Publicerat November 19, 200520 yr Hej! Är det några fler än jag som använder sig av Hörande hörselskydd? Jag använder själv Peltor sound trap. Det fungerar mkt bra om det inte blåser. Tänkte att det kunde vara en smart investering för hörseln. Mvh Sebastian
Publicerat November 19, 200520 yr Själv använder jag alltid peltors Comtac vid all jakt då jag värderar min hörsel mer än vad många andra jägare gör.... För tillfället funderar jag på att köpa mig ett par sordin oxå, detta pga att de verkar smidigare. Annars hade ett par formgjutna inte varit fel....
Publicerat November 19, 200520 yr Jag köpte ett par Sordin Supreme Pro när mina Peltor Soundtrap la av i början av säsongen. Sordinen fungerar ypperligt än så länge. Mvh Hans
Publicerat November 19, 200520 yr Bra att använda hörselskydd vid all slags jakt...annars går det som för mig "tinnitus" på båda öronen >.Trodde inte jag behövde det vid jakt när jag var yngre...men nu vet jag att jag hade fel...tyvärr för sent! :'(
Publicerat November 19, 200520 yr Bra att använda hörselskydd vid all slags jakt...annars går det som för mig "tinnitus" på båda öronen >.Trodde inte jag behövde det vid jakt när jag var yngre...men nu vet jag att jag hade fel...tyvärr för sent! :'( Bättre sent än aldrig, jag känner jägare som menar på att det är "bara att vänja sig". Puckat Allan säger jag!
Publicerat November 19, 200520 yr Bättre sent än aldrig, jag känner jägare som menar på att det är "bara att vänja sig". Puckat Allan säger jag.Jag menar att det fel jag fått i öronen går inte att reparera.Jag kan nu knappt skjuta ett skott utan att söka efter något att sätt i (på) öronen...O.b.s använd öronskydd!
Publicerat November 19, 200520 yr Det förstog jag, men med din inställning slipper du mer problem med öronen....
Publicerat November 19, 200520 yr Jag har ett par Peltor sound trap men använder de mest vid stilla jakt eller på skjutbanan. Ex. bäverjakt, rävvak mm Man svettas så förbenat att springa runt med de på då man trampar fågel. Funderat på ett par formgjutna men fick höra att de tappar passform vid kallare väderlek o sitter o glappar. Nån som har erfarenhet av detta? Har ett par öronpluggar i fickan som jag kan sticka in vid toppjakten. Funkar strålande, dvs om man hittar rätt sorts plugg! De har jag gjort
Publicerat November 19, 200520 yr Vadå formgjutna? Har hört talas om de men vad är det för några hörselskydd?? Är det som en hörapparat som även dämpar ljud?? Mvh Sebastian
Publicerat November 19, 200520 yr Vadå formgjutna? Har hört talas om de men vad är det för några hörselskydd?? Är det som en hörapparat som även dämpar ljud?? Mvh Sebastian http://www.soundscope.se/
Publicerat November 20, 200520 yr Jag använder vanliga proppar på båge när det är möjligt. Medhörande hörselskydd tycker jag inte om då jag har svårt att riktningsbestämma med dem.
Publicerat November 20, 200520 yr Hej, jag har jagat med ett par formgjutna soundscope i ett par år nu och är mycket nöjd. Det enda kruxet är att jag ibland upplever att volyminställnigen glider lite grann. Det vill säga att efter ett par timmar känns det som att volymen ökat i dem?? Annars har jag bara positiva saker att säga om dem. Henrik
Publicerat November 20, 200520 yr Kör med peltor soundtrap, funkat finfint.. kopplad med radion, och ska man traska mycket så kan man alltid sätta dem på lite lut och ofta har man tid att släpa ner dem över öronen innan skott... dock har jag fått ett litet glapp i den högra kåpan så den brusar o har sig till o från, får vell ta o öppna o se om man kan löda om dem
Publicerat November 20, 200520 yr Såg nyss efter och såg att jag visst hade ett par Peltor Protac och inte soundtrap.. Bara så ni vet. ;D
Publicerat November 20, 200520 yr Jag har testat Peltor sound trap, Com tac och pro tac. Klart sämst av dessa tre är Sound trap som är hopplösa att riktningsbestämma med. Com tac och Pro tac har samma elektronik som funkar bra att riktningsbestämma med. Pro tac har bättre dämpvärden än Com tac som i sin tur är smidigare men dyrare. Använder alltid hörselskydd vid skjutning av alla slag.
