Publicerat Oktober 10, 200916 yr Med detta vill jag inte påstå att du stinker direkt, men många gånger missar vi denna detalj när vi ska jaga, särkilt då vid bågjakt. Att vittring är nummer 1 för t.ex. rådjur vet vi nog lite till mans, det är deras ”long distance” radar, medan hörsel och syn är lite mera närområdes signaler för dem. Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter inom detta område samt hur jag hanterar detta och upplever att det fungerar eller inte fungerar. Det finns en uppsjö av olika tankar och metoder på just detta och jag ska nedan dela upp dem i olika sektioner. Din kroppsodör! I huvudsak luktar vi för att bakterier får för sig att växa och bo på vår kropp, särkilt då i vissa regioner på kroppen. Armhålor, grenen och fotsulor är där som vi svettas mycket och ställen som inte ventileras särkilt bra. Vi kanske inte känner att vi luktar, men ett djur som har 10 gånger bättre luktsinne än oss känner detta direkt. Därför ska man försöka att eliminera denna odör så långt man bara kan. Hur man gör detta finns det många teorier om och då vi ändå är på ”skinn” nivå så börjar jag väl där. Duscha före jakt! Fördelen men en dusch för jakten är inte enbart odör bekämpning, utan kroppen vaknar och man fryser inte lika lätt (egen uppfattning). Man tvättar sig lämpligast med något som är parfymfritt och dessutom är bakteriedödande. Det funkar bra med allergitvålar/schampo men det finns särkilt framtagna produkter även för detta, personligen har jag inte noterat någon direkt skillnad på vanlig tvål eller ”Scent Be Gone ultra hyper duper ” som oftast kostar skjortan, utan jag tror detta ligger mera i skallen än något annat. Betyder det då att det är värdelöst? Nej allt som funkar är bra så länge man tror på det! Efter tvätten brukar jag applicera parfymfria deo sticks samt bakteriedödande pulver i de tre nämnda platserna på kroppen. Sen ska man naturligtvis tänka på att inte jobba fram en svett när man ska till torn eller skog, så ja svettas så lite du kan helt enkelt. Kläderna! Ok nu kommer vi in på det som oftast kan orsaka problem, man slarvar helt enkelt med sina jaktkläder, när det gäller tvätt av dem är det som jag nämnt ovan, dvs du kan använda dyra för ändamålet tillverkade tvättmedel, sköljmedel , dessa är oftast dyra och måste beställas från T.ex. USA, jag har testat/använt dessa i många år men noterar att även vanliga tvättmedel utan parfym verkar fungera lika bra/dåligt. Ylletröjor ska man vädra ute och ofta, de har en egenskap att dra till sig dofter likt en magnet, men vädras lätt ur på ett dygn. Förvara dina jaktkläder även underställ och strumpor utomhus och borta från luktkällor som andra människor, hundar eller petroleum. Man kan köpa dyra membrankläder likt scentloc och allt vad de nu heter, själv har jag inte heller här noterat någon direkt skillnad, men om man bara tror på det så fungerar även dessa tror jag. Den extrema förvarar sina kläder i plastpåse och klär om när man väl är på plats, detta gör även jag oftast, men ibland blir det bökigt och kallt att göra detta så jag klär mig hemma ibland men undviker att gå in på butiker mm utan sticker direkt till jakten. När jag kommer hem hänger jag kläderna ute så inte hunden sniffar på dem osv. Scent cover ( maskering ) Vill man hjälpa till så kan man använda olika produkter för att maskera sin eventuella doft, artificiellt eller naturliga maskerings metoder finns, oftast luktar de som en gammal jordkällare eller något, men finns även med hjort urin och dylikt, sprayer för att döda lukt på kläder och skor finns också, men jag har inte märkt att dessa gör något direkt, utan resultat är oftast de samma med eller utan. Summering Hur man än vrider och vänder på detta, så är din bästa vän och verktyg ALLTID vinden, du kan stinka som surströmming om bara vinden är rätt! Min personliga erfarenhet är som sagt att mycket av detta ligger i de mentala regionerna, för hur mycket av allt detta du än gjort så luktar du fortfarande och rådjur mfl kommer att få väder på dig om vinden är fel. Detta är MIN erfarenhet i alla fall.
