Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Beretta

Skoter för en som tvekat i 10 år?

Jag skulle satsa på en beggad..  

27 members have voted

1. 1.

• Viking för runt 20 skinn..
      2
    • Forrest Fox runt 30 bugs..
      6
    • Ranger King från 40 lakan..
      3
    • Annan snömaskin som jag nämner här nedanför.
      2
    • Du är inte klok, håll dig till skidorna i år igen!
      10
    • Lynx 5 9:a för 30 loppor..
      7

Recommended Posts

Axl

Niak

Du har helt rätt, den är ful som stryk

Men på äldre  ::) dar så spelar utseende mindre roll

jag visste inte att den gick att förlänga till 365, d måste man ju göra 8) 8)

Beretta

Vad är det som gör Tundran så unik?

Framkomlighet?

Lätt?

Bränslesnål?

Billig?

Driftsäker?

Någon som provat den??  :-

Axl

Beretta

Jag har själv inte provat än pga. snöbrist men min kusin hade varit och provkört sin och han tyckte den var rapp trots sin lilla motor.

Att den är lätt och smidig gör ju inte saken sämre då man är i tjock granskogen och snirklar runt lite  8) 8)

Enligt sägen så är det i same i nordnorge som redan kört 250mil men sin och han hade tydligen höjt den till skyarna

niak

Tundran kommer att bli mycket populär bland renskötarna.Fast de renskötare jag känner köper Summit 600 SDI  :o :o :-

Beretta
Tundran kommer att bli mycket populär bland renskötarna.Fast de renskötare jag känner köper Summit 600 SDI  :o :o :-

Åhå.

Då kanske vi får se en Forrest Fox rea nästa år, om alla samer ska byta :)

Jonti

Många renskötare använder sig av flera skotrar, ofta en lite komfortablare för fjället etc och en smidig skogsmaskin som forest fox.. Antagligen och förhoppningsvis lär Tundran göra riktigt bra ifrån sig och till nästa år snyggas till lite för det är en maskin som verkligen är välkommen med dagens bensinpriser..

Lär få höra i vinter och troligen kunna prova på också så får ju se..

Beretta

Kollade på min maskin igår  :D (Tyvärr glömde jag kameran hemma på hallbordet..)

Kändes bara fint.

Nu får det snöa bäst det vill  ;D

lsjonsson
Kollade på min maskin igår  :D (Tyvärr glömde jag kameran hemma på hallbordet..)

Kändes bara fint.

Nu får det snöa bäst det vill  ;D

Du har väl säkert sett omröstningsresultatet och det framgår ju klart och tydligt att Du ska hålla Dig skidor.

;)

niak

Beretta är fast i skoterträskets benhårda grepp ! Nu kommer han att gräma sig över att han inte skaffat skoter redan för 15 år sedan.Välkommen i gänget ;D ;D ;D

hulken

japp, det kan ta en stund innan man tar sitt sunda förnuft till fånga och skaffar sig en skoter ;D nu är det nog mycke snö för att fara ut o prova iaf, men jag håller mig nog borta från skogen ett tag till, för säkerhets skull ;)

lsjonsson
Beretta är fast i skoterträskets benhårda grepp ! Nu kommer han att gräma sig över att han inte skaffat skoter redan för 15 år sedan.Välkommen i gänget ;D ;D ;D

Det är bara att beklaga att han har sjunkit så djupt. Nu blir det väl snart mindre tid åt jakten också när han ska ut och leka med skotern också. ;)

Jonti

Ska ut och rasta Switchbacken efter jobbet, kommer nog ta med kameran för att läska er andra  ;D

Bara jag nu kan luska ut vart brorsan satt sin nyckel  ;)

lsjonsson
Ska ut och rasta Switchbacken efter jobbet, kommer nog ta med kameran för att läska er andra  ;D

Den ligger på botten i Torneälven.

;)

hulken

härligt jonti! vad tycker du om switchbacken, har den några egentliga fördelar jämfört med rmk?

Fredde_piteå

åååhhhh...var du tvungen...nu är jag ju så j**la avis på du.. ;) :-* ;D...

tycker att den nya Switchback FST verkar vara ganska läcker...750cc...turbo...nice!!

lsjonsson

[move]Skotermarodörer[/move]

Jonti

Hulken, förvisso inte min men däremot brorsan så har kört en hel del med den förra vintern och även RMK'n han hade så kan nog uttala mig lite..

RMK'n var en 800cc -04 längsta modellen, kändes något slö med tanke på motorn men stark som en oxe, lite väl brutala kammar och allmänt lite för mycket om man inte ska för extrema branter eller liknande..

