Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sköt en bock ikväll.

Featured Replies

Publicerat

Inget o orda om egentligen men ynsta dottern va med o det gör ju det hela så mycket mer nöjsamt.

Tösen är en riktig viltmagnet eller kanske ska man kalla henne jaktmaskot.

Hon har nu i sommar vari med 4 ggr o vi har fått en gris, 62 gäss, 8 änder o nu en bock.

Blev sent innan vi han till passet, inte mycket mer skjutljust än nån halvtimme.

Såg ett rådjur långt bort på angränsande hygge när vi steg ur bilen.

Kollade i bösskikaren o nog va det en bock.

Vi började ansmygningen rakt över hygget o hade en lite dunge med granar som skydd.

Låter en del när man tar sig fram i den terrängen…

Lyckades i alla fall komma till dungen, såg bocken en bra bit ut på hygget.

Försökte smyga ännu närmare genom dungen men nu va herrn borta i slyet.

Så började han skälla, aha då kommer han nog ut bortanför björket.

Jepp, såg honom siktade med hjälp av en enkel käpp, hittade inte den riktiga skjutkäppen..

Faen va mycket bråte jag har i garaget….

Långt håll, troligen närmare 150m. svårt o hålla still men det som gjorde att jag höll igen va skit i vägen framför bocken som stod o skällde hela tiden.

Har väl fällt några bockar så pulsen brukar inte gå upp nämnvärt men nu med dottern som publik så började pulsen pumpa…

Skit med får inte bra läge, försöker finna bättre platser runt mig o mygg jävlarna är helt tokiga.

Ser att de sitter 5-6 st bara på min högra tumme när jag sneglar ner från kikarsiktet.

Svarar själv bocken med ett par bröl men tydligen så hade jag fel dialekt för o prata rådjuriska…

Bocken hoppade iväg några meter o blottar bredsidan, nu eller aldrig.

O så smäller det sådär som det gör ibland när man inte riktigt vet varför…

Kändes inge bra, men tog nog en chans… eftersökshund har jag ju o så står ju dottern vill att det ska smälla.

Ser att bocken hoppar upp o skuttar iväg. Ingen snabb flykt i fyrsprång.

Vi går dit, hoppsan va långt de va.. såg man nu när man stod på skottplats……

Men när vi följde skogskanten 20 m så låg bocken där, träff lite för långt bak men tydligen hade bocken stått lite på skrå så kulan gick ut perfekt…

Vilket va himla bra för bordern kom o kollade in bocken innan vi åkte hemåt.

Gissa vilken sida jag la uppåt…

Nu till en liten fråga..

Hur gammal måste man va för o få ta jägarexamen?

Dottern tjatar snart ihjäl mig, hon fyller 10 på söndag o är full övertygad om att hon visst kan gå i jägarskolan.

post-348-1251406112_thumb.jpg

Publicerat

Grattis, NS!

Jag har själv två töser 9 och 7 år som mer än gärna är med ute i skogen.

Publicerat

Skoj med att ha en sådan viltmagnet i familjen. Vilket facit på 4 jaktdagar <_<

Själv har man en grabb på dryga året så det lär dröja innan man kan släpa med honom ut i skogen :P

Fortsatt skitjakt på dig

Mvh

Roffe

Publicerat

Ett extremt stort grattis, till dig som far och för dottern din,

det finns ingen åldersgräns för teorin eller skjutproven,

dock är ju provet på tid och tarvar läskunnighet/hastighet.

Jag var 13 när jag gick kursen, min far var kursledare och som jag minns det idag, hade jag inga bekymmer med proven.

/Christian

Publicerat

Helt underbart NS, examen har inga ålderskrav, kan de så går det <_< du kommer få hålla kollo på somrarna i fortsättningen :P

Publicerat

Finns väl ingen nedre gräns? Rent praktiskt så krävs ju lite ålder för att fysiskt kunna klara de praktiska momenten men det teoretiska är fritt fram såvitt jag vet.

Mvh!

Publicerat

Grattis NS med dotter.

Har även jag en dotter på 10 som gärna är med i skogen men jag har inte lyckats skjuta när hon har varit med ännu.

