Publicerat Oktober 4, 200916 yr Tänkte att jag gör en ny tråd då jag äntligen kommit igång med det nya projektet. Vad som hänt ikväll var att jag blev rastlös och spände upp 22-250 pipan som inköptes för alldeles för länge sen av Lars här på forumet. Tog tyvärr inga bilder men det kommer sen. Pipan är från en Remington som ska ha gått 50 skott ca enl utsago så det borde va minst 500 smällar kvar i den pipan Behövde inte röra gängan utan bara flytta fram bröstet för att få plats med en fetare rekylklack i rostfritt. Körde sen in rivaren och tog upp det lilla som behövdes för att få in en 243 hylsa. Skiljer nåra milli på längden. Körde patronläget några hundringar kort för att få crush på hylsan så formskjutningen funkar.
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Författare Lovade lite bilder och här kommer ett par st. Glömde som vanligt i min iver att ta så många men det kanske går bra ändå Fick till lagom med crush på bulten. På en hylsa som ska formskjutas måste man sätta headspace mot hylsbröstet annars måste man ha kulan hårt i bommarna då man formar dom. Skönheten färdig med Zeissen monterad. Hyslor som väntar på krut och kula, halsarna är svarvade då det vart för mycket gods annars. Gick inte alls att kamra. Laddverktyg jag tillverkade med patronlägesbrotschen. Går bra med osvarvade hylsor men sen måste jag svarva ur verktyget och sätta i en bussning för att kunna kalibrera hylsorna. Det blir enbart en necksizer då jag inte räknar med att hylsorna ska sträcka sig alltför mycket.
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Sketafräck! En sån bössa skulle jag kunna tänka mig till rådjursbössa men den är kanske lite väl elak mot köttvilt.
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Jag impas av att se folk bygga bössor som bränner sönder pipan på några hundra skott
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Författare Sweet,förväntad utgångshastighet? /Christian Tänkte köra med 50 gr v-max på räv och kommer nog att kunna pressa den till 1100 m/s, kanske lite mer. Sketafräck! En sån bössa skulle jag kunna tänka mig till rådjursbössa men den är kanske lite väl elak mot köttvilt. Hade personligen inte skjutit rådjur med den här Jag impas av att se folk bygga bössor som bränner sönder pipan på några hundra skott Alla har vi olika böjelser
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Författare Roade mig med lite formskjutning idag. Längst till vänster ett misslyckat försök med 44 gr Norma 204. Nästa från vänster är 25 gr VV N-110 och det funkade lite bättre. Ökade sen till 30 gr och vips så har man en improved hylsa. Längst till höger är formskjuten 2 ggr. Man åker nog på 2 smällar innan man laddar med kula. Kör med torkpapper nu och det blir en härlig konfetti då man trycker av
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Författare Beställde lite bussningar från lockstock för att lösa kalibreringsproblemet. Men dom hinner nog inte dyka upp innan man åker på jobb
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Författare Sweet,förväntad utgångshastighet? /Christian Kollade mot QL och 1150 m/s ska inte va problem med 50 gr v-max. 33 gr speer tnt gav ca 1350m/s men har sett data som ligger högre än så. tror QL ger ganska snälla data.
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Vad kan man säga om det... Tjohhooooooooooo det är fina farter som man kan förvänta sig. Speedfreakish /Chris
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Författare Ska bliskoj att köra ett par piller genom kronon och se vad den säger. Har 2 askar med 69 gr SMK som ligger och ska testas också.
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Skoj att det blir något av mitt gamla skräp rör Det torde behövas bra ljus för kronon att mäta denna ska bli spännande att se om det går att finna precision i den också. Torde väl behövas lite krut för att stabilisera SMK69 med 14" twist, klart spännande projekt och till skräpfågel,räv,bäver mm. lär denna vara grymt effektiv med riktigt snygga hylsor också.
