Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Okunskapen hos vissa

Featured Replies

Publicerat

Pratade med markägaren som jag hjälpte med grisar i havren.

Han pratade då om att det var mycket gris nere i skogen bakom hans hus, eller bakom och bakom någon kilometer ner är det nog. Platsen är ren skogsmark och det är lååångt ifrån några åkrar. jag erbjöd då mina tjänster att hjälpa honom igång med en åtel om han ville det så han kunde komma åt dom lättare och på så vis i sin tur hjälpa arrendatorn genom att minska på antalet gris lite. Svaret som kom då gjorde mig lite förbryllad.

Enligt arrendatorn som är en man på ca 45 år så ska man inte mata grisarna för då blir de bara fler B)

Jag försökte då att prata med honom och få honom att förstå att åtla och fodra är helt skilda saker, för mig åtminstone.

Men han var obeveklig, nej det vill inte PIP så det kan jag inte göra. Men kan du hjäpa mig om de kommer tillbaka.

Ja klart jag kan men är det inte bättre att försöka vara lite förebyggande?

Nu vet jag att jag är färgad i mitt tänk i o med att jag har en liten :blush: baktanke att jag ska kunna få jaga gris på hans marker men ändå.

Är det fortfarande möjligt att man som lantbrukare/markägare inte har uppfattat hur man bör göra ( kanske är fel att använda ordet bör men vad man kan göra kanske är en bättre formulering) för att kunna jaga vildsvin på ett vettigt sett.

Visst kan man jaga dom med hund men det gillas ju inte det häller och det ställer mycket större krav på både hund och jägare.

Det pratas i alla led om hur man ska och inte ska göra men det verkar inte som alla lyssnar utan håller fast vid sina egna ideér och tankesätt i alla fall.

Hur gör ni andra när det kommer på tal om man ska ÅTLA vid skjutplatsen eller ska man bara sätta upp en kojja mitt i skogen o sitta där o hoppas på det bästa.

Jag tog jämförelsen med att åtla räv, för att ha någon möjlighet att komma åt rävarna måste man ha en åtel alla vet detta och det är inget konstigt med det men när det kommer in på gris så är det fel fel fel enligt många man ska inte ha en åtel för då lockar man till sig grisarna och sen är dom där. Ligger väl en uns av sanning i det men som jag försökte förklara för min fru i kväll ( som vissa av er mins så är hon inte överlycklig över vårat nya vilt och håller gärna sig fast vid en sanning som hon tror är den rätta(o ve gör inte det :lol: ) Grisarna stannar inte på marken bara för att det ligger 1 kg majs utspritt varje kväll utan de käkar upp det och drar vidare på sitt födosök men undertiden som de är där kommer man åt att skjuta dom om det nu är vad man vill.

Nu har jag virrat in mig i en sabla soppa bara i denna texten men jag hoppas att ni har förstått vad jag syftar på.

VARFÖR GÅR INTE INFORMATIONEN FRÅN LRF OCH JÄGARFÖRBUNDEN FRAM TILL ALLA?

/Lasse

Publicerat

DEtta är ju ett sätt att komma närmare varandra...

http://www.lrf.se/Regioner/Sydost/Nyheter1...te-om-vildsvin/

För övrigt ett initiativ från LRF..

Tror liksom du , att okunskapen är stor hos många. En anledning till mångas aversion till att mata vildsvinen öht, tror jag är att man på en dle håll har hört skräckhistorier om överutfodring och hur det resulterar i ökade lokala stammar. Bara i ditt närområde så vet jag om ett par som köpte på sig och körde ut ett antal ton med betor. I syfte att utfodra grisarna.

Tror du får vara tydlig i att det är frågan om så små mängder att det aldrig är en risk för att det påverkar den normala fodertillgången. Sen om det argumentet biter, vet i fn.. :/

Sen är ett annat problem att hur mycket information man än försöekr få ut, så finns det alltid de som inte kan, vill, begriper att ta till sig informationen.

Publicerat

/Lasse

Sen är ett annat problem att hur mycket information man än försöekr få ut, så finns det alltid de som inte kan, vill, begriper att ta till sig informationen.