Publicerat November 20, 200520 yr Såg jakt på TV4 plus i torsdags tror jag det var, nej, förra torsdagen var det nog och där testade de olika alternativ. Finns formgjutna att sätta, även trådlösa till radion, men det ska väl tilläggas att de inte var gratis precis! Ser ut som en hörselapparat ungefär, en som man sätter i örat och en annan modell som sitter ovanpå örat med själva hörselgrejen i örat (bra förklaring erik... ) Så visst finns det men man måste specialbeställa dem, finns inte i butik direkt. jag vet inte men vill du ha mer info kanske det finns på tv4:s hemsida, vad vet jag... Jag har haft problem med att vinden förstärks så mycket i mina kåpor, känns som det är storm på passet! Någon annan med liknande problem, eller är det bara en vanesak? Effekten nu är de sitter på huvudet när jag väl skjuter, eftersom jag aldrig kommer ihåg att sätta ner dem....hehe..mindre bra kanske.
Publicerat November 20, 200520 yr Vindbruset kan vara ett problem. Bäst är de varianter som har "infällda" mikrofoner som tex Peltor pro tac. De är skyddade mot vinden jämfört med de som sticker ut.
Publicerat November 20, 200520 yr Tack för det, var nästan det jag misstänkte. Tror jag hade ett par comtac i lumpen och de funkade bättre. Vet du vad de är för prisskillnad på comtac och protac?
Publicerat November 20, 200520 yr Jag kan tänka mig en tusenlapp. Ca 1500 för pro tac och 2500 för com tac.
Publicerat November 20, 200520 yr Ok, så pass...då får de bli de billigare alternativet på julklappslistan:)
Publicerat November 21, 200520 yr Hej, till mina soundscope formgjutna hörselproppar har jag en "hörselslinga" som gör att jag kan få in allt ljud från jaktradion men om jag skall prata i radion behöver jag använda en mikrofon (antingen på radion eller externt) När man beställer formgjutna hörselskydd får man gå antingen till en hörselcentra eller nån hörselklinik för att få avgjutningar gjorda. Samtidigt görs det en hörselundersökning för att se om det finns någon hörselnedsättning eller obalans mellan hörseln på de båda öronen, om så är fallet kan detta kompenseras i programmeringen av hörselpropparna. När du sedan får din hörselproppar passar de perfekt och de är faktiskt så bekväma att jag två gånger glömt att ta av dem när jag åkt hem.... Henrik
Publicerat November 21, 200520 yr Läste på Torsbo Handels hemsida att de har den nya kåpan från Peltor, kanske är ett alternativ? "Vi har nu också den nya kåpan Peltor Sport Trac för omgående leverans! Pris Torsbo 1295.00 kronor."
Publicerat November 25, 200520 yr Henrik, hur länge håller batterierna i dina soundscope ? Har själv sådana och är mycket nöjd med dem, men batteriernas livsläng stämmer inte överens med det vad som lovats. H:Calle
Publicerat November 25, 200520 yr Hej Calle! Angående batteriernas livslängd, så vet jag inte riktigt?? Jag bytte batterier innan säsongen började i Augusti och sedan dess har jag bytt batterier en gång. Men jag lade märke till att de olika "öronpropparna" lade av vid olika tillfällen. Jag har i och för sig alltid med mig extrabatterier så det har inte varit något problem. Förra säsongen tyckte jag att när det blev riktigt kallt drogs batterierna ur betydligt snabbare men det är ju bara vad man förväntar sig. Hur yttrar sig dina batteri problem Calle? Henrik
Publicerat November 25, 200520 yr D va som fan !! > Mina hörselskydd håller i ca 10 h, vet inte exakt, men i varje fall förvånansvärt kort tid. Samma gäller det en kompis o hans skydd --> samma livslängd. Har under hösten bytt 3 eller fyra gånger batterier. Kan det hända att du har något annat märke på batterierna? Använder själv d som följde med vid köpet. Annars är det nå fel på dem!