Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blev det några lockrävar?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Lock räv :o

post-906-1261302495_thumb.jpg

Mvh.

• Svar 59
  • Visningar 12,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Lock räv :P

Mvh.

Grattis gubbe! :o;)

Publicerat
Lock räv :o

Mvh.

Grattis,

Du e bäst :P

Mvh

Publicerat

Grattis Flexen.Jag var ute i dag med men inte ett liv, måste nog öva mera.

Lite snöcammo skadar nog inte heller, men syns ju på lååångt håll nu i snön.

/Lasse

Publicerat

Grattis Flex!

För mig går det åt h*lvette...Har lockat flera pass nu och inte en räv! Finns mängder med spår men ingen räv :lol:

Kan inte synas heller eftersom jag sitter "inne" i en gran :P

Aja får köra vidare och hålla tummarna!

Mvh

Publicerat
  • Författare

Tackar grabbar :lol:

Ja det är väll inte bara tur om man lyckas för det här med rävlock är svårt som faan jag misströstar jag med i bland men det är bara o nöta på :P

Mvh.

Publicerat

Svårt :o tittar man på lindrots filmer så skjuter de ju räv varje lock pass :)^_^

Nog är det svårt alltid.

/Lasse

Publicerat

Har hittat ett riktigt stort gryt nu iaf!

Luktade räv på 100 meters håll redan. Ska sätta mig och rikta mig ditåt i övermorgon och se om jag kan få fram den! Annars så ligger rådjuren ca 200 meter därifrån. Såg 6 st när jag var ute nyss!

Mvh

• 1 year later...
Publicerat

Stort grattis frei :rolleyes: he he nu satt du där med stor pulsen bankandes inombords :huh: ja det är en riktig spännande upplevelse o se räven komma bra jobbat frei :P

Mvh.

hur e det att locka räv i lössnö typ i jan-feb.

Publicerat
  • Författare

hur e det att locka räv i lössnö typ i jan-feb.

Det är dåligt då räven är väldigt hämmad av snön o sen ta sig an ett anat rovdjur o stjäla mat då får det va en räv med väldigt bra självförtroende.

Mvh.

Publicerat

För min del så går lockjakten riktigt trögt för tillfället,

Jag börjar misströsta när jag ser spår runt om mig men ändå inte får kontakt, vid flera tillfällen så har räven varit helt nära men ändå har de inte visat sig.

Vakjakten har funkat bättre i år men jag måste erkänna att en lockräv smäller högre än vakräven för där är det ju den egna förmågan som ordnar biffen.

Har du några tips i bakfickan Flex jag behöver vart enda ett <_<

Publicerat
  • Författare

För min del så går lockjakten riktigt trögt för tillfället,

Jag börjar misströsta när jag ser spår runt om mig men ändå inte får kontakt, vid flera tillfällen så har räven varit helt nära men ändå har de inte visat sig.

Vakjakten har funkat bättre i år men jag måste erkänna att en lockräv smäller högre än vakräven för där är det ju den egna förmågan som ordnar biffen.

Har du några tips i bakfickan Flex jag behöver vart enda ett <_<

Hej på dig pöjk :D

Ja lockjakten kräver sin man i bland kan det gå väldigt lätt o ibland så får man kämpa väldigt länge för o få in en räv.

Som du vet så har räven väldigt bra hörsel så börja aldrig ett lock pass med harskrik om du inte jagar i vidsträckta landskap där ljudet behöver färdas långt för o nå räven.

När du ska ta dig till passet så gör i ordning alla grejer så du bara kan sätta dig ner när du kommer till passet.

Köp gärna ett luktborttagningsmedel o spreja på kläderna.

När du smyger till passet så gör det så ljudlöst som möjligt heller att det tar lite tid o komma till passet än o röja sig.

