Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hittat på you tube

Featured Replies

Publicerat

Hittade ett klipp på youtube om elkjakt.

Bra blodflöde och snabb imobilisering efter en välplacerad jaktpil rätt igenom djuret.

Hjorten fattade aldrig vad som träffade den. Intressant att se hur ett ostressat djur reagerar på en avlossad jaktpil.

Publicerat

;) vill åsså!.... :D

MVh

Publicerat

Effektivt jaktvapen

Publicerat
Hittade ett klipp på youtube om elkjakt.

Bra blodflöde och snabb imobilisering efter en välplacerad jaktpil rätt igenom djuret.

Hjorten fattade aldrig vad som träffade den. Intressant att se hur ett ostressat djur reagerar på en avlossad jaktpil.

Mycket bra, ser tydligt att det är ljudet som får den att hoppa i väg, inte träffen

Publicerat

Mycket bra filmklipp, men för mig som är helt novis på allt vad bågjakt innebär, hur snabbt går pilen? hur många gånger jag än spolade tillbaka för att hinna se pilen så misslyckades jag :P, måste vara ruskigt bra fart med tanke på att den går rakt igenom djuret.

Nästan så man blir sugen på att börja med båge ;)

Publicerat
Mycket bra filmklipp, men för mig som är helt novis på allt vad bågjakt innebär, hur snabbt går pilen? hur många gånger jag än spolade tillbaka för att hinna se pilen så misslyckades jag :D, måste vara ruskigt bra fart med tanke på att den går rakt igenom djuret.

Nästan så man blir sugen på att börja med båge <_<

Dom flesta nyare pilbågarna gör mellan ca 80-120 ms så de går rätt fort! hastigheten avgörs av flera facktorer, draglängd, pundstryrka, pilensvikt, mm mm mm.

min båge men den pil ja skjuter med den inställning jag har kommer jag upp i 103 ms, å skjuter jag då på 20-25 m så tar det inte så lång tid innan den når målet!

Mvh Mamre

Publicerat
Mycket bra filmklipp, men för mig som är helt novis på allt vad bågjakt innebär, hur snabbt går pilen? hur många gånger jag än spolade tillbaka för att hinna se pilen så misslyckades jag :P, måste vara ruskigt bra fart med tanke på att den går rakt igenom djuret.

Nästan så man blir sugen på att börja med båge :blush:

Det man ska komma i håg är att alla pilar färdas långt under ljudhastigheten, det är därför som det

är så viktigt att ha en så tyst båge och pil som möjligt, Elken reagerar i detta klipp på bågen och pilens ljud

det är därför den sticker iväg, hade det tex varit hård vind hade den troligen stått still och fallit på plats.

Farten har lite med genomträngningen att göra, om du läser min klistrade tråd om Pilen Vs Kulan får du en bra

förklaring till fenomenet :P

Publicerat

Det var en fin träff och en superfin hjort!

Liiite avundsjuk... :o

När jag snubblade vidare på Youtube inatt så hittade jag en filmsnutt som jag antar är lite av en reklamfilm för Lumenok.

De verkar vara mer än bra då man lätt kan se pilen och även var den hamnar - om den håller osv.

Men samtidigt ger filmen mig en dålig och besk smak i munnen... B)

Känns som man vill säga "j-a jänkare! Har ni ingen respekt eller utbildning i "skottet och viltet"?" :P

Det klart att man kan skjuta illa, djuret kan röra sig osv men jag får innerligt hoppas att alla träffade djur hittades efter skotten och att endel filmklipp visades i slooow motion för annars var nog vissa avstånd mer än långa!

Kan det vara därför några tog så himla lågt? De två första på vildsvin känns ju "något" låga...

Sedan var det ju några jäkla vinklar det sköts från ibland! ;)

Ja, det var väl allt från mig...

Vadå? Länken? B)

Se den och kommentera gärna!