Switchbacken är en 600cc -05'a och har egentligen alla fördelar mot RMK'n då den är smidigare, aning piggare och svarar bättre med lagom kraft och lite till, väldigt rolig att leka med och lättare att ha kontroll över plus att den är bra mycket trevligare efter led.. Man kan väl säga att Switchbacken är en kompromiss om allt, den kan nästan allt som RMK'n kan men förlorar väl när man ska vara värst..

Jag föreslår starkt en Switchback framför RMK om man tittar på begagnatmarknaden bland allroundmaskiner och råkar gilla Polaris..

Nä, ska ut en sväng och rasta den för året, återkommer lite senare och har antagligen tagit nån bild :)

Jonti

Såja nu har man rastat lillen inför sesongen  ;D

switchback.jpg

Attans mycket sten och turvor tyvärr..  >:(

lsjonsson
Hulken, förvisso inte min men däremot brorsan så har kört en hel del med den förra vintern och även RMK'n han hade så kan nog uttala mig lite..

RMK'n var en 800cc -04 längsta modellen, kändes något slö med tanke på motorn men stark som en oxe, lite väl brutala kammar och allmänt lite för mycket om man inte ska för extrema branter eller liknande..

Switchbacken är en 600cc -05'a och har egentligen alla fördelar mot RMK'n då den är smidigare, aning piggare och svarar bättre med lagom kraft och lite till, väldigt rolig att leka med och lättare att ha kontroll över plus att den är bra mycket trevligare efter led.. Man kan väl säga att Switchbacken är en kompromiss om allt, den kan nästan allt som RMK'n kan men förlorar väl när man ska vara värst..

Jag föreslår starkt en Switchback framför RMK om man tittar på begagnatmarknaden bland allroundmaskiner och råkar gilla Polaris..

Nä, ska ut en sväng och rasta den för året, återkommer lite senare och har antagligen tagit nån bild :)

För lite snö med andra ord.

Hahahahaha!

;)

hulken

jag tycker nu efter din bild Jonti att man borde lägga en Porrvarning på den här tråden, FAN VA LÄCKER MASKIN! sneglar väl åt nåt liknande, antagligen en switchback, rmk eller varför inte en  renegade? summit finns väl också lite i tankarna, men det är först till nästa säsong..nu måste jag bli av med min exciter och ska därefter köpa en skoter i 30-35k klassen, förhoppningsvis nån XC600. jag vet inte, men polaris tilltalar mig på nåt sätt. satsar mycket på djupsnökörning, så jag tycker att xc eller en mxz med hk-matta är nog det fiffigaste man kan hitta för dem där pengarna...men det ska vara 2-cylindrigt.

Jonti

hulken, tittar man på begagnatmarknaden bland dom senaste årens maskiner så står nog rev, firecat och switchback på min önskelista.. Switchbacken är ju förvisso av det gamla konseptet men hänger med och går likvärdigt med alla andra i samma klass gör den då.. Skulle själv kunna tänka mig en sådan om jag hade dom pengarna, tillsvidare får jag nöja mig med att låna brorsans :)

RMK, Summit och dom står över mina behov, föredrar lägre kammar främst med tanke på bensinkostnader, RMK'n drog bra mycket mer än switchbacken och ändå är switchbacken bra mycket rappare och mer körglädjde..

hulken

men 52mm är MANLIGT ;D ;D visst finns det en liten gen som förspråkar att vara "värst" när man tittar på skotrar  ;)

Fredde_piteå
men 52mm är MANLIGT ;D ;D visst finns det en liten gen som förspråkar att vara "värst" när man tittar på skotrar  ;)

så sant som det var sagt... 8) ;D värst = Ski-doo summit 1000, Polaris Fusion RMK 900, Yamaha RX1 Mountain Turbo (McXpress)...skulle inte ha nått emot att äga en sånn...tror t.o.m man tankar med ett stort flin ;)...

//Fredde

Jonti

och gråter när man ska betala i kassan?  ;D

Nä men nog fan är det roligt att pina om de stackars kortbandarna i pudersnö upp för branterna och sen hånle.. Värst är såklart roligt att vara när man vet att man kan bräcka dom andra  ;D

Fredde_piteå
och gråter när man ska betala i kassan?  ;D

ja just ja...det var ju den biten med...förökte förtränga den ;) ;D ;D...

Min åsikt om vad som är roligt = plåga kortbandare i flödvatten/öppen vatten, mata på utav h-vete över nån åker för att sedan lägga omkull skotern och "burka" i värsta slednecks anda, ligga å blå pressa över nån is...men å andra sidan tycker jag det är ganska kul att puttra runt med 5-9:an i ca metern med lössnö, framkomligheten begränsas endas av förar skicklighet och antalet träd som är ivägen...nog för att 5-9:an är en stridsvagn...men en Tall som är en meter i diam är lite jobbig att putta omkull 8) ;) ;D

mer bilder på switchbacken jonti....åsså vill vi se en bild på Berettas nyförvärv...

//Fredde