Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad hände med Luleå-mässan?

Featured Replies

Publicerat

Nu är jag visserligen inte någon gammal pojk, men jag minns i min ungdoms glada dagar var det alltid en vårmässa i Luleå med jakt, fiske och friluftsliv på Arcushallarna. Det var skytte utomhus och elektroniskt skytte inomhus, det var grejer, det var bilar och kläder och föreläsningar och tävlingar. Jag vill minnas, trots att jag var en liten palt, att det var en relativt stor mässa för att vara här uppe.

Vad hände med den mässan egentligen? Jag har frågat mig för lite och hörde något om att det blev för mycket utställare som inte tillhörde det originella utbudet, och till slut var det inte en sådan mässa längre så den lades ner. Är detta rätt ute eller inte alls?

Följdfråga: Skulle det finnas utrymme för en sådan mässa igen här uppe?

Jag har lekt med tanken och bollat med lite folk som verkar försiktigt positiva, men det är ju alltid bra med så många åsikter som möjligt.

För jag har nämligen en önskan om att få en vettig sådan vårmässa här i fyrkanten. Luleå eller Piteå, mest troligt. Båda har bra med folk i direkt närhet, vill minnas att Piteå har nästan 300 000 personer inom 10 mils radie, Luleå har inte så mycket mindre (byt Skellefteå mot Kalix :mad:)

Jag tror att det finns utrymme för den. Kanske inte varje år, men vartannat. Mest troligt bäst att ha det år som Stora Nolia är i Umeå.

Publicerat
Nu är jag visserligen inte någon gammal pojk, men jag minns i min ungdoms glada dagar var det alltid en vårmässa i Luleå med jakt, fiske och friluftsliv på Arcushallarna. Det var skytte utomhus och elektroniskt skytte inomhus, det var grejer, det var bilar och kläder och föreläsningar och tävlingar. Jag vill minnas, trots att jag var en liten palt, att det var en relativt stor mässa för att vara här uppe.

Vad hände med den mässan egentligen? Jag har frågat mig för lite och hörde något om att det blev för mycket utställare som inte tillhörde det originella utbudet, och till slut var det inte en sådan mässa längre så den lades ner. Är detta rätt ute eller inte alls?

Följdfråga: Skulle det finnas utrymme för en sådan mässa igen här uppe?

Jag har lekt med tanken och bollat med lite folk som verkar försiktigt positiva, men det är ju alltid bra med så många åsikter som möjligt.

För jag har nämligen en önskan om att få en vettig sådan vårmässa här i fyrkanten. Luleå eller Piteå, mest troligt. Båda har bra med folk i direkt närhet, vill minnas att Piteå har nästan 300 000 personer inom 10 mils radie, Luleå har inte så mycket mindre (byt Skellefteå mot Kalix :mad: )

Jag tror att det finns utrymme för den. Kanske inte varje år, men vartannat. Mest troligt bäst att ha det år som Stora Nolia är i Umeå.

Ingen aning faktiskt! Jag var dit ett par gånger.

Publicerat

det skulle funka , Vi här i Norr är ju inte så rädda att åka en bit.

Publicerat
det skulle funka , Vi här i Norr är ju inte så rädda att åka en bit.

Det är ju inte mer än ett stenkast ifrån Skellefteå! :o

Publicerat
  • Författare

Då är ju självklart frågan: Vad skulle ni vilja se på en sådan mässa? Är det i första hand föreläsningar? Prova-på-grejer? Försäljning? Whiskeytält? :o

Publicerat
Då är ju självklart frågan: Vad skulle ni vilja se på en sådan mässa? Är det i första hand föreläsningar? Prova-på-grejer? Försäljning? Whiskeytält? :P

Jag var där i Arcus alla gånger den den där mässan fanns och fy f-n vad jag saknade den när den lades ner..............

så det skulle vara riktigt kul om det gick att få igång nåt liknande.

Har för mig att den kallades för Jakt och Hushållsmässa om minnet nu inte sviker mig....... så det fanns även nåt för de tanter som inte var intresserade av jakt.

Prova på grejjer med inslag av tävling typ elektronskytte , yxkastning, lerduveskytte osv. Svenska Jägareförbundet,Jägarnas Riksförbund, Tikka, Sako, Beretta, Härkila, Erätukko och liknande det är ju bara fantasin som sätter stopp egentligen

// JägarNNNNNN

Publicerat
Jag var där i Arcus alla gånger den den där mässan fanns och fy f-n vad jag saknade den när den lades ner..............

