Publicerat September 13, 200916 yr hejsan. Har ett litet problem. Va ute med valpen idag och gick (stadsmiljö). Gick ca en timme innan ja gick in i lägenheten igen. De första valpen gör när den kommer in är att pissa . Är de för att de är så mkt runt omkring när den är ute att den glömmer bort att pissa? Eller har han bara satt sig på tvären? Var på landet hos min mormor i helgen. Där pissade han när han var ute. Men då var han inte kopplad.
Publicerat September 13, 200916 yr Bara att träna direkt när du ser att den är på väg att kissa, lyft upp den då och spring ut, för i regler så slutar dom kissa medans du lyfter upp den, sen berömmer du den jätte mkt när den kissar ute min hund blev rums ren efter 3 månader när vi fått hem den
Publicerat September 13, 200916 yr Bara att träna direkt när du ser att den är på väg att kissa, lyft upp den då och spring ut, för i regler så slutar dom kissa medans du lyfter upp den, sen berömmer du den jätte mkt när den kissar ute min hund blev rums ren efter 3 månader när vi fått hem den
Publicerat September 13, 200916 yr Författare så har ja gjort. men då kissar han ju inte fören ja kommer in nästa gång:P
Publicerat September 13, 200916 yr så har ja gjort. men då kissar han ju inte fören ja kommer in nästa gång:P var ute tills han kissar då kan vara en smart lösning, så berrömer du han jätte mycket
Publicerat September 13, 200916 yr hejsan. Har ett litet problem. Va ute med valpen idag och gick (stadsmiljö). Gick ca en timme innan ja gick in i lägenheten igen. De första valpen gör när den kommer in är att pissa . Är de för att de är så mkt runt omkring när den är ute att den glömmer bort att pissa? Eller har han bara satt sig på tvären? Var på landet hos min mormor i helgen. Där pissade han när han var ute. Men då var han inte kopplad. Mitt absolut bästa råd är att du skiljer på "piss-prommis" och vanlig promenad med valpen (som förresten knappast alls ska promenera, motionsbehovet täcks av en stunds lek med husse/matte!) BÄR hundet hela vägen innifrån och ut TILL SAMMA PLATS flera gånger dagligen, släpp ner valpen och stå passivt UTAN att visa intresse för valpen men ge lagom med beröm då den utfört sitt/sina behov, lyft därefter upp valpen och bär in den igen. På bara några få gånger skapar du nästan som en betingad reflex hos valpen att när den kommer till "sin" toalett gör den det den ska och lika bra det för husse/matte ser mig i alla fall inte förrän jag gjort vad jag ska. Tror att du nu ska komma till rätta med problemen ganska snart. Lycka till!
Publicerat September 13, 200916 yr Författare Mitt absolut bästa råd är att du skiljer på "piss-prommis" och vanlig promenad med valpen (som förresten knappast alls ska promenera, motionsbehovet täcks av en stunds lek med husse/matte!) BÄR hundet hela vägen innifrån och ut TILL SAMMA PLATS flera gånger dagligen, släpp ner valpen och stå passivt UTAN att visa intresse för valpen men ge lagom med beröm då den utfört sitt/sina behov, lyft därefter upp valpen och bär in den igen. På bara några få gånger skapar du nästan som en betingad reflex hos valpen att när den kommer till "sin" toalett gör den det den ska och lika bra det för husse/matte ser mig i alla fall inte förrän jag gjort vad jag ska.Tror att du nu ska komma till rätta med problemen ganska snart. Lycka till! han gör exakt allt annat. typ lägger sig ner och äter gräs. verkar inte ha ett dugg intresse av att pissa. Sen så fort man kommer in så blir de jätte brottom och han pissar direkt.
Publicerat September 14, 200916 yr han gör exakt allt annat. typ lägger sig ner och äter gräs. verkar inte ha ett dugg intresse av att pissa. Sen så fort man kommer in så blir de jätte brottom och han pissar direkt. Du får snällt vänta ut valpen UTAN att visa något intresse för den, du får INTE förlora viljornas kamp. Det hela handlar om att få valpen "back on track".
Publicerat September 14, 200916 yr Författare så jag ska stå på samma plats och vänta? de kan bli timmtals..
Publicerat September 14, 200916 yr så jag ska stå på samma plats och vänta? de kan bli timmtals.. Mmm... Har man otur alt. en tjockskallig hund så kan det dra ut på tiden! Därför, när man har en valp ska man alltid ha en jakttidning i jackfickan samt en mp3-spelare laddad med en bra bok eller skön musik! Nä, men det blir ganska snart olidligt tråkigt för valpen för ingen bryr sig om den och utrymmet den har att röra sig på är mycket begränsat (för jag förutsätter att du rastar i kort koppel och ABSOLUT INTE i flexikoppel), så ganska snart fattar den att det är bäst att rappa på med pissningen så man får komma in igen och allt blir som vanligt och man kanske rent av får en liten godisbit när man kommer in igen.
