Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lån av vapen och uppsiktsjakt

Featured Replies

Publicerat

Hej !

har en fråga ang. uppsiktsjakt.

Det är så att min lillebror vill uppsiktsjaga iår, men pappa har bara en bössa, kan min pappa då få en lånelicens på en av min farbrors bössor ?

mvh

Publicerat

svar JA, din far kan få ta en lånelicens på nån av din farbrors bössor som din bror kan skjuta medvid uppsikts jakt

Publicerat
  • Författare

Okey, då vet jag ;)

tack för svaret B)

Publicerat

Om han ska uppsiktsjaga så behövs ju bara en bössa! Under UPPSIKTSJAKT så ska man sitta BREDVID varandra.

//Roggman66

Publicerat
Om han ska uppsiktsjaga så behövs ju bara en bössa! Under UPPSIKTSJAKT så ska man sitta BREDVID varandra.

//Roggman66

Visst, men inget hindrar att den som står för uppsikten också har ett vapen. Därmed kan han/hon exempelvis snabbare följa upp ett dåligt skott.

Publicerat
  • Författare

//Roggman66

JO, de är sant, men bössan passar inte min lillebror, jag kan inte heller skjuta med pappas bössa ;)

därför jag undra om han kunde låna en av min farbror ist B)

• 4 weeks later...
Publicerat

Vid uppsiktsjakt så kan det ju också vara så att man som junior/nybörjare inte är lämpad för alla lägen, i alla fall till att börja med. Det kan vara svårt att skicka vapnet fram o tillbaks.

Publicerat

OBS att den som skall uppsiktsjaga måste låna ett vapen som ägs av den som sitter med. Den som sitter med och utövar uppsikt får dock låna ett vapen i sin tur av ngn annan.

Publicerat

Så om jag kan låna en "juniorbössa" så måste jag ha den och junior ha en fullstor bössa. Det låter som det finns en byråkrat bakom det här. :lol:

Vad är 10 000 byråkrater på havets botten? En bra början. :lol:

Tur att junior är bara 2-3cm kortare än mig och bland de starkare för sin ålder så han skjuter lätt godkänt på älgen med fullstor påk. Men alla har ju inte ritkigt samma läge eller platser i garderoben för en passande bössa.

Publicerat

Det är väl rent av så att det är REKOMMENDERAT av den ansvarige vid uppsiktsjakt att ha egen bössa, just för att kunna följa upp ett dåligt skott eller avfånga?

Publicerat
Det är väl rent av så att det är REKOMMENDERAT av den ansvarige vid uppsiktsjakt att ha egen bössa, just för att kunna följa upp ett dåligt skott eller avfånga?

jag personligen skulle ha med mej ett extra vapen för just dom sakerna sen tror jag att man tar bort en del av pressen för nybörjaren för "det e skillnad å skjute på en pappälg än att skjute på den rektige älgaf-n"