Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grytkullen

Featured Replies

Publicerat

Hejsan. Skulle för någon dag sen gå efter ett konstigt ljud i skogen(som senare visade sig vara en lavskrika).

Iaf, så kom ja på en kulla som de var 5 gryt på:mad: Vilket jävla fynd :angry: Varav ett var ett bebott grävlingsgryt med massa latriner och 2 in/utgångar. Vad ja vill veta nu är hur man bär sig åt för att jakten ska bli lyckad när man släpper sin terrier för första gången i ett naturgryt? Vi har ju varit på två grytträningar och då har hon ju skällt grävling.

Tacksam för alla tips!

//Viktor

Publicerat
Hejsan. Skulle för någon dag sen gå efter ett konstigt ljud i skogen(som senare visade sig vara en lavskrika).

Iaf, så kom ja på en kulla som de var 5 gryt på:D Vilket jävla fynd :angry: Varav ett var ett bebott grävlingsgryt med massa latriner och 2 in/utgångar. Vad ja vill veta nu är hur man bär sig åt för att jakten ska bli lyckad när man släpper sin terrier för första gången i ett naturgryt? Vi har ju varit på två grytträningar och då har hon ju skällt grävling.

Tacksam för alla tips!

//Viktor

Halloj!

Kan bara svara för hur jag gjort. Åsikterna kan ju skilja sig en del :mad:

Jag brukar försöka undvika stora/djupa gryt som första. Viktigt är ju att jakten lyckas & det är inte alla hundar som orkar jobba i timtal första gången de jagar. Jag har också nästan alltid en rutinerad hund med, som kan rycka in om det skulle behövas. En del nybörjare kan ju vara lite försiktiga med att bege sig ner i underjorden & vid sådana tillfällen kan det ibland hjälpa om de får vara med vid grytet & se på när en annan hund jobbar.

Ha gärna med dig en avlösare, gräva kan vara jobbigt ibland :(

Du kanske kan höra med William om inte han vill haka på när du ska ut, han har ju varit med förr & det är aldrig fel att ha med sig någon som har lite rutin :)

Publicerat

Börja med ett grunt sandgryt där det är snabbt att ta sig ner

Publicerat
  • Författare
Halloj!

Kan bara svara för hur jag gjort. Åsikterna kan ju skilja sig en del B)

Jag brukar försöka undvika stora/djupa gryt som första. Viktigt är ju att jakten lyckas & det är inte alla hundar som orkar jobba i timtal första gången de jagar. Jag har också nästan alltid en rutinerad hund med, som kan rycka in om det skulle behövas. En del nybörjare kan ju vara lite försiktiga med att bege sig ner i underjorden & vid sådana tillfällen kan det ibland hjälpa om de får vara med vid grytet & se på när en annan hund jobbar.

Ha gärna med dig en avlösare, gräva kan vara jobbigt ibland :D

Du kanske kan höra med William om inte han vill haka på när du ska ut, han har ju varit med förr & det är aldrig fel att ha med sig någon som har lite rutin :wacko:

okey :angry: jo kanske ska höra med han :blink:

Publicerat
  • Författare
Börja med ett grunt sandgryt där det är snabbt att ta sig ner

jag tycker de är lite svårt att avgöra hur djupt de är :_/

Publicerat

Tycker man brukar få en hum genom att kolla på grytet och omgivningen

Publicerat
  • Författare
Tycker man brukar få en hum genom att kolla på grytet och omgivningen

jo sant. men skulle kunna tro att detta gryt är bra djupt! eftersom de är i en slänt.

Publicerat

Grytgångarna går i regel rätt så vågrätt så det är inte djupare än höjden från gången till toppen på "kullen" plus minus en halvmeter eller så skulle jag tro

Publicerat
  • Författare
Grytgångarna går i regel rätt så vågrätt så det är inte djupare än höjden från gången till toppen på "kullen" plus minus en halvmeter eller så skulle jag tro

om vi tänker oss en slänt. Då är en ingång nästan högst upp och en ingång lite längre ner. Undrar hur gångarna går där :S

Publicerat

har du tränat hunden som förliggare eller sprängare samt att efter 2 träningar i låda så tror jag inte att hunden är klar att köras i naturgryt

Publicerat
  • Författare
har du tränat hunden som förliggare eller sprängare samt att efter 2 träningar i låda så tror jag inte att hunden är klar att köras i naturgryt

och varför tror du inte de?

Publicerat
och varför tror du inte de?

brukar vara få hundar som klarar sandvallen samt att ligga i 12 minuter & skälla på 2 träningar.

Publicerat
  • Författare
brukar vara få hundar som klarar sandvallen samt att ligga i 12 minuter & skälla på 2 träningar.

