Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bisam

Featured Replies

Publicerat

Efter att ha sett att det tydligen finns några fler än jag som uppskattar att jaga de små liven tänkte jag starta upp en liten tråd där vi kan ha lite taktiksnack och liknande inför kommande jakter  ;D

Många verkar ha bilden av bisam som en simmande brunråtta eller något annat lika vidrigt, fast det i min värld mera är en liten bäver eller något i klass med hare etc..

Jag har ännu inte provat på att äta bisam när jag provade flå en för skinnets skull och övning slog det mig att köttet såg förbaskat fint ut, den jag flådde var av lite större typ och två st skulle räcka gått åt en middag tror ja..

Så, mina bisamjägande vänner, någon som provat på att käka bisam och kan utala sig?  ;D

• Svar 71
  • Visningar 21,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Bisam jakten ja...en av dom klart roligaste jaktformerna...mycke "action"...mycke pang pang 8)

bra viltvård...

i stort sett riskfritt att komma hem tomhänt...iaf på min mark...

men äta dom det gör jag inte...dom är aldeles för råttliknande för det.

Publicerat
Bisam jakten ja...en av dom klart roligaste jaktformerna...mycke "action"...mycke pang pang 8)

bra viltvård...

i stort sett riskfritt att komma hem tomhänt...iaf på min mark...

men äta dom det gör jag inte...dom är aldeles för råttliknande för det.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D......hehe jag har iaf smakat....:P Har stekt en bit i stekpanna för nått år sen.. smakade bra.....inte som fjöfågel...utan mer som hare/rådjur...gott var det iaf...=) ....Ps! Jag har fredde_piteå  "mördarn" på film från i våras, när han sätter skräck i allt som börjar  på B och slutar på ISAM....:P

Publicerat

--

Publicerat

nää Markus...de måste du inte ;):P....i sånna fall ska jag vara med å redigera först

Publicerat
  • Författare

I vår lär jag åtminståne prova steka något lår och hoppas att det är så gott som det verkar så man kan lura med farsgubben och dom andra på det, dom är så gnälliga om att dom liknar råttor, tycker mera det är små bävrar som sagt..

Vad kan man göra mer av dom? kraniet kan man förståss ta till vara men skinnet som är så fint och skönt kanske kan vara användbart till handskar eller liknande?

Publicerat
nää Markus...de måste du inte ;):P....i sånna fall ska jag vara med å redigera först

JOO....inte ska jag lägga in den som den är, inte...nejnej ,,,,och naturligt vis måste du bestämma till fullo hur filmen ska bli...:P

Publicerat
Vad kan man göra mer av dom? kraniet kan man förståss ta till vara men skinnet som är så fint och skönt kanske kan vara användbart till handskar eller liknande?

Inte bara kanske,för många år sen så besökte jag Freddes och markus hembygder och lyckades få med mig 12 vackra bisamskinn hem.

Tillsammans med två bäverskinn så lät jag sy upp en Bäver/bisamväst som fortfarande är det varmast plagg jag har,västen är lika snygg idag som när jag lät sy upp den(1988) så slitstyrkan på skinnen lämmnar nog inget övrigt att önska .

/Micke

Publicerat
Inte bara kanske,för många år sen så besökte jag Freddes och markus hembygder och lyckades få med mig 12 vackra bisamskinn hem.

Tillsammans med två bäverskinn så lät jag sy upp en Bäver/bisamväst som fortfarande är det varmast plagg jag har,västen är lika snygg idag som när jag lät sy upp den(1988) så slitstyrkan på skinnen lämmnar nog inget övrigt att önska .

/Micke

Gissar stt det var i avan du jagade?? ...där kryllar det av dom...:P 

Att sy klädesplagg låter intressant, var det du som Gjorde det?? lejde du bort det? OM vad kostar det??

Det är en liten dröm man har att ha "egna kläder" som förmodligen är bättre än vad allt som gore-tex heter..:P

Publicerat

Kommer tyvär inte ihåg vad sjön hette,den var STOR och väldigt grund,vart man än paddlade så var det bara en halv paddel djupt och bisamstackar överallt :P

Jag tog mina beredda skinn till en körsnär och tillsammans så bestämde vi att ryggen och framsidorna blev i bäver och i sidorna samt efter själva knäppningen bisam,kostnad 1999-2500:-

Västen är VARM ofta för varm att röra sig i men som förstärkningsplagg vid passjakt=perfekt.

Om det regnar så rinner vattnet av västen lika effektivt som en nyvaxad bil.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Efter den informationen lär nog familjen bisam få det otryggt i vår  ;D

Önskar få bort den eländiga "rått stämpeln" bisam fått, är den ens besläktat med sorkar och råttor på något nämnvärt sätt? Vore trevligt om någon hade lite artfakta sådär direkt om de små liven, läst tidigare men inte memorerat så noga då intresset då var lågt..

Främsta tanken är väl ett par skoterhandskar eftersom skinnet verkar vara bra vid fukt och liknande ( konstigt när den lever i vatten  ::) )

Publicerat
Kommer tyvär inte ihåg vad sjön hette,den var STOR och väldigt grund,vart man än paddlade så var det bara en halv paddel djupt och bisamstackar överallt :P

Jag tog mina beredda skinn till en körsnär och tillsammans så bestämde vi att ryggen och framsidorna blev i bäver och i sidorna samt efter själva knäppningen bisam,kostnad 1999-2500:-

Västen är VARM ofta för varm att röra sig i men som förstärkningsplagg vid passjakt=perfekt.

