Publicerat Oktober 6, 200916 yr Jag känner att andra trådar börjar dra iväg, så jag ska försöka ge min syn på saken. Att jaga i sverige är först och främst en nöjesform, den som säger något annat är en hycklare. Varför jagar vi då? Många nämner naturupplevelsen, köttet etc, men jag tror den främsta orsaken är att vi har en jägare/samlare boende innom oss. Har ni aldrig kännt lyckan över en full hink med lingon eller en nyskjuten älg, man känner sig rik, frysen är full, ett primalt behov har tillfredsställts och det känns mycket bättre än det gör efter att ha handlat på ICA, det är en starkare upplevelse. Det enkla känsla av tillfredställelse som endast jakt eller samling kan uppfylla har för mig ett behov av enkelhet. Jag vill inte störa, jag vill inte synas, jag vill smyga i skuggorna utan att ens djuren vet att jag är där. Därför väljer jag den enklaste av utrustningar när jag jagar, en enkel båge. Jag vet att jag inte kommer lyckas lika ofta som den som går med gevär i handen, jag vet att jag inte kommer att få särskilt mycket kött i frysen, men jag vet också att om jag fäller byte kommer jag vara otroligt nöjd, och inte ens rådjuren 50 meter bort kommer att ha hört något. Många skulle nu säga att eftersom jag jagar med "primitivare" grejer med lägre marginaler så värderar jag min upplevelse högre än djurens lidande. Till dem säger jag; det som orsakar djurens lidande är jägarens skottgirighet och missbedömning av sin egen förmåga. Jag älskar verkligen att skjuta med båge, för mig är bågjakten jakt medan gevärsjakten mer är avlivning, för min pappa är det annorlunda, vi delar ändå jaktintresset, men vi föredrar olika metoder utan att för den skull behöva bråka om det. Den dan jag tar ett idiotskott med båge hoppas jag pappa skäller ut mig, på samma sätt som jag kommer gå på honnom om han tar ett chansartat skott med gevär.