Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt kring Kukkola-Haparanda

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Finns det chans att hitta orrar uppe i trädtopparna ännu, eller är det för tidigt?

En till kanske en dum fråga, men går det normalt att smyg/passjaga rå såhär års med framgång?

Aldrig jagat rå då dem inte är lovliga ovan odlingsgränsen även om man sett en å annan..

Nå, blir nog mest en rekartur så får man höra med lite folk på byn :)

Publicerat
Finns det chans att hitta orrar uppe i trädtopparna ännu, eller är det för tidigt?

En till kanske en dum fråga, men går det normalt att smyg/passjaga rå såhär års med framgång?

Aldrig jagat rå då dem inte är lovliga ovan odlingsgränsen även om man sett en å annan..

Nå, blir nog mest en rekartur så får man höra med lite folk på byn :P

nå har dom börjat att sitta men så tinade snön bort.

rådjuren finns runt odlingarna.

Publicerat
  • Författare

Är här nere nu och börjat höra om arrende, verkar som man var för sent ute och allt är utarrenderat... :lol: Ska höra efter lite till men annars finns ju alternativet med dagskort, får funka den här säsongen.. Om någon råkar ha tips om arrende så skicka gärna pm!

• 1 month later...
Publicerat

Hur funkar det om man skulle råka köpa ett hus i området? Gäller det vara markägare för få jaga på dom härliga 20 tusen? Någon som vet hur pass ofta det råder skare och så där? tänker kusten är juh självklart endel dagar som går åt med skare men det kommer juh knappt nå snö innan februari bör juh göra att stövarn kan springa sig less länge?

Hur pass ner lusat med älgjägare är det>? är dom även militanta som inte tål småvilts jägare?

Publicerat
Hur funkar det om man skulle råka köpa ett hus i området? Gäller det vara markägare för få jaga på dom härliga 20 tusen? Någon som vet hur pass ofta det råder skare och så där? tänker kusten är juh självklart endel dagar som går åt med skare men det kommer juh knappt nå snö innan februari bör juh göra att stövarn kan springa sig less länge?

Hur pass ner lusat med älgjägare är det>? är dom även militanta som inte tål småvilts jägare?

Vet inte riktigt hur det fungerar med jakträtten om du har hus i området ?

Men nästa gång jag pratar med kusinen ska jag kolla upp det.

Det brukar vara mer vinter där än här vid kusten under denna årstid.

Men skare är det väl till och från som på de flesta ställen här uppe.

Mycke älgjägare är det, tror de var 105 stycken iår.

Men det är bara första älgveckan som man inte vill vara i skogen som småviltsjägare.

Dock tror jag det går bra om du känner till var dom skall dra sina drev eller släppa hund under dagen.

Själv har jag stött på dom flera gånger och det finns inget jag kan klaga på iaf, bara trevliga gubbar :D

Publicerat

Men det är bara första älgveckan som man inte vill vara i skogen som småviltsjägare.

Dock tror jag det går bra om du känner till var dom skall dra sina drev eller släppa hund under dagen.

Själv har jag stött på dom flera gånger och det finns inget jag kan klaga på iaf, bara trevliga gubbar :D

Går det inte att lösa ett småviltskort bara? Jag har hört sådana som har sagt det förut!

Publicerat
Går det inte att lösa ett småviltskort bara? Jag har hört sådana som har sagt det förut!

Tidigare gick det.

Men nu måste du arrendera ett stycke mark för att få lösa årskort.

Publicerat

Själv har jag stött på dom flera gånger och det finns inget jag kan klaga på iaf, bara trevliga gubbar ;)

okej låter kanon,misstänker dock mindre vinter än här :D vilket jag rymmer ifrån...

säkert inga problem då man jagar mest räv men vore juh fint med ha säkert jakt och "lika mycket rätt"

fördelen med ivriga älgjägare är fina åtlar,men låter helt klart man ska närmare titta,verkar juh vara en mark ganska fri från värre vägar och sjöar,järnvägar osv

Publicerat
okej låter kanon,misstänker dock mindre vinter än här :D vilket jag rymmer ifrån...

säkert inga problem då man jagar mest räv men vore juh fint med ha säkert jakt och "lika mycket rätt"

fördelen med ivriga älgjägare är fina åtlar,men låter helt klart man ska närmare titta,verkar juh vara en mark ganska fri från värre vägar och sjöar,järnvägar osv

Sedan har du ju mårdhunden, för det verkar finnas en del i området.