I varje ekvation av den här typen finns ett X. Vissa målgrupper är helt enkelt inte mottagliga för info från vissa källor (se Max Ws svar). Det är därför det är viktigt att all coreinfo öses från samma källa. I dessa frågor har det historiskt funnits för mycket privat tolkningsutrymme, vilket gjort problematiken större än vad den behövt vara tyvärr.

Publicerat

/Lasse

Kanske det är så att de som inte är i jaktsvängen skaffar sig information via erfarenhet och ser hur det ser ut på vissa håll i Småland? Hur många vet du i ditt närområde som utfodrar eller har utfodrat för att öka stammen gris på markerna?

Inget personligt Skurebo, tror inte du misssköter åtlingen/utfodringen men när man ser en del foderplatser så förstår man att en del skyggar för att åtla (om man inte förstått skillnaden mellan utfodring och åtling).

Publicerat
  • Författare
Kanske det är så att de som inte är i jaktsvängen skaffar sig information via erfarenhet och ser hur det ser ut på vissa håll i Småland? Hur många vet du i ditt närområde som utfodrar eller har utfodrat för att öka stammen gris på markerna?

Inget personligt Skurebo, tror inte du misssköter åtlingen/utfodringen men när man ser en del foderplatser så förstår man att en del skyggar för att åtla (om man inte förstått skillnaden mellan utfodring och åtling).

Visst är det så att det är och har varit många jägare och för den delen gods som har kört med en enorm utdofring för att få upp en stor stam. Vi har ett exempel på just det i en liten by inte så långt från mig, (ca 1-2 mil) där just detta har skett till mångas förtret. man har helt sonika tömt ut tonvis med foder (i detta fallet sockerbetor) på markerna och då talar vi inte om så stora marker. Just detta är ju det som många av lantbrukarna tänker på när de hör ordet åtel.

Jag anser inte att jag på något sett misssköter utfodringen, sprider ca 1 kg /dygn och det är nog i mångas ögon för mycket B) och där är ju ett till av problemet att man har olika tycke om vad som är "lagom"

Ett svårt problem men inte olösligt B)

/lasse

Publicerat

Det här med utfodring med högvis av sockerbetor är ju inget nytt. Förekom ju långt innan vildsvinen började komma.

Publicerat
  • Författare
Det här med utfodring med högvis av sockerbetor är ju inget nytt. Förekom ju långt innan vildsvinen började komma.

Här uppe i norr vettu B) så kom det till när grisen gjorde intrång. Innan det var det bara äppelhögar i varierande storlek B)

Sen kan man ju fundera på om det spelar stor roll om man lägger ut 10 högar med 10 kilo foder i eller om man lägger ut en hög med 100 kilo i.

/Lasse

Publicerat
Här uppe i norr vettu B) så kom det till när grisen gjorde intrång. Innan det var det bara äppelhögar i varierande storlek B)

Sen kan man ju fundera på om det spelar stor roll om man lägger ut 10 högar med 10 kilo foder i eller om man lägger ut en hög med 100 kilo i.

/Lasse

Angående betor så läste jag i jakt & jägare för något år sedan att 18 ton sockerbetor skulle motsvara samma energimängd som 1 eller 2 hektar foder från en viltåker. Visst ser en hög med 10 ton sockerbetor mycket ut men det är ju mycket vatten i sockerbetor. Hur som så gör det under för rådjuren.

Publicerat
Visst är det så att det är och har varit många jägare och för den delen gods som har kört med en enorm utdofring för att få upp en stor stam. Vi har ett exempel på just det i en liten by inte så långt från mig, (ca 1-2 mil) där just detta har skett till mångas förtret. man har helt sonika tömt ut tonvis med foder (i detta fallet sockerbetor) på markerna och då talar vi inte om så stora marker. Just detta är ju det som många av lantbrukarna tänker på när de hör ordet åtel.

Jag anser inte att jag på något sett misssköter utfodringen, sprider ca 1 kg /dygn och det är nog i mångas ögon för mycket :huh: och där är ju ett till av problemet att man har olika tycke om vad som är "lagom"

Ett svårt problem men inte olösligt :o

/lasse

Har också utfodring och hävorna ligger där ungefär, knappast något som ger någon större tillväxt, men kan kanske få grisarna att stanna i skogen <_< Men det är ett tvisteämne i laget, hur mycket och vad som ska läggas ut...

Tycker dock att det finns ett problem med felaktig utfodring, vilket delvis kan bero på små arealer, i länet. Har dålig koll hur det funkar i andra landsändar. Matavfall, bröd etc som dumpas, tror inte det finns ett bageri som inte får förfrågningar om brödavfall till gris. Det är ingen bra reklam när svampplockare etc ser dessa "soptippar".

Men givetvis har du rätt, inget är olösligt! Jag hoppas på tydligare regelverk när det gäller utfodring och att endast oförädlat foder får användas.

Publicerat
  • Författare
Angående betor så läste jag i jakt & jägare för något år sedan att 18 ton sockerbetor skulle motsvara samma energimängd som 1 eller 2 hektar foder från en viltåker. Visst ser en hög med 10 ton sockerbetor mycket ut men det är ju mycket vatten i sockerbetor. Hur som så gör det under för rådjuren.

Jag läste samma sak. Nu har jag inte kunskapen att ifråga setta detta men jag tycker att det låter märkligt men visst 1ha är ju en ganska stor yta.

Fakta är da shit men den ständiga frågan är vems fakta som är rätt :huh:

Ingen skulle säga att jag utfodrar för mycket om jag sådde ett ha med sockerbetor som viltfoder och lät grisarna böka upp dom men om jag la ut lika mycket skulle det bli ett djävla liv, så varje sak har två ändar.

Faan ju mer man grubblar på problemet ju mer komplext blir det :o

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Har också utfodring och hävorna ligger där ungefär, knappast något som ger någon större tillväxt, men kan kanske få grisarna att stanna i skogen :o Men det är ett tvisteämne i laget, hur mycket och vad som ska läggas ut...

Tycker dock att det finns ett problem med felaktig utfodring, vilket delvis kan bero på små arealer, i länet. Har dålig koll hur det funkar i andra landsändar. Matavfall, bröd etc som dumpas, tror inte det finns ett bageri som inte får förfrågningar om brödavfall till gris. Det är ingen bra reklam när svampplockare etc ser dessa "soptippar".

Men givetvis har du rätt, inget är olösligt! Jag hoppas på tydligare regelverk när det gäller utfodring och att endast oförädlat foder får användas.

Hur mycket lägger du ut?

Sockerbetor?

Små marker kan ju helt klart inte lägga ut lika mycket foder som en stor mark men även där kan man ställa sig frågan vad en stor och en liten mark är? I min värld är en liten mark under 50 ha och en stor över 2-300 men även där så är det ju inte så stort men snittet här nere hos mig ligger väl därikring. Ska man prata stor så kanske man ska upp itll ett par tusen ha i alla fall. Inte vet jag :huh:

/lasse

Publicerat

Jag tror åtlarna som tidigare varit regelrätta foderplatser har minskat och har att göra med bl.a intresset. Grisarna är inga nykomlingar längre och folk har redan börjat tröttna med att lägga ut foder i större mängder. Det är också en kostnadsfråga för dem som inte har kontakter med bönderna. Men säga att det har minskat överallt är helt fel och säkert förekommer det fortfarande på många håll.

Jag är ledsen för att behöva skriva om det, men en större "åtel" drar fler grisar och detta vet många jägare. Alltid är det någon/några grisar som är skjutbara under natten. Alltså, det är inte lönt för alla grisarna att gå fram till åteln om där inte alltid ligger foder.

Klart, det går att ställa in olika tider på utkastaren, men det finns grisar ändå som lämnar området när det inte finns mat när de kommer fram. Ofta är det suggor med kultingar som förser sig först och då får de andra grisarna inget som kommer efter.

Publicerat

Men här i södra Sv finns det knappast inte något direkt behov av att just utfodra i bevarande syfte? Då är detmer en fråga om att utfodra för att få större viltstammar än vad marken själv kan föda. Det konstiga är ju då att det på många marker i södra sverige så går grisarnas utbredning hand i hand med ett plötsligt ökat intresse för utfodring av rådjur? :unsure:

Publicerat
Men här i södra Sv finns det knappast inte något direkt behov av att just utfodra i bevarande syfte? Då är detmer en fråga om att utfodra för att få större viltstammar än vad marken själv kan föda. Det konstiga är ju då att det på många marker i södra sverige så går grisarnas utbredning hand i hand med ett plötsligt ökat intresse för utfodring av rådjur? :unsure:

Ingen ifrågasatte väl stödutfodring av rådjur innan vildsvinen kom? Att vildsvinen sedan äter av fodret är ju inget man direkt kan göra något åt. Testade att utfodra rådjuren med viltfor i foderbord men det var mycket slit och vildsvinen förstörde borden. Tycker inte rådjuren ska lida på vintern bara för att vildsvinen kan ta för sig,.

