Hoppa till innehåll

Jakt till häst?


Kias Husse

Recommended Posts

Är det någon här som har jagat från hästryggen?

Och isf är det något som funkar?

Verkar iaf rätt lockande att få prova på....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon här som har jagat från hästryggen?

Och isf är det något som funkar?

Verkar iaf rätt lockande att få prova på....

Jakt från fordon är väl förbjudet (havremoped) <_<:blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon här som har jagat från hästryggen?

Och isf är det något som funkar?

Verkar iaf rätt lockande att få prova på....

varför skulle det inte fungera <_< fråga är bara att få hästen att bli skottfast eller vad det heter :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har provat att kolla hur nära man kan komma på rådjur, och det var ungefär 15m. Bara att göra hästen skottfast så borde det funka. Eller så får man lära sig kasta lasso <_<:blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

varför skulle det inte fungera <_< fråga är bara att få hästen att bli skottfast eller vad det heter :blush:

Det borde gå.... Krigsmakten har använt häst och krut(kanoner, musköter allmänt larm mm) på slagfältet under flera hundra år...

Men frågan är om någon har testat med jakt och hur det fungerar.

Man lär behöva ganska stora arealer, för jag mistänker att det kan gå fort att "jaga" av en såt....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit på två riktiga foxhunt's i södra England innan det blev olagligt. OK, jag satt inte själv på nå'n hästrygg utan åkte tryggt i en Land Rover för det jag tycker hästar passar bäst på antingen smörgåsen eller Solvalla... Men de som satt till häst verkade ha skitskoj och det var fantastiskt att se "master of hounds" managera sitt pack med foxhounds i jakten på Mickel. Ännu mer fantastiskt var det väl att se mannen i oklanderligt struken skjorta och slips samt en terrier av okänt ursprung ta sig an grytet när Mickel fått nog av hundar, hästar och hornstötar och gått under jord.

Så visst funkar det att jaga till häst. Min kompis hade en blandrashäst som hunter, han var stor som ett hus och stark som en oxe och klarde att gå för fullt en hel dag och om jag inte minns fel var kombinationen irish Draught och Yorkshire Pull eller nå't sån't... Vet inte om det är vedertagna raser!

Tyvärr lyckades Mr Slobodan Blair (som han skämtsamt kallades) stoppa denna trevliga och sociala jaktform i Storbrittanien! :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Nomadvandring

Det finns ganska många som använder hästen för jakt. Att sitta till häst och skjuta är dock inte syftet, för det passar som någon påpekade en framtida bågjakt bättre, utan man kan exempelvis rida ut med hunden, när hunden ställer älgen sitter man av och binder upp hästen på säkert och vettigt avstånd och kan smyga an på ståndet. Att jaga fågel på motsvarande sätt med hjälp av fågelhund är också en god variant. Men bäst alltså i samarbete med hund. Fördelen är att Du kommer mycket närmre in på viltet och Du har en helt annan framkomlighet i terrängen än till fots, även hastigheten ökar ju väsentligt vid behov. Men alltså - Inga avlossade skott från hästryggen. Vi skall ha nytta av hästens goda hörsel under jakten! (tilläggas kan ju också att med rätt häst har du god hjälp att dra ut viltet ur skogen också!)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart det funkar, inte alls ovanligt i USA och sydamerika.

Hästar är kloka och läraktiga djur, som går att få viltorädda.

Allt handlar om träning, sen finns det ju vissa raser som lämpar sig bättre att röra sig i svår terräng än andra.

Quarter, Arab, Tinker, Irish cob, Paint, Islandsponny mm vore raser som jag skulle jag satsa på i så fall.

Men det hänger en del på individen i sig också, alla pållar av en viss ras passar inte till det rasen är mest lämpad för alla gånger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det borde gå.... Krigsmakten har använt häst och krut(kanoner, musköter allmänt larm mm) på slagfältet under flera hundra år...

Men frågan är om någon har testat med jakt och hur det fungerar.

Man lär behöva ganska stora arealer, för jag mistänker att det kan gå fort att "jaga" av en såt....

nog vet jag att det går, farfar var ju i kriget och dom använde hästarna att dra artilleriin med. men alla hästar har inte psyket att bli skottfasta, samma sak som hundar. inte alla är lämpade som jakt hund, drog hund/polis hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ganska många som använder hästen för jakt. Att sitta till häst och skjuta är dock inte syftet, för det passar som någon påpekade en framtida bågjakt bättre, utan man kan exempelvis rida ut med hunden, när hunden ställer älgen sitter man av och binder upp hästen på säkert och vettigt avstånd och kan smyga an på ståndet. Att jaga fågel på motsvarande sätt med hjälp av fågelhund är också en god variant. Men bäst alltså i samarbete med hund. Fördelen är att Du kommer mycket närmre in på viltet och Du har en helt annan framkomlighet i terrängen än till fots, även hastigheten ökar ju väsentligt vid behov. Men alltså - Inga avlossade skott från hästryggen. Vi skall ha nytta av hästens goda hörsel under jakten! (tilläggas kan ju också att med rätt häst har du god hjälp att dra ut viltet ur skogen också!)

