Publicerat September 12, 200916 yr har fått i uppdrag att få bort en grävling hos min granne då dom har sätt en grävling under deras plomon träd men själv tror man inte på grävling utan mera på vildsvin eller nått liknande med tanke på att de är så mycket skada men ställde upp en fälla hos dom och bad dom ringa så fort den slog igenså man slippre springa på deras tomt 2gånger om dagen och lägga vitring, så tyckte jag att de var bättre att dom skulle kolla fällan då dom kan se den inne ifrån så slipper man lägga så mycket vitring runt om dära lägger in en bild på skadorna
Publicerat September 12, 200916 yr har fått i uppdrag att få bort en grävling hos min granne då dom har sätt en grävling under deras plomon träd men själv tror man inte på grävling utan mera på vildsvin eller nått liknande med tanke på att de är så mycket skadamen ställde upp en fälla hos dom och bad dom ringa så fort den slog igenså man slippre springa på deras tomt 2gånger om dagen och lägga vitring, så tyckte jag att de var bättre att dom skulle kolla fällan då dom kan se den inne ifrån så slipper man lägga så mycket vitring runt om dära lägger in en bild på skadorna Mullvad! Nä skämt å sidor så vetg jag inte, men det är väl säkert vildsvin. Någon enstöring isf! Flera gör väl mer skada! Gissning!
Publicerat September 12, 200916 yr Författare Mullvad! Nä skämt å sidor så vetg jag inte, men det är väl säkert vildsvin. Någon enstöring isf! Flera gör väl mer skada! Gissning! jo man tycker det, har nå likande problem hemma fast inte lika mycket skada bar i en jordhög där de finns svart myror och under krusbärbusken men annrs är de rätt lungt p åvåran tomt samt att man tycker att de skulle ha varit svårt om de var grävling och att de var gräft men att han inte brydde om kaninen avr konstigt:P
Publicerat September 12, 200916 yr Tror inte det är grisar. Gissar på att det finns sånna där vita grova gräsrotsätande maskar som grävlingen spekar upp. Tror alltså de är grävling.. Grisar brukar vända stora grästovor likt om man kör med plog, vilket det inte ser ut som på bilden. Men.. jag har haft fel förr...
Publicerat September 12, 200916 yr jo man tycker det, har nå likande problem hemma fast inte lika mycket skada bar i en jordhög där de finns svart myror och under krusbärbusken men annrs är de rätt lungt p åvåran tomt samt att man tycker att de skulle ha varit svårt om de var grävling och att de var gräft men att han inte brydde om kaninen avr konstigt:P Du får sätta upp en åtelkamera och försöka filma rackarn!
Publicerat September 12, 200916 yr Författare Tror inte det är grisar.Gissar på att det finns sånna där vita grova gräsrotsätande maskar som grävlingen spekar upp. Tror alltså de är grävling.. Grisar brukar vända stora grästovor likt om man kör med plog, vilket det inte ser ut som på bilden. Men.. jag har haft fel förr... tror inte du har fel NS är rätt många små hål rätt ner ca 2-5cm djupa samt att de är gräft ca en arm ner under en sten
Publicerat September 12, 200916 yr Det är en lite för stor yta för att vara grävling . Tycker inte att det är helt omöjligt att det är gris.men det är riktigt som NS säger gris brukar bara trycka ner trynet & gå. Det brukar kunna se plogat ut & det gör det inte här . Men ändå det är en stor yta . Men även jag är känd för att kunna ha fel . Det är Lasse D
Publicerat September 12, 200916 yr Oj detta var en spännande tråd Jag tror det skulle kunna vara gris, men isåfall smågris större grisar gör mer skada än sådär. Men jag håller även med om att det mycket väl skulle kunna vara grävling, det som talar lite imot är att det är en så pass står yta. Spännande när det står klart vad det är för djur
Publicerat September 12, 200916 yr Jag är nog inne på NS linje, jag tror det är vita maskar. Men jag tror inte det är grävlingen som äter upp dom utan fåglar. Mammas trädgård såg ut så innan de fick bukt med det. Om det är fåglar borde de iof se dom på dagtid. Ska bli spännande att se hur det går och vad svaret blir. /Lasse
Publicerat September 12, 200916 yr Om det är vildsvin borde man ju hitta NÅGOT klövavtryck iallafall i det där uppbökade?
