Publicerat September 8, 200916 yr jaha. då ska jag på söndag åka o hämta en sleten jäkla plastuv med 2 hål stora som snusdosor. ett på vardera sida. varför börja med något så dåligt? ja kostar inte ett skvatt. tänkte fylla upp den med fogskum så den blir mer krocksäker vid eventuellt tappande i skogen. på fredag är de andjakt o då ska väl iaf 40 fåglar ramla är tanken. då blir de till o plocka en hel del! startar tråden redan nu i hopp om att någon ska vilja ge mig massa bra tips så man slipper misslyckas allt för många ggr ska man limma fjäder för fjäder eller ska man ta honornas vingar o klippa/rycka bort dom "lysande" fjädrarna eller hur är bäst? kapa huvudet står som första jobb! andra jobb är att laga hålen utom ett litet där fogskumet ska in i. limpistol ska införskaffas o massa massa lim, fjädrarna fixas som sagt på fredag. ögonen hämtar jag när resten av bosse ( som platsuven kommer få heta! ) är klar, vad är de jag har glömt? hoppas på många tips om hur man ska lyckas bäst med den så man faktist kan dra nytta av bosse the man senare under jakten /Marcus
Publicerat Oktober 18, 200916 yr Författare inga fjädrar ännu men äntligen ska projektet dras igång i mån av tid o ja tid. fasanfjädrar hoppas jag få hem ganska så väldigt snart. vet inte vilken mängd jag behöver eller vilja fjädrar heller som är bäst för den delen. hoppas på många tips så kan man studera o filosifera en del o se vad man kommer fram till. limpistol hämtas i veckan hos en bekant. tanken är nu iaf att dela på uven o lägga spackla upp han innifrån med glasfiberspackel så han blir mer hållbar. sen fogskum bara för att han ska tåla så mkt stryck som möjligt då de är en gammal plastuv som säkert är skörare än vanliga nya. hoppas på att de ska bli bra o att han ska vara klar för dop inom 3 veckor ( då tiden bara försvinner iväg så är de ingen ide o satsa på 4 dagar ) mvh//nybörjaren
Publicerat Oktober 18, 200916 yr Vet inte hur händig/lat/fattig du är men jag skulle alla dar i veckan köpa en ny uv att börja med. jakt.se tar 195:- för en likadan som jag har, ny (opimpad), osså finns de ju dyrare me förstås. http://www.jakt.se/lockpipor-bulvaner/bulvaner/uv-40cm.html Kanske finns billigare nån annanstans. Ögonen tycker jag funkar utmärkt, de som sitter på just den. Har iof bytt på min men inte märkt särskilt elakare kråkor. Ett MKT hett tipps är att kolla in ett fågelkadaver hur de har vingarna uppbyggd på kroppen o försök sen limma fast så. Jag började med buken sen är att föredra att täcka ryggen där vingarna ej kommer att täcka. Sen på med sidovingar o täck ansiktet med fjäder som passar in i färg. Bygg ut ögonbryna med lite glasfiberspackel så att de blir feta innan du limmar fjäder där. Gjorde inte jag men ska göra de så fort orken sätter in. Ang fjädermaterial så e de väl bara att ta de som matchar i färg. Själv har jag använt 90%tjäderhöna, lite orre, ripa o fasan. Men leta fram en snygg bild på en förbannad Berguv o försök efterlikna.
Publicerat Oktober 18, 200916 yr Instämmer med Jimbolo, försök få tag i en pippi med liknande fjäderdräkt som berguven, gräsand, tjäder, eller fasanhöna brukar ofta vara säkra kort. Jag har likt Jimbolo satsat på biligast möjliga plastlimpa från början, den utgör bara formen sen när fjädrar kommer på så får dom en helt annan look.
