Publicerat Oktober 22, 200916 yr Nu när jag som vanligt förvirrad Jag sitter o klurar på hur jag ska göra med mina vapen och sikten. Köpte ju på mig en typisk vak pang som jag skulle montera sikte på och bara ha när jag vakar. Problemet är nu vad jag ska göra, ska jag montera kikarfästen på den och en bra vakkikare(vill ju inte ha sämre en TR 2,5-10x56 som jag har på 7X64an) eller ska jag helt enkelt sälja den och köpa ett drevjaktsikte till 7x64an istället. På något vis känns det sista valet som det bästa. Ett vapen som man lär känna mer innan o utantill och bara byta sikte efter vad/hur man ska jaga. O andra sidan vore det fint med lite mer "Stopping power" vid vakjakt. och det är roligt med flera vapen men ingen egenvinst i sig kanske. Inte konstigt att prylmarknaden växer sig starkare o starkare för varje dag....... /Lasse
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Nu när jag som vanligt förvirrad Jag sitter o klurar på hur jag ska göra med mina vapen och sikten. Köpte ju på mig en typisk vak pang som jag skulle montera sikte på och bara ha när jag vakar. Problemet är nu vad jag ska göra, ska jag montera kikarfästen på den och en bra vakkikare(vill ju inte ha sämre en TR 2,5-10x56 som jag har på 7X64an) eller ska jag helt enkelt sälja den och köpa ett drevjaktsikte till 7x64an istället. På något vis känns det sista valet som det bästa. Ett vapen som man lär känna mer innan o utantill och bara byta sikte efter vad/hur man ska jaga. O andra sidan vore det fint med lite mer "Stopping power" vid vakjakt. och det är roligt med flera vapen men ingen egenvinst i sig kanske. Inte konstigt att prylmarknaden växer sig starkare o starkare för varje dag....... /Lasse Flest prylar när man dör vinner! Nä, jag vet inte riktigt hur man ska ställa sig till din frågeställning eftersom det egentligen räcker med en mediumkaliber typ 308/30-06 för alla jaktsituationer (där man använder kula) och till allt vilt (klass 1 o 2) men fy vad tråkigt det skulle vara.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Flest prylar när man dör vinner! Nä, jag vet inte riktigt hur man ska ställa sig till din frågeställning eftersom det egentligen räcker med en mediumkaliber typ 308/30-06 för alla jaktsituationer (där man använder kula) och till allt vilt (klass 1 o 2) men fy vad tråkigt det skulle vara. Jag har ju en bössa för allt typ, har LP QR fästen & en ziess 3-12x56 T & en aimpoint 9000L 2mao. Med det kan jag klara alla jaktsituatoner & bara växla kikare, men sen har jag åxå min Remington LTR 233 med en ziess 6-24x56 T för rådjursjakten, bana & toppfågel så det e lite kaka på kaka men det är ju som så att det e kul med lite olika pangar
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Nu när jag som vanligt förvirrad Jag sitter o klurar på hur jag ska göra med mina vapen och sikten. Köpte ju på mig en typisk vak pang som jag skulle montera sikte på och bara ha när jag vakar. Problemet är nu vad jag ska göra, ska jag montera kikarfästen på den och en bra vakkikare(vill ju inte ha sämre en TR 2,5-10x56 som jag har på 7X64an) eller ska jag helt enkelt sälja den och köpa ett drevjaktsikte till 7x64an istället. På något vis känns det sista valet som det bästa. Ett vapen som man lär känna mer innan o utantill och bara byta sikte efter vad/hur man ska jaga. O andra sidan vore det fint med lite mer "Stopping power" vid vakjakt. och det är roligt med flera vapen men ingen egenvinst i sig kanske. Inte konstigt att prylmarknaden växer sig starkare o starkare för varje dag....... /Lasse Ska jag göra dig ännu mer förvirrad? Vore det inte bättre att ha ett vapen för drevjakt, med lite mer stopper? Vakjakten ger dig ju tillfällen till lugna, stilla skott där du kan välja i lugn och ro? Jag är ju lite av den åsikten att man ska hitta EN bössa du trivs med och sedan utveckla den med otik, osv för oliak förhållanden. Sen har jag ju insett nu att man bör alltid ha en reservpang! Mitt tips blir således att du bygger vidare på 7x64 som du trivs med och nog är den du använder mest. 9,3an skulle ju kunna utvecklas till ett trevligt eftersök och drevjaktsvapen för trånga pass, men inte den du har nu utan då kanske bygga vidare ngt på likvärdigt. Varför inte ta den 9.3an du har och börja fixa kolven, trimma den vidare och sedan sälja vidare den och börja bygga på ngt annat projekt?