Har för mig att den kallades för Jakt och Hushållsmässa om minnet nu inte sviker mig....... så det fanns även nåt för de tanter som inte var intresserade av jakt.

Prova på grejjer med inslag av tävling typ elektronskytte , yxkastning, lerduveskytte osv. Svenska Jägareförbundet,Jägarnas Riksförbund, Tikka, Sako, Beretta, Härkila, Erätukko och liknande det är ju bara fantasin som sätter stopp egentligen

// JägarNNNNNN

Ja, jag tror att det jakt och hushållsmässan den hette! :P Jag var där även på hundutställning i mitten på 90-talet! :D

Publicerat
  • Författare

// JägarNNNNNN

Jo jag har en massa högtflygande planer på vad jag skulle vilja ha på en sådan mässa, samtidigt vill jag veta vad alla andra vill ha!

Jag tänkte nog fokusera på jakt, fiske och friluftsliv. Det är klart att det går att göra något utöver detta som underhåller, samtidigt vill jag nog ha en relativt renodlad mässa. Varför?`Ja för att även om "myten" om hur den lades ner är felaktig vet jag att det är mer ekonomiskt bärande att ha mer generella grejer, och som arrangör börjar man nog lättare falla över till det som lönar sig snarare än det som profilerar.

Vad tycker ni om alkohol på mässor?

Tävlingsinslag är läckert, för det drar alltid folk.

Jag tror att det vore läckert att få med några duktiga skjutinstruktörer för jaktdelen och kanske kastinstruktörer inom flugfiske och spinnfiske. Då kan det bli både shower och föreläsningar.

Publicerat
Jo jag har en massa högtflygande planer på vad jag skulle vilja ha på en sådan mässa, samtidigt vill jag veta vad alla andra vill ha!

Jag tänkte nog fokusera på jakt, fiske och friluftsliv. Det är klart att det går att göra något utöver detta som underhåller, samtidigt vill jag nog ha en relativt renodlad mässa. Varför?`Ja för att även om "myten" om hur den lades ner är felaktig vet jag att det är mer ekonomiskt bärande att ha mer generella grejer, och som arrangör börjar man nog lättare falla över till det som lönar sig snarare än det som profilerar.

Vad tycker ni om alkohol på mässor?

Tävlingsinslag är läckert, för det drar alltid folk.

Jag tror att det vore läckert att få med några duktiga skjutinstruktörer för jaktdelen och kanske kastinstruktörer inom flugfiske och spinnfiske. Då kan det bli både shower och föreläsningar.

Egentligen så är det helt fel med alkohol (Öltält) på mässor eller att förknippa Jakt och fiske med alkohol. Men det kan ju locka en del som annars kanske inte skulle kommit dit.

Det som man oxå behöver ha på en mässa är matservering och då kan man väl ha Öl och Cider att köpa till maten dock inget öltält.

Sen måste det ansökas om tillstånd för att servera alkohol samt även ett par ordningsvakter vid det ställe , avspärrat naturligtvis (man får inte springa runt med öl på området) där matserveringen/serveringarna finns.

Detta var enbart mina högst egna funderingar angånde alkohol.

Det där med skjutinstruktörer och kastinstruktörer låter ju superbra fortsätt i samma stil

// JägarNNNNNN

Publicerat
Egentligen så är det helt fel med alkohol (Öltält) på mässor eller att förknippa Jakt och fiske med alkohol. Men det kan ju locka en del som annars kanske inte skulle kommit dit.

// JägarNNNNNN

Instämmer! Alkohol är både till gott och ont på sådana ställen!

Publicerat
  • Författare

För mig vore ett grundkrav på all skjutning med vapen som inte är rent elektroniska i sin natur en blåsanordning före. Det finns fina modeller som inte kräver byte av munstycke eftersom man inte sätter läpparna mot. Vi har använt en sådan på en fritidsgård jag jobbat. MYCKET praktisk, och ett bra sätt att säkerställa att inga onyktra hanterar farliga vapen.

Jag skulle gärna ha dit bågjägarförbundet med! =)

Publicerat

Men kan man inte tänka sig att arrangemangen är alkoholfria på dagen och sedan har en typ trubadurpub eller liknande där man på ena kvällen kan gå och surra och ta en pilsner?

Det tycker jag är ett vettigt upplägg.

