Publicerat Oktober 18, 200916 yr Det blir dagens middag. Ett kilo benfritt kött i detta fallet utav urbenad kotlettrad. 2Hg varmrökt fläsk. 6-7 enbär. 6-7 korn hel svartpeppar. 5-6 korn hel vitpeppar. 2st nejlikor. Ett lagerblad. En klyfta vitlök. En gul lök. 5-6 chalottenlökar. Ett halft äpple. Ett halft glas mustigt rött vin+ en skvätt kinesisk soja. En köttbuljong tärning. En näve torkade trattkantareller 7-8 st champinjoner. Bryn den pressade vitlöken i smöret en minut Tillsätt och bryn köttet några minuter. Tillsätt salt efter smak. Slå på en halvliter vatten och buljongen+ vinet och låt puttra en stund. Tillsätt resten av kryddorna, svampen, löken och äpplet och lägg fläsket på toppen. Låt stå och småputtra så länge att köttet blir riktigt mört. Mycket beroende på djurets ålder så klart. Ett par timmar skadar inte på ett ungdjur.Serveras med ris eller potatis vilket jag själva föredrar. Smaklig Spis.
Publicerat Oktober 18, 200916 yr Det blir dagens middag.Ett kilo benfritt kött i detta fallet utav urbenad kotlettrad. 2Hg varmrökt fläsk. 6-7 enbär. 6-7 korn hel svartpeppar. 5-6 korn hel vitpeppar. 2st nejlikor. Ett lagerblad. En klyfta vitlök. En gul lök. 5-6 chalottenlökar. Ett halft äpple. Ett halft glas mustigt rött vin+ en skvätt kinesisk soja. En köttbuljong tärning. En näve torkade trattkantareller 7-8 st champinjoner. Bryn den pressade vitlöken i smöret en minut Tillsätt och bryn köttet några minuter. Tillsätt salt efter smak. Slå på en halvliter vatten och buljongen+ vinet och låt puttra en stund. Tillsätt resten av kryddorna, svampen, löken och äpplet och lägg fläsket på toppen. Låt stå och småputtra så länge att köttet blir riktigt mört. Mycket beroende på djurets ålder så klart. Ett par timmar skadar inte på ett ungdjur.Serveras med ris eller potatis vilket jag själva föredrar. Smaklig Spis. Låter smaskens! Ska prova nästa helg! /Nissen
Publicerat Oktober 25, 200916 yr Författare Låter smaskens! Ska prova nästa helg!/Nissen Är smaskens. Vil man göra det ännu godare så slår man på en 3-4 dl grädde som får puttra med sista halvtimman.Ps. Skriv gärna vad du tyckte om receptet när du testat. Själva tycker jag och alla i familjen att denna gryta blir jävulsk god