Publicerat Oktober 22, 200916 yr Nu är sadel och file klara och jag är full i pilsner (man måste dricka pilsner när man lagar god mat) och nu arbetar jag på såsen Kommer ut från köket lagomt lullig och ser just Paulo Roberto laga mat. Nån mer än jag som hatar å se han i rutan. Nåja jag småler och inser hur lycklig lottad man är som just nu lagar mat fälld i de egna skogarna Rådjurssadel på mitt vis då Jag gör som så att jag kapar sadeln vid nedersta kotan vid bäckenet där man har en led och sen kapar jag vid tredje revbenet rätt över, jag behåller fileerna på med. Jag putsar bort torrhinnan så allt ser nice ut. Sätter hela biten (med ben) i en ungsform. Lägger ganska rikligt med smör i formen. Salt och svartpeppar på hela härligheten och in i ugnen på 200 celiluser i ca en timma. Jag öser mellan varven över "steken" Jag tar ut härligheten och lägger på skärbräda en halvtimma ungefär så den får svalna. Sen skär jag ut sadelbitarna och filebitarna (som jag låter vara kvar och inte separerar från början) Sen putsar jag dem lite och skär dem sen i cenimetertjocka små skivor. Det som ligger i formen i form av fett och andra safter öser jag ner i en kastrull, SILA INTE, all smak ska med. Diska sen ur formen och lägg tillbaka de uppskurna bitarna lite snyggt. Nu gör vi såsen. Ta kastrullen med det som fanns i formen. Tillsätt 2 dl vatten ca och sen 3-4 dl pilsner med fördel mörkt öl. Jag brukar köra med Falcon Bayerskt folköl. Tillsätt 2 lagerblad och 10-20 hela enbär (santa maria har dem). Salta och peppra lite. OBS SVARTPEPPAR MALEN. Skär sen 2 gula lökar i stora bitar å släpp ner. pytsa i kinesisk soja 2-3 matskedar. Drick sen lite mer öl för nu har du fanimej varit duktig...... Låt det hela koka upp och sjud sen på svag värme under lock. Tiden är inte så viktig men i alla fall 20 minuter, men har du inte tid pga att du dricker öl så är det ok om det sjuder 40 minuter med. Sila sen såsen och sent tillbaka i kastrullen. Pytsa i lite svartvinbärs gele typ 2 matskedar. Låt den lösas upp. Tillsätt VISPGRÄDDE 3-6 dl beroede på hur mycket sås du ska ha. Smaka av med salt å peppar (jo svartpeppar) och även med soya. När allt smakar som himmelriktet så reder du med mörk Maizena så den blir hyffsat tjockflytande. Häll sedan såsen över köttet i formen så köttet täcks och sätt sen in formen i ugnen igen nu på kanske 150 grader i 20 minuter eller så. på så sätt binds sås å kött samman på ett fint sätt. Under tiden dricker du lite öl såklart för nu har du varit förbaskat duktig, en stjärnkock som varje hustru har skäl att va stolt över. Till detta serverar du kokt mandelpotatis alternativs pressad rundpotatis samt kokt sparris som e smörslungad och givetvis svart vinbärsgele samt en mörk god Ale (Inte vin nej nej) Annat grönt e strängeligen förbjudet, nu är det aromer vi ska åt. Om ni har hustru så råder ja er att slänga på lite mumsig aude cologne, byta lakan, tända 2 värmeljus i sängkammaren, raka er och duscha innan ni äter eftersom ni förmodligen kommer att dras in dit direkt efter måltiden förtärits Nä nu byter ja kanal, paulo e ju fasen kvar än lycka till!
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Författare Klart! Obs såsen ska va ganska tjock, tjockare än normal sås innan man slänger in det i ugnen Och ja, det blev himelskt
Publicerat Oktober 25, 200916 yr Ser delikat ut, Visst är det förbannat skoj att laga middag med vilt. Fårstår inte hur folk kan stå med sin blandfärs i köket dag ut och dag in
Publicerat Oktober 25, 200916 yr Författare Att få lägga ner ett djur på ett fin sätt, ta ur det, hänga det, stycka det och sen tillaga det är en speciell upplevelse absolut Fattas bara att plocka sin egen svamp men de törs ja inte för ja lär inte överleva då