Publicerat Augusti 21, 200916 yr Nu ska jag pröva förklara mig så någon kunnig förstår. Jag har planerat att ta jägarexamen nästa år då är jag 16 år och vad jag har hört så får man inskaffa Hagelvapen vid den åldern och ev andra vapen. Jag skulle velja veta av någon som vet utan tvekan kan detta : Om jag tar en fullständig jägarexamen med kul/hagel vapen kan jag då införskaffa 22lr och ett hagelgevär Då eller måste jag vänta tills 18. Mvh:Pontus
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Tjenare, jag går skog och jakt i älvdalen, när vi börjar 2:an så kommer vi få dispans på vapenlicens, annars får man normalt vänta tills man är 18.
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Försökte med det i Aug -91 för jag fyller i Okt, blankt nej. Tyvärr måste du nog ha riktigt goda själ för att få det för dom har säkert inte lättat på bestämmelserna sen dess.
Publicerat Augusti 23, 200916 yr hej! jag går skogsinrikningen med viltvård och när slutet av ettan var klart kunde man få ett dispans papper som man skulle h amed sej när man sökte, tillsammans med ett papper från föreldrarna att du fråha vapen för dom,samt licensansökningen,och de gick för mej lämnade inde i sep fick de i oktober då jag abra var 16 men blev 17 i december och de gickigenom så samma kväll jag fick licensen så gick jag ut och sköt min första räv
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Författare Så jag måste ta vapenlicens när jag är 18 Om man inte skaffar dispans Vill ju inte ens ha klass 1 eller 2 Känns inte kul om man ska ta jägarexamen om man måste vänta 2 år till
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Jägarexamen medför ju mycket annan kunskap som också är nödvändig. Framförallt är det en rolig utbildning som är nyttig att ha i bagaget. Du kan ju alltid jaga under uppsikt vilket kräver att man endast är 15 år.
Publicerat Augusti 24, 200916 yr om du skjuter altivit på skjutbana i ett halvår så kan du skaffa dispans för vapenlicens. men då måste hela styrelsen i skytte klubben ha skrivit på ditt behov av vapenlicens. dock finns stora risker att du bara får målskytte licens om du går den vägen. annars börja på en jakt och viltvård linje på gymnasiet eller skogs linje där du kan välja en jakt och vilt vård kurs.
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Jag säger som jag sagt tidigare: jag avråder från att välja skolinriktning efter licensmöjligheterna. är man intresserad, så KÖR. Men inte för licenserna inte.
Publicerat Augusti 25, 200916 yr jag går naturbruksgymnasiet med inriktning jakt&fiske. Fick mina licenser mellan 1an och 2an
Publicerat Augusti 25, 200916 yr Författare Tack för svaren Då får jag vänta tills jag är 18 Mvh : Pontus
Publicerat Augusti 25, 200916 yr Tack för svaren Då får jag vänta tills jag är 18 Mvh : Pontus Det är mycket man väntar på tills man är 18 =) Alla minns vi hur "jobbigt" det var, men alla kan vi nog enas om att det vore gôtt att vara tillbaka på den tiden igen =) Så ta vara på dina år innan 18 du, och gräm dig inte för mycket över saker du inte får göra, rätt vad det är så fyller du 18... och då börjar allvaret.
Publicerat Augusti 25, 200916 yr Författare Det är mycket man väntar på tills man är 18 =) Alla minns vi hur "jobbigt" det var, men alla kan vi nog enas om att det vore gôtt att vara tillbaka på den tiden igen =) Så ta vara på dina år innan 18 du, och gräm dig inte för mycket över saker du inte får göra, rätt vad det är så fyller du 18... och då börjar allvaret. Låter vettigt
Publicerat November 5, 200916 yr Författare Jag kan förmedla att jag var på mitt första besök på ett gymnasium Jag besökte Åsbygdens naturbruksgymnasium där man får dispans på vapen när man är 16år och man får gratis jaktexamen + Traktorkort men det är en annan femma. Skog och jakt heter linjen Jag har planerat På att söka dit nu till sommar'n Så jag kommer nog att komma igång med jakten snabbare än tänkt Mvh : Pontus