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Intressant ämne, dock bågjagar jag ej men detta kan man ju diskutera överlag ändå tycker jag. Vissa tvättar ju aldrig sina jaktkläder och inte ens underkläderna dom bär i tron att det ska skrämma vilt, efter att ha haft sådana jägare i sin bil får man vädra bra för att inte tala om hur det luktar i en rådjurs eller grisnäsa... Jag tvättar då jaktkläderna med jämna mellanrum och byter underställ efter varje jakt och inte har jag märkt att jag får mindre lyckade jakter för det. Har jagat med en kille som varje gång kommer nyrakad med doftande after shave till skogen, han skjuter själv mellan 20-30 rådjur för sina drevrar varje år trots det.
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Författare Intressant ämne, dock bågjagar jag ej men detta kan man ju diskutera överlag ändå tycker jag. Vissa tvättar ju aldrig sina jaktkläder och inte ens underkläderna dom bär i tron att det ska skrämma vilt, efter att ha haft sådana jägare i sin bil får man vädra bra för att inte tala om hur det luktar i en rådjurs eller grisnäsa...Jag tvättar då jaktkläderna med jämna mellanrum och byter underställ efter varje jakt och inte har jag märkt att jag får mindre lyckade jakter för det. Har jagat med en kille som varje gång kommer nyrakad med doftande after shave till skogen, han skjuter själv mellan 20-30 rådjur för sina drevrar varje år trots det. Jo men på vilka håll och förutsättningar ?
Publicerat Oktober 10, 200916 yr Jo men på vilka håll och förutsättningar ? Det jag menar är att oavsett om du jagar med pil eller krut är det värre om du doftar äckel än om du är rentvättad.
Publicerat Oktober 11, 200916 yr Mycket intressant ämne för alla som är i skog och mark och vill komma i närheten av det vilda! En summering är alltså att det räcker att ha neutrala tvättmedel och oparfymerade tvålar och deodoranter för att minimera sin egen doft? Det vore ju jättebra för vad jag sett så kostar annars spcialmedlen så mkt att man blir ju troende automatiskt om man köper dem... Att dölja sin egen doft med "skogsdoft" vore väl annars också en bra idé? Jag pratade med en bågskytt för en tid sedan (någon på detta forum?) vid en förevisning av bågar utanför Kristianstad. Då fick jag tipset att man kan duscha på sig balsamterpentin. Det låter inte helt fel i mina öron för även om det luktar starkt så är det en naturlig doft...typ? Kom på en sak man borde kunna använda för att dölja sin egen utandningsdoft - såg att det fanns specialtuggummin hos en bågjaktsförsäljare för 4:50 kr styck... - eukalyptustabletter eller om det finns som tuggummi. Det borde ju lukta bara "skog" om än från "down under". Det enda man bör tänka på vad det gäller halstabletter och liknande är att jag har för mig att de är laxerande så man bör kanske inte stoppa i sig för många om man vill vara luktfri på jakten!
Publicerat Oktober 11, 200916 yr Det går lika bra att tugga på några granskott också, för att ta bort en del av lukten från utandningen, betydligt nyttigare än tuggummin, och ingen räcerbajs heller..
