Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Halvautomat, bra lr anus?

Featured Replies

Publicerat

Hej, går i böss köpar tankar och är grymt sugen på en halvautomat. Det blir min första egna bössa, har tidigare lånat en gammal 30-06 vid jakten. Vad är det för nackdelar med automat? Är inte rädd för extra vapenvård.

Vill inte köpa en viss sorts bössa bara för att de blir min första, utan jag vill köpa en som jag förhoppningsvis kan ha kvar läääänge. Någon som har tips på bra halvautomater?, finns de någon/några man ska passa sej för? Winchester sxr vulcan, är det en bra bössa?

Många frågor men hoppas på svar på några iaf! :D

Publicerat

En fråga som säkert kommer att komma förr eller senare är: vilken typ av jakt bedriver du?

/Må

Publicerat
  • Författare

I dagsläget är det sitta på pass som gäller vid älgjakten, samt går lite med fars hundar men har planer på att skaffa hund när tiden faller in. Förstår att folk kanske tycker det är onödigt med auto vid pass skytte men vad är nackdelen? precision?

Publicerat

klick, klick, KLATCH.

Det är ju inte den ljudlösaste mekanismen

Andreas

Publicerat
  • Författare

ok, vill inte va jobbigt frågvis, men vad menar du då?

Publicerat

vet flera som haft halvaouto som varit super nöjd tills den missat omväxling...sedan har dom bytt för att dom inte kunnat lita på att dom växlar nästa gång. tex farsan hade en browning bar dom fem första älgarna han sköt med den hade den inte laddat om,han skickade in den å fick den åtgärdad å den funkade sen men han bytte till en repeter för han kände att han inte kunde lita på den.

Publicerat

är verkligen sugen på en Browning long/shorttrac i 9,3 skulle inte sitta illa :P men är också lite sugen på en ar-10 också :P

Second kinda cool, kör med det DU gillar, det DU tänder på =) men visst en vanlig repeter är/kan vara med pålitligare, men nog är jag sugen för det på en ny bössa :)

Publicerat

Är inte kul-automater så att de kan krångla i böjan innan de nött till sig?

När det gäller de som har fått driftstopp, vad har det brott på? Om man skjuter några hundra skott på banan per år, så ska man väll ha en himla otur om det blir fel just när man jagar?

Publicerat
  • Författare

Krångel låter ju aldrig roligt!! Tycker ju att dom har funnits så pass länge att de ska va löst på nyare automater men de värkar ju inte vara fallet då..

Publicerat

Jag hade en browning halvautomatare för några år sen och jag blev inte vän med den tyckte att den hade för hårt tryck vid snabba skott sköt jag alltid lågt var hos vapen handlaren och ville att han skulle skruva ner det men han sa att man inte fick skruva ner det mer för då var det risk att man fick en helautomatare. Detta tillsamans med att den strulade någon gång vid omladning gjorde att jag sålde den.

Publicerat

De testade halvautomater i senaste Vapentidningen.....

Uppenbarligen gillar vissa halvautomater inte kulor med trubbig spets (blyspets) och somliga bucklar till tomhylsan vid repeteringen, vilket inte är kul om man handladdar.

Publicerat
Krångel låter ju aldrig roligt!! Tycker ju att dom har funnits så pass länge att de ska va löst på nyare automater men de värkar ju inte vara fallet då..

ALLA bössår krånglar för eller senare. även vanliga repeters.

Publicerat

Pang klick pang klick klick pang klick pang pang klick klick pang klick pang klick klick pang

Publicerat
Pang klick pang klick klick pang klick pang pang klick klick pang klick pang klick klick pang

vad har detta med tråden att göra ? nog har också en vanlig studsare ljud, och efter skottet så är det skitsamma hur högt ljud bössan har vid omladdning.

Publicerat

Den bästa automaten som finns på marknaden idag är Sauer 303 samtidigt som det är den dyraste. Benelli Argo är nog nr:2 men där är det betydligt närmare till konkurenterna.

Publicerat

Jag tror DrTompa jan menar att den kommer att klicka ungefär varannan gång man trycker på avtryckaren. Är själv sugen på en tomat. Både Benellin och H&k fick bra betyg i vapenguiden 04 tror jag det var. Riktigt bra precision också, dock har jag för mig att dom handladdade inför testet.

