Jump to content

Griffon fauve de Bretagne

larsmalm74

Recommended Posts

Såg att dessa hundar disskuterats tidigare. Har själv en fauve. Vore roligt att komma i kontakt med andra fauveägare. Min är bara lite mer än året, men det börjar lossna...

H Klasbacken

Grattis till ett trevligt hund val! Själv har jag en tik som är 2 år den 23 oktober som är alrond i jakten. Hon jagar allt från älg, vildvin, kronhjort samt har provat på hare dock utan någon fram gång på harjakten. Är hunden från Ulligårdens kull?

Du vet väll om att Griffon Fauve de Bretange klubben har en hemsida! www.griffonfauve.se välkommen in och titta, sidan är under uppbyggnad men lite information finns redan.

Lycka till med din Griffon! hoppas att du får många fina jaktdagar tillsammans med din hund!

/Håkan

Å, jag med! Har en Griffon f d B. Bruno! Underbar hund!

För att inte bli ett dagen eko, så instämmer jag med Håkan! Men lägger till frågan, Hovrikets?

/E

För att inte bli ett dagen eko, så instämmer jag med Håkan! Men lägger till frågan, Hovrikets?

Jodå det är hovrikets Blondeur. Dom hade två valpar kvar när jag hämtade "Boris ", så Bruno är väl den som höll på att hamna hos brorsan... Och visst är det en trevlig ras. Bra med barn och lungn och fin. Folk tror inte det är sant när man lägger honom på ett nytt ställe och han får ro direkt.

Sköt 1:a grisen för honom i onsdags . Gick med honom i lina förvisso pga närhet till stor väg. Hoppas att det fick ner intresset för rådjur... och får...

Hur går det för Bruno har han kommit "igång" ?

Är tiken rådjursren?

Bruno har kommit igång ganska bra. Har kört mycket spår med han. Klarade anlagsprovet med glans. Sen när vi skulle gå öppen klass drabbades Bruno av "slyngelslängen" dvs. lyssnade inte på vad husse sa och gjorde det som han fann mest intr. för tillfället......

Har gått på en hel del påskjutna grisar, vilket har resulterat i att han tycker konstspår inte är speciellt intr. längre.

Än så länge har han bara drivit rå och älg. Han är otroligt spårnoga, rå-dreven går i gångfart. Och ett otroligt skall! Uppskattat av gamm-gubbarna i laget.

Både jag och Håkan finns i Arboga-trakten, du då?

/E

H Klasbacken

Jodå det är hovrikets Blondeur. Dom hade två valpar kvar när jag hämtade "Boris ", så Bruno är väl den som höll på att hamna hos brorsan... Och visst är det en trevlig ras. Bra med barn och lungn och fin. Folk tror inte det är sant när man lägger honom på ett nytt ställe och han får ro direkt.

Sköt 1:a grisen för honom i onsdags . Gick med honom i lina förvisso pga närhet till stor väg. Hoppas att det fick ner intresset för rådjur... och får...

Hur går det för Bruno har han kommit "igång" ?

Är tiken rådjursren?

Svaret på om hon är rådjurs ren är ett NEJ! vi har haft ett återfall på 15 minuter, dock så gick det inte allt för fort enligt GPS;en ca 5km/h, men jag blev inte så där jätte glad över drevet om man uttrycker sig milt. Jag har kämpat hela sommaren och förhösten på att styra bort henne från Rå, men det är bar att kämpa på.

/Håkan

Jag bor i Hässleholm i norra Skåne.

Vi har oxå spårat en del, men bara gris och älg. Har haft tag i älg lös oxå, men den skenade ur marken ganska omgående.

Drev kan bli ganska långa om det drar iväg för det kan gå fort. Och han har stort sök, så dreven kan starta ganska långt bort

( med skånska mått mätt). Jagar med "såthundar " förövrigt i laget och det blir gärna lite "trångt" när vi ställer ut passkyttar. Förhoppningen är att han med tiden ska inse att det inte är lönt att följa skenande djur.

• 1 month later...
H Klasbacken
Såg att dessa hundar disskuterats tidigare. Har själv en fauve. Vore roligt att komma i kontakt med andra fauveägare. Min är bara lite mer än året, men det börjar lossna...

Hej Lars! Tänkte bara avlägga en kort rapport från helgen och läska dig!

I lördags drev Shinga Ko och kalv till en skytt dock så är enkel kalv inte lovliga så de fick leva vidare, där på åter till mig och ett nytt upptag! denna gång var det Räv som smet ut oskadd. tillbaka till mig då motade hon i väg 7 st grisar till en skytt som inte kunde bestämma sig för att skjuta :rolleyes:!! sen tog det roliga slut för damen som var helt slut, så det blev uppkoppling och förpassning till bilen i en timme innan hemfärden tog vid. Hoppas din helg har varit bra!

Ps. en Jaktkamrat har köpt en valp från hovrikets nya kull på samma tik som min kommer från <_< .DS.