Publicerat Oktober 18, 200916 yr Författare jahapp då blir de till o beställa en plastuv snart då fasanjakt på torsdag så då kommer jag få lite fjädrar. och sen är de väl andjakt i helgen så då får man lite mera. ska man använda fasanhönas vingar o ha på plastlimpan? eller ska man nopra varje fjäder o limma dit dom som man vill? nackdelen med de här är att jag är så totalt jäkla blind på stilar/hur de ser ut när de gäller allt annat än bilar så blir till att leta upp mängder med bilder på tillfixade plastuvar o försöka efterlikna dom så mkt som möjligt ( även då riktiga fåglar ) vart får man tag på ögon? o i så fall hur mkt kostar dom? konservator vet jag men vet inte om de finns någon här i närheten. men du sa att dom va bra på den du skickade länk till så de kanske man slipper köpa tackar för all hjälp! mvh//Marcus
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Jag limmade en o en fjäder på bröstet o de har jag verkligen känat in tusenfallt. Limmar man skinnet med fjädrar utan beredning så kommer de säkert surna o släppa fjäder, men de vet ja inget om eftersom jag kört den hårda vägen! De andra har jag fått limma om då o då för att jag slarvat lite. Större delar som sidvingar, där tar du hela fågelns vingar, skulle man nog hitta ngt bättre än limpistolen att fästa dem med. Kanske kan man spackla fast dem me lite glasfiberspackel (jag älskar denna komponent). Tygnden samt attacker o när man fastnar i grenar o.dyl gör att de gärna släpper lite nu o då men inte så ofta ändå. Kanske fixat mina 1-2ggr/år. Ang ögonen tycker jag att du ska testa med de befintliga först. Kommer faktiskt inte ihåg va konservatorn hette som jag beställde glas-ögon ifrån. Tusan va sugen ja blir på att bygga en till uv nu. Kan ju va bra att ha i reserv Om du vill kan jag fota lite närbilder på min uv. Men först måste jag undersöka om den har nå fjäder kvar.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Författare blir till o limma en o en för min del då oxå. lika bra o försöka göra som du säger så man kanske slipper problem senare med sånt. har iof en frys som är helt tom men den hoppas jag de oxå ska ligga fågel i sen så nä nu blev de kort inlägg för är så förbannat trött o måste gå upp tidigt imorgon igen då de är älgjakt på gång. återkommer imorgon med lite mer åsikter,ideer o diverse annat mvh//Marcus
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Författare jaha då skiter sig all planering igen då. vart tydligen jobb idag. imorgon blir de rådjursjakt ( vilket iof inte gör mig så mkt ) fredag jobb. efter jobbet åka upp till sthlm. åka ner söndag morgon. tror jag kan hålla på med uven på söndag em eller eventuellt måndag. får iaf hem fjädrar på fredag då de är fasanjakt o dom skulle försöka skjuta så 5 hönor åt mig alltid en början. sitter o funderar på vad för lim man ska ha? duber vilket vanligt lim som helst man får med när man köper en limpistol? hur tätt sätter man fjädrarna på plastlimpan? är de bara så de precis täcker området lr närmre ihop för att de ska se bättre ut? hur gör man lättast bra fäste i uven? tänkte att jag skulle sätta in ett plaströr i uven där man sedan för in stången ( röret ska gå hela vägen igenom uven ) så bara man får stolpen/röret lr vad man nu använder till o ha uven på till o va rak ska fågeln vara de oxå ( är iaf tanken ) tänkte infästa röret i fågeln med glasfiber för jag älskar glasfiber! bra till allt ska kapa huvudet o vinkla det uppåt har jag förstått då kan man passa på o göra infästningen samtidigt. ska man ha en hel död kråka i klorna lr duger de med några vingar o lite dun så de ser ut som en kråka? lr är dom så förbannat kluriga så dom inte går på de sen? många frågor o hoppas ni "experter" har svar på allt mvh//Marcus
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Hoppas uven blir bra lägg upp lite bilder så kan vi jämföra, har enligt uppgift ett pkt med fjädrar på väg till mig så nu ska det limmas fjädrar. Har prövad med bröd och lock pipa men inte lyckats så bra så jag hoppas på uven
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Författare Hoppas uven blir bra lägg upp lite bilder så kan vi jämföra, har enligt uppgift ett pkt med fjädrar på väg till mig så nu ska det limmas fjädrar. Har prövad med bröd och lock pipa men inte lyckats så bra så jag hoppas på uven känner du någon med duvsnurra låna den o ha på kråkbulvaner o några bulvaner på backen. funkar kanonbra! inte spec svårt o lyckas. sen är de bara blåsa "intresse"läten i pipan så brukar man kunna locka in några st. dock ha bra camo!! nästan de viktigaste. utan de behöver du inte ta med bössan ut för dom ser fan allt
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Jo det är nog det sistnämnda det har falerat på, har några fina holmar men inte gjort i ordning något gömsle än
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Jag kör både snurra o uv (inte samtidigt ) Tycker att de funkar olika bra olika tider på året. Då de slutar gå aggresivt på uv slår de fint på snurra o bulvaner. Hösten har ja mindre koll på eftersom jag då mest jagar ripa, tjäder o annat oknytt. Fram i slutet på nov/början på dec sätter jag in ngr stötar igen eller då snön börjar lägga sig ymnigt.