De är väll ganska mkt från individ till individ?

Publicerat
De är väll ganska mkt från individ till individ?

visst är det så men att köra en hund som bara tränat 2 gånger i låda i x antal minuter till att gå till ivärsta fall flera timmars jobb & kanske flera grävlingar inne är ett stort steg för hunden , men har hunden klarat förliggar test i låda vilket ej framgår i dina svar så är det upp till dig.personligen så hade jag nog tränat lite till med hunden.

Publicerat
  • Författare
visst är det så men att köra en hund som bara tränat 2 gånger i låda i x antal minuter till att gå till ivärsta fall flera timmars jobb & kanske flera grävlingar inne är ett stort steg för hunden , men har hunden klarat förliggar test i låda vilket ej framgår i dina svar så är det upp till dig.personligen så hade jag nog tränat lite till med hunden.

ja förstår inte problematiken. Man måste alltså förliggarprovet innan man kan släppa i gryt?

Jag anser att man kan testa. och jag är ganska säker på att om hon känner sig osäker så går hon ut.

Publicerat
ja förstår inte problematiken. Man måste alltså förliggarprovet innan man kan släppa i gryt?

Jag anser att man kan testa. och jag är ganska säker på att om hon känner sig osäker så går hon ut.

finns inga måsten men det är bra om man ser att hunden klarar att gräva samt att dom klarar bägge förträngningarna samt att dom ligger kvar vid grävlingen i grytet & skäller.

Publicerat
finns inga måsten men det är bra om man ser att hunden klarar att gräva samt att dom klarar bägge förträngningarna samt att dom ligger kvar vid grävlingen i grytet & skäller.

Intresant svar men måste fråga vad ett naturgyt har med ett konstgryt att göra?

Publicerat
Intresant svar men måste fråga vad ett naturgyt har med ett konstgryt att göra?

absolut ingenting , tycker bara att 2 träningar i låda känns lite , innan hunden släpps i natutgryt. sen fick jag aldrig klart vad hunden var tränad för. men det är min personliga åsikt. vi brukar göra så att när några nya vill följa med & jaga så vill vi att dom åtminstone har ett godkänt lådprov som förliggare , då vi mest jagar grävling.

Publicerat
absolut ingenting , tycker bara att 2 träningar i låda känns lite , innan hunden släpps i natutgryt. sen fick jag aldrig klart vad hunden var tränad för. men det är min personliga åsikt. vi brukar göra så att när några nya vill följa med & jaga så vill vi att dom åtminstone har ett godkänt lådprov som förliggare , då vi mest jagar grävling.

Hur värderar man hundarna på lådproven. Vad skiljer en sprängare och en förliggare i arbetet om man talar om just grytlådorna. Hur ser skilnaderna ut mellan dessa hundars arbetssätt i lådorna alltså?

Publicerat
  • Författare
Hur värderar man hundarna på lådproven. Vad skiljer en sprängare och en förliggare i arbetet om man talar om just grytlådorna. Hur ser skilnaderna ut mellan dessa hundars arbetssätt i lådorna alltså?

förliggaren ska ligga kvar och skälla medans sprängaren ska prova olika gångar om en inte funkar.

Publicerat
om vi tänker oss en slänt. Då är en ingång nästan högst upp och en ingång lite längre ner. Undrar hur gångarna går där :S

Inte djupare än den lägsta

Publicerat

Endel hundar har det...andra inte.Det är inte antalet träningar i konstgryt som gör hunden bra...

Verkar bara hunden mogen så ser jag ingen risk i att testa.

Publicerat
förliggaren ska ligga kvar och skälla medans sprängaren ska prova olika gångar om en inte funkar.

Oki, bra att veta. Funderade på om förliggaren kanske inte var lika het och gick på lika mkt som en sprängare också men så kanske inte är fallet?

Publicerat
  • Författare
Oki, bra att veta. Funderade på om förliggaren kanske inte var lika het och gick på lika mkt som en sprängare också men så kanske inte är fallet?

en förliggare ska inte vara lika het som en sprängare. Men förliggaren måste vara nog het för att inte grävlingen ska flytta sig allt för mkt. En sprängare ska ju vara som en nål i ögat på räven så att räven absolut inte vill vara kvar. Dock ska dom inte gå till attack och bita sig fast i räven.

Publicerat
  • Författare
Endel hundar har det...andra inte.Det är inte antalet träningar i konstgryt som gör hunden bra...

Verkar bara hunden mogen så ser jag ingen risk i att testa.

De är de jag menar. Tycker inte utvecklingen går framåt så mycket av att köra i konstgryt.