Om det regnar så rinner vattnet av västen lika effektivt som en nyvaxad bil.

/Micke

Hehe =) låter låter precis som avan ...:P precis som jonti skriver, så skulle det vara mest aktuellt med ett par fina vinterhadnskar....eller varför inte ett "supersittunderlag"....:D

Publicerat
Hehe =) låter låter precis som avan ...:P precis som jonti skriver, så skulle det vara mest aktuellt med ett par fina vinterhadnskar....eller varför inte ett "supersittunderlag"....:D

Men Markus...du e ju sugen på en 17HMR/Mach 2...de lär ju int bli så mycke kvar till handskar då ;D :P...

Publicerat

::)

• 2 months later...
Publicerat

Jaaahapp grabbar...nu drar vi igång denna tråd lite grand tycker jag :D

Nu är det dags för taktiksnack, bilder, tja...allt som har med Bisam att göra :D, för nu är det nära....tycker att veckorna går som dagar och månaderna går som veckor...snart är islossningen här, "and the hunt is on" 8)...

Markus...nu tar vi ut lite bilder från filmen så vi får lite inspiration....

här är en bild som kanske för en tillbaka till minnen ;)

post-202-1139162247_thumb.jpg

Publicerat

Jasså det är i avan ni jagar? Kan förstå att det finns mycket bisam där :D. Har inte fått nå värme än så man kan testa ut laddningar men sen då jäklar. Förutsatt att man fortfarande får följa med på en tur  :)

Publicerat
Jasså det är i avan ni jagar? Kan förstå att det finns mycket bisam där :D. Har inte fått nå värme än så man kan testa ut laddningar men sen då jäklar. Förutsatt att man fortfarande får följa med på en tur  :)

Jajamensan...Avan och i viss mån Höträsket :D. Självklart ska du få hänga med och panga Bisam!

Så nu hoppas vi på MYCKE värme ;D....så att isen släpper nångång :D...och så att du kan testa dina laddningar.

Mvh Fredde

Publicerat
  • Författare

Vad är det för film du nämnde?  ;D

Publicerat
Jajamensan...Avan och i viss mån Höträsket :D. Självklart ska du få hänga med och panga Bisam!

Så nu hoppas vi på MYCKE värme ;D....så att isen släpper nångång :D...och så att du kan testa dina laddningar.

Mvh Fredde

Har ni mycket bisam där....jag fångade/skjöt bisam när jag var yngre...kunde få omkring 50 st om våren...men nu ser man inga bisam mera  :( vet inte vart dom försvunnit.
Publicerat
Vad är det för film du nämnde?  ;D

Jag å Markus filmade lite Bisamjakt i fjol...så jag tänkte att eftersom det inte finns nån filmsida här...än....så borde det gå att plocka ut "stillbilder" typ foton från filmen...tror jag iallafall ???

Publicerat
Har ni mycket bisam där....jag fångade/skjöt bisam när jag var yngre...kunde få omkring 50 st om våren...men nu ser man inga bisam mera  :( vet inte vart dom försvunnit.

Tror dom utvandrade från Finland på 70-80 talet (vet ej säkert), och så kom dom till Sverige. Men vi har ganska gott om dom små liven, iallafall i fjol...Markus hade varit ner till sjön, och han sa att det var ganska många Bisam bo:n, så det ser väll ganska bra ut till årets sesong.

Mvh Fredde

Publicerat
  • Författare

Bisam planterades i gränsälvarna runt 50-60 talet av finnarna av något hittils oförklarad anledning vad jag läst om jag mins rätt.. Lite som varför man planterat sik i öring och rödingrika sjöar  ???

Vad gäller filmen så får ni gärna skicka den till mig så kan jag lasta upp dom på kompisens server och länka i forumet om ni vill. Jag har gått om utrymme så om den inte är på typ 500mb är det inga problem  :)

Eftersom ni tycks vara av yngre generation som jag själv använder ni antagligen msn så ni kan adda mig på jonti@kiruna.cc

Mvh Jonas

Publicerat
Vad gäller filmen så får ni gärna skicka den till mig så kan jag lasta upp dom på kompisens server och länka i forumet om ni vill. Jag har gått om utrymme så om den inte är på typ 500mb är det inga problem  :)

Låter bra...men vi (jag) måste snacka med Markus...för det är han som har filmen...men det blir garanterat mer film i år...nu har vi båda kameror 8)... ;) ;D...

Mvh Fredde

Publicerat
  • Författare

Prata på du, har själv lite abstinens efter filmen för att stilla mitt behov  ;D

Publicerat
Prata på du, har själv lite abstinens efter filmen för att stilla mitt behov  ;D

Snackade med han idag...tyvärr har hans dator kraschat >:(...filmen är borta :'(.... Men jag lovar att det blir en ny film av denna sesong :), kanske vi får med Pitepalt på bild också ;):D....

Mvh Fredde