Publicerat Oktober 20, 200916 yr Min McMillan har havererat! Då jag repeterar väldigt snabbt och därmed väldigt hårt, har jag nu lyckats få av slutstycksspärren vid senaste älgen. :/ Nu till det stora problemet.. Denna bössa är alltså en av de handbygda studsare som tillverkades av McMillan innan 1994, och har inget med det nuvarander McMillan företaget att göra då de kör en helt annan tillverkning. Då det urpsrungliga bolaget kursade, så finns det, enligt det nuvarande företaget, ingen som ägnar sig åt reservdelar för dessa längre. Det som då återstår är att hitta någon som helt enkelt kan tillverka en ny slutstycksspärr, och då det är under full jaktsäsongen så behöver jag gärna få tag i någon lite snabb och som även kan fixa det hela lite snabbt och bra. Några förslag och tips?
Publicerat Oktober 20, 200916 yr Min McMillan har havererat! Då jag repeterar väldigt snabbt och därmed väldigt hårt, har jag nu lyckats få av slutstycksspärren vid senaste älgen. :/ Nu till det stora problemet.. Denna bössa är alltså en av de handbygda studsare som tillverkades av McMillan innan 1994, och har inget med det nuvarander McMillan företaget att göra då de kör en helt annan tillverkning. Då det urpsrungliga bolaget kursade, så finns det, enligt det nuvarande företaget, ingen som ägnar sig åt reservdelar för dessa längre. Det som då återstår är att hitta någon som helt enkelt kan tillverka en ny slutstycksspärr, och då det är under full jaktsäsongen så behöver jag gärna få tag i någon lite snabb och som även kan fixa det hela lite snabbt och bra. Några förslag och tips? Bössmakaren i Klippan eller Anders Hjortenbrink i Hanaskog. Om de sen har tid vet jag inte men Anders brukar inte vara omöjlig.
Publicerat Oktober 20, 200916 yr Författare Bössmakaren i Klippan eller Anders Hjortenbrink i Hanaskog. Om de sen har tid vet jag inte men Anders brukar inte vara omöjlig. Ska kolla med den närmaste butiken här bredvid jobbet, men de tenderar att ta ett halvår på sig och priset blir ungefär lika illa.. :/
Publicerat Oktober 20, 200916 yr Ska kolla med den närmaste butiken här bredvid jobbet, men de tenderar att ta ett halvår på sig och priset blir ungefär lika illa.. :/ Har du rymligt samvete kan du ju byta in bössan till nån annan utan att tala om defekten. Då får du ju tag i en bössa snabbt såhär mitt i säsongen. Gör det bara i en vapenaffär du sällan besöker... Har du förresten inte utrymme i vapengadroben för en bössa till? Köp då en gammal HVA eller nåt annat billigt att jaga med sålänge. Lär väl finnas i butiken vid jobbet. Suger väl babianballe att ha en udda bössa när det gäller sånthär.
Publicerat Oktober 20, 200916 yr Du bara måste ju ha lite reserv vapen lilla vän Om jag bara hade någon som kunde montera fästen på min 9,3 så kan du använda den tills 308 är skjutbar igen. /Lasse
Publicerat Oktober 20, 200916 yr Författare Du bara måste ju ha lite reserv vapen lilla vän Om jag bara hade någon som kunde montera fästen på min 9,3 så kan du använda den tills 308 är skjutbar igen. /Lasse Hehe.. den är skjutbar.. jag har provat.. Men man får tänka sig för ltie när man repeterar och det går nääästan lika fort nu, efter en del träning.
Publicerat Oktober 20, 200916 yr Tommys vapenverkstad, Huskvarna 036/142220. http://www.tommysvapenverkstad.se/
Publicerat Oktober 20, 200916 yr Ska kolla med den närmaste butiken här bredvid jobbet, men de tenderar att ta ett halvår på sig och priset blir ungefär lika illa.. :/ Bara lämna den till Krille. Om jag inte känner honom helt fel så kan jag tänka mig att det blir en del kommentarer om gamalt skräp.
Publicerat Oktober 20, 200916 yr Författare Bara lämna den till Krille. Om jag inte känner honom helt fel så kan jag tänka mig att det blir en del kommentarer om gamalt skräp. Jag är ganska säker du känner honom helt rätt!
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Om Hörby inte är för långt syd så kan jag mycket väll ta mig an arbetet. http://www.saxtruparms.com/ Om folk blir förvånade (dom som mins mig) så ja, jag är tillbaka och kan ta på mig i princip allt ni kan tänkas behöva hjälp med. Mvh Lalle
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Om Hörby inte är för långt syd så kan jag mycket väll ta mig an arbetet.http://www.saxtruparms.com/ Om folk blir förvånade (dom som mins mig) så ja, jag är tillbaka och kan ta på mig i princip allt ni kan tänkas behöva hjälp med. Det var som fan, välkommen hem! Klar med utbildningen nu alltså eller ska du träna på Max bössa? Klokt för ska man kvadda en bössa så är nog denna ett lämpligt objekt. Den ser ut som om Max gjort sitt bästa för att knäcka den redan.. Mvh!