Publicerat September 14, 200916 yr Det är ju en finnpinne du har skaffat. De kan glömma bort att de är nödiga för det är så mycket som ska tittas på och undersökas. Så ta det rådet att gå till samma plats och stå där och se dum ut med valpen i kopplet...
Publicerat September 14, 200916 yr Jag har även hört att man kan lägga ut en tidning som valpen har pinkat på med lite grus eller jort på. Då ska tydligen valpen pinka där Själv har jag alltid burit ut valpen efter sömn och lek, och brukar pinka direkt. Visst blir det olyckor inne också, men det får man ta, och det blir bättre om man är duktig på att bära ut valpen.
Publicerat September 14, 200916 yr Kan bara instämma i vad Qvarhill har skrivit . Vi har alla rusat ut i trädgården mitt i vintern endast iklädda morgonrock (Om ens det) med en valp i famnen för att upptäcka att han vill inte pissa . Där står man i en snödriva iklädd endast morgonrock & tofflor & väntar, grannarna bara skakar på huvudet om dom inte ringer polisen . Vad som händer är att då valpen kommer ut så tänker han "Ojdå vad stor världen är & vad spännande grejer det finns", han glömmer helt enkelt att han är pissnödig när du sedan har gett upp & går in med honom igen så slappnar han av märker "oj vad jag pissnödig" & pissar på hallmattan . Två saker hjälper tag till vana att ha ytterkläder tillgängliga om det är vinter, det andra är att ta ut valpen till samma lugna fläck varje gång . Men hur det än är det går över ......... //Lasse D
Publicerat September 14, 200916 yr Författare tack för alla svar. Just nu sover Litte, så de blir perfekt att prova era knep snart
Publicerat September 14, 200916 yr Författare satt en timme nu ikväll. han gjorde inte ett skit. Men som vanligt när vi kom in så pissa han. Men ja har iaf hittat ett ställe. så förhoppningsvis är de där stället inte lika ntt nästa gång.
Publicerat September 14, 200916 yr satt en timme nu ikväll. han gjorde inte ett skit. Men som vanligt när vi kom in så pissa han. Men ja har iaf hittat ett ställe. så förhoppningsvis är de där stället inte lika ntt nästa gång. Finns det någon matta eller annat föremål där han kissar inomhus? Ta bort den i så fall och placera den utomhus. Kommer du på valpen med att pinka inne, så tryck svansen försiktigt mellan benen på hunden och bär ut den. När du pressar svansen mellan benen så slutar den pinka på stört.
Publicerat September 14, 200916 yr Författare har nu väntat bra länge på samma ställe men han vägrar. De är precis som att han väntar ut mig för att han vet att han får pissa när han kommer in. Han kan ligga och tugga på lite gräs och bara sitta och titta på folk. De är så frustrerande. Känns som ja ger hunden en ful ovana som inte går att få bort sen. Men jag hoppas de har med mognaden att göra.
Publicerat September 15, 200916 yr Det är nog tyvärr så att vanan att pinka när ni kommer in redan är en vana... Men o andra sidan vet du vad hunden kommer göra när ni kommer in o då bör det ju kunna gå o va allert o lyfta upp valpen så fort den är på G, helst sekunden inna den pinkar. Bär ut hunden hela vägen till va ni nu utsett till toa, och beröm oavsett om hunden pinkar i gräset eller inte. Bäst är ju om toan är inom kort håll från ytterdörren. Gör den inget ute så är det till att va observant igen när ni kommer in. Va otroligt uppmärksam på hunden efter mat, söm o lek. Varenda gång ska hunden ut till pinkestället. Nattetid funkar bäst med bur anser jag iallfall. De pinkar alldrig i sin sovplats och det blir ett gyllene tillfälle att få valpen att pinka på "toaletten" när du tar ut den från buren.
Publicerat September 15, 200916 yr Du behöver inte ens vara observant efter lek och mat och sömn, Han ska UT!
Publicerat September 15, 200916 yr Och hördudu Zorox, vi här på snack är ganska förbannade på dig som inte satt in nå bilder ännu
Publicerat September 15, 200916 yr Du behöver inte ens vara observant efter lek och mat och sömn, Han ska UT! Ja visst fasen är det så! Va lite för diplomatisk..
Publicerat September 15, 200916 yr Detta problem kan faktiskt höra ihop lite med den andra tråden som du har. Om du visste vad tokig mina hundar har varit när jag haft kärleksbekymmer. Men jag kan trösta dig med att det är de bra hundarna som blivit knäppa. Sköt om dig och valpen
Publicerat September 15, 200916 yr Författare Detta problem kan faktiskt höra ihop lite med den andra tråden som du har. Om du visste vad tokig mina hundar har varit när jag haft kärleksbekymmer. Men jag kan trösta dig med att det är de bra hundarna som blivit knäppa.Sköt om dig och valpen jo de kanske är så. Dom känner av mer än vad man tror. Men idag har han iaf pissat på "toan" 2 gånger. En gång på morgonen och en gång på dagen.