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Författare Torde väl behövas lite krut för att stabilisera SMK69 med 14" twist, var det 14" twist, hade för mig att det var 9 nåväl, blir nog endast rävbössa i alla fall
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Faan va ball, vilket du redan visste att jag tyckte... Dock är det en vansinnig kaliber. Blir kul att se träffbilder när du fått iordning på fanskapet. När skall vi sambeställa ett gäng brotchar från ptg? Behöver en del brotchar för framtida jobb. /Robban
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Författare Laddat upp 11 smällar med Norma 204 47,5 gr med v-max 50 gr. 1156 m/s enl QL, får se hur det stämmer. Ska kunna gå upp mot 1200 m/s innan trycket skenar. Men om nån har koll på QL kanske kan säga om jag gjort rätt. Ökade hylsvolymen i programmet för att det skulle stämma, rätt eller fel.? Utgick från en vanlig 22-243 hylsa. Det ska ju gå att designa egna hylsor åxå, men hur?
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Ingen aning hur QL fungerar men på med brillorna och testa ingen mins en fegis Ska bli riktigt skoj att se hur denna kaliber fungerar
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Författare Ingen aning hur QL fungerar men på med brillorna och testa ingen mins en fegis Ska bli riktigt skoj att se hur denna kaliber fungerar Ingen minns en självmordsbombare heller nä det funkar nog bra. Men du, fick lite bekymmer med licensen som sagt och dom ville ha lådnumret från lådan den suttit på. Hoppas du har kvar bössan
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Ingen minns en självmordsbombare heller nä det funkar nog bra. Men du, fick lite bekymmer med licensen som sagt och dom ville ha lådnumret från lådan den suttit på. Hoppas du har kvar bössan Minns och minns du får chansen att komma till paradiset och allt fint som erbjuds där Jag har kvar lådan men sitter på jobbet nu men kan skicka numret imorgon.
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Författare Minns och minns du får chansen att komma till paradiset och allt fint som erbjuds där Jag har kvar lådan men sitter på jobbet nu men kan skicka numret imorgon. Ja just det, var ju nåt om en drös med oskulder Blir kanon om du skickar det imorrn så får jag stilla tanten med det.
Publicerat November 9, 200916 yr Författare Var på banan idag och lobbade iväg nåra 50 gr v-max. Hål i hål om jag sköter mitt. Fick 2 flyers men dom skyller jag på bakfylla Problemet är att den skjuter 5 cm vänster på 80 m med fullt rattutslag Zeissens justerområde räcker inte till. Kan bero på en del saker, tex att loppet är snett borrat. Är det det så måste jag justera pipan så jag får den krokiga delen uppåt. Inga problem då jag ändå ska passa in ptg bulten. Kan åxå vara fästena. Har Warne qrw på nu men med dom fasta Warne och 260 pipan var det aldrig nåra problem så jag tror inte lådan är snedborrad. Ska prova byta fästen och se hur det blir då. Ska kolla farten med kronografen nästa sväng till banan.
Publicerat November 9, 200916 yr Bara att ta av ett hår på skuldran på pipan och köra om läget med motsvarande, alternativt att jag kommer upp och hjälper dig att kröka till den, 89 kg juristmuskler som knycker till röret. Som alltid i livet finns det mer än en lösning. /Christian
Publicerat November 9, 200916 yr Författare Bara att ta av ett hår på skuldran på pipan och köra om läget med motsvarande,alternativt att jag kommer upp och hjälper dig att kröka till den, 89 kg juristmuskler som knycker till röret. Som alltid i livet finns det mer än en lösning. /Christian Jo det löser sig, kommer behöva ta av den en hel del då klackarna på nya slutstycket är betydligt fetare så det är inga problem så sett. Bara lite irriterande Annars väger jag tyngre själv elektriker är stadiga vet du
Publicerat November 9, 200916 yr Jag förstår, annars har jag fått höra att sådana som jag bara duger till bojsänken så det var därför jag erbjöd mina tjänster... Lycka till nu, en dum fråga bara innan jag lägger på, du har inte roterat någon klack/ring som gör att det inte längre linjerar korrekt? /Christian
Publicerat November 9, 200916 yr Författare Lycka till nu, en dum fråga bara innan jag lägger på, du har inte roterat någon klack/ring som gör att det inte längre linjerar korrekt?/Christian Ingen aning vad du menar