Publicerat Oktober 11, 200916 yr Jag har testat dessa tuggummin och tycker att de först och främst är väldigt goda, speciellt äppelsmak. Finns med tallsmak också men de var inget för mig.. De är riktigt bra "dageneftertuggummin" också, de tar bort en hel del konstiga lukter/smaker ur munnen. Det kan vara klorofyllet som gör detta. Tydligen har man använt sånt länge för att ta bort kroppslukter. Att använda oparfymerat när man tvättar sig är ett måste men man svettas ju även under själva jakten. Jag använder en spray för att spraya på kläderna efter jag klivit ur bilen och ska gå ut på pass. Hörde att de testat denna spray i Spanien. Hjortarna cirklade alltid så de kom i "fel" vind för jägaren och upptäckte då faran. En testperson utsågs och blev duschad i detta medel. En flock hjortar kom i "fel" vind och ställde sig på perfekt båghåll!
Publicerat Oktober 11, 200916 yr Jag använder en spray för att spraya på kläderna efter jag klivit ur bilen och ska gå ut på pass.Hörde att de testat denna spray i Spanien. Hjortarna cirklade alltid så de kom i "fel" vind för jägaren och upptäckte då faran. En testperson utsågs och blev duschad i detta medel. En flock hjortar kom i "fel" vind och ställde sig på perfekt båghåll! Vad heter detta spray du använder kan ju vara bra att veta
Publicerat Oktober 11, 200916 yr Författare Jag har testat dessa tuggummin och tycker att de först och främst är väldigt goda, speciellt äppelsmak.Finns med tallsmak också men de var inget för mig.. De är riktigt bra "dageneftertuggummin" också, de tar bort en hel del konstiga lukter/smaker ur munnen. Det kan vara klorofyllet som gör detta. Tydligen har man använt sånt länge för att ta bort kroppslukter. Att använda oparfymerat när man tvättar sig är ett måste men man svettas ju även under själva jakten. Jag använder en spray för att spraya på kläderna efter jag klivit ur bilen och ska gå ut på pass. Hörde att de testat denna spray i Spanien. Hjortarna cirklade alltid så de kom i "fel" vind för jägaren och upptäckte då faran. En testperson utsågs och blev duschad i detta medel. En flock hjortar kom i "fel" vind och ställde sig på perfekt båghåll! Jag har också testat, hela kitten men endå sett ett flertal gånger att rådjuren fått vind på mig och dragit vidare, men som med allt så ska man nog sett/märkt en reaktion mer än 10 gånger för att kunna utesluta andra faktorer som slump och tur/otur osv. Jag tror att allt som inte luktar människa,hund eller rovdjur samt sådant som har en stark doft typ alkoholer med mera inte ger djuren direkta skäl att bli rädda, vår doft vet de i generna sedan någon miljon år sedan att vara rädda för, medan t.ex. min mygg apparat Thermacell inte skrämmer dem alls, inte heller cigarettrök/lukt verkar störa dem direkt ( här är det mera visuella problem). Jag tror att mycket av detta (viktiga ämne) är lite placebo effekt samt att slump/tur spelar in många gånger Naturligtvis ska man göra allt man kan för att lukta så lite som möjligt, frågan är dock hur långt man ska ta det hela och hur extrem man ska bli, men som jag sagt funkar det för dig är det ju bra och då fortsätter man.
Publicerat Oktober 11, 200916 yr Författare Att dölja sin egen doft med "skogsdoft" vore väl annars också en bra idé?Jag pratade med en bågskytt för en tid sedan (någon på detta forum?) vid en förevisning av bågar utanför Kristianstad. Då fick jag tipset att man kan duscha på sig balsamterpentin. Det låter inte helt fel i mina öron för även om det luktar starkt så är det en naturlig doft...typ? Det är det som kallas för Scent Cover eller maskering på svenska, Jag har nått som heter Scent Wafers som man hänger på kläderna, dessa luktar gammal potatissäck, men jag har skjutit lika många djur med dem på som av så om de funkar eller inte är svårt att säga, har själv funderat på att ta tillvara på urin blåsorna från djuren för att använda dem som Scent cover på skor och kläder, men har inte testat än men det kommer väl tror jag.
