Publicerat Oktober 1, 200916 yr ja nu har jag en undran som kanske är dum men jag vet inte hur jag ska göra... Började i går en viltspårkurs som jag har tänkt gå med min unghundsjämte. I går var bara teori och det praktiska börjar i helgen. I går var det mycke snack om hur det kommer läggas blodspår o dras rådjursklövar och tillsist var jag tvungen att fråga om det kommer användas rådjur även till en älghund, de andra hade inga "speciella" jakthundar, då tittar han som håller kursen på mig som om jag vore från en annan planet och svarar "ja hunden ska ju kunna spåra vilket vilt som helst., o problemet blir om hunden vill bära ut klöven i skogen så är det lättare med en mindre rådjursklöv än en stor älgklöv"... ja sade inget mera Nu har jag legat o funderat och detta har gnagt i mig är det verkligen lämpligt att låta en unghund som inte är injagad ännu låta henne spåra rådjursklövar och få stolt bära ut den ur skogen eller är det jag som tänker fel kanske spelar klöven i detta syfte ingen som helst roll utan hunden kommer skilja på dessa spår sedan i skogen? HJÄLP! hur tänker ni?
Publicerat Oktober 1, 200916 yr inget proffs på de hära, men de låter dumt att låta en oinjagad unghund spåra rådjurs doft och få beröm för de du ska väll inte spåra skadade rådjur med hunden alls.. så är de inte smart att träna in dom på rätt doft från början min granne holler på med att träna igång unghundar till e-söks hundar, och han anväder den klöven som hunden ska spåra, ska man ha hunden till älg efter sök så har man älg klöv och rådjurs klövar till den hundarn som ska spåra rådjur eller allt skadeskjutet vilt, så har han lärt mej iallfall
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Författare inget proffs på de hära, men de låter dumt att låta en oinjagad unghund spåra rådjurs doft och få beröm för dedu ska väll inte spåra skadade rådjur med hunden alls.. så är de inte smart att träna in dom på rätt doft från början min granne holler på med att träna igång unghundar till e-söks hundar, och han anväder den klöven som hunden ska spåra, ska man ha hunden till älg efter sök så har man älg klöv och rådjurs klövar till den hundarn som ska spåra rådjur eller allt skadeskjutet vilt, så har han lärt mej iallfall Så är vad jag har tänkt oxå att jag kommer ju endast använda henne till älg och eftersök på just älg därför är känslan att detta kan bli helt fel om jag ger beröm när hon nosar rådjur... suck, ska jag ringa o säga att jag inte kan fortsätta kursen om dom inte lägger älg eller hur ska jag göra, kan kanske ordna fram en egen klöv att ta med då det är vi kursdeltagare som ska lägga spåren åt varandra oxå...
Publicerat Oktober 1, 200916 yr ja nu har jag en undran som kanske är dum men jag vet inte hur jag ska göra...Började i går en viltspårkurs som jag har tänkt gå med min unghundsjämte. I går var bara teori och det praktiska börjar i helgen. I går var det mycke snack om hur det kommer läggas blodspår o dras rådjursklövar och tillsist var jag tvungen att fråga om det kommer användas rådjur även till en älghund, de andra hade inga "speciella" jakthundar, då tittar han som håller kursen på mig som om jag vore från en annan planet och svarar "ja hunden ska ju kunna spåra vilket vilt som helst., o problemet blir om hunden vill bära ut klöven i skogen så är det lättare med en mindre rådjursklöv än en stor älgklöv"... ja sade inget mera Nu har jag legat o funderat och detta har gnagt i mig är det verkligen lämpligt att låta en unghund som inte är injagad ännu låta henne spåra rådjursklövar och få stolt bära ut den ur skogen eller är det jag som tänker fel kanske spelar klöven i detta syfte ingen som helst roll utan hunden kommer skilja på dessa spår sedan i skogen? HJÄLP! hur tänker ni? Tror inte du behöver vara orolig, eftesök är eftersök och jakt är jakt och hunden lär sig snart skilja på detta, inte minst om du själv tydliggör ATT det är skillnad.