Man vill väl inte odla en jakt idiot :P Eller vill man det <_<

/Lasse

Publicerat

Jag sköt en fin älgtjur på lock när äldsta dottern var med på sin första jakt. Då var hon sex år och kunde sitta nästan helt tyst i fem timmar. Nedkrupen i sovsäcken på ett liggunderlag bredvid mig ute på hygget.

Det roliga var att det kom två tjurar, jag sköt den ena och den andra dundrade iväg. Sedan blev jag tvungen att springa fram och avfånga då ryggraden var avskjuten (tog högt) och det tyckte hon var lite läskigt. Men hon hjälpte till att ta ur.

Sedan har de fått ta ur tjäder alldeles själv (-Kolla pappa, är det här LUNGORNA? Vad små de är!) och självklart också fått lite vägledning i hanterandet av kniv och andra verktyg, liksom järppipa och konsten att göra upp eld.

Publicerat

Var nog 13 när jag tog jägarexamen och då hade man ju ett intresse som gjorde att det inte var det minsta svårt att kunna svaren på provet! <_<

Möjligen att det kan bli lite mycket för en 10åring, med allt annat som ska göras. Men finns bara motivationen är det nog inga problem!

som vanligt j-kligt kul läsning, NS. :P

Publicerat

När jag tog min examen (jag var också 13 som flera andra här) mins jag att det nämndes att den yngsta som tagit examen var 10 år. Om detta är sant eller om någon yngre har tagit examen sen dess, det vet jag inte och det var ju mer än tio år sedan.

Publicerat

NS! Vad är det för puffra du använder? Ser ut som en drilling..

/Må

Publicerat

Grattis NS till bocken och att dottern tycker det är kul ;) alltid roligt om man nu bara får se djur när barnen är med...

Själv har man en grabb på dryga året så det lär dröja innan man kan släpa med honom ut i skogen :)

Mvh

Roffe

Varför behöver det dröja?? Sonen var med på älgjakt när han låg i magen, var 8:de månaden då, och sen har han varit med minst en helg varje år blir fyra år nu i oktober och i år blir inget undantag ;) han har redan bestämt att han ska ut med hunden och hämta en hälg i skogen för det är visst så det går till att man bara kan hämta en :lol:

Publicerat

Ja dom är roliga dom små liven. Min äldsta dotter är 6, och för några dagar sedan satt vi ute på trappen och åt en glass. Då kommer det en skapligt fin bock och går i kanten på häst hagen bakom stallet.

-pappa, ska du in och hämta bössan och skjuta den

-nja det går inte svarade jag , för bocken går på grannmarken

-jaha kan dom inte dö då om du skjuter dom :lol: ,

Dom har sina funderingar :);)

Grattis NS till bocken och kul för dottern

Publicerat
  • Författare
NS! Vad är det för puffra du använder? Ser ut som en drilling..

/Må

Kriegoff 12/70 7x57R svindyra modellen....

Har den o en till fast i 6,5x57R ännu dyrare som bägge är typ arvegods.

Lite knepigt för just den byssen jag andvände igår är öronmärkt till sonen från farfar.

Fast sonens jaktintresse är rätt jumt...

Faen vet hur vi i en framtid löser det.. får väl köpa en själv istället...

fast då får man ju sälja huset o det är nog inte frun så impad av... ;)

Publicerat

Lite knepigt för just den byssen jag andvände igår är öronmärkt till sonen från farfar.

Du får väl lämna 6,5x57 i inbyte och det kan vara jätte trevligt i en hyresrätt bara man har rätt vapengarderob :D något man nämner lite i en hast den 1:a april och då kan man rädda situationen genom att säga april april ;)

Dottern ska väl ha en också :P

Tog du betalt för dina eftersök så skulle du få in pengarna direkt.

Publicerat

Har ju sett ngn av dina pangare, och det ruskigt snygga saker! De är ju tom välkända hos Småländska.. ;)

Och tänk om en del av valnöts fetichisterna hade sett dina pangare då du går i skogen..! De hade fått hjärtsnörp direkt! :P:D

Publicerat
  • Författare
Du får väl lämna 6,5x57 i inbyte och det kan vara jätte trevligt i en hyresrätt bara man har rätt vapengarderob :P något man nämner lite i en hast den 1:a april och då kan man rädda situationen genom att säga april april ;)

Dottern ska väl ha en också ;)

Tog du betalt för dina eftersök så skulle du få in pengarna direkt.

