Publicerat Oktober 21, 200916 yr Hade tänkt mig att jaga med mina bassetar idag på min Roslagsmark och kollade som vanligt för säkerhets skull vargwebben innan jag drog iväg. Under en längre tid har nu den sändarförsedda Roslagsvargen hållit sig väl ifrån min mark och tydligt söder om E18, nu hade däremot den heta kvadratmilen som man visar flyttat sig betydligt längre norrut och nu fanns delar av min mark i kvadratmilens nordvästra hörn... Vem törs släppa en hund då? Det hela känndes mer än snopet, jag känner mig lite kränkt av vargen som de flesta inte vill ha men som så totalt kan tillåtas regera och bestämma över mig och andra hur man måste förhålla sig. Vargen ger sig verkligen in i min privata sfär och känslan är inte långt ifrån den jag hade för många, många år sedan då jag hade haft inbrott i en husvagn, ilska och maktlöshet. OK, om mina hundar inte varit mig så kära så hade man ju kunnat ge sig iväg i alla fall och kanske hoppas på en klockren paragraf 28, den risken finns ju alltid om man jagar i ett varglän men nu kändes det som att oddsen mot mina hundar var för höga, nu befann sig vargen mer eller mindre i mina markers omedelbara närhet. Kan inte heller låta bli att reflektera över vad en eller möjligen två vargar åsamkat mig, de som bor och jagar i riktigt vargtäta län upplever säkert min ganska isolerade känsla dagligen och jag blir uppriktigt bekymrad om den sändarförsedda Roslagsvargen nu beslutat sig för att husera mer permanent där jag har mina jaktmarker, var ska jag utöva min hobby då? Det bästa hade väl varit att staten som ju så hett vill ha vargar i Sverige också hade upplåtit vargfria marker i sin ägo till vargdrabbade jägare, självklart utan någon kostnad då de kostnader man redan har för mark man inte kan utnyttja räcker mer än väl... Kunde tänka mig att jaga på t.ex Harpsund!
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Jo det finns en anledning till att jag inte jagar på vår mark i Rättvik, inte så kul att släppa en hund när man först har mötts av två vargar på gården, mitt mellen ytterdörren och bilen. Vi är ändå lyckligt lottade som bara har en varg i länet, lider med dem som jagar med två vargrevir på marken.
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Kvarnberget, vi har det såsom du där jag jagar, samma röda ruta, nu släpper grannen ändå sina hundar och efter lite lirkade har vår hundförare meddelat att han kan tänka sig att släppa en av sina unghundar någon gång, som jag ser det måste vi ta vår rättmätiga plats gentemot vargen i skogen. Tillräckligt mycket störningar och den kanske kan tänka sig att flytta, något som löser våra bekymmer men inte den stora frågan. För egen del har jag ännu inte hört något om attacker mot hundar av just denna varg, vad det beror på vet jag inte. /Christian
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Det är så vargkramarna vill ha det i framtiden. Jaktfritt och en landsbygd i hägn, halleluja vilken dröm....
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Författare Puh! Det var visst bara någon tillfällig förvirring hos gråben, nu är han borta igen och denna gång betydligt mer sydost över än på ett bra tag, hela kvadratmilen ligger nu söder om E18 och jägarna i trakterna av Riala och Bergshamra får nu ta över oron för sina hundar. Som sagt... Detta är 1 varg i en begränsad del av ett län, Gud hjälpe de som har kanske 20 i hela sitt län!
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Puh! Det var visst bara någon tillfällig förvirring hos gråben, nu är han borta igen och denna gång betydligt mer sydost över än på ett bra tag, hela kvadratmilen ligger nu söder om E18 och jägarna i trakterna av Riala och Bergshamra får nu ta över oron för sina hundar.Som sagt... Detta är 1 varg i en begränsad del av ett län, Gud hjälpe de som har kanske 20 i hela sitt län! Däng gärna in länken till sidan är du snäll...