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Jag skulle aldrig och då menar jag aldrig låta hunden spåra klöv från annat vilt än det jag vill att den ska jaga. Det är bara dumt att chansa. Säg att hunden under jakt skulle komma på ett skadat rådjur, inte kommer den att negligera det bara för att det är jakt. Du har ju redan sagt att det är ok i och med att du låtit den spåra rådjur!
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Författare Tror inte du behöver vara orolig, eftesök är eftersök och jakt är jakt och hunden lär sig snart skilja på detta, inte minst om du själv tydliggör ATT det är skillnad. men hur ska hon veta att det är skillnad när hon inte kommit igång med älgen ännu?? Nä, har funderat här under dagen och ringer senare o meddelar att vill de inte lägga spår med älg får jag nog tacka för mig jag har ju aldrig tänkt gå eftersök på rå ,eller något annat heller för den delen, med henne ändå...
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Jag skulle inte heller prova med rådjursklöv. Men om du skaffar en älgklöv själv så kan det väl inte vara så mycket jobbigare för dem att lägga spåret med den.
Publicerat Oktober 1, 200916 yr har du ingen klöv men vill ha en hör ev dej så fixar vi det, har 4 st på lager o frysen är full
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Skulle själv alldrig ens chansa på att det skulle fungera... Lite fundersam på din kursledare blir jag allt.. På alla spårprov som hålls så kan man begära viltslag utifrån vad som hunden är tänkt att jaga. Ingen dommare skulle någonsin välja annat vilt än tex älg eller gris till en Älghund. Har för mig man har rätt att vägra gå på rådjur om det nu skulle blivit nått fel vid provet. Kan inte kursledaren fixa älgklöv så ta med själv. Det kan han/hon alldrig neka dig till att använda. Visst kan hundar lära sig skilja på eftersök o jakt, fanns nån stövare som användes till eftersök på rådjur men va rådjursren annars. Men jag är ytterst tveksam till att den änvändes lös till avfångning. Har jädrans svårt o tro på de som påstår att deras hundar kan användas som afångare på tex rådjur o sen va rådjursrena för övrigt... Jag skulle vägra rådjursklöv till en älghund.
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Jag har en tax och en jämte. Båda är spårtränade och jag skulle aldrig i livet träna jämten med en rådjursklöv. Jag skulle inte heller träna taxen med en älgklöv. Nä. Hunden ska tränas på det vilt man avser att jaga med den. Annars blir det lite "bortkastad" träning tycker jag.
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Författare Tack för alla kloka svar ni är underbara ni har gett mig lite mer mod att stå på mig, min kännsla och funderingar var inte fel... ringde kursledaren men han var inte hemma för tillfället så jag ska återkomma i morgon till honom och jag tänker nu inte ge mig, älgklöv annars ingen spårkurs hos honom för oss.
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Jag kan förstå filosofin i sak, MEN hur vet du vad din hund spårar ?? Det är ju både blod, spårläggarensdofter +krossad markvegetation OCH klöven, oavsett vilken. Skall man hårddra det hela skall du väl bara använda älgblod också... Ja en älg blöder väl inte gris eller nöt blod från butiken ?? Bara en liten fundering som dök upp
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Ska man använda harben och rävben till viltspår också då? Vet en Basset Fauve som faktiskt har ett RR men som funkar utmärkt som eftersökshund på i stort sett allt vilt men den jagar bara hare och räv och helst då hare. Men visst, känner man att man inte vill använda den ena eller andra sortens klöv så borde det inte vara några somhelst problem att byta ut den mot önskad sort.