Hej Lars! Tänkte bara avlägga en kort rapport från helgen och läska dig!

I lördags drev Shinga Ko och kalv till en skytt dock så är enkel kalv inte lovliga så de fick leva vidare, där på åter till mig och ett nytt upptag! denna gång var det Räv som smet ut oskadd. tillbaka till mig då motade hon i väg 7 st grisar till en skytt som inte kunde bestämma sig för att skjuta :D!! sen tog det roliga slut för damen som var helt slut, så det blev uppkoppling och förpassning till bilen i en timme innan hemfärden tog vid. Hoppas din helg har varit bra!

Ps. en Jaktkamrat har köpt en valp från hovrikets nya kull på samma tik som min kommer från :blush: .DS.

Gôtt me gris! Se bara till i fortsättningen att du har skyttar i såten som vet hur man skjuter...... :blink: Inte alltid lika kul att vara hundförare/ägare då.

Själv har vi haft 18minuters rå drev idag. Lungt och fint, med trånga bukter. När rådjuren passerade husse på 20meter utan läge valde husse att det var färdigjagat på rådjur. När Bruno kom ca 1,5min efter rå i löpan, kommenderade jag ! STANNA BRUNO! Varpå Bruno föll platt till marken B) Tror inte att han hade räknat med att husse skulle stå i skogen å skrika på han.... Stannade gjorde han i alla fall.

Annars gick vi mest och bandade på älg, en kul syssla som Shinga säkert vet!

//Erik

• 2 weeks later...
H Klasbacken

Dagens notering med Shinga!

1. Rävderv ca 5 minuter husse som stod och sov när räven kom :D!!!

2. okänt vilt ingen såg vad hon drev 5-7 minuter!

3. Älgtjur inte lovlig B)

Sedan gav jag upp med Shinga och tog ut Chimay som fick lufta lungorna på ett Rå!

Så med andra ord en trevlig dag i skogen med båda raserna av Fauve de Bretange :huh:

/Håkan

PS har inte hunnit titta på den nya Griffonen som vi fått till jaktlaget DS.

Gemensam grisjakt stod på dagen. En såt på ca 1200Ha som skulle jagas av. Vi hade en salig blandning av hundar att tillgå, den märkligaste var nog en blandning mellan soft weaten terrier och amstaff.......

Både jag och Håkan fick börja som passkyttar, det var nog bra det då jag efter ca 1timme sköt bom på en gris. Detta gjorde att vi fick gå ett litet sök för att se om det var träff eller ej. Ingen träff!

Efter detta bar det av till skogen på riktigt med 2st Griffoner, kul att se deras skilda sätt att bete sig i skogen. Bruno med sitt mer vidlyftiga sök och GROVA skall, Shinga med sitt lite trängre sök och mer "pipiga" skall. Nu lyckas ingen av de två exemplaren att hitta gris, men Bruno presterade två fina drev. Ett älg och ett rå. Shinga hittade troligen en räv, men bytte till rå.

Enda avlossade skottet i skogen idag resulterade i en fläskläpp för skytten :):huh:

En otroligt trevlig dag i skogen, med blandat innehåll!

Griffon fauve de Bretange is tha shit!

//Erik

H Klasbacken

Jag får passa på att Tacka dig Erik och ditt jaktlag som bjöd in mig och Shinga till jakten. Tyvärr så överleved ju alla grisarna våra tappra försök att komma åt dem. Skillnaden i skall bilden var markant, likaså var det intressant att se och höra, drevtempot på våra hundar: Brunos mera lugna drevtempo med hårt tryck i skallet tillskillnad mot Shingas mera ljusa och täta skall, och hennes höga tempo.

Tack Erik :angry:

/Håkan

Jul idag= bus i snön med svärfars jämte. Vet inte vem som var tröttast? Bruno eller Nikita. Hur som, nu väntar vi alla på att tomten ska komma!

GOD JUL!

//Erik

p.s Håkan, Att det är en Griffon och en Basset på bilden det ser jag, men mellanmodellen vilken ras är det?? ;) d.s

Annandagen bjöd på jakt för Bruno och mig på ny mark. Alltid kul att bli inbjuden till nya marker! Han som bjöd in oss driver http://www.jakttjanst.se/ och han skulle köra en privat jakt på kanalmarkerna. Det som stod på menyn var; Dov/Kron/Älg-kalv, pinntjur och rådjur.

Det har snöat här konstant sen dagen innan julafton, vilket har gjort att djuren inte riktigt behagade att röra på sig. Bruno tog ändå upp både rå och hjort! KUL! Dock blev det inget skjutet.

När jag kom hem med han, såg jag att han haltade lite på vänster fram. Ner på rygg och undersökning. Visade sig att han hade ett litet sticksår på ovansidan av "simhuden" mellan klorna..... Mycket märklig placering. Nåja, det verkar inte så farligt. Nu ligger han och sussar i soffan.

post-273-1261905120_thumb.jpg

Jag hade planerat att åka ut och släppa han idag, men kylan -17grader gör att det blir soffan för Bruno och pelletsbärning för husse....

