Publicerat Februari 6, 200620 yr Tänkte jag skulle bidra med lite bilder om jakt på detta fina djur. Så här sitter oftas bisamen i skymmningen och betar på rötter och annat gott. Hårkorset i bogen, och bisamen är din
Publicerat Februari 6, 200620 yr Läckert Seger!...abstinesen är fullkomlig ;D...tror att man helt ärligt kan säga att det är en av dom absolut roligaste jakterna...iallafall här uppe. det händer alltid någonting på bisamjakten... Mvh Fredde
Publicerat Februari 6, 200620 yr vars jagar du bisam jonas??? Tidigare i Råneälven och Persöfjärden. Tänk om vi skulle få jaga bisam i våran vik Daniel, mycke pang pang skulle det bli ;D
Publicerat Februari 6, 200620 yr men vi kan ju fånga på annan ort och plantera in dem istället för att skjuta dem
Publicerat Februari 6, 200620 yr Författare Seger, du satte min jaktabstinens i rullning speciellt när det är ett bra tag tills isarna börjar gå här uppe :'( Läckra bilder! Tror jag ska släpa med mig kameran i vår och försöka fota lite ;D
Publicerat Maj 1, 200620 yr Japp!!...då var årets första Bisamjakt avklarad... Jag å lillebror for iväg till sjön efter middagen och det första vi ser när vi kommer fram till piren är en bisam sittandes på iskanten...*klatsch* 1-0 fredde vs Bisam ;D...ställer mig precis upp och får då syn på en till fast denna gången på andra sidan piren...*klatsch* 2-0 F vs B...2st innom loppet på 1 min bärgning av dom båda...sen knallade vi vidare efter strandkanten, fick syn på en till som simmade mot en hydda som var ca 30m från oss...men aldeles vid hyddan dök den :-...men skam den som ger sig, vi väntade ca 3-4 min då dök den upp, å den här gången satt den sig på hyddan....3-0 F vs B ....bärgade den och gick sen vidare...fick syn på ytterligare 2 st som satt på isen, smög fram så jag var innom håll och lät salongarn tala en gång till...4-0...den var dock lite jäkligare att bärga...fick hämta en liten jolle som låg vid piren för att ta mig fram till den...sen tyckte jag att det räckte för ikväll...kanske mest för att på väg att bärga den sista så plurrade jag...två ggr >...det har varit varmare och torrare i vadarstövlarna :...åsså vill man spara några till nästa gång man far...
Publicerat Maj 1, 200620 yr Grymma bilder grabbar stort grattis till er bägge. Vad använder ni för ammo till bisam? sub,HV,solids? /Micke
Publicerat Maj 1, 200620 yr Ehh en hyfsad apportör torde göra åtminstone den landbaserade bisamjakten fruktansvärt mycket lättare! Jag har apportör, vem har jakten? ;D ;D Skit också att man inte har tid.. Bisam är tveklöst en art som jag vill lägga till min viltlista.. Mvh!
Publicerat Maj 1, 200620 yr Micke: använder för tillfället en High velocity hålspets...men såfort F&V får in CCI quick shock så ska jag testa dom istället. Hippen: Jag har jakten...du är välkommen... har försökt att få vovven till att apportera bisam...men det är lite jävligt för han att ta sig upp på iskanten där bisamen oftast ligger. Han har ju en sak ivägen när han ska upp /Fredde
Publicerat Maj 1, 200620 yr Micke: använder för tillfället en High velocity hålspets...men såfort F&V får in CCI quick shock så ska jag testa dom istället./Fredde Blir det inga skinnskador av en Hv Hp? /Micke
Publicerat Maj 1, 200620 yr Blir det inga skinnskador av en Hv Hp?/Micke nä faktiskt inte...trodde det faktiskt, men det går ganska bra...man bör nästan ha nått lite vassare vid bisamjakt, eftersom jag upplever dom att vara ganska hårdskjutna :-, det är lätt hänt att dom lyckas kravla sig ner under isen även med en bra träff. Tror att quick shock är ypperlig till bisam...förutsatt att det inte blir genomskott, då kan den någ pajja skinnet ganska mycket :- /Fredde
Publicerat Maj 1, 200620 yr Författare Ett teleskopspö med 3 krok borde vara lämpligt för att bärga hem bisam
Publicerat Maj 2, 200620 yr kväll nr 2 avklarad ...Jag, Markus_piteå och en till (icke jagande) kompis for iväg till samma sjö som jag var till igår. På två skyttar blev det till slut 5st "råttor" (nä dom är inga råttor, jag vet) hade kunnat bli 2st till men dom hann in under isen innan vi han bärga dom :'(...båda skottet såg ut att ta bra eftersom Bisamarna låg tillsynes döda på isen...men med det sista dödsrycket så han dom in under isen :-[...ikväll blir det inga bilder...men det blev lite film-material till den utlovade bisamfilmen /Fredde
Publicerat Maj 2, 200620 yr Låter trevligt det där! Se till att spara nån till torsdag jajamän...finns så det räcker och blir över i den sjön ...åsså har vi två sjöar till som är "ojagade" än så länge 8) är nästan 100% säker (99,9% iaf) att du får skjuta en (minst) bisam på torsdag ... /Fredde
Publicerat Maj 3, 200620 yr Jag upplevde samma sak ifjol att dom gärna vill "pillras" litegrann bättre sen jag bytta till subsonic ....... (scoremax Lapua är väl den enda godkända för jakt). Den snabbare kula liksom bara blåste genom.....
Publicerat Maj 3, 200620 yr Jag upplevde samma sak ifjol att dom gärna vill "pillras" litegrann bättre sen jag bytta till subsonic .......(scoremax Lapua är väl den enda godkända för jakt). Den snabbare kula liksom bara blåste genom..... jo, det är "pillret" man vill undvika....det är otroligt lätt för dom att ta sig ner i hålen när dom "pillras"...har testat CCI minimag ifjol, men upplevde effekten dålig om man inte träffar mitt i huvudkontoret eller i maskineriet (huvud eller hjärt/lung parti)...däremot funkar RWS High Velocity HP ganska bra.
Publicerat Maj 3, 200620 yr Joo just ja...vi fick ganska mycket film matrerial (skottsekvenset etc) till kommande "blockbustern"...eller njaa, bisam-filmen iaf ...
Publicerat Maj 3, 200620 yr Filmkameran måste med imorgon . Sata vad jag längtar Självklart!! ...vi blir två kameramän (jag å Markus_piteå) åsså får du sköta skytte delen /Fredde