I övrigt gillar jag grundidén och skulle gärna köra upp för en sådan grej! Iof är det jakt- och fiskemässa vartannat år här i Vindeln men eftersom dom försöker parera nolia även dom så är det när Nolia går i pite som den mässan är inplanerad. Om det nu blir ett återkommande inslag vilket jag hoppas. Med andra ord skulle man kunna gå på jaktmässa varje år om det genomförs!

Publicerat
  • Författare
Men kan man inte tänka sig att arrangemangen är alkoholfria på dagen och sedan har en typ trubadurpub eller liknande där man på ena kvällen kan gå och surra och ta en pilsner?

Det tycker jag är ett vettigt upplägg.

I övrigt gillar jag grundidén och skulle gärna köra upp för en sådan grej! Iof är det jakt- och fiskemässa vartannat år här i Vindeln men eftersom dom försöker parera nolia även dom så är det när Nolia går i pite som den mässan är inplanerad. Om det nu blir ett återkommande inslag vilket jag hoppas. Med andra ord skulle man kunna gå på jaktmässa varje år om det genomförs!

Mycket intressant tanke kring detta! Jag tror det kan finnas många möjligheter att göra folk nöjda. Dock tror jag att kvällsdelen skulle kräva ett helt eget område för att kunna säkerställa säkerheten för montrarna, och då får man antingen ökade kostnader för arrangemanget, eller minska på utställarna och därmed få minskade intäkter. Målet är att i alla fall första året gå runt och etablera ett "varumärke".

Jag vet att Uteliv i Övik körde med samma grej nu i våras, men hela arrangemanget floppade lite på dåligt besökarantal. Det berodde till 95% säkerhet på dålig marknadsföring. De hade "fokuserat på det direkta närområdet", vilket innebar att Umeå och även neråt sundsvall inte hört något om mässan nästan. Otaktiskt så det förslår.

Min tanke är att ha det som en vårmässa/försommarmässa. Fisket och utelivsfolket är precis påväg igång, och jägarna har börjat planera inför hösten efter någon månads "ledigt" på vårkanten. Här uppe i alla fall. Jag tror det skulle slå bäst. Höstmässor är trevliga, men det skulle bli primärt jakt då eftersom fisket är till stor del avklarat och det inte alls är lika många som är ute i naturen vintertid.

Publicerat

Men nog måste det finnas någon anläggning i Lule som redan har alkohol tillstånd som kan ta på sig att ha kvällsdelen?

VA? Var det en mässa i Övik, det hade jag inte en aning om alls. Så, ja, du har nog rätt i din analys.

Publicerat

Tror nog att en mässa med jakt/fiske/friluftsliv kan fungera här uppe med, grejen är att de mässor som arrangerats här uppe har varit lite för "bleka" man törs inte riktigt svänga ut naturligtvis med hänssyn till det ekonomiska läget, men skall man arragera en mässa här uppe så skall den görs ordentligt!

Bra namn på föredragare (kostar)

Bra utställare (som betalar iof men kan vara svåra pga andra åtaganden på större mässor)

Bra aktiviteter (prova på aktiviteter)

Bra bredd men smal nog (gäller att attrahera så många besökare och utställare som möjligt)

Nischad (nått eget som ingen annan mässa har, vapenaktion? VM tävling älgkorvsätning, skoterkastning...ja ni fattar)

Öl/vin bör man faktiskt kunna köpa till sin älgkebab, men det är ett tveeggat svärd det där, som sagt, det finns smidiga alkotestare att använda.

Det är inte någon liten sak att arragera en mässa av detta slaget, finns inte många platser heller som är lämpliga med tanke på den yta som behövs och de lokaler som krävs, det är ett risktagande, men jag tror på idén helt klart.

Marknadsföringen är mycket viktig, en ordentlig marknadsundersökning är på sin plats innan man försöker sjösätta idén annars blir det svårt att hitta rätt utställare.

Tidpunkten är viktig den med, den tidigare mässan låg i maj om jag inte missminner mig helt, rätt eller fel vete tusan, jag vet att jag slutade åka när det blev en massa annat där, gardiner och frisörer trängdes med flugspön och hagelbrakare....blev lixom fel.

Publicerat
  • Författare

Suveräna tankar och idéer allesammans.

Jag kan ju säga att det är rätt långt gångna planer som är uppdragna. Nuvarande steg är alltså att skapa ett koncept, för nästa steg är att kontrollera intresse hos utställare.

Ni får supergärna lista utställare NI gärna vill se på plats =)

Publicerat

Jo, visst saknar man vildmarksmässan på Arcus.