/Erik

Mannlicherman
Hej!

Är sugen på att skaffa en Griffon Fauve de Bretagne som allround jakthund men har läst att man inte får jaga rådjur med dom. Stämmer det?

Nej, det stämmer inte!!!

Förövrigt så är dom flesta av de vuxna GFdB som har importerats till Sverige från Frankrike, från en uppfödarfamilj (Familjen Hameon) som bedriver avel och provverksamhet inriktat på just Rådjursjakt! (Har aldrig sett deras namn eller hundar nämnas i samband med Vildsvinsprov där nere.) Tror nog att dom GFdB-linjer som finns här i landet kommer att fungera väldigt bra för vår typ allroundjakt? (Många av de uppfödare som håller på med avel inriktat enbart på Vildsvin i Frankrike, verkar ha rätt extrema hundar, som nog inte många av oss har marker till här hemma!?)

stenbocken123

I rasstandarn står det följande. Rasen används som drivande hund vid jakt på hare, räv,

rådjur och vildsvin. Svensk lagstiftning kräver rådjursrenhet.??

Hoppas verkligen dom tar bort det där.

Mannlicherman
I rasstandarn står det följande. Rasen används som drivande hund vid jakt på hare, räv,

rådjur och vildsvin. Svensk lagstiftning kräver rådjursrenhet.??

Hoppas verkligen dom tar bort det där.

Ja, den felskrivningen i rasstandarden har folk redan gjort SKK uppmärksam på!

Ja, den felskrivningen i rasstandarden har folk redan gjort SKK uppmärksam på!

Tack för att du tog hand om förklaringen, när vi andra inte hade tid!!

BTW, Bruno och jag var på död/e-sök igår. Inga problem, 95m rikligt med blod hela vägen. Bra träning.

post-273-1262095005_thumb.jpg

post-273-1262094994_thumb.jpg

La till bilder från gårdagens strapatser. otroligt nöjd med min lilla pannlampa, Silva LX2. Bra ljus och batteriet håller lääänge. I alla fall i förhållande till min gamla halogen-silva.

//erik

Dåligt med jakt nu. Vi har rejält med skare, vilket gör att jag helst inte vill släppa Bruno. Vill inte ha en hund med förstörda tassar.

I brist på anat så var vi ute i går kväll och gick e-sök/dödsök. Det gick bra, läs mer här http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=23049

för mig så är Bruno en hund som stadigt utvecklas hela tiden. Det är tydligt varje gång vi är ute och jagar på det ena eller andra sättet.

Sist vi var ute och jagade, var det nya polletter som ramlade ner. Fram tills nu har han varit väldigt envis på att följa bakspå när är på tillbakagång, även om han har sprungit över mina spår har han inte reagerat. Det var bara hans spår som gällde. Men nu har han börjat inse att springer jag över husses spår när jag är på återgång så kan jag följa dom för att hitta husse! Kul tycker husse!

//Erik

H Klasbacken

Grattis till gårdagen eftersök!

Jag ju mer de får vara ute i skogen destå bättre hundar blir de av dem! Efter som kungbore har tagit vår lilla del av Sverige i ett järngrepp sedan en tid, så får våra hundar vila från dreven, skönt att de har flera grenar på sin lyra, så att husse kommer ut i den bistra januari kylan så att julmaten förbränns :lol: .

Glöm inte att spara klövar och hårstrån till våren och sommarens övningar!!

/Håkan

Dåligt med jakt nu. Vi har rejält med skare, vilket gör att jag helst inte vill släppa Bruno. Vill inte ha en hund med förstörda tassar.

I brist på anat så var vi ute i går kväll och gick e-sök/dödsök. Det gick bra, läs mer här http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=23049

för mig så är Bruno en hund som stadigt utvecklas hela tiden. Det är tydligt varje gång vi är ute och jagar på det ena eller andra sättet.

Sist vi var ute och jagade, var det nya polletter som ramlade ner. Fram tills nu har han varit väldigt envis på att följa bakspå när är på tillbakagång, även om han har sprungit över mina spår har han inte reagerat. Det var bara hans spår som gällde. Men nu har han börjat inse att springer jag över husses spår när jag är på återgång så kan jag följa dom för att hitta husse! Kul tycker husse!

//Erik

Grattis till gårdagen eftersök!

Jag ju mer de får vara ute i skogen destå bättre hundar blir de av dem! Efter som kungbore har tagit vår lilla del av Sverige i ett järngrepp sedan en tid, så får våra hundar vila från dreven, skönt att de har flera grenar på sin lyra, så att husse kommer ut i den bistra januari kylan så att julmaten förbränns :wacko: .

Glöm inte att spara klövar och hårstrån till våren och sommarens övningar!!

/Håkan

Har du en extra frys..... jag har den full med klövar och allt annat som hör sommaren till när det gäller hundar!

//Erik