Lite så har jag nog fantiserat om hur det skulle vara.

Mina flickor har även vittnat om att det går komma väldigt när älg med häst. (dom rider islandshäst på en häst gård)

Skulle även kunna tänka mig att skjuta från hästryggen, kanske med en klenare kaliber och ljuddämpare??

Det lär alldrig bli så att man kan skaffa häst och prova, då jag inte bor så till idag. Men vad vet man om framtiden.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv upplever jag det som att så fort det kommer ryttare då man sitter i rådjurstornet så sticker djuren tvärt!

Men ristop här på forumet så har väl hållit på med bågjakt från hästrygg nånstans i världen tror jag.. Han pratade iallafall om resor med denna jaktform då han var aktiv här!

Inget för mig dock. Ungefär lika spännande som att hissa ner rutan på bilen o damma omkull djur. Men det är ju som jag ser det.

Å andra sidan är det säkert mysigt att rida omkring i markerna o lokalisera o smyga själv sedan.. Ta det hela som en utflykt liksom.. Men då ser jag nog älgjakt i Alaska framför mig. Att rida iväg på jakt här? .. nä.. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon här som har jagat från hästryggen?

Och isf är det något som funkar?

Verkar iaf rätt lockande att få prova på....

Menar du såhär??? :P Det är några av släktingarna i BC, Kanada som jagar och dom tar hästen till hjälp och är ute i flera dagar i ett svep. :D

Man är inte alls sotis på dom tror du va??? ^_^

post-144-1253647565_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Menar du såhär??? :D Det är några av släktingarna i BC, Kanada som jagar och dom tar hästen till hjälp och är ute i flera dagar i ett svep. :D

Man är inte alls sotis på dom tror du va??? :P

Har läst i flera trådar på amerikanska forum om just det.

De använder hästar som riddjur och mulåsnor för att bära lägerpackningen och för att frakta ut bytena till väg sen när jakten är över.

Inte ovanligt att dom är ute ganska länge tydligen.

Lite annat stuk än här typ.. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Menar du såhär??? :D Det är några av släktingarna i BC, Kanada som jagar och dom tar hästen till hjälp och är ute i flera dagar i ett svep. :D

Man är inte alls sotis på dom tror du va??? ^_^

Verkar mysigt :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar mysigt ^_^

Ja, och jag har en stående inbjudan dit att komma över och jaga. :P Det är bara att spara ihop lite stålar först. :D :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, och jag har en stående inbjudan dit att komma över och jaga. :P Det är bara att spara ihop lite stålar först. :D :D

sälj bilen? ^_^ Eller va de inte du som hade en "liten gul" sak? B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sälj bilen? ^_^ Eller va de inte du som hade en "liten gul" sak? :P

Ja, det skulle ju lösa en del av pengabrisen men inte allt! Någon gul ska har jag inte. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hittade bilden nu. det var mats bengt eller nåt som jag hade blandat ihop dig med.. inte undra på då det fan var 2 år sen man såg bilden.. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, och jag har en stående inbjudan dit att komma över och jaga. :P Det är bara att spara ihop lite stålar först. :D :D

Vänta på vintern, spänn hundarna för släden, packa bössa och några konserver, vipps så är du där. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite så har jag nog fantiserat om hur det skulle vara.

Mina flickor har även vittnat om att det går komma väldigt när älg med häst. (dom rider islandshäst på en häst gård)

Skulle även kunna tänka mig att skjuta från hästryggen, kanske med en klenare kaliber och ljuddämpare??

Det lär alldrig bli så att man kan skaffa häst och prova, då jag inte bor så till idag. Men vad vet man om framtiden.....

Vi funderar också på att skaffa häst, delvis för att kunna använda vid jakt, men som Nomadvandring säger så ska man vara rädd om hästens hörsel och inte skjuta från hästryggen. En annan anledning till att inte göra det är ju att hästen precis när man skjuter kan ändra belastningen till ett annat ben och då kan ju träffbilden bli en helt annan än den man tänkt sig... Så det bästa är nog att kliva av innan man skjuter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vänta på vintern, spänn hundarna för släden, packa bössa och några konserver, vipps så är du där. :D

Ja givetvis så väntar man på spårsnö nu, men jag har bara en jycke så man får väl yal skidorna när det är dags. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet att man sålt jaktäventyr här i Norrbotten från hästrygg. Det har alltid varit en dröm att få prova. Hellre ont i ändan än överallt efter några dagars jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet att man sålt jaktäventyr här i Norrbotten från hästrygg. Det har alltid varit en dröm att få prova. Hellre ont i ändan än överallt efter några dagars jakt.

Gjorde inte Åke Sikkavara detta medan han bodde i Anttis han var ju polis då också och hade en del järn i elden utöver sitt ordinarie yrke?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...