När du är framme o ska börja locka så börja med en serie med muspip en Red River Squeaker eller Knight&Hale mouse speaker sen kan du köra lite lågmälda fågelläte med Verminator Twisted Syco Tweety kanon pipa för de ljudet sen lågmälda harskrik kanon pipan nr1 Crit'R call PeeWee är given sen trycker du på så ljudet når lite längre kör 2st 30sek lock med det höga ljudet sen går du till baka o kör lite lågmälda ljud oså vidare.

Mvh.

Publicerat

Ja lockjakten kräver sin man i bland kan det gå väldigt lätt o ibland så får man kämpa väldigt länge för o få in en räv.

Som du vet så har räven väldigt bra hörsel så börja aldrig ett lock pass med harskrik om du inte jagar i vidsträckta landskap där ljudet behöver färdas långt för o nå räven.

När du ska ta dig till passet så gör i ordning alla grejer så du bara kan sätta dig ner när du kommer till passet.

När du smyger till passet så gör det så ljudlöst som möjligt heller att det tar lite tid o komma till passet än o röja sig.

När du är framme o ska börja locka så börja med en serie med muspip en Red River Squeaker eller Knight&Hale mouse speaker sen kan du köra lite lågmälda fågelläte med Verminator Twisted Syco Tweety kanon pipa för de ljudet sen lågmälda harskrik kanon pipan nr1 Crit'R call PeeWee är given sen trycker du på så ljudet når lite längre kör 2st 30sek lock med det höga ljudet sen går du till baka o kör lite lågmälda ljud oså vidare.

Mvh.

Där lärde jag mig något nytt flex :)

Tack!

Publicerat

Sköt 4 räven för detta jaktåret ikväll. Testade fågelskrik med Verminator Syco Tweety men gick över till harksrik med samma pipa efter 20 minuter. Efter 10 miuter med harskrik kommer räven. Skjuter den och konstaterar att det är en hanräv. Det första jag sköt i höstas hade skabb, så den ville jag inte röra då jag har hund hemma.(eldades upp) Vet ej könet på den. Men de andra rävarna har uteslutet varit hannar. Kanske för få skjutna individer men ställde mig ändå frågorna själv.

Fråga 1: Tillfällighet?

Fråga 2: Kan man utgå ifrån att det ligger honor i skogen och trycker i samma antal eller fanns det bara hanrävar på min jaktmark?

Publicerat

Mvh.

Tackar för tipsen,

Det blir att kontakta Milner för en Twisted Syco Tweety.

Har du provision hos Gamecall :lol: annars borde du förhandla ^_^

Jag har följt de flesta av dina tips tidigare men jag får nog erkänna att smygningen blir halvhjärtad vid de sista passen på kvällen/natten , troligen desperation eller något liknande <_<

Publicerat
  • Författare

Tackar för tipsen,

Det blir att kontakta Milner för en Twisted Syco Tweety.

Har du provision hos Gamecall :lol: annars borde du förhandla ^_^

Jag har följt de flesta av dina tips tidigare men jag får nog erkänna att smygningen blir halvhjärtad vid de sista passen på kvällen/natten , troligen desperation eller något liknande <_<

He he man kan väll tro det men nä jag tycker bara det är kul om jag kan hjälpa andra o milner pöjken är en trevlig prick o ruskigt kundmedveten :wub:

Ja det är bara o locka på den bästa tiden kommer nu men det måste bli lite skare först :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Sköt 4 räven för detta jaktåret ikväll. Testade fågelskrik med Verminator Syco Tweety men gick över till harksrik med samma pipa efter 20 minuter. Efter 10 miuter med harskrik kommer räven. Skjuter den och konstaterar att det är en hanräv. Det första jag sköt i höstas hade skabb, så den ville jag inte röra då jag har hund hemma.(eldades upp) Vet ej könet på den. Men de andra rävarna har uteslutet varit hannar. Kanske för få skjutna individer men ställde mig ändå frågorna själv.

Fråga 1: Tillfällighet?

