Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Låt oss Hylla John Moses Browning

Featured Replies

Publicerat

Tänkte vi skulle ha en sida där vi hyllar denna fantastiska man och kanske hjälper den "gråa massan" det vill säga dom som inte har Browning att se ljuset :lol:

post-3810-1252517324_thumb.jpg

Publicerat

Vart skall man börja...

John Moses Browning

200px-JohnBrowning.jpeg

Browning Superposed var den första O/U hagelbössa som utvecklades och tillika det sista vapnet som John designade.

Dessa tillverkades mellan 1931-1940 för att sedan ta en paus till 1948 pga lite stridigheter i världen.

Så här ser en riktigt fin B25 F1 ut från FN i Belgien.

3cs_b25_gradeF1.jpg

Har man aldrig haft en Browning hagelbock så har man aldrig varit en komplett hagelskytt! (står i Svea Rikes Lag!) :lol:

Min favorit i skåpet är en B25 GTi Ultra Sporter 28" med lite modifieringar och den kommer jag ALDRIG att lämna ifrån mig!

(se den klistrade tråden om vapenvård så får ni se lite utviksbilder B) )

Nu låter jag pmt skriva den låååååånga historien om denna man och sedemera bössa!

Publicerat
.............

Nu låter jag pmt skriva den låååååånga historien om denna man och sedemera bössa!

Tja, historien om denne gudomligt begåvade man kan man läsa i korthet på: http://en.wikipedia.org/wiki/John_Browning Notera att det är de viktigaste konstruktionerna och de viktigaste patenten..... Inte alla........

Historien om B25 är lite mer komplex och kräver egentligen att man börjar i hagelbockens ursprung. Så den tar vi en annan dag när jag har lust att skriva av mig en roman.

Så säg efter mig: John Moses Browning är min gud, och jag är hans profet.

/T

Publicerat
  • Författare

Verkar som om den gråa massan är större än jag trodde :lol:

Publicerat

De har bara ännu inte kommit till insikt! B)

Publicerat

Min lilla Browning Auto5.

7_189.jpg

Publicerat

Sverige = Beretta. Så enkelt är det. Men det gör inget, de otrognas själar kommer att brinna i helvetet.... Så vad bryr vi oss om det, vi som tids nog kommer att sitta på samma molntapp som John Moses.

/T

Publicerat

Den växer och växer B)

Ehnebom - som har fyra...

Publicerat
Tänkte vi skulle ha en sida där vi hyllar denna fantastiska man och kanske hjälper den "gråa massan" det vill säga dom som inte har Browning att se ljuset :(

Jag hade sett ljuset för längesen om det inte hade varit för det stora mörkret på bankkontot :D:P

Publicerat
  • Författare
Jag hade sett ljuset för längesen om det inte hade varit för det stora mörkret på bankkontot :D:(

Jo det är ju en baksida, men kvalitet är ju sällan gratis.

Publicerat
  • Författare
Jo det är ju en baksida, men kvalitet är ju sällan gratis.

Appropå kvalitet så kanske vi ska spinna vidare på vettig hagelammo, som typ Rottweil :unsure:

Publicerat
Appropå kvalitet så kanske vi ska spinna vidare på vettig hagelammo, som typ Rottweil B)

Japp fast då snackar vi Gamebore, Eley och Hull.

/T

Publicerat
  • Författare
Japp fast då snackar vi Gamebore, Eley och Hull.

/T

Rottweil är det "finnaste" som jag kan köpa i Falun B) Vart kan jag få tag i Eley? testar alla möjliga former av hagel ammo, men har fastnat för rottweilen än så länge

Publicerat
Eley och Hull.

/T

B)

eley går ännu, men hull ? :S

Publicerat
<_<

eley går ännu, men hull ? :S

Bara att trava in hos den lokala krämaren och säg att man har beställt hem till honom..... Sedan kommer det vad det lider....

Minsta volym brukar vara 3000 smällar, men redan vid 5000 blir det mer hanterligt i pris.

/T

Publicerat
Bara att trava in hos den lokala krämaren och säg att man har beställt hem till honom..... Sedan kommer det vad det lider....

Minsta volym brukar vara 3000 smällar, men redan vid 5000 blir det mer hanterligt i pris.

