

Sen kanske det finns någon jakt-kanal i staterna som skulle vara intressant, men problemet är att alla tv operatörer i sverige (comhem, boxer, canal digital etc) bundlar sina kanalpaket och väljer vad dom ska erbjuda.. det är alltså inte en helt fri marknad.

Publicerat
Man får inte glömma bort att för många (den stora majoriteten) människorna är jakten en obskyr hobby?!? som bara konstiga personer ägnar sig åt.

//Niclas

Hmm nja i stockholm göteborg och malmö samt konstigt nog Umeå innerstad är det kanske så men i andra 95% av landet?

Är övertygad om att den stora majoriteten här anser att jakten är en fullt naturlig fritidssysselsättning som normala kvinnor och män ängnar sig åt! <_< bara min lilla åsikt men tror den stämmer rätt bra. :angry:

Publicerat
Hmm nja i stockholm göteborg och malmö samt konstigt nog Umeå innerstad är det kanske så men i andra 95% av landet?

Är övertygad om att den stora majoriteten här anser att jakten är en fullt naturlig fritidssysselsättning som normala kvinnor och män ängnar sig åt! <_< bara min lilla åsikt men tror den stämmer rätt bra. :angry:

Inte för att jag förstår riktigt vad du menar, men lite fakta om storstadsområdena du talar om:

I Stockholm bor det 1,3milj personer

I Göteborg bor det 910 000 personer

I Malmö bor det 600 000 personer

Detta ger 2 810 000 personer, vilket är drygt 30% av Sveriges befolkning...

//Niclas Lundin

alla siffror hämtade från Wikipedia

Publicerat
Inte för att jag förstår riktigt vad du menar, men lite fakta om storstadsområdena du talar om:

I Stockholm bor det 1,3milj personer

I Göteborg bor det 910 000 personer

I Malmö bor det 600 000 personer

Detta ger 2 810 000 personer, vilket är drygt 30% av Sveriges befolkning...

//Niclas Lundin

alla siffror hämtade från Wikipedia

Hehehe ja men du tänker på antal personer i svea medans jag tänker på yta... :mellow: 30% av folket på 5% av ytan typ...

Publicerat

Du får för mig :D

Lagen om upphovsrätt är ganska enkel i detta fall

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

8 § Ett verk anses offentliggjort, då det lovligen gjorts tillgängligt för allmänheten.

Att lovligen göra något tillgängligt innebär att upphovsmannen eller rätthetsinnehavaren har gett sitt samtycke. Eftersom man kan utgå från att det som sänds ut i television är lovligt och i lagens mening offentliggjort så har du också rätt att för privat bruk framställa ett (eller några få) exemplar. Även sådant som lovligen lagts ut på nätverk som Internet anses offentliggjort. Privat bruk innebär t.ex. att det inte är tillåtet att sprida kopiorna utanför den privata vänskaps- eller umgängeskretsen. Vidare så får kopieringen endast ske av den som själv ska nyttja kopian eller av dennes familje- eller umgängeskrets. Det enda fall då en utomstående får utföra själva kopieringen är om beställaren pga. medicinska skäl (fysiska eller psykiska) inte själv kan utföra den.

Kopiering är däremot inte tillåten om det exemplar som är den egentliga förlagan till kopian olovligen framställts eller gjorts tillgänglig. Det innebär att kopiering av material som lagts ut på nätverk som Internet utan upphovsmannens eller rätthetsinnehavarens tillstånd inte är tillåten.

Grunden är iaf

Har du erlagt mottagaravgift, dvs det som kallas "TV-licens", så har du betalat för rätten att lyssna till eller titta på public service Radio och TV. Då är det också helt i sin ordning att göra inspelningar av sända program. Dessa inspelningar får du använda för privat bruk. Detsamma gäller andra radio- och TV-program som kräver att du har ett abonnemang av något slag, eller kanaler som tillhandahålls utan kostnad för dig.

Så du kan nog utan risk be någon spela in på VHS :mellow: och skicka en kopia till dig. Förutsatt att han/hon betalat sin mottagaravgift.

Men lagen är rätt skum/hård på en del andra punkter

Är du lärare får du till exempel inte spela in ett TV-program hemma och visa i klassrummet för dina elever, då detta är en offentlig visning. Det samma gäller radio. Däremot får du under sändningstillfället dra in en TV eller radio i klassrummet och spela upp programmet. Nu har vi ju fått en hel del nya funktioner med internets hjälp. Exempelvis SVT Play m.m. Som lärare får du visa program från SVT Play "Under förutsättning att visningen sker i en helt sluten krets elever :D och att man inte spara kopior i datorn". Ibland undrar man vem som sitter och kommer på dessa regler...

Publicerat
Du får för mig :D

Så du kan nog utan risk be någon spela in på VHS :mellow: och skicka en kopia till dig. Förutsatt att han/hon betalat sin mottagaravgift.

okej tackar ^^ detta kanske blir billigare än att söka asyl i sverige :D

Publicerat

Sedan kan man ju faktiskt säga upp sin egen upphovsrätt eller produktionens rätt till skydd, genom att göra som sagt ovan. En punktgodkännelse. DU har alltså godkänt att just Radium här får genomföra det som annars kanske vore tvivelaktigt, och då är det inte längre olagligt.

