Publicerat September 2, 200916 yr Började morgonen sittandes i ett nyutplacerat torn, vinden en stadig 8m/s sydlig vind som dock snurrar och far då jag sitter i en slänt. 4:30 är jag redo och inväntar skjutljus vilket är vid 6:00 ungefär. Jag tillhör dem son gärna är ute i god tid, ibland kanske lite väl tidigt men anser att det betalar sig i längden. Fixar i ordning allt, sparkar igång Thermacellen med, inte för att det är så mycket mygg än, men på läsidan om en gran såhär kan det lätt bli gott om dem. Sen döljer den även min vittring ifall något djure skulle komma just den vägen. Kl är 7:00, inte mycket till liv, jag ser 2 smaldjur på ca 250 meter i min kikare där jag sitter och spanar ut över en betesvall. Deras rörelse mönster bryter mot normen, och jag tror detta beror på att korna är borta mycket tidigare i år och jag har noterat under andra säsonger att så fort Brynhilda och hennes systrar är på väg till Scan eller liknande så börjar rådjuren ta andra vägar, dock är slutmålet altid det samma dvs höjden till öster om mig(de vill vara där under dagen). Kl 8:00 och fortfarande inget runt mitt torn eller i närheten, jag hör ca 200 meter bakom mig ett bekant skall men inser att det är en get som kallar på sina kids, jag beslutar mig för att packa i hop och smyga lite åt det hållet skallet kommer ifrån, det är ju ändå dax snart att hämta min jagande gäst så lite motion skadar inte tänker jag. I den ganska starka vinden är det lättare att smyga, sen att vägen jag planerar att smyga på är nästan bara gräs och grön tjock mossa gör det i princip ljudlöst, efter ca 100 upp för slänten mot berget känner jag helt plötsligt en mycket välbekant doft, vilt ! närmare bestämt rådjur de luktar lite annorlunda än älg vilken man kan ofta känna doften av när de är nära. Men detta luktar rådjur, och att lukten är så stark tyder på mer än ett djur. Nu slår alla sinnen in på högspänning, jag fryser i mina steg direkt som jag känner lukten och börjar metodiskt scanna/söka av björk och tall samlingen framför mig. Jodå där stirrira något åt mitt håll, den svarta mulen och det vita syns bra när man väl lokerat dem, med vad som avslöjade djuret var viftandet med öronen. Djuret har inte sett mig och jag har med detta ett övertag, 60 meter ungefär, nu rör det mera på sig bland björkslyet och den bekanta färgen av rådjur lyser igenom. Djuren rör sig upp på en liten bergknalle och jag ser att det är 2 killingar, mulen som fortfarande perkar mot mig är då geten. Hon slappnar av helt plötsligt och går upp till sina killingarmedan hon rör sig förflyttar jag mig 10-15 meter har hela tiden djuren naglade med blicken, minsta vridning mot mig eller sträckta halsar gör att igen fryser i mitt steg. det tar ca 15 minuter att averka de sista 25 metrarna, Geten går därifrån och försvinner ur synhåll, medan ena killingen lägger sig ner i vitmossan står den andra brevid och äter på något. Jag är nu på ca 8 meter, de har fortfarande inte sett eller vittrat mig, jag tittar länge på de två med spänd båge, men släpper sakta ner bågen, de är för små ennu, jag väntar hellre in till nov kanske okt så det kommer upp i 11-12kg, det är inte mycket kött på dessa knattar så det får vara. Jag har ju lyxen att få jaga här så mycket jag bara orkar och vill, så tids nog blir det deras tur. En vind kast, och 2 killingar far iväg som raketer, jag ler för mig själv och knatar iväg mot bilen...
Publicerat September 2, 200916 yr Bra story! En vinst fick du ju ändå kan man ju säga . "Jag skulle ha kunnat om jag velat" är bra ord som man faktiskt kan använda ofta med denna jaktform. Jag var också ut igår.. o jagade killingarna till den överkörda geten du minns? Dom stod ute igår vid 15tiden o såg risiga ut som fan! så jag tänkte jag skulle fara o testa på dom men dom kom inte ut senare.. Får fara dit mitt i dagen o ta bort dom. Idag hemma o sjuk... ;(
Publicerat September 2, 200916 yr Författare Bra story! En vinst fick du ju ändå kan man ju säga ."Jag skulle ha kunnat om jag velat" är bra ord som man faktiskt kan använda ofta med denna jaktform. Jag var också ut igår.. o jagade killingarna till den överkörda geten du minns? Dom stod ute igår vid 15tiden o såg risiga ut som fan! så jag tänkte jag skulle fara o testa på dom men dom kom inte ut senare.. Får fara dit mitt i dagen o ta bort dom. Idag hemma o sjuk... ;( För att de inte ska plågas länge kanske kvickare met kulan, för deras skull svårt att komma dem nära när de är oroliga
Publicerat September 2, 200916 yr För att de inte ska plågas länge kanske kvickare met kulan, för deras skull svårt att komma dem näranär de är oroliga Får inte jaga med kula där. Det är precis bredvid vägen och i "boområde".. så lite svårt . Kanske med hagelautomaten skulle det funka.. o slugg
Publicerat September 2, 200916 yr Var ut igår jag med, men det var konstigt på ngt sätt, djuren var speedade o helt andra rörelsemönster vad gäller växlar mm.. men det var fullmåne, vilket kan vara boven i dramat. Hade en get på 15 meter från mitt treestand, den stod precis bredvid en otröskad åker med säd. Men då jag var osäker på vilken get det är valde jag att ta det säkra före det osäkra o avvakta. Har 2 getter som går i det området en med 2 killingar o en utan. Vinden kastade o hon fick vittring av mig, stack som ett skott. Visade sig att det var hon utan killingar Men nu har jag koll på hennes täckning på mulen tills nästa gång iaf, o då släpps pilen
Publicerat September 2, 200916 yr Var ut igår jag med, men det var konstigt på ngt sätt, djuren var speedade o helt andra rörelsemönster vad gäller växlar mm.. men det var fullmåne, vilket kan vara boven i dramat. Hade en get på 15 meter från mitt treestand, den stod precis bredvid en otröskad åker med säd. Men då jag var osäker på vilken get det är valde jag att ta det säkra före det osäkra o avvakta. Har 2 getter som går i det området en med 2 killingar o en utan. Vinden kastade o hon fick vittring av mig, stack som ett skott. Visade sig att det var hon utan killingar Men nu har jag koll på hennes täckning på mulen tills nästa gång iaf, o då släpps pilen Det är just det att det blir sällan en "nästa gång" Nä men.. måne å sol, vatten o vind tror jag det finns nån psalm som heter.. De ställer till mycket det.. Speciellt månen o vinden. Pga min förbannade envishet så går jag ut även fast det är fullmåne fast jag vet att det inte lönar sig.
Publicerat September 2, 200916 yr Författare Vår kväll började bra, men tyvärr fick min gäst besök av en trave bärplockare, så han packade i hop. Jag blev koad, och lite purken av det var jag inte försiktig nog på vägen tillbaka så jag stötte en 6 taggare... nå väl det händer antar jag...