/T

och varför vill man beställa över 3000 skott av , *host* värdelös *host* kvalitet ? <_<

Publicerat
och varför vill man beställa över 3000 skott av , *host* värdelös *host* kvalitet ? <_<

För att man vet att den är bra.....

Varför i herrans namn köpa billigt skit som har så pass ojämn prestanda att man kan backa in en buss i träffbilden?

/T

Publicerat
För att man vet att den är bra.....

Varför i herrans namn köpa billigt skit som har så pass ojämn prestanda att man kan backa in en buss i träffbilden?

/T

jaa och ändå köper du hull ?

köpte ett paket special pigeon av hull och sämre spridning får man hitta, ingen penetration heller och hylsorna böjdes då man stängde bössan. även sellier bellot fungerar bättre i mina bössor än hull.

här kan du klämma in din buss. eley fungerar någotlunda men inte är dom nå uberskott inte

post-2515-1252662765_thumb.jpg

Publicerat

Hallåja gossar..

Om man bortser från några uppenbara bottennapp så funkar det mesta. Visst finns där luckor i kärven men i praktisk jakt har det mindre betydelse tycker jag. Stod i söndags och sköt fågel, tre påskjutna korpar med pissigt resultat (två "klarade" sig och en skammad som jycken tog) gjorde att jag började misstänka pluggen... tills jag upptäckte att jag inte hade någon tub alls i bössan <_<

När man sen rattade i fullchoke så stöp fåglarna fint med hjälp av typ 15 år gammal plugg.

Vad jag menar är att rent praktiskt så spelar det ingen större roll, tappar man fågel med hagelbössan så beror det i de allra flesta fallen på ens eget skytte och givet det så hjälper det inte med fina träffbilder och bra teckning. Enda skillnaden som jag tror mej kunna utläsa praktiskt är att bättre plugg möjligen ger dödare fåglar. Något som jag dock noterat att det ger effekt därvidlag är bättre choketuber faktiskt.

Hagelskyttet är ingen exakt vetenskap när man jagar fågel.

Skit samma!

Plocka fram en Browning som väger 3.0-3.2 kg och är i kal.12 och inte hutlöst dyr..som passar mej så ska jag köpa den!

Mvh!

Publicerat
jaa och ändå köper du hull ?

köpte ett paket special pigeon av hull och sämre spridning får man hitta, ingen penetration heller och hylsorna böjdes då man stängde bössan. även sellier bellot fungerar bättre i mina bössor än hull.

här kan du klämma in din buss. eley fungerar någotlunda men inte är dom nå uberskott inte

post-2515-1252662765_thumb.jpg

Japp, det gör jag. För i mina bössor funkar de bäst......

/T

Publicerat
  • Författare
Japp, det gör jag. För i mina bössor funkar de bäst......

/T

Ammo diskutionen tog tydligen skruv. Fortfarande förvånad över hur lite Brownings det verkar finnas på forumet??????

Publicerat
Ammo diskutionen tog tydligen skruv. Fortfarande förvånad över hur lite Brownings det verkar finnas på forumet??????

Det va ett jä--a tjat om bråvning råttvajl å fan vet vad, tacka vet jag en ryssåra med gyttorps röda! ;):)

Publicerat
  • Författare
Det va ett jä--a tjat om bråvning råttvajl å fan vet vad, tacka vet jag en ryssåra med gyttorps röda! ;):)

Min polare har en sån, och han är jätte nöjd med den, alla har ju olika smak, jag övade med den inför examen och gillade den, Men jag skulle inte byta den mot min Browning.

Publicerat
Min polare har en sån, och han är jätte nöjd med den, alla har ju olika smak, jag övade med den inför examen och gillade den, Men jag skulle inte byta den mot min Browning.

Inte jag heller, är bara avundsjuk :);)

Publicerat
  • Författare
Inte jag heller, är bara avundsjuk :);)

Jag rackar inte ner på andras bössor, kan lungt säga att det gjorde ont i plånboken när jag hämtade ut bössan, men det var ett val jag gjorde och inte ångrar. Är inte ute efter att tracka folk som inte har en Browning, alla är saliga i sin tro. och om man läser den här tråden så verkar vi vara en minoritet som är saliga i Browning.