Publicerat
  • Författare

Liiite avundsjuk... :o

När jag snubblade vidare på Youtube inatt så hittade jag en filmsnutt som jag antar är lite av en reklamfilm för Lumenok.

De verkar vara mer än bra då man lätt kan se pilen och även var den hamnar - om den håller osv.

Men samtidigt ger filmen mig en dålig och besk smak i munnen... B)

Känns som man vill säga "j-a jänkare! Har ni ingen respekt eller utbildning i "skottet och viltet"?" :P

Det klart att man kan skjuta illa, djuret kan röra sig osv men jag får innerligt hoppas att alla träffade djur hittades efter skotten och att endel filmklipp visades i slooow motion för annars var nog vissa avstånd mer än långa!

Kan det vara därför några tog så himla lågt? De två första på vildsvin känns ju "något" låga...

Sedan var det ju några jäkla vinklar det sköts från ibland! ;)

Vadå? Länken? B)

Det är väl lite så att man inte har samma syn och etik på jakt i alla länder. Bland nästan 4 miljoner som jagar med båge i staterna ryms det mycket olika tolkningar på etik.

Vi har förmodligen vår jägareexamen att tacka för mycket.

Någon jägareexamen finns inte i egentlig mening i USA. Dom har något som kallas för hunters safety course och den går mest ut på att lära folk att inte skjuta ihjäl varandra i skogen. IBEP är inte heller obligatorisk i alla delstater om du ska jaga med båge där. Men det kommer mer och mer. Här kan du se i vilka delstater som IBEP är ett krav: http://www.bowhunter-ed.com/mi/overview.htm

Vissa av pilarna tar illa i detta klipp. Huvuddelen är dock dödliga träffar och några rena bommar. Förvånar mig bara att man använder dessa för att marknadsföra en bra produkt som lumenok. Det är väl ungefär som Norma skulle visa bilder på hur bra deras oryxkula sliter av ben och käkar!

Men det är väl som med alla skjutvapen, bristen sitter inte i vapnet utan användaren.

Publicerat

Liiite avundsjuk... -_-

Men samtidigt ger filmen mig en dålig och besk smak i munnen... :(

Sedan var det ju några jäkla vinklar det sköts från ibland! :rolleyes:

Vadå? Länken? :D

Jo många snuttar är slowmotion, därför verkar hållen längre en vad de är, fattar inte heller varför de använder

klippen på dåliga träffar när de har så många med bra träffar eller rena bommar, vissa klipp visar också

bra hur snabbt de reagerar på ljud, särkillt första hjorten!

Lumenoks är bra, använder dem själv jag ska göra en en liten test rapport på dem snart tänkte jag

då jag noterat endel saker med dem som jag inte gillar.

• 3 weeks later...
Publicerat

:blush: Dröm jakten! som ett kinderägg!.. hundar, pilbåge, puma!.... :wub:

Mvh

Publicerat

Det där var en frän jakt!

Härligt att höra de "hungriga" hundarna och sedan lite pilbåge på det = fin lördagsunderhållning! :lol:

Skaplig "kisse" det där, fick mig att tänka på våra egna vilda katter - lodjuren.

Tar de också trä så där som puman?

Det vore ju en fin jakt. :P

Men f-n vet när det blir (om det någonsin blir) tillåtet med lodjursjakt med båge i Sverige.

Publicerat
  • Författare
Det där var en frän jakt!

Härligt att höra de "hungriga" hundarna och sedan lite pilbåge på det = fin lördagsunderhållning! :lol:

Skaplig "kisse" det där, fick mig att tänka på våra egna vilda katter - lodjuren.

Tar de också trä så där som puman?

Det vore ju en fin jakt. :P

Men f-n vet när det blir (om det någonsin blir) tillåtet med lodjursjakt med båge i Sverige.

Unga lodjur har en tendens att gå upp i träden lättare än äldre lodjur. Äldre lodjur kan stanna kvar på backen och piska upp en stövare om dom vill.