Publicerat September 7, 200916 yr det är ju väl endå bra att veta att djur kan klara sånadär skador ? var då tydligen en halvmantlad som svampat upp om de fann bly rester ? EDIT, oops vilket typo vill ju inte svära på detta ädla forum
Publicerat September 7, 200916 yr det är ju väl endå bra att veta att djur kan klara sånadär skador ? var då tydligen en halvmantlad som svampat upp om de fann bly rester ?EDIT, oops vilket typo vill ju inte svära på detta ädla forum KAN, ja. Troligen blir det oftast en hemsk jävla plåga innan dom dör av infektionens verkan. ^^ Men jag är fortfarande imonerad över denna individs läkkött..
Publicerat November 25, 200916 yr Författare Lyfer tråden eftersom jag fått nytt svar från SVA Det slutgiltiga svaret från obduktionen. "Vid undersökning av den insända ryggbiten från rådjuret sågs en påtaglig konturstörning i bägge ryggsträckarmusklerna (L.dorsi). Rörligheten i leden mellan ryggkotorna i det affekterade området nedsatt, framförallt i sidled. Vid röntgenunderskning påvisades mindre röntgentäta fragment som kan vara blysplitter. Materialet har undersökts efter kokning. Inga tydliga skottskador sågs, men ländkota 1 saknade vänster taggutskott (sidoutskott) och i området sågs en påtaglig ben-nybildning. Ländkota 3 hade ett kortare än normalt höger taggutskott, samt uppvisade ben-nybildning i ledytan mot ländkota 4. Diagnos: Sannorlikt skjuten Kommentar: Djuret har sannorlikt inte träffats av en direktträff av en kula - skadorna hade då varit mer omfattande. Ett mindre antal hagel kan orsaka skadan. En missbildning är mindre sannorlikt men kan ej uteslutas."
Publicerat November 25, 200916 yr Lyfer tråden eftersom jag fått nytt svar från SVADet slutgiltiga svaret från obduktionen. "Vid undersökning av den insända ryggbiten från rådjuret sågs en påtaglig konturstörning i bägge ryggsträckarmusklerna (L.dorsi). Rörligheten i leden mellan ryggkotorna i det affekterade området nedsatt, framförallt i sidled. Vid röntgenunderskning påvisades mindre röntgentäta fragment som kan vara blysplitter. Materialet har undersökts efter kokning. Inga tydliga skottskador sågs, men ländkota 1 saknade vänster taggutskott (sidoutskott) och i området sågs en påtaglig ben-nybildning. Ländkota 3 hade ett kortare än normalt höger taggutskott, samt uppvisade ben-nybildning i ledytan mot ländkota 4. Diagnos: Sannorlikt skjuten Kommentar: Djuret har sannorlikt inte träffats av en direktträff av en kula - skadorna hade då varit mer omfattande. Ett mindre antal hagel kan orsaka skadan. En missbildning är mindre sannorlikt men kan ej uteslutas." Vad jag tyckte om bilderna så såg det inte ut som en hagelsmäll. Bra av dom att åter rapportera till in lämnaren. /Lasse
Publicerat November 25, 200916 yr Hade varit intressant med ytterligare analys av de "röntgentäta" fragmenten. Antar att ordvalet fragment kan betyda att de var väldigt väldigt små och svåra att hitta. Annars borde det vara en smal sak att få fram om det verkligen var bly och om det finns tillräckligt material för att göra en närmare analys av legeringen borde man även kunna säga om det var kula eller hagel. Men ändå väldigt positivt att de tagit sig tid att göra analysen. Det är alltså inte bara döda rovdjur som analyseras med avseende på bly förekomst... Och framförallt vill jag ge många guldstjärnor i kanten till dig som skickade in ryggen. Är nog inte alla som orkat bry sig... MVH // Henrik
Publicerat November 25, 200916 yr Kan det vara så att nån idkat illegalt skytte med en 22lr månne??? Det kan du ha en poäng i kan väl säga att jag hoppas du har fel. /Lasse
Publicerat November 25, 200916 yr Kan ju mycket väl vara en kula som splittrats vid t.ex en kvistträff.