Det går en järnväg genom marken nära Kukkola, dock är den ej så trafikerad.

Sedan har du några sjöar och en större bäck/å och Torneälven längst i öster.

Några trafikerade vägar finns också, men mest i utkanten av marken.

Skulle vara bra med någon som kan ta hand om Kukkolas rävstam, så jag får mer fågel att skjuta ;)

Publicerat
Tidigare gick det.

Men nu måste du arrendera ett stycke mark för att få lösa årskort.

Ok!

Publicerat
Sedan har du ju mårdhunden, för det verkar finnas en del i området.

Det går en järnväg genom marken nära Kukkola, dock är den ej så trafikerad.

Sedan har du några sjöar och en större bäck/å och Torneälven längst i öster.

Några trafikerade vägar finns också, men mest i utkanten av marken.

Skulle vara bra med någon som kan ta hand om Kukkolas rävstam, så jag får mer fågel att skjuta ;)

Jag å Ari var där i helgen som gäster och botaniserade lite lätt med grävling,och blev förtjust direkt och även hördes finnas mycket räv i området gjorde en ivrig på packa ihop sakerna :D

jo verkar som ena hörnet är lite så dära,men helt ok..samt väder mässigt bättre inte 40 cm snö i november direkt ;)

Publicerat
Jag å Ari var där i helgen som gäster och botaniserade lite lätt med grävling,och blev förtjust direkt och även hördes finnas mycket räv i området gjorde en ivrig på packa ihop sakerna <_<

jo verkar som ena hörnet är lite så dära,men helt ok..samt väder mässigt bättre inte 40 cm snö i november direkt :ph34r:

bor man i byn är det bara att lösa kort,

är han intresserad av gryt i lahnajärvi?

Publicerat
  • Författare

Var inga problem för mig att lösa dygnskort, tyvärr sent ute för arrende så det blir till nästa säsong.

Åker nog ned efter nyår för lite toppfågeljakt och lockjakt på räv..

Hur verkar förutsättningarna vara för toppfågel i år, någon med koll?

Publicerat
bor man i byn är det bara att lösa kort,

är han intresserad av gryt i lahnajärvi?

ja väldigt intressant!!

Havakko-vi har som sagt helt ok med fågel,och ska på en mark till vars det brukar finnas mer tjäder så kan vi höras via pm

Publicerat

Tja!!

Jag har jagat sen barnsben i Kukkolaskogarna, dock mindre de senaste åren pga flytt till Luleå. Om man jämför fågeltillgången med andra områden i Norrrbotten så är det aldrig... bra med fågel i dessa trakter. När jag bodde där så tyckte man att det var ganska hyfsat med fågel nått år, men när man har sett sig om runt i Norrbotten så är det väldigt viltfattiga områden i Kukkola med omnejd. Ni kan ju fråga Seger han kuskar ju åxå runt i olika marker och jagar. Förövrigt så tog jag med en kille på jakt i höstat som endast jagat i Kukkolamarkerna i hela sitt liv, vi åkte till ett ställe i Norrbotten där vi såg en hel del tjäder + endel annat, han sa att han aldrig sett så mycket fågel i sitt liv under en jakt dag och hädanefter börja att leta andra marker. Sjöfågeljakten däremot kan ju vara ganska bra vissa år.

Publicerat

var upp senast i helgen, men även fast man är på ställen där det brukar ha vara ok med fågel var det helt dött. För något år sedan var iaf vad jag tycker fågeltillgången relativt bra, men det känns som att stammen har varit nere i en svacka de senaste åren. Ska ta nya tag mellandagarna så får man hoppas på lite snö så att fåglarna börjar toppa. Då kanske man kan få sig en eller annan tupp i siktet ;)

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Någon som varit i farten under vintern och sett hur de verkar med fågeltillgångarna?

Åker ev ned i slutet av månaden och tar då med bössan, chansen borde ju vara större där än här uppe..

Publicerat

Tja!!

En och annan orre kanske...... du kan hitta, men tjäder utan markkännedom kan du nog sluta att hoppas på. Sen är ju skidföret inte det bästa det går efter botten, men man kan ju alltid föja nån skogsväg och göra avstickare från den.