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Författare Jag kan förstå filosofin i sak, MEN hur vet du vad din hund spårar ??Det är ju både blod, spårläggarensdofter +krossad markvegetation OCH klöven, oavsett vilken. Skall man hårddra det hela skall du väl bara använda älgblod också... Ja en älg blöder väl inte gris eller nöt blod från butiken ?? Bara en liten fundering som dök upp det jag har fått info om är att blod luktar just blod oavsett vilket djur det kommer ifrån.... jag vet att hon nosar på älgspår då vi gått på älgspår i skogen och sökt på det men visst när det gäller blodspåret vet man ju inte riktigt det är väll därför det är viktigt att spårläggaren INTE trampar i blodet eller i klövspåret och vet man då vilken sida spårläggaren gick på så är det väll klart... har även läst mig till att en test man kan göra är att lägga spår vänta en timma sedan gå jämte spåret halvvägs och göra en 90 graders vinkel från spåret då ser man tydligt sedan när man går mend hunden vad den spårar om den vill lämna blodspåret på det stället och man har då chans att visa hunden vad det är den ska gå på...
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Författare Ska man använda harben och rävben till viltspår också då? Vet en Basset Fauve som faktiskt har ett RR men som funkar utmärkt som eftersökshund på i stort sett allt vilt men den jagar bara hare och räv och helst då hare. Men visst, känner man att man inte vill använda den ena eller andra sortens klöv så borde det inte vara några somhelst problem att byta ut den mot önskad sort. visst tror jag oxå att det KAN fungera men jag vill inte chansa med en unghund som inte riktigt vet ännu vad hon ska jaga i skogen heller...
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Författare Lite info bara om hur det gått... ringde till ledaren i dag och talade om att det inte känndes bra alls att låta unghunden gå eftersök på rådjur, då sa han att han tänkt till lite angående detta och "erkännde" att det är ju inte alltid en älghundsägare vill att den ska jaga rådjur så nu i helgen eftersom vi inte får fram någon klöv så får Molly gå endast på blodspår och något roligt ligger i slutet och sedan är det uppehåll till veckan efter älgjakten och då vore det väll sjutton om någon av oss inte skulle kunna ha fått någon klöv... så nu känns det bättre och jag kan med glädje åka i helgen för att arbeta med Molly på ett sätt som jag vill och som känns bra för mig Tack än en gång för all hjälp med att reda ut tankar om detta
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Lite info bara om hur det gått...ringde till ledaren i dag och talade om att det inte känndes bra alls att låta unghunden gå eftersök på rådjur, då sa han att han tänkt till lite angående detta och "erkännde" att det är ju inte alltid en älghundsägare vill att den ska jaga rådjur så nu i helgen eftersom vi inte får fram någon klöv så får Molly gå endast på blodspår och något roligt ligger i slutet och sedan är det uppehåll till veckan efter älgjakten och då vore det väll sjutton om någon av oss inte skulle kunna ha fått någon klöv... så nu känns det bättre och jag kan med glädje åka i helgen för att arbeta med Molly på ett sätt som jag vill och som känns bra för mig Tack än en gång för all hjälp med att reda ut tankar om detta skoj att höra att allt rädd ut sej med klövar o sånt och att provledaren oxå hadde tängt på dxe du sa till han/hon hoppas att ni finner nån klöv annars vet du vart de finns en/flera de är ju bara attni lägger nån av hennes leksaker eller nått annat skoj i slutet av spåret så hon finner glädjen att spåra
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Jag kan förstå filosofin i sak, MEN hur vet du vad din hund spårar ??Det är ju både blod, spårläggarensdofter +krossad markvegetation OCH klöven, oavsett vilken. Skall man hårddra det hela skall du väl bara använda älgblod också... Ja en älg blöder väl inte gris eller nöt blod från butiken ?? Bara en liten fundering som dök upp Inga problem att lägga fällor när man lägger spår för att kolla vad det egentligen är hunden spårar.... Och jag håller med, träna INTE med rådjursklövar i din situation.
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Författare Gick jätte bra på första spårtestet i helgen i spårslutet hade vi lagt ett av hennes vanlig tuggben och hällt lite blod på så det smakade mums Spårläggaren hade varit lite lurig och lagt intill relativt färska älgspår... tänkte att detta går ju aldrig men vad man misstar sig på sin hund om och om igen... hon vek av från blodspåret två gånger för att första gången följa efter älgspåret men verkade komma på vad det var jag ville hon skulle göra då hon stannade upp och tittade på mig och när jag visade på henne sista bloddroppen igen och sa sök gick hon på blodspåret igen andra gången var att hon gick upp på en kulle och vädrade förmodligen stod älgarna en bit bort men samma sak igen gick tillbaka när jag pekade på sista bloddroppen och sa sök. Tyckte spåret var låååångt för att vara första gången och en hel del luriga grejer med vinklar och vattensjuk mark och färska älgspår men som sagt hon redde upp det jätte bra. ska lägga ett spår åt henne hemma nu i veckan för det är kursuppehåll nu för älgjakten.