He, he..

6,5x57 byssen är nog mer än dubbelt så dyr som 7x57:en...

Jävla massa kretat o guldinklägg osv men den är oxå välanvänd.. repig o nästan utan blånering numera..

haft den på otaliga rådjurseftersök bla..

Den drillingen skulle nog stått i ett bankvalv egentligen.

Men ett vilkor va när jag fick den att den skulle användas o det kan jag lova att det är uppfyllt med råge.

Publicerat
  • Författare
Har ju sett ngn av dina pangare, och det ruskigt snygga saker! De är ju tom välkända hos Småländska.. ;)

Och tänk om en del av valnöts fetichisterna hade sett dina pangare då du går i skogen..! De hade fått hjärtsnörp direkt! ;):P

jo... jag är ju en känd vapenfetichist.. speciellt varannat år när jag får mig o göra vapenvård... :D

Publicerat
Men ett vilkor va när jag fick den att den skulle användas o det kan jag lova att det är uppfyllt med råge.

Spännande...

F-n nu kom man in på tankar som att ersätta alla kulbössorna man har (förutom 22:an) med en dubbelstudsardrilling. Skulle det funka mån tro till vak, pürsch och drev med lite olika sikten? (Ursäkta NS, lite OT...)

mvh/Må

Publicerat
  • Författare
Spännande...

F-n nu kom man in på tankar som att ersätta alla kulbössorna man har (förutom 22:an) med en dubbelstudsardrilling. Skulle det funka mån tro till vak, pürsch och drev med lite olika sikten? (Ursäkta NS, lite OT...)

mvh/Må

Självklart funkar det.

De jag har är dock 2 hagelpipor o en kula, alltså vanlig driling.

Enda knepiga är att få till ett fäste till eftersökslampan som passar en drilling.

Då helt utan att göra åverkan på vapnet.

Den som har en sån lösning köper jag direkt.

Publicerat

Härligt att höra att det är nya jägare på gång. Som jag precis skrev i en tråd på Robsoft så är ofta barn intresserade och nyfikna på jakt, det är som om det är medfött att jaga och ta tillvara på vad naturen har att ge.

Detta är innan de blir inpräntade med helt galna "politiskt korrekta" idéer om jakt och vapen. Jag tycker det är sunt och bra att barn tidigt får vara med på jakt och lära sig respekt för både vilt och vapen.

Själv tog jag jägarexamen när jag var 14 om jag minns rätt, vi hade det som "elevens val" eller dylikt i årskurs 8. Klar tman passade på som jaktintresserad. =)

Publicerat

Alltid lika roligt att läsa om när en ny jägare *kommer till världen* :)

Jag hade med mig min då 4 årige son förra hösten och vi fick skjuta en bock killing vilket var en otroligt upplevelse både för honom men även för mig att få se lyckan i hans ögon om att vara med när ett vilt fälls, sådant lever man länge på. :lol:

Publicerat
Självklart funkar det.

De jag har är dock 2 hagelpipor o en kula, alltså vanlig driling.

Enda knepiga är att få till ett fäste till eftersökslampan som passar en drilling.

Då helt utan att göra åverkan på vapnet.

Den som har en sån lösning köper jag direkt.

Borde gå att få till :) första tanken var att använda samma princip som harris benstöd på rembygelfästet, kanske är att häda för mycket även för ett vapen som brukas flitigt, det svåra är väl att få till en matchande gravyr :lol:

Publicerat

Underbart

Det är det där som man vill uppnå inte en massa tid i skogen med barnen utan resultat då skulle i alla fall min sjuåring tröttna snabbt.

Fiske eller jakt så måste det hända lite å gärna efter en kort stund, då fastnar dom nog för det.

Grattis!

Ingen åldergräns alls för jägarexamen vad jag vet

• 11 months later...
Publicerat

grattis.:wub:

Det finns ingen gräns att ja examen men 15 år på uppsiktsjakt :wub: