Publicerat September 4, 200916 yr Det har kommit fram att en man och hans son har jagat olovandes på vår mark under 9 års tid. Det var först då vi hittade älgtorn och uttagen skog på våra ägor som vi förstod att något märkligt pågick. Efter kontakt med Länsstyrelsen kom det fram vem Jägarn var och jag åkte hem till honom för att ställa honom mot väggen. Han gick i taket och påstod att det låg i markägarens skyldighet att hålla ordning på vem som jagar på dess mark. Men vi bor på andra sidan Sverige, hur ska vi veta det om ingen berättar??? Han sa vidare att det var VI som skulle upprätta avtal med honom. Efter att återigen ha pratat med Länsstyrelsen har jag fått veta att de kan dra in hans licens med omedelbar verkan, han innehar en A-licens. Nu ska Mannen ringa ikväll och berätta vad han är villig att ersätta oss med för dessa 9 år han jagat. Vad är skäligt att betala för mark som ger A-licens och där han har fällt ett vuxet djur varje år????
Publicerat September 4, 200916 yr Han har alltså tjuvjagat i 9 år och erkänner det med? Ska jag tolka det som han inte har nån jakträtt alls på er mark? Han har också avverkat skog på er mark? En polisanmälan är det enda rätta.
Publicerat September 4, 200916 yr Det har kommit fram att en man och hans son har jagat olovandes på vår mark under 9 års tid. Det var först då vi hittade älgtorn och uttagen skog på våra ägor som vi förstod att något märkligt pågick. Efter kontakt med Länsstyrelsen kom det fram vem Jägarn var och jag åkte hem till honom för att ställa honom mot väggen. Han gick i taket och påstod att det låg i markägarens skyldighet att hålla ordning på vem som jagar på dess mark. Men vi bor på andra sidan Sverige, hur ska vi veta det om ingen berättar??? Han sa vidare att det var VI som skulle upprätta avtal med honom. Efter att återigen ha pratat med Länsstyrelsen har jag fått veta att de kan dra in hans licens med omedelbar verkan, han innehar en A-licens. Nu ska Mannen ringa ikväll och berätta vad han är villig att ersätta oss med för dessa 9 år han jagat. Vad är skäligt att betala för mark som ger A-licens och där han har fällt ett vuxet djur varje år???? Var i Sverige ligger marken?
Publicerat September 4, 200916 yr Ja de där va ju tjuvjakt vill jag lova... Men vi har nog inte all fakta. Misstänker att personerna (fadern o sonen) haft jakträtten innan dessa 9 år? Känns som vi behöver lite mer fakta. Om tex killarna haft jakten o haft kontrakt eller så o det inte har sagts upp så kanske det blir lite knepigt. Hur som så är arrendepriset på jakten i dessa 9 år beroende på var i landet det är och arealen. Typ i Skåne kostar 1 ha 300:- o uppåt o i norra landsändan kan man säkert få det för noll o ingenting.
Publicerat September 4, 200916 yr har dom trott dom har jakträtt ? vad gjorde dom där i första början ? visste dom att dom tjuvjagar ?
Publicerat September 4, 200916 yr Frågan är ju, som ngn skrev, hur såg situationen ut för 9 år sedan? Kanske kan ha funnits ngt muntligt avtal sedan gammalt...? Det låter ju ruskigt korkat att tjuvjaga på en mark i nio år!!! Om detnu var frågan om olovlig jakt så hur kan han då varit så laglydigt att han ändå reggar marken hos LST? Verkar mer som ett kraftigt missförståd på ngt vis. Köäpteni denna mark för 9 år sedan eller hur vet ni det var i nio år?
Publicerat September 4, 200916 yr Oj, förstår att ni vill ha mer fakta. 1994 var vår mamma sjuk i Alzheimer och då hade denna man - enligt uppgift från honom - fått ett muntligt avtal av henne till jakträtt på hennes mark. I slutet av 90-talet - då mamma åkte in på hem och min bror blev God Man åt henne kom det fram att den här mannen låtit mamma betala hans fällavgifter under tidigare år. Vi sa åt honom att fällavgifter ska han själv betala in till Länsstyrelsen och att vi ville ha en köttlott som ersättning för jakten. Så följde ett par år då han faktiskt kom med kött, av usel kvalité. Till slut sa vi att vi inte ville ha hans dåliga kött utan att vi ville ha 500 kr per år för att han fick utnyttja 285 ha av vår mark. Då han tyckte det var alldeles för dyrt sa vi till honom att fr o m då fick han INTE jaga på vår mark. Vid två skilda tillfällen sa jag och min bror detta till honom, nu var det slutjagat! Trodde vi. Då jag nu - 9 år senare - promenerar runt våra marker hittar jag relativt nybyggda jakttorn och att skogs fällts för att få bättre skyttelinjer. Björk som kunnat användas till något bättre än att ligga och ruttna i skogen. Efter samtal med Länsstyrelsen får jag veta vem som har arrendet och hur mycket älg han fällt. Åker hem till honom och då blir HAN arg - säger att vi ALDRIG sagt att han inte fick jaga, att det var markägaren som skulle ta rätt på ifall någon jagade på dess mark och att det var VI som skulle se till att det fanns arrendeavtal. Idag är det jag och mina syskon som äger marken men aldrig att han pratat med oss om någon jakt. Vi har träffat honom och han har inte sagt ett ljud. Hade jag inte hittat dessa jakttorn hade han antagligen fortsatt att jaga i det tysta. Nåväl, idag har jag pratat flera gånger med Länsstyrelsen och vi kan med omedelbar verkan säga upp att han får jaga på vår mark. Tyvärr är det för tätt inpå älgjaktsstarten (måndag) så de hinner inte plocka bort hans A-licens. Men fr o m nästa år ska vi plocka bort vår mark från hans licens. Enligt Länsstyrelsen är det arrendatorn som ska se till att det finns kontrakt på jakträtten, men det är inget som de kräver. Här tycker jag att det brister, det borde per automatik kunna meddelas till markägaren att det är sökt licens på dennes område. Det finns säkert fler liknande fall i vårat land. Markägarna bor långt från marken och vet inte vad som försigår på ägorna. Min fråga var egentligen vad som kan anses vara skälig ersättning för jaktarrende men då jag har forskat under eftermiddagen har jag fått veta att bolagen tar ut mellan 8 och 12 kr per hektar och mark så vi ska se om vi kan komma överens med den här karln under helgen.
Publicerat September 4, 200916 yr Om nu LS har utfärdat A-licens på vad mannen uppgett vara hans rätt att jaga må va hänt men om mannen inte har något kontrakt mao ingen stanns att jaga så kan det inte hålla! LS upprättar inga kontrakt om arrenden... Medd mannen att jakten from idag/imorgon tillfaller XXX (skriv kontrakt) så kan han inte jaga nu i september och inte någonsin på Era marker! Att efterkräva ett skäligt arrende känns avlägset med den mannen... Lycka till!
Publicerat September 4, 200916 yr Jag har utan att vara het säker för mig att om han inte har något arrende hos er så har han ju med andra ord ingen rätt att jaga på marken, oavsett om han har A-licens eller inte, det är ju inte det som styr. Jag skulle nog i ert fall helt klart överväga att aldrig mer ha med den karln att göra, sköter man sig så illa så har man enligt mig förbrukat sin rätt att ens bli arg. /Lasse
Publicerat September 4, 200916 yr Jag har utan att vara het säker för mig att om han inte har något arrende hos er så har han ju med andra ord ingen rätt att jaga på marken, oavsett om han har A-licens eller inte, det är ju inte det som styr.Jag skulle nog i ert fall helt klart överväga att aldrig mer ha med den karln att göra, sköter man sig så illa så har man enligt mig förbrukat sin rätt att ens bli arg. /Lasse Han kan inte jaga på er mark. Men han kan utnyttja licensen på mark där han faktiskt har jakträtt utan att ni kan ställa något krav map på detta. Fast det löser ju sig till nästa år automatiskt. Problemet kan ju bli att om ni skriver en skriftlig uppsägning som gäller from "nu" så innebär det att ni kan glömma ersättning för de tidigare 9 åren eftersom det är en indikation på att avtalet gällt. Men när det gäller muntliga avtal så kan det ändå vara svårt att få igenom den ersättningen och att han kommer att bråka om att lägga upp 20 000 kr för 9 års jakt det kan ni definitivt räkna med. Att konsultera en fastighetsjurist kan nog vara en bra ide. Om du vill kan oxå sätta dig i kontakt med min gamla farsa som kan fastighetsjuridik på sina fem fingrar och dessutom är uppdaterad. /Mikael
Publicerat September 4, 200916 yr Sätt dit den jä*eln! Hade varit mycket förbannad om detta skett på mina ägor.
Publicerat September 5, 200916 yr Jag tycker absolut att ni måste gå så jä...a hårt åt honom som ni bara kan och orkar för så där gör man bara inte.
Publicerat September 5, 200916 yr Förresten, eftersom han avverkat skog utan er tillåtelse, något som faktiskt inte ingår i jakträtten så kan ni alltid lägga på en klumpsumma för detta oxå. Dvs: Arrende för 9 år + ersättning för avverkad skog. (kalla det "prutmån", om du betalar en skälig ersättning för 9 års jakt så skippar vi ersättningen för den avverkade skogen) /Mikael
Publicerat September 5, 200916 yr Detta påminner mig om en karl som lånade en åkerplätt av morsan på några ha för han ville ha sina hästar där då han flyttat till en annan ort. Morsan var snäll och lät honnom sätta upp elstängsel och låta han ha sina hästar där, de störde ju ingen. Efter något år vart det en konlikt i byn och han packade ihop hästarna och åkte samma dag. Åkern började sonika växa igen efter något år och då morsans granne/kompis har lantbruk erbjöd hon helt enkelt ut åkerplätten till honnom att arrendera gratis mot att han höll den öppen och inte lät den växa igen, nu började problemen! De gick till (tror jag) LST för att registrera han som arrendator samt även söka bidraget som finns (eu bidrag?) för att hålla landskap öppet, då visade det sig att "gubb-fan" som haft sina hästar där lyckats övertala (bluffa) LST att han var arrendator till marken (även fast han inte hade papper på det) och dessutom lyckats få ut bidraget för att hålla marken öppen (även fast han inte gjort ett skit under de år han var där) och ÄVEN tagit emot pengar EFTER att han slutat vara där ...Gissa om det tog hus i helvetet Andreas
Publicerat September 5, 200916 yr Detta har hänt sen igår: Karln i fråga är villig att för i år betala 2,50 kr per hektar - med det VILLKORET att han får skriva ett 5-årskontrakt. För övriga år är han beredd att betala totalt 1000 kr, dvs 25 öre per hektar och år..... Vi sa att vi INTE gick med på det utan vi ska till i morgon komma fram till en summa som vi godtar. Egentligen skulle jag vilja kräva honom på minst 8 kr /ha - men då vi vet att vi aldrig kommer att se röken av nån sån summa, han är så snål att han gråter då han skiter - så får vi väl sätta en lägre summa. Om han INTE betalar kommer vi att omedelbart säga upp jakten på våran mark, alltså fr o m måndag får han inte jaga där. Och jag lovar - jag kommer att hålla kolla på honom. En liten parantes.... tidigare jagade denna man i byns jaktlag och då hade han vägrat att betala 50 kr/år till två karlar som varje år jobbade en heldag med sina egna vägmaskiner för att fixa till skogsvägarna. Alla andra i laget betalade gladeligen denna summa för att dessa var snälla och fixade till vägarna, men den här karln stenvägrade. Då förstår man hur snål han är. Fy bubblan.
Publicerat September 5, 200916 yr Detta påminner mig om en karl som lånade en åkerplätt av morsan på några ha för han ville ha sina hästar där då han flyttat till en annan ort.Morsan var snäll och lät honnom sätta upp elstängsel och låta han ha sina hästar där, de störde ju ingen. Efter något år vart det en konlikt i byn och han packade ihop hästarna och åkte samma dag. Åkern började sonika växa igen efter något år och då morsans granne/kompis har lantbruk erbjöd hon helt enkelt ut åkerplätten till honnom att arrendera gratis mot att han höll den öppen och inte lät den växa igen, nu började problemen! De gick till (tror jag) LST för att registrera han som arrendator samt även söka bidraget som finns (eu bidrag?) för att hålla landskap öppet, då visade det sig att "gubb-fan" som haft sina hästar där lyckats övertala (bluffa) LST att han var arrendator till marken (även fast han inte hade papper på det) och dessutom lyckats få ut bidraget för att hålla marken öppen (även fast han inte gjort ett skit under de år han var där) och ÄVEN tagit emot pengar EFTER att han slutat vara där ...Gissa om det tog hus i helvetet Andreas Får jag fråga hur det löste sig för er? Fick ni någon ersättning?
Publicerat September 5, 200916 yr Vi sa åt honom att fällavgifter ska han själv betala in till Länsstyrelsen och att vi ville ha en köttlott som ersättning för jakten. Så följde ett par år då han faktiskt kom med kött, av usel kvalité. Till slut sa vi att vi inte ville ha hans dåliga kött utan att vi ville ha 500 kr per år för att han fick utnyttja 285 ha av vår mark. Då han tyckte det var alldeles för dyrt sa vi till honom att fr o m då fick han INTE jaga på vår mark. Vid två skilda tillfällen sa jag och min bror detta till honom, nu var det slutjagat! Jag kanske är trög, men jag förstår inte riktigt, ni HAR väl redan sagt upp honom från ALL jakt? Ni kan väl inte säga upp honom då, från en jakt han inte har. Som jag ser det har han i 9 år, rätt och slätt tjuvjagat. Antingen pröjsar han då det pris ni begär eller så får det bli en polisanmälan. MVH Roggman66
Publicerat September 5, 200916 yr Vi sa åt honom att fällavgifter ska han själv betala in till Länsstyrelsen och att vi ville ha en köttlott som ersättning för jakten. Så följde ett par år då han faktiskt kom med kött, av usel kvalité. Till slut sa vi att vi inte ville ha hans dåliga kött utan att vi ville ha 500 kr per år för att han fick utnyttja 285 ha av vår mark. Då han tyckte det var alldeles för dyrt sa vi till honom att fr o m då fick han INTE jaga på vår mark. Vid två skilda tillfällen sa jag och min bror detta till honom, nu var det slutjagat! Jag kanske är trög, men jag förstår inte riktigt, ni HAR väl redan sagt upp honom från ALL jakt? Ni kan väl inte säga upp honom då, från en jakt han inte har. Som jag ser det har han i 9 år, rätt och slätt tjuvjagat. Antingen pröjsar han då det pris ni begär eller så får det bli en polisanmälan. MVH Roggman66 Länsstyrelsen sa att vi skulle göra en skritlig uppsägning där vi skulle skriva"..... .om det någonsin funnits något avtal vad gäller jaktarrende så är det nu uppsagt med omdelelbar verkan" och så ska vi skicka en kopia till honom och en kopia till Länsstyrelsen.
Publicerat September 5, 200916 yr Han har tjuvjagat under 9års tid, jag skulle helt sonika säga 5:-/ha multiplicerat med 9år. Betala eller få en anmälan om tjuvjakt, Punkt slut! Jag hoppas du står på dig hårt och ser till att det svider ordentligt i både ficka och själ på den där gubben!
Publicerat September 5, 200916 yr Hej Ja jag tycker att du ska stå på dig och inte släppa det här för lätt. Som en del andra här på sidan skriver så minst 5kr /ha och år annars polisanmälan för tjuvjakt och fälls han så är det färdigjagat !!!!!!!!! Samt att han lär tappa sina vapenlicenser (om han nu har några!) Du har iaf mitt elektroniska stöd Mvh JägarNNNNNN
Publicerat September 5, 200916 yr En liten synpunkt i allt detta, att hota någon med att företa en polisanmälan för att uppnå något kan mycket väl komma att ses som utpressning av Blå, för det fall att snålgubben kommer sig för att anmäla, ett brott rättfärdigar inte ett annat, jag skulle hantera frågan på ett väsenligt annorlunda sätt men det är jag det. Ett krav på arrende i efterhand kan hanteras som vilket krav som helst, juridiskt sätt. Detta är ju en rejält skitig historia det här, det jag funderar på är de andra grannarna där uppe, de har inte sagt något eller kommenterat något, Lst:s agerande samt så klart avverkningen. Där finns det en del att fundera över. /Christian
Publicerat September 5, 200916 yr Men utpressning är det väl inte om han kräver en skälig ersättning för skada på skogen och för uteblivet jaktarrende. Det är väl ungefär som om någon repar min bildörr och jag säger att "Betalar du inte de 3000 som lacken kostar så får jag gå till polisen" Göra upp i godo eller anmäla för skadegörelse kan inte innebära utpressning. Men om jag säger att jag ska ha en ersättning som överstiger kostnaden för att han ska slippa polisen så är det ju klart utpressning. Man gör klart för honom att han får chansen att betala det uteblivna arrendet i efterhand. Gör han inte det så är det ju tjuvjakt.... Om man då säger att jakten kostade år 2000 ??? kronor Ha i genomnsitt, år 2001 osv och sedan gör en indexuppräkning för inflationen så har man en skälig ersättning för uteblivet arrende. Vedpriset lokalt ligger på ??? kr/kbm och det ligger här ??? kbm som han slagit ikull. Då så får han se till att rädda den veden som går och sälja den och betala mellanskillnaden för det han förstört. Går man till polisen så kan man då rådfråga dom. De vill inte ägna tid åt sådana tvister som är svårlösta. Man förklarar att man tänker kräva honom på ersättning och uteblivna arrenden enligt gällande snittpris för varje år. Men å andra sidan om han vägrar så kan det vara svårt att få rätt i en prövning. Han har ju haft ett gammalt muntligt avtal och kan ju hävda att han fick fällavgifterna betalda för att han minskade betesskadorna på skogen. Det finns ju inget som faktiskt bevisar att han blivit muntligt uppsagd på marken som jag förstår det. Finns det vittnen till att han muntligen blev uppsagd ifrån jakten så är det en annan femma. Då lär det vara 110% kört för honom. Men då är inte jag iofs jurist som en del andra här.....
Publicerat September 5, 200916 yr Det finns ju inget som faktiskt bevisar att han blivit muntligt uppsagd på marken som jag förstår det. Finns det vittnen till att han muntligen blev uppsagd ifrån jakten så är det en annan femma. Då lär det vara 110% kört för honom. inte heller finns det nåt sätt att bevisa att han har muntligt fått jakträtt.
Publicerat September 5, 200916 yr Nä just det och då går ingenting att bevisa varvid ett åtal inte blir av och ett civilärende kommer o kosta mer än vad det kan ge.