Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken kaliber?

Featured Replies

Publicerat

Någon som vet om det finns någon klass 1 kaliber som kan användas till både toppjakt & älgjakt, och som jag inte behöver handladda ammunitionen själv?

(Går och funderar på 308w just nu)

Publicerat

6,5*55 helt klart. ;D

Finns fabriksladdat av alla de olika märken och kultyper.

Ett orosmoln är dock detta värdelösa blyförbud som kan träda ikraft 1/1-2008.

Då blir kalibern nedklassad till klass 2 >:(

308....visst till älgjakt, men toppfågel, nja :-

Publicerat

308 fungerar fin fint till toppfågeljakten  ;) inga problem alls.....kalibern kommer dessutom i en del smidiga modeller....ta du en 308, den passar till allt vilt, finns en uppsjö av kulor för den som handladdar dessutom, men även fabriksladdat finns det ett bra utbud av kulor och laddningar.

Publicerat

30-06 fungerar väl även den till de användningområden du beskriver. Ska du ha en klass 1-kaliber så kanske det är dumt att satsa på en 6,5 i dagsläget!

Publicerat

30-06 klarar ju allt en 308 gör, och lite till. Ett bra allround alternativ tycker jag. Finns massor av kulor och laddningar att tillgå. Kolla in kulbanorna på www.norma.cc

Publicerat

300wsm, har bra precision och kulbana, ryms även i kort låda. Mycket bra tillgång på kulor , finns i fina patroner från bla norma. Samma prestanda som 300winmag,

6,5-284norma samma som men inte kort låda

7mm Shooting Times Western flackskjutande och snabb

308w Bra precision men anemisk kulbana

Publicerat

300 WBY duger gott

Publicerat
  • Författare

Jag tackar & bockar för alla svar.

Kommer nog att fortsätta titta på 308 och 30-06 på grund av tillgång & variation av fabriksladdad ammunition.

6.5 hade varit intressant om det inte vore för blyförbudet.

• 3 weeks later...
Publicerat

MICKE

sattsa på 308 titta på kulutbudet så förstår du vad jag menar, till topp fågel så har norma en

kanon patron i sin diamon line den kulan är svår att slå till fågel(bra dö ingen köttförstöring)

sedan laddar alla den så kul problem inget att bry sig över

samme

Publicerat

.30-06 har det mesta för nordisk jakt, även i fabriksladdat finns det massor av kultyngder och kulsorter att välja på.

Publicerat

Varför inte .270 Win, 7x57 eller 7x64? Fast helmantel är det väl inte så gott om kanske.

• 7 months later...
Publicerat

köp en 8,57! :P den kan du jaga allt med :)

Publicerat

Jag håller med xtc  8) 8) ;D

Publicerat

Kommer du börja ladda själv är alla 7 m.m och kal.30 mycket bra

Är du beroende av köpes ammo är utbudet större i kal.30

Publicerat

jag hade själv liknande "problem" under våren, bestämde mig för en 6,5a. angående blyförrbudet så när den dagen kommer så kan man köpa sig en ren och skär älgbössa för inte allt för överdriven summa.  men 6,5an kan du fortfarande använda till resten med bravur.

Publicerat

Hej!!!

Jag har jagat både älg och småvilt (fågel, rådjur,bäver,gäss etc) med 308 i snart 20 år och kommer att fortsätta med den kalibern i framtiden åxå och jeg rekommenderar den varmt. Har själv en tikka t3 varmint för tillfället och är mycket nöjd.

Publicerat
  • Författare

Nu väljer jag mellan 308 eller en kombi 12/6,5x55.

Tänk om man kunnat bestämma sig, men förhoppningsvis så har jag minst 30 år kvar av min jägarkarriär så det är nog ingen brådska.

Publicerat

jag ser personligen ingen ide i att kompromissa. för mig är det självklart att rådjurs och bäver/toppfågelbössa kräver mer än en älgbössa. bättre då i mitt tycke att lägga mer pengar och tid på sitt precisionsvapen, och då köpa tex en hva 640 i gott skick i kal 8x57 för kring tusenlappen och använda den enbart som älgvältare. även om den kanske inte alltid ger 20mm träffbilder utan modifikationer, men det krävs det heller inte för älgjakt. det blir nog  inte dyrare  än att köpa ett vapen i en kaliber som duger åt både älgjakt och toppfågeljakt. men jag tycker att det är trevligare att ha en bössa som är speciallist på sin jakt så att säga.