Publicerat Oktober 25, 200916 yr jag hade kört älgklöv de är de du ska präglas mest på. har inte läst igenom hela tråden för jag är lat îdag om de är en unghund så ska den präglas på de vilt du ska jaga i första hand. då är de älgklöv som gäller i ditt fall. sen när de gäller spår eftersök den biten. så ska de egentligen inte spela någon roll vad du sätter hunden på för spår. du sätter hunden på detta spår och han ska följa de och inget annat. exempel gammal trafikskada, älg eller hjort. några markägare uppmärksammar en sjuk älg hjort. inge blod inget sånt men avmagrat djur. då ska du kunna sätta hunden på de spåret och han ska följa de. sen avsluta lidandet för djuret men lycka till med spårträningen bara nöta variera ha kul som bara den
Publicerat Oktober 25, 200916 yr Enligt erfarenhet(rätt liten eg), åsikter från kunniga(men ännu fler tycker annorlunda) Så är klövens enda uppgift att sprida doften av blod i spåret. Teoretiskt skulle det fungera lika bra med ett vedträ, järnslägga, gammal vevaxel eller varför inte en stövel att dra bakom sig. Doften från skånken är underordnad doften av blod. Viltspår handlar allt som oftast om att spåra ett blodspår. Är du rädd för klöv från rå och inte har älgskånk, ta ett vedträ istället. Ha alltid med dig en 1½petflaska i ryggan när du jagar, så kan du samla in blod från skjutna djur som du kan frysa in och använda till spår. Då får du med säkerhet den doft som du vill att hunden skall lära sig att spåra. Vid spårstart brukar man sparka upp lite mossa och lägga klöven i rutan, sen skvätter man runt lite blod där över för att fingera en skottplats. Sen drar man klöven i ett snöre medans man med jämna mellanrum skvätter lite blod på marken där klöven sen skall "bonka och slå" för att sprida doften av blod. Ska mycket till innan hunden bestämmer sig för att det är doften av klöven som är spåret. Det är lika stor risk att personen som lägger spåret blir den doft hunden bestämer sig för att följa. Vem vill träna en jakthund att spåra "passare, bärplockare mm" i skogen? Sen finns det extrem spårare där kanske en hårtuss från ett vilt skall agera viltspår inget eller nästan inget blod används. Då lär valet av vilt vara av stor betydelse, men det är en helt annan skola än man normalt behöver vid normala skadskjutningar/trafikolyckor. Men även olika procedurer i samband med spårning och spårträning gör att hunden skiljer på "lösjakt", (jakt på älg, gris eller rå mm) och ren spårning. Dock säger vissa som provat hundar som skall vara klövrena att det är mindre lyckat att använda dom till eftersök. För endel funkar det men lika många blir intresserad av klöv på skogen sen. Kanske inte pga spårningen men av avfångsten vid spårslut med fel typ av vilt som belöning.... Så varför ens träna såna hundar på spår?