Satt och band flugor där varje år i SFK Luleås monter.

Träffade många fiskeprofiler där genom åren som Bengt Öste, Lars-Åke Olsson, Gunnar Rask-Nilsen och andra kända flugfiskegubbar.

Skulle vara skoj om den mässan återuppstod, eller något liknande startades, för det skulle vekligen behövas här uppe i norr.

Publicerat

Om man vill prova i mindre skala så borde det kunnas samordnas med hantverksmässan eller vad den nu heter. Den som är på våren. Frugan brukar kränga barnkläder där. Ifjol var det då 1/4 ledig golvyta i Arcus om jag inte kommer ihåg fel.

Publicerat

Mja, jag är rätt säker på att den hette: Hushåll och vildmarksmässan

Inte för att det spelar nån roll egentligen.

Nån sorts jaktmässa skulle behövas häruppe i alla fall. Tidpunkten tror jag är viktig. Det kan vara så att månadsskiftet april/maj som den låg förut var aningen tidig. Snön var ju knappt borta och jakten är långt bort.

Bra initiativ i alla fall!

Publicerat
Mja, jag är rätt säker på att den hette: Hushåll och vildmarksmässan

Inte för att det spelar nån roll egentligen.

Nån sorts jaktmässa skulle behövas häruppe i alla fall. Tidpunkten tror jag är viktig. Det kan vara så att månadsskiftet april/maj som den låg förut var aningen tidig. Snön var ju knappt borta och jakten är långt bort.

Bra initiativ i alla fall!

Går du in i maj-juni så är många ute i trädgårdarna el. ute i stugorna här uppe för de tgår ju så oerhört fort här uppe när väl våren har kommit. Det är svårt att hitta rätt månad för en mässa här uppe.

Publicerat
Går du in i maj-juni så är många ute i trädgårdarna el. ute i stugorna här uppe för de tgår ju så oerhört fort här uppe när väl våren har kommit. Det är svårt att hitta rätt månad för en mässa här uppe.

Jo det är knepigt det där med vår korta sommar.

Men är det jaktmässa så åker man ju dit oavsett när den är :rolleyes:

Tips:

Trickskytte är en kul grej som är uppskattat överallt.

Publicerat
Jo det är knepigt det där med vår korta sommar.

Men är det jaktmässa så åker man ju dit oavsett när den är :rolleyes:

Tips:

Trickskytte är en kul grej som är uppskattat överallt.

Ja, det är det men deå har vi å andra sidan ljust 24 tim dygnet ett tag.

Ja visst gör man det! :lol:

Ja, det är det! :ph34r:

Publicerat
  • Författare

Vad kul med bra respons. I och för sig gissade jag nästan att responsen skulle vara bra här, bland intresserade.

Något som vore coolt vore att ha folk som förevisade relevanta hantverk såsom något kring vapensmide/stockarbete, flugbindning, handladdning, läderhantverk, ja massor kan man tänka sig, men några exempel i alla fall.

Hur som vore det läckert att i alla fall bjuda in Svenska Bössmakargillet.

Jag tror att månadsskiftet april/maj är nog rätt bra faktiskt. Det är klart att det går senare. I maj är Utelivsmässan i Övik, där i mitten någon gång.

Målet i dagsläget är att se om det är möjligt att ha en mässa till 2011.

PLatser jag tittar på är Arcus och Nolia.

Publicerat
Vad kul med bra respons. I och för sig gissade jag nästan att responsen skulle vara bra här, bland intresserade.

Något som vore coolt vore att ha folk som förevisade relevanta hantverk såsom något kring vapensmide/stockarbete, flugbindning, handladdning, läderhantverk, ja massor kan man tänka sig, men några exempel i alla fall.

Hur som vore det läckert att i alla fall bjuda in Svenska Bössmakargillet.

Jag tror att månadsskiftet april/maj är nog rätt bra faktiskt. Det är klart att det går senare. I maj är Utelivsmässan i Övik, där i mitten någon gång.

Målet i dagsläget är att se om det är möjligt att ha en mässa till 2011.

PLatser jag tittar på är Arcus och Nolia.

Det är ju ingen svårighet att få bra respons bland intresserade! ;):rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Visserligen är det ju bland intresserade som "kundkretsen" finns. Så där behöver ju gensvaret vara bra.

Men kom igen nu! Stanna inte upp, spruta idéer =) Så att ni kan skryta för era barnbarn och era barnbarnsbarn att ni var med och bidrog till "MÄSSAN" <_<