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Tjo! Är inte behovet av "stopping power" större vid stressat, drevat vilt jmf. med vakjakt där det är ett vilt som i lugn och ro, intet ont anande, käkar sin sista måltid? På vaket har man också möjlighet att placera skottet exakt där man vill ha det. Bygg grovisen till en drevbössa ist. /Må
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Författare Mmmm som om jag trådde att en sådan här tråd skulle skapa ordning i kaoset i min skalle 9,3an är nog ett bättre drevvapen, blir till o fortsätta fundera. Synd att allt roligt kostar massa pengar bara Säger som en vän sa Varför föddes jag inte rik i stället för vacker /Lasse
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Mmmm som om jag trådde att en sådan här tråd skulle skapa ordning i kaoset i min skalle 9,3an är nog ett bättre drevvapen, blir till o fortsätta fundera. Synd att allt roligt kostar massa pengar bara Säger som en vän sa Varför föddes jag inte rik i stället för vacker /Lasse Ok, Nu gör du så här: - Sälj 9,3an. Den är ruskigt snygg och du bör kunna få en del för den iaf. - Skaffa en drevjaktskikare till 7x64an - Leta efter ett lämpligt objekt för att bygga en drevjaktsbössa för trånga pass (gudrunhyggen). Du har ju en fungerande pang du trivs med, så använd den mera! Hellre ett bra snabbt skott med en 7x64 ans om du tris med och som du känner, än två dåliga skott med en 9,3a du inte är överens med ännu!
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Författare Ok, Nu gör du så här: Ja far Du köpte ju en annan så vem ska jag nu sälja den till jag är faktiskt lite inne på just det senariot. 7x64an blir jag mer o mer vän med. Måste bara lära mig att skjuta med Ett Trijicon 1-4 med triangel skulle sitta som en smäck på den. Och en 5-15x50 på 222an Se där nu gjorde vi av med nästan 20´000 /Lasse
Publicerat Oktober 22, 200916 yr tjena Lasse, nu kan jag inte din vapengarderob i detalj men man kan ju hbygga på den fina kalibern 7x64 och ha kvar den andre så länge. om ett år kanske situationen är annorlunda osv för den kan vara kul att ha, det är en mycket fin kaliber tycker jag. jag har ju 6 vapen, jag kan inte slänga ut något just nu, jag skjuter med alla. man får ha många och man kan ha kvar den för att den är en fin bössa om man vill. mitt intresse svänger lite från bössa till bössa beroende på vad jag tycker är skoj, om jag har ont i axlarna eller inte, om jag är noga eller inte, mm mm vart jag vill komma är: man blir faktiskt mer inspirerad av fler valmöjligheter, det är kul med olika bössor, de kompletterar oftast varann och konkurrerar sällan. glöm inte att du ska tänka på att ha så kul som möjligt också. /Kalle
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Författare tjena Lasse,nu kan jag inte din vapengarderob i detalj men man kan ju hbygga på den fina kalibern 7x64 och ha kvar den andre så länge. om ett år kanske situationen är annorlunda osv för den kan vara kul att ha, det är en mycket fin kaliber tycker jag. jag har ju 6 vapen, jag kan inte slänga ut något just nu, jag skjuter med alla. man får ha många och man kan ha kvar den för att den är en fin bössa om man vill. mitt intresse svänger lite från bössa till bössa beroende på vad jag tycker är skoj, om jag har ont i axlarna eller inte, om jag är noga eller inte, mm mm vart jag vill komma är: man blir faktiskt mer inspirerad av fler valmöjligheter, det är kul med olika bössor, de kompletterar oftast varann och konkurrerar sällan. glöm inte att du ska tänka på att ha så kul som möjligt också. /Kalle 7x64an kommer nog alltid att vara i skåpet som det käns nu. Känns som den ultimata all round kalibern för mig. 3 olika sikten på den och jag har vapen för alla jakter från räv vak till drev på vildsvin. Problemet är 9,3ans vara eller icka vara. Den får nog stå kvar som den är tills jag med säkerhet vet vad jag ska hitta på. Öppna riktmedel funkar ju för andra så det vore väl skit med om jag inte skulle kunna lära mig att hantera dom. Jag har ju inte ens provat mer än en gång ännu Som hundförarvapen eller liknande är det ju optimalt med öppet. /Lasse
