Publicerat Juni 21, 201115 yr Haha! Bra Radium! Då vet jag att du är framme vid målet. För visst var det dit du skulle. jag är på en resa som inte har nåt slutmål.
Publicerat Juni 21, 201115 yr ifall jag får det att lyckas tänker jag nog kombinera öronproppar och ljudämppare. Finns inga dåliga hästar, bara dåliga tränare. Sanningshalten i det här kan jag inte garantera... Men jag talade för några år sedan med en person som testat att jaga från en Nordsvensk. Han påstod att om han tog stöd på ett visst sätt. (Svårt att beskriva men påminner lite om "Damsadel" där vänster armbåge vilar på vänster knä) så hade hästen lärt sig att när han tog ett djupt andetag så höll hästen andan i ett par / upp till ca10 sekunder. Vilket ju gjorde det lite lättare att sikta. Han påstod också att hästen vid vissa tillfällen markerat Ripa nästan som en stående fågelhund... // Henrik
Publicerat Juni 21, 201115 yr Sanningshalten i det här kan jag inte garantera... Men jag talade för några år sedan med en person som testat att jaga från en Nordsvensk. Han påstod att om han tog stöd på ett visst sätt. (Svårt att beskriva men påminner lite om "Damsadel" där vänster armbåge vilar på vänster knä) så hade hästen lärt sig att när han tog ett djupt andetag så höll hästen andan i ett par / upp till ca10 sekunder. Vilket ju gjorde det lite lättare att sikta. Han påstod också att hästen vid vissa tillfällen markerat Ripa nästan som en stående fågelhund... // Henrik Det var en smart häst om uppgifterna stämmer.
Publicerat Juni 21, 201115 yr Det var en smart häst om uppgifterna stämmer. Japp, tror dock att man skall ha samma filter på när man lyssnar på hästägare som när man lyssnar på vissa hundägare...
Publicerat Juni 21, 201115 yr Japp, tror dock att man skall ha samma filter på när man lyssnar på hästägare som när man lyssnar på vissa hundägare... Ja, det är nog bäst så!
Publicerat Juni 21, 201115 yr Japp, tror dock att man skall ha samma filter på när man lyssnar på hästägare som när man lyssnar på vissa hundägare... är det inte fiskare/hundägare/bilförsäljare? hästfolk kan ju väl inte ljuga?
Publicerat Mars 20, 201313 yr Dom jagar på sådana ytor på en gång när dom är ute så man förstår dom varför dom har häst och mulåsnor till att packa på. En kompis till mig och ett gäng var över till Kanada och jagade på 80-talet och dom hade blivit lovade häst men inte fanns det några hästar att tillgå. Resan var köpt genom en välkänd svensk jaktarrangör. Nu till det roliga: Grabbarna i det här gänget var elitorienterare så dom hade kommit överens om att köra slut på outfittern och mycket riktigt så var han knäckt efter varje jaktdag. Jaktarrangören fick betala tillbaka pengar för hästhyran och det var ett jäkla liv ett bra tag innan det blev klart. En liten bildkavalkad kan ju vara på plats då. Dom jagar på sådana ytor på en gång när dom är ute så man förstår dom varför dom har häst och mulåsnor till att packa på. En kompis till mig och ett gäng var över till Kanada och jagade på 80-talet och dom hade blivit lovade häst men inte fanns det några hästar att tillgå. Resan var köpt genom en välkänd svensk jaktarrangör. Nu till det roliga: Grabbarna i det här gänget var elitorienterare så dom hade kommit överens om att köra slut på outfittern och mycket riktigt så var han knäckt efter varje jaktdag. Jaktarrangören fick betala tillbaka pengar för hästhyran och det var ett jäkla liv ett bra tag innan det blev klart. En liten bildkavalkad kan ju vara på plats då. Man föddes i fel land
Publicerat Mars 23, 201313 yr Tänk på hästarna som är med i High Chaparalls show, massor av smällar över huvudet på dom. Jag tränade hästar åt dom för länge sen som skulle vara med i showen. Så det är inget problem med rätt individ. Men mina marker är helt odugliga för ridning utanför vägen. Terrängen är problemt här inte hästen. Och lagligt är det också Visst händer det att flickorna sätter sprätt på viltet när dom öser genom skogen. Men tycker det är bra bara, rör sig inte viltet så kan man få sitta resten av dagen utan att se något. Rörelse är bra.
Publicerat Mars 23, 201313 yr Tänk på hästarna som är med i High Chaparalls show, massor av smällar över huvudet på dom. Jag tränade hästar åt dom för länge sen som skulle vara med i showen. Så det är inget problem med rätt individ. Men mina marker är helt odugliga för ridning utanför vägen. Terrängen är problemt här inte hästen. Och lagligt är det också Visst händer det att flickorna sätter sprätt på viltet när dom öser genom skogen. Men tycker det är bra bara, rör sig inte viltet så kan man få sitta resten av dagen utan att se något. Rörelse är bra. Det blir ju det! Min ena fyrmänning håller på med hästuppfödning i BC, Kanada o är tillika syster till en av killarna här på fotot och dom lånar hästar därifrån när drar ut på jakt.