Publicerat September 12, 200916 yr Hej ! har en fråga ang. uppsiktsjakt. Det är så att min lillebror vill uppsiktsjaga iår, men pappa har bara en bössa, kan min pappa då få en lånelicens på en av min farbrors bössor ? mvh
Publicerat September 12, 200916 yr svar JA, din far kan få ta en lånelicens på nån av din farbrors bössor som din bror kan skjuta medvid uppsikts jakt
Publicerat September 12, 200916 yr Om han ska uppsiktsjaga så behövs ju bara en bössa! Under UPPSIKTSJAKT så ska man sitta BREDVID varandra. //Roggman66
Publicerat September 12, 200916 yr Om han ska uppsiktsjaga så behövs ju bara en bössa! Under UPPSIKTSJAKT så ska man sitta BREDVID varandra.//Roggman66 Visst, men inget hindrar att den som står för uppsikten också har ett vapen. Därmed kan han/hon exempelvis snabbare följa upp ett dåligt skott.
Publicerat September 12, 200916 yr Författare Om han ska uppsiktsjaga så behövs ju bara en bössa! Under UPPSIKTSJAKT så ska man sitta BREDVID varandra.//Roggman66 JO, de är sant, men bössan passar inte min lillebror, jag kan inte heller skjuta med pappas bössa därför jag undra om han kunde låna en av min farbror ist
Publicerat Oktober 7, 200916 yr Vid uppsiktsjakt så kan det ju också vara så att man som junior/nybörjare inte är lämpad för alla lägen, i alla fall till att börja med. Det kan vara svårt att skicka vapnet fram o tillbaks.
Publicerat Oktober 7, 200916 yr http://www.polisen.se/Service/Blanketter/V...pen/?localid=23 Här finns blankett också!
Publicerat Oktober 9, 200916 yr OBS att den som skall uppsiktsjaga måste låna ett vapen som ägs av den som sitter med. Den som sitter med och utövar uppsikt får dock låna ett vapen i sin tur av ngn annan.
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Så om jag kan låna en "juniorbössa" så måste jag ha den och junior ha en fullstor bössa. Det låter som det finns en byråkrat bakom det här. Vad är 10 000 byråkrater på havets botten? En bra början. Tur att junior är bara 2-3cm kortare än mig och bland de starkare för sin ålder så han skjuter lätt godkänt på älgen med fullstor påk. Men alla har ju inte ritkigt samma läge eller platser i garderoben för en passande bössa.
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Det är väl rent av så att det är REKOMMENDERAT av den ansvarige vid uppsiktsjakt att ha egen bössa, just för att kunna följa upp ett dåligt skott eller avfånga?
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Det är väl rent av så att det är REKOMMENDERAT av den ansvarige vid uppsiktsjakt att ha egen bössa, just för att kunna följa upp ett dåligt skott eller avfånga? jag personligen skulle ha med mej ett extra vapen för just dom sakerna sen tror jag att man tar bort en del av pressen för nybörjaren för "det e skillnad å skjute på en pappälg än att skjute på den rektige älgaf-n"