Publicerat September 13, 200916 yr Svårt att säga men mönstret säger mig vildsvin, man kan följa den hur den har gått över gräset nästan. Ett svin bökar inte djupare än vad det behöver och ligger det begärliga i ytan, bökar dom i ytan. Klövavtryck efter mindre svin är faktiskt svåra att se, man blir förvånad att så pass tunga djur ger så diffusa spår ibland. Men säger som NS, har haft fel förr.
Publicerat September 13, 200916 yr de är gräft ca en arm ner under en sten Såg inte detta förrän nu. Är det grytliknande du menar? Grisar kan mycke väl "gräva" böka rätt djupa hål. Gissar på att de gräver/bökar upp nått sorkbo eller annat gott som ligger djupt. En grävling gräver ju mer grytaktigt. Vid/i hålet bör du ju kunna se om det är grävt med kloförsedda tassar eller gristryne?
Publicerat September 13, 200916 yr Det är en lite för stor yta för att vara grävling .Tycker inte att det är helt omöjligt att det är gris.men det är riktigt som NS säger gris brukar bara trycka ner trynet & gå. Det brukar kunna se plogat ut & det gör det inte här . Men ändå det är en stor yta . Men även jag är känd för att kunna ha fel . Det är Lasse D Det ÄR inte en för stor yta för grävling, har sett liknande bökningar här hemma efter grävling. Vilket också var min första tanke när jag såg bilden
Publicerat September 13, 200916 yr Om jag inte missförstod henrik så hade han hittat tassavtryck liknande grävling också.
Publicerat September 13, 200916 yr Författare Om jag inte missförstod henrik så hade han hittat tassavtryck liknande grävling också. jo helt rätt calle, tuyckte jag såg en trampdyna i jorden, och de under stenen ser mycket väl ut som att om de inte skulle ha varit vid ett sammhälle hadde de nog varit ett gryt dära då de går neråt och lite åt sidan, så jag holler mej kvar vid att de kan var grävling
Publicerat Oktober 11, 200916 yr Måste vara gris. Har liksom sett rätt mycket bökande av gris genom åren, finns rätt många sätt grisarna bökar, beroende på om det är rötter eller insekter eller sork dom är ute efter. Om bilden är från Juli- september perioden så finns det en massa Ollonborre larver ganska grunt i gräset och då brukar det se ut som på bilden, ett ensamt eller möjligen några grisar har varit i farten. Ollonborren lägger gärna sina ägg på välskötta gräsmarker med kort gräs. En dansk familj som har en stuga en bit från min jaktmark fick hela sin gräsmatta uppbökad på samma sätt men det var 5.000 kvadrat meter och förmodligen en ganska stor flock grisar. Ute på ängarna där kvigorna gått på bete under sommaren finns nått i komockerna som gräver ner sig för att förpuppas nere i marken fram åt hösten, där bökar grisarna riktigt djupt för att komma åt godsakerna. Men som sagt, säker kan man aldrig vara förren man kan se spåren. Man kan lägga några kilo majs under ett gammalt bilhjul, har det bökats undan så är det gris för det klarar grävlingen inte att få undan.
Publicerat Oktober 11, 200916 yr Man kan lägga några kilo majs under ett gammalt bilhjul, har det bökats undan så är det gris för det klarar grävlingen inte att få undan. Ska vi slå vad...
Publicerat Oktober 11, 200916 yr Hur har det gått med grävlings/vildsvinsjakten på tomten? Vore väldigt roligt att få reda på "facit" nu när det gått en månad. Personligen lägger jag min röst på vildsvin. Det känns lite mkt för en grävling om allt är gjort under en natt...eller?
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Det känns lite mkt för en grävling om allt är gjort under en natt...eller? Vad är det som säger att inte familj grävling har varit där
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Författare har inte fått nå napp på djuret än, men jag gisar fortfareande på grävling, då samma djur vart in på våran framsida under plomon trädet och bökat/grävit, då de är stacket runt om så att inte hun ska sticka iväg men den som väntar p ånå gott väntar aldrig för länge, släpper en laika där under nästa vecka så får vi se vad den hittar på som Ehnebom sa, de kan ju vara en familg som har varit i farten, har gott med pudeln där rätt ofta nu och han visar att de är grävling, då ha ntar ett spår och följer de till ett sten gryt sen vidare under granar och ennu mera busk, sen har vi spårat förbi en massa sönder grävda stubbar + att de ligger en stor hög med grävlings skit bakom hans tomt