Publicerat Oktober 22, 200916 yr 7x64an kommer nog alltid att vara i skåpet som det käns nu.Känns som den ultimata all round kalibern för mig. 3 olika sikten på den och jag har vapen för alla jakter från räv vak till drev på vildsvin. Problemet är 9,3ans vara eller icka vara. Den får nog stå kvar som den är tills jag med säkerhet vet vad jag ska hitta på. Öppna riktmedel funkar ju för andra så det vore väl skit med om jag inte skulle kunna lära mig att hantera dom. Jag har ju inte ens provat mer än en gång ännu Som hundförarvapen eller liknande är det ju optimalt med öppet. /Lasse Nja, det är väl i o f s personligt men jag skjuter snabbare med en lysande punkt. Sätt på Docter Sigth eller liknande så får du en perfekt hundförar/drevpang.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Men vakna människa!! Menar du på fullaste allvar att du bara ska ha en klass1 studsare?? Jag har fyra och tycker det är i minsta laget Bortsett från tillämpade användningsområden/reservbössor så blir det vansinnigt trist med en bössa.....då kan man ju lika gärna lägga av Köp fler istället!! /Mike
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Men vakna människa!! Menar du på fullaste allvar att du bara ska ha en klass1 studsare?? Jag har fyra och tycker det är i minsta laget Bortsett från tillämpade användningsområden/reservbössor så blir det vansinnigt trist med en bössa.....då kan man ju lika gärna lägga av Köp fler istället!! /Mike Det är bra.. ! Bara förvirra stackars Lasse ännu mer..
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Författare Men vakna människa!! Menar du på fullaste allvar att du bara ska ha en klass1 studsare?? Jag har fyra och tycker det är i minsta laget Bortsett från tillämpade användningsområden/reservbössor så blir det vansinnigt trist med en bössa.....då kan man ju lika gärna lägga av Köp fler istället!! /Mike Den kommentaren har jag väntat på en stund nu jag har bara två kl1 vapen och jag kan hålla med om att det är lite klent, men har man 1 kl 4 och en kl2 och 2 hagelvapen så blir det liksom lite fullt i skåpet efter det... Vapnen är inget problem mitt stora problem är att jag vill ha bra optik på alla och jag vill liksom inte välja vapen efter kikare. Så i realiteten blir det tre bra kikare till varje vapen och då pratar vi många pengar /Lasse
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Den kommentaren har jag väntat på en stund nu jag har bara två kl1 vapen och jag kan hålla med om att det är lite klent, men har man 1 kl 4 och en kl2 och 2 hagelvapen så blir det liksom lite fullt i skåpet efter det... Vapnen är inget problem mitt stora problem är att jag vill ha bra optik på alla och jag vill liksom inte välja vapen efter kikare. Så i realiteten blir det tre bra kikare till varje vapen och då pratar vi många pengar /Lasse Sälj Ådin och köp optik samt ett gamalt lik att åka runt i.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Författare Sälj Ådin och köp optik samt ett gamalt lik att åka runt i. Ådin är redan ett lik och jag kan knappast ha en sämre bil som är lika bra som denna men idén var god. /Lasse
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Författare För att krångla till det mera, Olika öppna riktmedel, vad rekomenderar massan där. Skulle gå fint med öppna bra riktmedel tex på drevjakt och div havreskyddsjakter. /Lasse
