Publicerat September 30, 200916 yr Så har man länsat det sista i hörnen på lädret och slagit till på en Bradley rök Nån här som kankse har nå bra tips till en blivande rökare
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Författare Jag trodde jag skulle få hem den till idag men tji fick jag Ska bli skoj å börja röka
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Författare Beställde en idag sugen som f-n på att röka allt möjligt. Har du fått hem röken? jag fick min i helgen Men var kan man hitta tips på saltning, röktider, kall/varmrökning mm det stod inte mycket i manualen om saltning mm Kanske måste röka bort halva frysen innan man kom på hur det här funkar
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Är på jobb så förhoppningsvis så står den på gården då jag kommer hem
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Författare Är på jobb så förhoppningsvis så står den på gården då jag kommer hem Jag ska provröka i morgon, blir spännande. lite dumt å röka mitt i veckan för det där med drycken får vänta
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Hej Xillo,, Vi/pappa brukar röka på detta sätt,, detta är då en kött bit på Ca 1Kg Saltlake 10L Vatten och 1L salt. Sprut salta med 2-3 stick, ligga i saltlake i 1 dyngn. Sen ligga i frisk vatten i Ca30Min. Torka av med en ren trasa ( typ bommul/ kaserade lakan) som är ny tvättade. Vi eldar med bara alved under köttet 80-90c i Ca 2 tim. sedan i ugnen tills köttet är 70c i mitten. Men en bra sak om du har en gammal spis som du kan ha ute i uthuset, frugan blir nog lite sur annars/ det kommer att lukta rök i hela huset annars, ;/ men vill du har det saltare så får den ju ligga längre i saltlaken/sprutas mer. Då får du ett mört och fint rökt kött utan stickande rök smak. blir mycket gott. Hoppas du kommer att bli nöjd med din nya rök och köttet.. M,V,H Jocke,,
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Har väntat på ett aggregat till ett bradleyskåp som står här hemma. Har inte fått hem det ännu bara men sen ska det nog börja testas o lekas. Röka först o grilla sen. Rådjusfjärilar gjora på det sättet kan jag tänka mig att blir ganska smarrigt
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Röken vi använder är hemma gjord. den är Ca 2m hög guten platta som är Ca 1*1m, murade väggar ca 1m upp och sen plåt över del med en dörr så man kan hänga upp köttet.
Publicerat Oktober 13, 200916 yr Författare Hej Xillo,, Vi/pappa brukar röka på detta sätt,, detta är då en kött bit på Ca 1Kg Saltlake 10L Vatten och 1L salt. Sprut salta med 2-3 stick, ligga i saltlake i 1 dyngn. Sen ligga i frisk vatten i Ca30Min. Torka av med en ren trasa ( typ bommul/ kaserade lakan) som är ny tvättade. Vi eldar med bara alved under köttet 80-90c i Ca 2 tim. sedan i ugnen tills köttet är 70c i mitten. Men en bra sak om du har en gammal spis som du kan ha ute i uthuset, frugan blir nog lite sur annars/ det kommer att lukta rök i hela huset annars, ;/ men vill du har det saltare så får den ju ligga längre i saltlaken/sprutas mer. Då får du ett mört och fint rökt kött utan stickande rök smak. blir mycket gott. Hoppas du kommer att bli nöjd med din nya rök och köttet.. M,V,H Jocke,, Kanon tack för lite tips! var ju inte ett matnyttigt piss med i manualen från bradley Provade röka lite gåsfileer idag men det blev ankskit av allt