Fråga 2: Kan man utgå ifrån att det ligger honor i skogen och trycker i samma antal eller fanns det bara hanrävar på min jaktmark?

Hej MeraJaktTack.

Lockjakten lockar ju fram dom starkaste djuren o som har det starkaste självförtroendet o ta ett byte från ett anat djur så du kanske inte har några honor som har det självförtroendet på din mark.

Men jag skulle experimentera lite med muspip kid lätet o fågellätet i skördetider.

Mvh.

Publicerat

He he man kan väll tro det men nä jag tycker bara det är kul om jag kan hjälpa andra o milner pöjken är en trevlig prick o ruskigt kundmedveten :wub:

Ja det är bara o locka på den bästa tiden kommer nu men det måste bli lite skare först :D

Mvh.

Dom hade lagt in paket erbjudande över Jul också <_<

Det blev en Enticer också , Jagar du med sådan eller är det overkill ?

Vad anser du om dem själv?

Jag tänker att de kan vara en nackdel eftersom man ska smyga till pass och Enticern ska ju stå synligt en bit ut i det öppna. Eller!

Men jag vill ändå prova den..

Har själv testat vid tidigare tillfällen med en Tuppvinge på en pinne för att vinden ska göra jobbet men jag misstänker att den är bäst på dagtid och jag jagar mest när det börjat skymma eller i gryning.

Publicerat

Så här va..

Är det gott om utrymme dvs du hinner varsna räven i god tid osv så behöver du ingen enticer, du hinner med att skjuta ändå. Däremot, sitter du trångt och lockar.. liten åker eller trångt hygge där du inte är helt säker på vart räven kommer så kan det vara meningsfullt att använda den. Du köper tid att ev flytta vapen och rikta om o böka om räven är fullt fokuserad på något annat. Så kommer du att upptäcka räven nära dej så är det bra, långt bort så behövs det inte.

Mvh!

Publicerat

Så här va..

Är det gott om utrymme dvs du hinner varsna räven i god tid osv så behöver du ingen enticer, du hinner med att skjuta ändå. Däremot, sitter du trångt och lockar.. liten åker eller trångt hygge där du inte är helt säker på vart räven kommer så kan det vara meningsfullt att använda den. Du köper tid att ev flytta vapen och rikta om o böka om räven är fullt fokuserad på något annat. Så kommer du att upptäcka räven nära dej så är det bra, långt bort så behövs det inte.

Mvh!

Bra tänk där!

Jag har gott om just sådana ängslyckor och mindre öppna ytor som jag låter bli att locka på just därför så då kan den ju helt klart vara värd ett försök eller två.

Tackar!

Publicerat

Bra tänk där!

Jag har gott om just sådana ängslyckor och mindre öppna ytor som jag låter bli att locka på just därför så då kan den ju helt klart vara värd ett försök eller två.

Tackar!

Ska väl ärligt säga att det till stora delar är snott tänk.. Men han jag snodde det av heter Lindroth i efternamn så jag tror att det är ett hyggligt bra tips :rolleyes:

Mvh!

Publicerat

Ska väl ärligt säga att det till stora delar är snott tänk.. Men han jag snodde det av heter Lindroth i efternamn så jag tror att det är ett hyggligt bra tips :rolleyes:

Mvh!

Ok !

Jag lyssnar på det ivarje fall ^_^

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Polarn som jag lärt i locka lyckades med sin första lock räv i går :D

post-906-0-05586200-1299522598_thumb.jpg

Mvh.

Publicerat

Polarn som jag lärt i locka lyckades med sin första lock räv i går :D

post-906-0-05586200-1299522598_thumb.jpg

Mvh.

Fan då får du gratulera honom! :D

Publicerat

Tror faktiskt att lockjakt kan bli en av favoritjakterna för mig själv.. Vilken lockpipa rekommenderas till både lodjur och räv? Crit'R call Standard eller pee wee?

Behöver man fler än en pipa?