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Lasse- du behöver fler tillgängliga platser, dags att göra intrång i "hennes" garderob, utöver det håller jag med Mike här, jag har 4 eldrör i klass ett, drillingen, ds:n, 308;an och 9,3:an, nu har jag fått ordning på två av de fyra precisionsmässigt och det är just därför som jag föredrar att ha flera val av passande vapen, man vågar att göra förändringar av de man har efter hand då man har back up. För ett rent vakjaktsvapen är en 9,3 variant med STOOR tub på för ljusets skulle inte fel, man kan tom ha en enskottare för fler skott än så lär man inte hinna med innan åteln är tömd på nassar efter det att man pangat loss. Iofs ser jag på det som så att med en lagomt blöt kula i en 7x64 blir det stopp på det mesta som träffas vettigt och då återstår montageform och öppna riktmedel, jag gillar bra sådana även om jag är helt kass på att bruka dem själv. utan glorör är jag helt handikappad. /Christian
Publicerat Oktober 22, 200916 yr För att krångla till det mera, Olika öppna riktmedel, vad rekomenderar massan där.Skulle gå fint med öppna bra riktmedel tex på drevjakt och div havreskyddsjakter. /Lasse Jag går i samma tankar! Jag har kikat lite på Recknagels prylar, men att se den i skrift är inte samma sak som prova dem irl. Tanken var att ev hitta ngt som Lalle får fixa då han ändå ska få ordning på McMillan...
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Max o Lasse vad gillar ni RÄZ sikten då, de kom på tal igår tror jag, det är de uppgraderade Blaser siktena, jag tror att jag gillar dem, de kan vara ett alternativ till Recknagel. /Christian
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Författare Jag ska kolla på dom, ska bara titta till åteln först /Lasse
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Men va fan, skippa grovröret, du klarar dej med en bössa. Ingen vid sina sinnes fulla bruk behöver fler än en klass 1 *duckar* Vad du däremot behöver är en fiiiin sidasida som du kan ha när du ska åka på finjakter med mej eller ned till RW, jakter där den dildoliknande tingesten du har idag inte platsar! Själv har jag 3 hagelbössor och 1 klass I, funkar skitbra Here we go Mvh!
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Författare Men va fan, skippa grovröret, du klarar dej med en bössa. Ingen vid sina sinnes fulla bruk behöver fler än en klass 1 *duckar*Vad du däremot behöver är en fiiiin sidasida som du kan ha när du ska åka på finjakter med mej eller ned till RW, jakter där den dildoliknande tingesten du har idag inte platsar! Själv har jag 3 hagelbössor och 1 klass I, funkar skitbra Here we go Mvh! Jo du, tur att du är lååååångt borta. Sida sida har jag aldrig gillat hur konstigt det än låter, fina ja vill ha nej OM du trodde att jag skulle släpa med mig fina vapen att staka mig fram i dyn med så trodde du helt fel. Ska vara hos RW i så fall men där passar bocken lika bra bara att hålla den lite diskret på sidan så ser du ingen skilnad Vad anbelangar kl1 vapen så låter jag andra med vass tunga svara på det. /Lasse
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Skall du ha en bössa och byta gluggar skall du satsa på ruskigt bra snabbmontage. Leupold QR håller inte måttet. Lägg på en picatinnyskena av stål och så använder du Leupold MarkIV eller QRW, så är du nära perfektion. Eller använd Near Alphamount så har du uppnått perfektion. En vakbössa kan ju vara vad fan som helst, om du inte vakar på 300+ meter. Låt drevjakten välja ditt vapen, välj riktmedel efter tillämpningarna och snåla INTE på fästena/ringarna (=Leupold QR går fetbort).
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Christian TAckar för tipset! Ska kika vidare på dem! Hippen Så rätt du har! För egen del sp behöver jag däremot en klass 1 till, mest som reserv då jag ju är så slarvig med mina bössor så jag behöver en i reserv när de pajar..