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Vet ingen som har duvsnurra och för att få bra resultat kan man ju ställa ut lite skjutna kråkor som bulvaner, men då måste man ju skjuta någon först. Nu har jag fått post av en snäll herre på forumet så nu ska det limmas fjädrar och i hälgen ska gömslet ses över, sedan ska man nog vara på banan. Lägger in lite bilder på uven i min dagbok när den är klar.
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Nu har jag fått post av en "snäll herre" på forumet så nu ska det limmas fjädrar och i hälgen ska gömslet ses över, sedan ska man nog vara på banan. Tack
Publicerat November 2, 200916 yr Författare ja vad ska man säga. åkte på lite extrautgifter denna månad så har inte änns råd o köpa plastlimpan fjädrar fixade. har väl en full ica kasse med småpåsar i som är fulla av lite olika fågelfjädrar. borde nog räcka skulle jag tro. dock orkar jag inte vänta tills nästa lön. hoppas på o få sålt lite delar så man kan leva men går såååå segt!
Publicerat November 3, 200916 yr Författare plastuv hemma inte ny men bättre begagnad. sån med vingar som rör sig. dock är vingarna i sletnaste laget! men men vad gör de. kapa huvudet imorgon o leta fram nya ögon!. när vi ändå va ute så sköt vi en fasanhöna för hans unghund blixten! riktigt roligt va de!!! så tog fjädrar där ifrån så ska börja vilken sec som helst o börja limma o ha mig behövs mkt mkt mer fågel har jag konstaterat men de är bara o hämta o plocka från ca 200änder o 30-40fasaner nu letas bilder för fullt för o få någon ide om hur jag ska börja!
Publicerat November 3, 200916 yr Författare ögon sökes! ska testa o spraya dom som sitter på sletna o grymt dåliga då man knappt ser de gul/orange bakom plast/glaset. spraya självlysande orangefärg sen svart? kan funka så länge tills man hittat bra från konservator?
Publicerat November 3, 200916 yr Kolla min blogg ang byggandet!!! Kan du hitta ögon med en mer rödorange nyans än vanliga oranga så tror jag det kan vara bra.. Mvh!
Publicerat November 3, 200916 yr Författare konstigt att jag inte har tänkt på de! studerar ju din dagbok här o din blogg som ja en råkristen gör med sin bibel! vad tycks? sj tycker jag de ser helt vanskapt ut o känns som de inte kommer funka alls! men men sen är man ju en san pesemist oxå så!
Publicerat November 3, 200916 yr Hittade nummret igår till en konservator ja köpte ögon av. Ska kika om ja hittar de igen o pm:a dig. Tycker det ser ut som en bra början iaf. Långa fjädrar innebär minre klistrande MEN.... Sen e de kråkorna som sätter betygen på uvarna o INGEN annan
Publicerat November 4, 200916 yr Författare där gjorde du mig orolig när du skrev MEN med stora bokstäver de är ganska så sant att de är dom som bestämmer om de funkar lr inte. får helt enkelt vänta o se tills den är klar o då prova. hoppas på o kunna göra de i början av nästa vecka! de hade varit trevligt om du kunde skicka över de nr. läste någonstans att de inte va dyrt alls med ögon o de är ju trevligt o höra men men om inte uven funkar spec bra så har jag en hel del fjädrar över till att förbättre med, som tur är! känns som den är för stel med stora fjädrar. men de är bara vad jag tror ju!
Publicerat November 17, 200916 yr Författare här händer inte mycket. ligger ute på jobb nu. hoppas dock va klar till helgen o då blir de att låsa in sig i lägenheten i 2 dagar o gömma sig för allt folk. då blir de nog en hel del limmande skulle jag gissa. längtar hem nu! ska bättra på dom stora fjädrarna med lite småfjädrar för att de ska kunna röra sig lite när de blåser ( vilket jag tror gör dne mer lik en riktig fågel )
Publicerat November 17, 200916 yr Låter vettigt, huvudsaken du täcker allt plastigt. Sen piffar till det lite här och var. Ambitiöst att du valt att limma fjäder för fjäder! Själv flår jag och smetar dit skinnbitar förutom vingarna, de breder jag ut maximalt och sen mängder med lim och smack på bara. Mvh!