Sedan ska det ju inte överdrivas. Min mark är på 750Ha ren skogsmark, vi kör ut 12-15 ton betor i november och det brukar lagom räcka till slutet av mars. I övrigt har vi 3 grisåtlar med spridare som sprider 10s/dygn fördelat på två spridningar.

Om detta är överdrivet eller ej får ni avgöra, jag tycker det känns rätt så lagom

Publicerat

Fakta

Ett ha sockerbeter på en åkerlapp i Småland skulle i gynnsamma fall ge 40 ton rotskörd med en genomsnittlig sockerhalt på ca 15% = 6 ton rent socker. Vilka konsekvenser det får för dinerande grisars allmänhälsa råder det delade meningar om då ingen "lokal" forskning finns.

Men det är en oförädlad lantbruksprodukt vilket är förmildrande, en "hälsosam" grovlimpa har det dubbla socker innehållet -minst. :unsure:

Bort med brödet från skogen!

Publicerat

Jag själv använder bröd, men i mycket liten omfattning. Blir det förbjudet kommer i alla fall jag att rätta mig in i ledet. :)

Publicerat
Hur mycket lägger du ut?

Sockerbetor?

Små marker kan ju helt klart inte lägga ut lika mycket foder som en stor mark men även där kan man ställa sig frågan vad en stor och en liten mark är? I min värld är en liten mark under 50 ha och en stor över 2-300 men även där så är det ju inte så stort men snittet här nere hos mig ligger väl därikring. Ska man prata stor så kanske man ska upp itll ett par tusen ha i alla fall. Inte vet jag :lol:

/lasse

Nej , vi lägger ut majs och något kg per dygn.

När det gäller markers arealers skattningen av smått och stort är vi båda ättlingar av Smålands steniga marker! Finns det några marker över tusen ha utöver adliga och stiftmarker i Småland?

Men för att återgå till din ursprungsfråga om hur du kan övertyga bonden att åtling är svaret på hans grispproblem har jag nog inget svar. Själv börjar jag bli något trött på att argumentera för att massiv utfodring av gris på 460 ha knappast är svaret på framtida vargproblem....

Publicerat
  • Författare
Nej , vi lägger ut majs och något kg per dygn.

När det gäller markers arealers skattningen av smått och stort är vi båda ättlingar av Smålands steniga marker! Finns det några marker över tusen ha utöver adliga och stiftmarker i Småland?

Men för att återgå till din ursprungsfråga om hur du kan övertyga bonden att åtling är svaret på hans grispproblem har jag nog inget svar. Själv börjar jag bli något trött på att argumentera för att massiv utfodring av gris på 460 ha knappast är svaret på framtida vargproblem....

Nej här nere får man leta lite om man ska hitta marker större en 1000ha de är inte så många.

Jag köper att merkägaren/jordbruksarrendatorn inte vill att man "utfodrar" grisarna men en åtel är ju ingen foder plats utan just en åtel och det måste man nästan ha för att kunna beskatta grisstammen.

Att tro att man ska kunna hålla en någotsånär hög avskjutning utan åtel är nog att bedra sig, om man inte har bra marker och en eller flera bra hundar förstås.

/Lasse

Publicerat

Nej, utan våra åtlar kan vi inte hålla efter grisarna. Det räcker inte med bara hundjakten.

Skall ut på en av mina åtlar i kväll och plocka någon 40 kilosgris. Jag brukar vänta tills kultingarna väger runt de 40, för att störa så lite som möjligt. ;)

PICT0023.JPG

Det bidde en, men inte 40 kg, snarare 37. ;)

IMG_0976.JPG

Publicerat
Jag köper att merkägaren/jordbruksarrendatorn inte vill att man "utfodrar" grisarna men en åtel är ju ingen foder plats utan just en åtel och det måste man nästan ha för att kunna beskatta grisstammen.