Publicerat

Jäklit synd att man inte har Tv4Sport :lol:

Publicerat
Hehehe ja men du tänker på antal personer i svea medans jag tänker på yta... :) 30% av folket på 5% av ytan typ...

Vilket leder till att dessa 30% inte kommer i kontakt med naturen på samma sätt som vi andra...

KAN ju tänkas att detta har med oviljan att förstå jaktens villkor, vad jag tror i alla fall. :D

//Niclas

Publicerat
Vilket leder till att dessa 30% inte kommer i kontakt med naturen på samma sätt som vi andra...

KAN ju tänkas att detta har med oviljan att förstå jaktens villkor, vad jag tror i alla fall. ;)

//Niclas

Den största faran är att dessa 30% får fel infallsvinkel! Jag hävdar fortfarande att i varje vegan så bor det en förlorad jägare. Hoppas att dom här programmena kan tilldala ungdomar innan de är förlorade!

Publicerat
Den största faran är att dessa 30% får fel infallsvinkel! Jag hävdar fortfarande att i varje vegan så bor det en förlorad jägare. Hoppas att dom här programmena kan tilldala ungdomar innan de är förlorade!

Det hoppas jag också!!

//Niclas

Publicerat
Kan med gläjde meddela att vi är under full produktion av ett nytt jaktprogram med titeln "Jaktlust". Premiärdatum är satt till den 4:e november i TV4 Sport runt 19.00. Vi kör lite annorlunda stil denna gång med inbjudna, jaktintresserade gäster som besöker oss och upplever olika former av jakt. Blir också en hel del jaktreportage plus inslag om olika typer av skytte i varje program. Givetvis glömmer vi inte bort att vilt är en delikatess som ska tas tillvara. Enda lilla nackdelen är väl att vi bara får en halvtimmas programtid - Men vi ska försöka fylla den med så kul innehåll som möjligt. Att visa att också kända personer jagar tror vi även kan öka intresset och (i vissa fall) förståelsen för vad vi sysslar med i skog och mark.

Gäster blir bland andra: Leif GW Persson (Kriminolog/Författare), Thomas Wassberg (Skidlegendar), Bengt Andersson (Målvakt, BlåVitt/Öis/Landslaget), Robert Aschberg (Programledare m.m), Nathalie Larsson (Landslagsskytt, EM-gulmedaljör), Stig H Johansson (Travlegend), Magnus Samuelsson (Stark man), Eskil Erlandsson (Jordbruksminister), Brolle Jr (artist).

Olika jaktformer i varje avsnitt bla. grävling med ställande hund, duvjakt, vildsvin, hare, rådjur med drivande hund, jakt med stående hund m.m

Vi ses på Dianas Stigar!

Jägarhälsningar

Mikael Jägare

Bra Jobbat!

F.n va kul, äntligen nya jaktprogram. Har sett repriser nu på tv4sport så man spyr och jag hittar inga nya, bra och roliga klipp på youtube heller. Blir det något reportage från någon rovdjursjakt? personligen så tycker jag om den jakten men förstår om det kanske är ett känsligt ämne.

Lycka till!

MVH Freddy

Publicerat

Själv har jag införskaffat ett större kanalutbud just för detta program. :rolleyes:

// Dunderklumpen som nu har TV4Sport...

Publicerat

Härligt att det kommer nya program med kvalité :-)

Se till att Ekberg har på sig hörselskydden bara. Blir lite komiskt när han bär dom på huvudet men inte över öronen när han ska skjuta. Tittade på Harjakt med Stövare (eller vad filmen hette) för någon dag sedan när han lyfter bössan utan skydd på öronen och kameran zoomar haren vid skottet och när kameran zoomar ut igen har han väldiga problem med hörselskydden som dragits ner i all hast ;)

Publicerat
Härligt att det kommer nya program med kvalité :-)

Se till att Ekberg har på sig hörselskydden bara. Blir lite komiskt när han bär dom på huvudet men inte över öronen när han ska skjuta. Tittade på Harjakt med Stövare (eller vad filmen hette) för någon dag sedan när han lyfter bössan utan skydd på öronen och kameran zoomar haren vid skottet och när kameran zoomar ut igen har han väldiga problem med hörselskydden som dragits ner i all hast :ph34r:

thomas_ekerg_584936e.jpg

Varför ha hörselskydd om man inte använder dem? När man dessutom är yrkesjägare...

Publicerat
thomas_ekerg_584936e.jpg

Varför ha hörselskydd om man inte använder dem? När man dessutom är yrkesjägare...

har också tendens att göra detta, nära man pratar tar man bort ena luren. helt idiotiskt då man endå hör bättre med dom på . men endå "hör" man bättre utan :ph34r:

post-2515-1251231523_thumb.jpg

Publicerat
helt idiotiskt
  • 3 weeks later...
Publicerat

Finns bara ett ord för detta,..

ÄNTLIGEN!!