Publicerat Oktober 11, 200916 yr Visst är det så att medlet jag använder inte är nått magiskt mirakelmedel men det har funkat för mig. Det är Scent Shields Ti4.. Jag sprayar även i skorna för att slippa unken lukt. Detta är nog lite som med camokläder; vissa använder inte alls camo och visst får även dem skjuta något ibland. Men jag chansar inte utan använder det som funkat bäst för mig!
Publicerat Oktober 12, 200916 yr Hmmm. Jag har ibland använt mekarbyxorna, och hunden har min jaktrock som liggplats i Jeepen. Kanske ska tänka mig för där lite. Men det är praktiskt med många fickor som på arbetsbyxorna, och rocken är så varm o go när hunden värmt upp den...
Publicerat Oktober 18, 200916 yr Har grunnat lite mer på detta... Som sagts innan kan man inte lukta människa eller "rovdjur", så hund kan ju inte vara bra om man vill komma nära något byte. Men frågan är om det bästa är att lukta så lite som möjligt med hjälp av något specialmedel som kostar en halv lön eller om man kan lika gärna kan dölja sin soft med ett Wunderbaum med skogsdoft eller varför inte lite rakvatten som det skrevs innan? Jag menar hjortar och harar har ju förmodligen inte fått in i sina gener att det är farligt om någon kommer och luktar "horhus" så att säga. Eller? Personligen tror jag iofs att det bästa är att lukta så lite som möjligt eller "skog" men frågan är hur det ligger till egentligen? Någon som vet eller "forskat" på detta?
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Författare Har grunnat lite mer på detta...Som sagts innan kan man inte lukta människa eller "rovdjur", så hund kan ju inte vara bra om man vill komma nära något byte. Men frågan är om det bästa är att lukta så lite som möjligt med hjälp av något specialmedel som kostar en halv lön eller om man kan lika gärna kan dölja sin soft med ett Wunderbaum med skogsdoft eller varför inte lite rakvatten som det skrevs innan? Jag menar hjortar och harar har ju förmodligen inte fått in i sina gener att det är farligt om någon kommer och luktar "horhus" så att säga. Eller? Personligen tror jag iofs att det bästa är att lukta så lite som möjligt eller "skog" men frågan är hur det ligger till egentligen? Någon som vet eller "forskat" på detta? Tror inte det "forskas" på området annat än jägare och deras erfarenheter, samt de som tillverkar alla olika medel för detta. Rakvatten och dyligt har en väldigt stark doft, och med all säkerhet inhåller de alcoholer + massa andra kemikalier i någon form. Man bör betänka att t.ex. ett rådjur har ca 10-15 ggr bättre luktsinne än oss, så om din Brut eller old spice får folk att reagera (om man har lite för mycket) så torde det bli kortslutning i rådjurets luktorgan och därigenom reagerar de på ett negativt sätt. Så man kan dölja sin doft men det får inte bli för påträngande eller starkt då jag tror detta har en negativ effekt Som vi vet har hundar ett extremt bra väderkorn, och det går inte att dölja vår doft från dem ens med gummistövlar eller simma genom vatten, så kallade likhundar kan hitta kroppar på mer en 10 meters djup, jag hade en Rottvieler som kunde lukta efter fiskar i vattnet. Mycket av detta är mina erfarenheter samt information från andra jägare jag mött under åren. Man bör inte bli paranoid i ämnet för då tror jag bara att man grubblar FÖR mycket och inte kan njuta av sin jaktdag men man bör känna till vikten av doft/lukt då det förbises ofta. Och som jag sa redan i början, vinden är din vän i dessa situationer, kan man utnyttja den är detta ett mindre bekymmer.