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Kias husse, Du glömmer nog att klöven många ggr används som spårslut och belöning till hunden. I det fallet är vedträ inget bra om nu inte jycken är en gladlynt träflisare
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Enligt erfarenhet(rätt liten eg), åsikter från kunniga(men ännu fler tycker annorlunda)Så är klövens enda uppgift att sprida doften av blod i spåret. Teoretiskt skulle det fungera lika bra med ett vedträ, järnslägga, gammal vevaxel eller varför inte en stövel att dra bakom sig. Doften från skånken är underordnad doften av blod. Viltspår handlar allt som oftast om att spåra ett blodspår. Är du rädd för klöv från rå och inte har älgskånk, ta ett vedträ istället. Ha alltid med dig en 1½petflaska i ryggan när du jagar, så kan du samla in blod från skjutna djur som du kan frysa in och använda till spår. Då får du med säkerhet den doft som du vill att hunden skall lära sig att spåra. Vid spårstart brukar man sparka upp lite mossa och lägga klöven i rutan, sen skvätter man runt lite blod där över för att fingera en skottplats. Sen drar man klöven i ett snöre medans man med jämna mellanrum skvätter lite blod på marken där klöven sen skall "bonka och slå" för att sprida doften av blod. Ska mycket till innan hunden bestämmer sig för att det är doften av klöven som är spåret. Det är lika stor risk att personen som lägger spåret blir den doft hunden bestämer sig för att följa. Vem vill träna en jakthund att spåra "passare, bärplockare mm" i skogen? Sen finns det extrem spårare där kanske en hårtuss från ett vilt skall agera viltspår inget eller nästan inget blod används. Då lär valet av vilt vara av stor betydelse, men det är en helt annan skola än man normalt behöver vid normala skadskjutningar/trafikolyckor. Men även olika procedurer i samband med spårning och spårträning gör att hunden skiljer på "lösjakt", (jakt på älg, gris eller rå mm) och ren spårning. Dock säger vissa som provat hundar som skall vara klövrena att det är mindre lyckat att använda dom till eftersök. För endel funkar det men lika många blir intresserad av klöv på skogen sen. Kanske inte pga spårningen men av avfångsten vid spårslut med fel typ av vilt som belöning.... Så varför ens träna såna hundar på spår? En hund som bara spårar då det finns blod är ganska kass i mina ögon.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Författare nja att lägga ett vedträ i slutet ser jag inte som någon bra idé... nog för att hon gärna flisar ett vedträ hemma då o då men i skogen behöver hon ju inte göra det nu har jag älgklövar hemma i frysen och använt en av dom till att lägga spår och hittils är jag nöjd med resultatet roligt har vi och sen har vi även spårat levande älgar nu har det kört ihop sig lite eftersom hon började löpa = något oroligare och gärna är vid mattes fötter men vi redde ut spåret godkännt ändå tycker jag.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr En hund som bara spårar då det finns blod är ganska kass i mina ögon. Alla hundar kan tränas att spåra vad som helst,,,,, Men när du lägger blodspår så är blodet det primära. Vid en påskjutning så kommer det fram blod oavsett vart träffen tagit. Mänskliga ögon kanske inte ser dropparna men en hund nos känner dom. Inte alltid som blodet lämnar djurets päls, men bloddoften finns där! Går djuret undan så följer även bloddoften med.... Även vid trafikolyckor så brukar det gå hål någonstan på djuret. I sällsynta fall kan trafikskadad vilt ha huden intakt och inget blod finns. Sen har du krav att hunden skall spåra en särskild älg(som inte är påskjuten/skadad) och inte ta den färskaste, då kan man ha nytta av en hund som inte spårar på blod utan efter en särskild individ. I 98% av eftersöken på skadat vilt så finns det blod med och då räcker det med en blodspårande hund. En hund som följer doften av blod och inte byter till ett friskt vilt även om den luktar färskare. Om du bara drar en klöv hur vet du att det är klöven du har lärt hunden att spåra. Kan lika gärna vara den som dragit klöven som hundnosen sorterar ut. Trots allt är det många som tränar sina hundar att söka människor också. Det är en annan sak att spåra en faktisk älg, rå, gris eller vad det nu är. Då har ingen "gubbe" varit och trampat i samma spår. Om det är det man vill att hunden skall göra. Men hur man tränar hunden till det har jag aldrig behövt fundera över då jag skall en hund som fungerar på eftersök av skadat vilt, eller på jakt efter det färskaste viltet på marken. Sen luktar en klöv som är bortskuren från kroppen inte lika som en "levande" klöv. Har du sen också fryst in och tinat upp den några gånger lär den kunna vara lite sur. Eller om den legar ute en stund före infrysning, eller vid upptining.