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Fler och fler hundförare norröver väljer att banda sina hundar. Vore onekligen en kul syn att se Peter komma springandes med basseten i lina genom skogen. Skämt åsido, Jag lider med hundägarna i vargområdena har själv hjälpt till att hämta en halvt uppäten finnspets ur skogen. Jag har alltid tyckt att rovdjuren har en plats i den Svenska faunan men börjar tvivla mer och mer, Det måste ha funnits en anledning til att de utrotades och att det var så höga skottpengar förr. Men vad vet jag, jag är ju jägare och därför partisk.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Författare Här kommer länken till VARGWEBBEN Jo det vore nå't, alldeles för lång och alldeles för tung Olsson med Basse-Tassar i band... Det enda som skulle dö på skogen då var väl passkyttarna... Av skratt!
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Här kommer länken till VARGWEBBEN Jo det vore nå't, alldeles för lång och alldeles för tung Olsson med Basse-Tassar i band... Det enda som skulle dö på skogen då var väl passkyttarna... Av skratt! Jo ring mig först så tar jag med kameran
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Jo då, nu är han, genbanksberikaren o far på marken där man jagar, inte så roligt som det kan tänkas. Nu blir jakten lidande. /Chris
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Författare Jo då, nu är han,genbanksberikaren o far på marken där man jagar, inte så roligt som det kan tänkas. Nu blir jakten lidande. /Chris Jag beklagar verkligen att den enes död blir den andres bröd. Bäst vore det förstås om vi fick bröd båda två...
Publicerat Oktober 23, 200916 yr Kvarnkullen- det är helt ok, jag har mentalt ställt in mig på att ha kräket i närområdet under den kommande säsongen, min förhoppning är att han börjar predera allt för hårt på de får som finns runt Riala trakten och därefter att det beslutas om flyttning av honom. Hoppas kan man ju. Så en helt annan sak, är det någon som har en plats ledig i ett lag eller ett arrende att ta del av, egentligen är vi nog två, jag och en synnerligen trevlig advokat som är en barndomsvän till mig som "behöver" ny mark, jag är den jag är och han är förmodligen den mest omdömesgilla och hårdtryckta jägare jag känner. /Christian
Publicerat November 13, 200916 yr Vart ska han flyttas då. Till de 100-200 som vi har här ute i bonnläppsträsk? Nog skall väl du kunna kunna samsas med en varg i dina marker. Jag har ju sammanlagt 30st att samsas med på 2st marker.
Publicerat November 13, 200916 yr Jag har faktiskt kramat vargen ifråga, bokstavligt... Och jagat på samma tassemarker, jag tror han är snäll. Hälsa från mig. Tomas
Publicerat November 13, 200916 yr Kom ihåg att de som säger att de vill ha varg i Sverige antingen är NIMBY eller så vistas de helt enkelt inte i naturen... Mvh
Publicerat November 14, 200916 yr Så börjar helvetet för de som jagar i Åkersberga.. Står att läsa på både Jakto Jägares sida och på Svensk Jakt sida om den stackars drevern som råkat ut för en vargattack .. Vad säger man. Att vi här i Dalarna har över femtio av dem och nu är det två i Åkersberga...
Publicerat November 24, 200916 yr Tyvärr så är det nog så att vi snart får inse att hundjakten med löshund är slut vart vi än bor i landet. Det som är så fruktansvärt är att våra poöitiker alltid ska vänta in i det sissta med att ta beslut om tex vargjakt, jag tror nog att det kommer skjutas en hel del vagr utan för jakten just på grund av att politikerna skiter i oss jägare. Jag vet att jag skulle nog ha väldigt svårt o hålla igen om jag fick vargkontakt, nu har jag aldrig haft det o jag hoppas jag inte ska få det heller. Jag hoppas vargen blir ett djur vi utrotar igen
Publicerat November 26, 200916 yr Jag stod inne på myrorna o läste i en riktigt gammal bok om jakt. Tror den var från början av 1900-talet. Där stod det en del om varg, jakt o jakthundar. Det var tydligen stora problem tillbaks i tiden med jakthundar och tamboskap och man hade olika "riter" som skulle garantera att vargen inte tog hunden.