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr He he, nej så galen att jag blivit helt paranoid har jag inte blivit ännu. Men som du sa är nog vissa lite för omedvetna om luktens/doftens betydelse tror jag också. Har även funderat vidare lite idag plus att jag ringde och pratade med en insatt person i ämnet. Precis som du skriver har rådjuren en mycket känsligare nos än människan och jag antar det gäller för alla hjortdjur. Se bara på hur de ser ut. Deras norpartier är ju alla mycket stora. Alltså borde de ha alla förutsättningar att skilja på våra försök att återskapa "naturliga" dofter. För jag grunnade så att om djuren har mångfaldigt bättre luktsinne än vi borde de klara detta galant. En jämförelse skulle ju kunna vara vara att vi känner doften av "sommaräng" när vi doftar på ett nytvättat plagg. En känslig nos känner istället för den "sammansatta doften" alla deldetaljer istället och hur mkt sommaräng skulle vi tycka att det doftar då? Eller om vi istället för doften av nybakat bröd skulle känna vilken sorts mjöl, jäst osv som använts i brödet. Det bästa skyddet vi har är nog precis som du skriver Roger - vinden! Det och att vi är "lagom" rena och så neutrala som möjligt. Skulle vi sedan ta och dölja oss med att rulla oss i mossa då vi går ut i granskogen kanske det blir fel i alla fall? Jag menar det finns ju en möjlighet att för mycket mossdoft också kan vara skrämmande eller att doften av gran blir för överväldigande så att tex rådjuret trots allt blir misstänksamt. "Inge lätt ämne dehär..."
Publicerat Oktober 20, 200916 yr Författare He he, nej så galen att jag blivit helt paranoid har jag inte blivit ännu. Men som du sa är nog vissa lite för omedvetna om luktens/doftens betydelse tror jag också. Har även funderat vidare lite idag plus att jag ringde och pratade med en insatt person i ämnet. Precis som du skriver har rådjuren en mycket känsligare nos än människan och jag antar det gäller för alla hjortdjur. Se bara på hur de ser ut. Deras norpartier är ju alla mycket stora. Alltså borde de ha alla förutsättningar att skilja på våra försök att återskapa "naturliga" dofter. För jag grunnade så att om djuren har mångfaldigt bättre luktsinne än vi borde de klara detta galant. En jämförelse skulle ju kunna vara vara att vi känner doften av "sommaräng" när vi doftar på ett nytvättat plagg. En känslig nos känner istället för den "sammansatta doften" alla deldetaljer istället och hur mkt sommaräng skulle vi tycka att det doftar då? Eller om vi istället för doften av nybakat bröd skulle känna vilken sorts mjöl, jäst osv som använts i brödet. Det bästa skyddet vi har är nog precis som du skriver Roger - vinden! Det och att vi är "lagom" rena och så neutrala som möjligt. Skulle vi sedan ta och dölja oss med att rulla oss i mossa då vi går ut i granskogen kanske det blir fel i alla fall? Jag menar det finns ju en möjlighet att för mycket mossdoft också kan vara skrämmande eller att doften av gran blir för överväldigande så att tex rådjuret trots allt blir misstänksamt. "Inge lätt ämne dehär..." Jo trots allt är luktsinne livsavgörande för rådjuren, men inte för oss vi har utvecklat andra egenskaper på beskostnad av sämmre luktsinne. Så lagom är bäst och jobba mer med vind än kemi är nog mitt recept i alla fall.
Publicerat Oktober 20, 200916 yr Det går lika bra att tugga på några granskott också, för att ta bort en del av lukten från utandningen, betydligt nyttigare än tuggummin, och ingen räcerbajs heller.. Jag låter mina jaktkläder ligga ute i trälådan tillsammans med granris. Dock har jag inte tuggat granris för att bli av med dålig andedräckt. Det verkar ju smart men skulle man inte kunna utveckla metoden och köra granris och kåda på alla ställen som luktar dåligt. En kvist i varje armhåla, lite ris i dojjorna mot fotsvett, en lång en i kallingarna som både eliminerar pungsvett och fisar. Ok, det medför ju kanse ett visst obehag men om det är så effektivt så kanske man kan stå ut med det ?