Publicerat

Hulken är klok. Jag kan inte heller tänka mig en bössa till allt - än mindre kikarsikte. Visst kan man ha löstagbara montage, men sådana kostar lika mkt som en extra bössa. Börja med en 6,5:a eller .308:a (6,5:or får man billigt idag pga blyförbudet) och så köper du dig tex en 9,3x62 för renodlad älgjakt senare. En beggad Hva kostar en spottstyver. Se bara till att köpa bra optik, för det lönar sig!

Publicerat

Hej igen.

Det skulle vara intressant att veta hur många älgar som är skjutna till dags dato med 6,5 och 308, i dom allra flesta fall tror jag nog att det har gått lika bra att döda en älg med dessa än till ex 9,3 eller 8,57 eller vad än ni kan komma med. Laddar man själv så är det inga problem att få ner det mesta, lapua 8,0 gram till fågel, scenar eller sierra hålspets till bäver, och till älg och rådjur vilken jaktkula som helst jag har provat några olika sorters kulor och hittills så har alla älgar stupat inom 100m (ca 30st) skjutna på avstånd ända upp till 300m. Jag använder 2 olika kikare, det blir nog billigare att ha en bössa än att ha en till varje vilt, jag kan säga att jag har ganska mycket erfarenhet av jakt med 308.

Publicerat

Hej igen!!

Glömde det där med precision, att skjuta under 20mm har jag inga problem med. 308:an är en tacksam kaliber att ladda, det flesta kulor går så bra att det räcker för all slags jakt.

Publicerat
Hej igen.

Det skulle vara intressant att veta hur många älgar som är skjutna till dags dato med 6,5 och 308, i dom allra flesta fall tror jag nog att det har gått lika bra att döda en älg med dessa än till ex 9,3 eller 8,57 eller vad än ni kan komma med. Laddar man själv så är det inga problem att få ner det mesta, lapua 8,0 gram till fågel, scenar eller sierra hålspets till bäver, och till älg och rådjur vilken jaktkula som helst jag har provat några olika sorters kulor och hittills så har alla älgar stupat inom 100m (ca 30st) skjutna på avstånd ända upp till 300m. Jag använder 2 olika kikare, det blir nog billigare att ha en bössa än att ha en till varje vilt, jag kan säga att jag har ganska mycket erfarenhet av jakt med 308.

Ja jovisst och alla bilar större än wolksvagen golf är också onödiga för i de allra flesta fall så räcker golfen till att............. ;D

/Micke

Publicerat

hehe det var väl det också som var lite av min mening med mitt förra inlägg, det är ju så himla roligare att ha lite olika vapen än bara 1. med tanke på optik så anser jag också att till älgjakt så är det inte samma krav på optik som tex till rådjursjakt eller bäverjakt.det finns massor av skottsäkra kikarsikten för en liten penning som fungerar kanon till att jaga älg på dagen.många jagar ju faktiskt älg med öppna riktmedel också.

Publicerat
  • Författare

Nu börjar det närma sig ett avgörande det blir en 308 eller 6,5a, skall bara aveckla ena 22an först.

Att skaffa en kombi var nog bara tillfällig sinnesförvirring (hoppas jag).

Tackar ännu en gång för alla kloka och eminenta svar.

Publicerat
Nu börjar det närma sig ett avgörande det blir en 308 eller 6,5a, skall bara aveckla ena 22an först.

Att skaffa en kombi var nog bara tillfällig sinnesförvirring (hoppas jag).

Tackar ännu en gång för alla kloka och eminenta svar.

Beror förstås på på vad man jagar. Har ett antal klass 1 studsare, men min Merkelkombi i 7x57R 12/70 vädras troligen oftare än alla de andra tillsammans. Med två olika kikare i vridmontage är den underbart flexibel. Gryningsjakt efter bock eller toppfågel med fast 8x56 monterad, drevjakt hela dagen efter rådjur/hare/räv med rödpunkt 1,1-4 och som avslutning vaktjakt eller pürsch med stora gluggen igen. Dyker det upp en älg, så är det bara att klämma på. Folk kan tjafsa hur mycket de vill om köttjägare utrustade med drilling eller kombi; varför skall man inte välja ett mer flexibelt vapen? Står rådjuret på tveksamt långt hagelhåll tar man kula istället för hagel, och kommer det aningen fort men inom hagelhåll tar man hagel istället för att avstå ett tveksamt kulskott. Smygjagar ofta med kombin också, vilket ger möjlighet till hare på uppsprång och skogsfågel på uppflog.

I like it...

p.s. Och har en Merkel 210 6,5x55 12/70 över... ;)