Publicerat
Den bästa automaten som finns på marknaden idag är Sauer 303 samtidigt som det är den dyraste. Benelli Argo är nog nr:2 men där är det betydligt närmare till konkurenterna.

Har man det gott ställt (greve) och bara är ute efter en enda kaliber så kanske 303:an är "bäst" men för oss vanliga uteliggare så är en annan modell "bäst"

Publicerat

Känner flera inkl mig själv som haft browning bar, jag har aldrig haft problem varken med repetering eller matningsskadade hylsor.

Trycket är väl ingen njutning men annars ett bra vapen, skjuter tillräckligt bra iaf de jag stött på.

Vad gäller ljud vid laddning så går det att göra tyst bara men är noga att slutstycket låser ordentligt. Min rem 700ltr låter betydligt mer vid laddning.

Matningsproblem är nog inget som kännetecknar just automater har betydligt mer problem med min rem700 än vad jag haft med min BAR.

/Petter

Publicerat
Har man det gott ställt (greve) och bara är ute efter en enda kaliber så kanske 303:an är "bäst" men för oss vanliga uteliggare så är en annan modell "bäst"

Finns numera i andra kalibra än 300WM att köpa. Det står 3 st 30-06 på Fleninge....

SÅ stor skillnad är det inte, 303 kostar 21900:- (Torsbo) B Bar LT 20995:- (Jaktia), B Argo comfortech 19995:- (Jaktia).

Publicerat

Kände på 303:an häromdagen och den kändes mycket trevlig. Välbalanserad och gav intrycket att vara välbyggd, till skillnad från övriga automater på marknaden. Priset är en nackdel dock.

Ett alternativ är att leta upp en begagnad H&K 770 som nog hade varit mitt första val om jag skulle skaffa automat.

Publicerat

När det gäller civila halvautos, så kan jag bara uttala mig om min H&K 630 i 222 Rem.

Jag är mycket nöjd med den bössan, nu har jag bara haft den i några månader, men har hunnit skjuta en hel del med den.

Precisionen är det inget att orda om, vare sig med den köpeammo från Norma som jag provat, eller de hempulade som jag gjort, det är tre skott på en klisterlapp på 80 m.

Det enda den inte gillade var TSX kulorna, fick inte till dessa tyvärr.

Funktionen är helt ok, haft ett matningsproblem av alla de hundratals skott jag skjutit.

Rengöringen upplever jag inte som något problem, vapnet skitar ner sig naturligtvis, iom H&K:s konstruktion ( alla som hållit på med en AK4 vet ju..), men isärtagningen är enkel och det är lätt att komma åt inuti lådan.

Polygonpipan är ruskigt lätt att hålla ren.

Vapnet är dock inget för den som vill ladda om hylsorna efteråt, då den gör skrot av dem vid utkastet, men för min del spelar det mindre roll, då jag har några tusen 222 hylsor sen förr, och man köper engångsskjutna 222 hylsor billigt på Egun.

Publicerat

Hustruns Argo är rätt trevlig, skjuter bra och "känns" bra. Dock när jag laddade Oryx till den så visade det sig att den krävde en viss längd på patronerna. Minns inte om jag fick korta eller öka patronlängden för att få den att mata bra.. Dock sköt den 30 mm grupper oavsett patronlängd när man väl hittade receptet för att få den att ladda om.

Mvh!

Publicerat
Hustruns Argo är rätt trevlig, skjuter bra och "känns" bra. Dock när jag laddade Oryx till den så visade det sig att den krävde en viss längd på patronerna. Minns inte om jag fick korta eller öka patronlängden för att få den att mata bra.. Dock sköt den 30 mm grupper oavsett patronlängd när man väl hittade receptet för att få den att ladda om.

Mvh!

Är Argon snäll eller mosar den hylsorna?

Publicerat
SÅ stor skillnad är det inte, 303 kostar 21900:- (Torsbo) B Bar LT 20995:- (Jaktia), B Argo comfortech 19995:- (Jaktia).

Nä då, inte alls :lol: ... Bar Longtrac Comp (9,3x62, fanns ej någon ny i 30-06) 13295:- på Torsbo..

/Må

Publicerat

Det finns några Browning halvautos beggade på Delsbo Vapen.

http://www.delsbovapen.se/butik/