Att tro att man ska kunna hålla en någotsånär hög avskjutning utan åtel är nog att bedra sig, om man inte har bra marker och en eller flera bra hundar förstås.

/Lasse

Jag håller med, har inget emot åtling! ..och inte utfodring heller om det görs på ett bra sätt. Är lite less på detta med utfodring och de interna diskutioner vi har inom laget. Ett problemet är att ingen samordning finns. Det kan lätt bli mycket mat med 80 ha där, 150 ha där osv. Men det har inget med din fråga och göra, så jag ska inte spamma den mera :D

Publicerat
  • Författare

Vi kanske borde starta en tråd till, just utfodring verkar gå att diskutera i all oändlighet :mellow:

För att hålla mig till ämnet så ska jag ringa lite i morgon o se vart det lider, hoppas jag kan återkomma med lite glada tillrop.

Grannen var på skogsdag i går och pratade med en annan granngårdsägare om gris så hoppet är inte ute än.

/Lasse

Publicerat

Kan det inte finnas praktiska aspekter i detta med?

Man köper ett lass betor och kör ut i skogen direkt och tippar hellre än att mellanlagra och köra ut en skopa lite då och då..

Är man riktigt aktiv med fodret så går det att styra viltet via foder inför jakterna så man vet på ett ungefär vart viltet står.

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Kan det inte finnas praktiska aspekter i detta med?

Man köper ett lass betor och kör ut i skogen direkt och tippar hellre än att mellanlagra och köra ut en skopa lite då och då..

Är man riktigt aktiv med fodret så går det att styra viltet via foder inför jakterna så man vet på ett ungefär vart viltet står.

Mvh!

Just detta är problemet hos många lantbrukare och många andra med tror jag.

De inser inte att man via fodret kommer lättare åt att jaga dom på rätt sett och därmed minska stammen.

Så fort någon lägger ut foder till gris nu här nere så skriks det från alla håll, även om det hjälper till att få grisen där den inte gör skada och att man lättare kan skjuta.

Nu är jag ingen förespråkare för att vräka ut foder men iom att jag inte har tillräckligt med erfarenhet ang vildsvin så går jag lite på magkänslan en stund tills jag anser mig veta bättre ;)

/Lasse

Publicerat
Just detta är problemet hos många lantbrukare och många andra med tror jag.

De inser inte att man via fodret kommer lättare åt att jaga dom på rätt sett och därmed minska stammen.

Så fort någon lägger ut foder till gris nu här nere så skriks det från alla håll, även om det hjälper till att få grisen där den inte gör skada och att man lättare kan skjuta.

Nu är jag ingen förespråkare för att vräka ut foder men iom att jag inte har tillräckligt med erfarenhet ang vildsvin så går jag lite på magkänslan en stund tills jag anser mig veta bättre ;)

/Lasse

Åtla för att skjuta är en sak som ajg ser som en förutsättning. Men jag är däremot väldigt skeptisk till att de ska gå att styra grisarna att hålla sig på åteln i stället för i havren. Rådet har ju varit i många år att utfodra så de håller sig från åkrarna, men jag tror faktiskt inte på det längre. Tänk själv så här... I skogen finns 5 kg mat/ natt som itne räcker till alla. På en havreåkert kanske det finns 5000kg .. vad väljer grisarna då?

Jag har trott att det funkar hemma, men det verkar vara andra faktorer som styr grisarnas födoval..

Publicerat
Åtla för att skjuta är en sak som ajg ser som en förutsättning. Men jag är däremot väldigt skeptisk till att de ska gå att styra grisarna att hålla sig på åteln i stället för i havren. Rådet har ju varit i många år att utfodra så de håller sig från åkrarna, men jag tror faktiskt inte på det längre. Tänk själv så här... I skogen finns 5 kg mat/ natt som itne räcker till alla. På en havreåkert kanske det finns 5000kg .. vad väljer grisarna då?

Jag har trott att det funkar hemma, men det verkar vara andra faktorer som styr grisarnas födoval..

Instämmer till fullo med vad MaxW skriver. :o