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Författare Om Hörby inte är för långt syd så kan jag mycket väll ta mig an arbetet.http://www.saxtruparms.com/ Om folk blir förvånade (dom som mins mig) så ja, jag är tillbaka och kan ta på mig i princip allt ni kan tänkas behöva hjälp med. Mvh Lalle Låter ju lovande! Du har mail under kvällen..
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Författare Det var som fan, välkommen hem! Klar med utbildningen nu alltså eller ska du träna på Max bössa? Klokt för ska man kvadda en bössa så är nog denna ett lämpligt objekt. Den ser ut som om Max gjort sitt bästa för att knäcka den redan.. Mvh! Jag använder ju mina prylar, Hippen lille...
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Det var som fan, välkommen hem! Klar med utbildningen nu alltså eller ska du träna på Max bössa? Klokt för ska man kvadda en bössa så är nog denna ett lämpligt objekt. Den ser ut som om Max gjort sitt bästa för att knäcka den redan.. Mvh! Tack! (varit hemma ganska länge) Jag har haft ett vanligt arbete sen jag kom hem och har numera det mesta i maskin och verktygs väg jag kan tänka mig behöva. Uppstår behov av speciella/dyra verktyg så som brotchar så tar jag hem det efter hand. Jag kommer försöka att under våren ta mig an mer och mer arbeten och hoppas få en tillräckligt stor kundkrets för att gå över helt. Mvh Lalle
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Författare Tack! (varit hemma ganska länge) Jag har haft ett vanligt arbete sen jag kom hem och har numera det mesta i maskin och verktygs väg jag kan tänka mig behöva. Uppstår behov av speciella/dyra verktyg så som brotchar så tar jag hem det efter hand. Jag kommer försöka att under våren ta mig an mer och mer arbeten och hoppas få en tillräckligt stor kundkrets för att gå över helt. Mvh Lalle Lalle, du har mail nu!
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Jag använder ju mina prylar, Hippen lille... Till att bryta sten med? Förövrigt påminde skicket om min kombi.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Författare Till att bryta sten med? Förövrigt påminde skicket om min kombi. Hehe.. Vad är det för bössa som inte ska klara av att man använder dem till det som det är avsett för? Dvs att ha dem i skogen och skjuta vilda djur med.. Slitage på ett vapen är ju något som uppkommer på en bössa efter en tids användning. Nu tillhör jag itne kategorin "notoriska bössbytare" utan mina prylar hinner ju faktiskt bli slitna.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Hehe.. Vad är det för bössa som inte ska klara av att man använder dem till det som det är avsett för? Dvs att ha dem i skogen och skjuta vilda djur med.. Slitage på ett vapen är ju något som uppkommer på en bössa efter en tids användning. Nu tillhör jag itne kategorin "notoriska bössbytare" utan mina prylar hinner ju faktiskt bli slitna. Helt rätt! Så länge det smäller o kulan hamnar någorlunda rätt så är bössan i trim..
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Slitage på ett vapen är ju något som uppkommer på en bössa efter en tids användning. Nu tillhör jag itne kategorin "notoriska bössbytare" utan mina prylar hinner ju faktiskt bli slitna. Vem tänker du nu på måntro.... Fan, kom att tänka på att byssen nog behöver lite olja o fett efter förra veckans äventyr i skogen.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Författare Vem tänker du nu på måntro.... Fan, kom att tänka på att byssen nog behöver lite olja o fett efter förra veckans äventyr i skogen. Jaha.. nu kan du inte koncentrera dig på jobbet förän du har fixat pangare?
Publicerat December 22, 200916 yr Jag får väl svara för MaxW. Jag hämtade bössan på väg till Max i lördags och nu är bössan funktionabel igen och Lalle hade gjort ett bra jobb som det ser ut. Hållbarheten kan man ju bara se med tiden...
Publicerat December 22, 200916 yr Författare JAg har ju inte hunnit med att svara än ju! Jorå bössan är hemma igen! Hållbarheten vet jag ju som sagt inte förän efteråt, men väldigt välgjort och snyggt jobb! Beröm från mig!
Publicerat December 22, 200916 yr JAg har ju inte hunnit med att svara än ju! Jorå bössan är hemma igen! Hållbarheten vet jag ju som sagt inte förän efteråt, men väldigt välgjort och snyggt jobb! Beröm från mig! Om du vill prova den så jagar vi den 28:e. Har ett pass ledigt.
Publicerat December 22, 200916 yr Författare Om du vill prova den så jagar vi den 28:e. Har ett pass ledigt. Hoppas jag iofs ska kunna prova den innan dess... Föresten.. där vi jagade gris hemma har det börjat knalla runt som fn nu... Men det är inte omöjligt med den 28e... Ska iofs ner till RW på em/kvällen.. Ska se om jag får permis den dagen.