Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vildsvinsskador, behöver hjälp med åtgärder.

Featured Replies

Publicerat

Jag tycker alltid att det är lika kul att fråga folk har problem med gris hur många grisar de skjuter per 100 ha. Ibland kan nå få svaret 3-4 men vanligtvis är det <1. I skåne, på de ställe där det skjuts mest gris, skjuts det 12-15 st och ändå upplevs problemen inte som jättestora.

Jag misstänker att bönderna, som inte upplevt skador av gris innan, överreagerar samt att jägarna som inte är vana vid grisjakt kan svara upp mot bönderna rädsla. Vad som är psykologiska viktigt för jägarna är att vara synliga.

Skaffa några mobila torn som ni sätter vid åkern och skiftas om att sitta på pass. Har ni svårt att hinna med att passa, ta in några utomstående (säljjakt?).

Jaga av marken varje helg med hundar o folk. Vittringen sitter i nån dag och grisar är störningskänsliga.

Välj helt andra pass än på älgjakten. Grisar som är störda visar sig väldigt ogärna utan går där det är som tätast.

Försök att sammarbeta med granlagen vid jakterna för grisarna ni har problem med kan ligga flera km bort på dagen.

Att inte visa bonden att ni tar saken på allvar leder på sikt till att ni riskerar att förlorar arrendet till nån som gör det. Att arrendera jaktmark är inte bara en rättighet utan det finns också vissa skyldigheter. Det kommer bli vanligare i framtiden med lokalt förankrade jaktlag. Vet flera ställe i Skåne där danskar blivit ersatta av lokalbefolkning. Tyvärr har de lämnat efter sig en inbilling hos bönderna att 400:-/ha är normalt.

Publicerat
Jag såg ditt inlägg som att elstängsel var ett alternativ till jakten, och itne som ett komplement.

Men, däremot finns det ett väldigt stor pedagogiskt värde att ägna en hel del tid år vaknadet och även kanske påtalar detta vid lämpliga tillfällen.

Jag är däremot lite fundersam på om inte NVV en vacker dag kommer effekturea sitt påbud om beordrard skyddsjakt på utsatta marker. Vore iofs onekligen intressant att se frågan komma upp..

Är du galen?? Inte en chans i helvete att det är ett alternativ till jakten ;)

Tror RW är inne på samma grej, man måste som jägare "lida" lite.. Vet att man fått rätt mycket uppskattning några gånger då man nött på hårt i samband med skyddsjaktsuppdrag, det ger tveklöst pluspoäng.

Detta med beordrad jakt så undrar jag om inte det förekommit redan.. Har för mej, att en gemensam bekant till oss varit ute och jagat gris som härjade i ett område med skyddade orkideer.. var med en sväng jag med och jag undrar om det inte var just skydda blommor som var uppdraget där..

Mvh!

Publicerat
Är du galen?? Inte en chans i helvete att det är ett alternativ till jakten :huh:

Tror RW är inne på samma grej, man måste som jägare "lida" lite.. Vet att man fått rätt mycket uppskattning några gånger då man nött på hårt i samband med skyddsjaktsuppdrag, det ger tveklöst pluspoäng.

Detta med beordrad jakt så undrar jag om inte det förekommit redan.. Har för mej, att en gemensam bekant till oss varit ute och jagat gris som härjade i ett område med skyddade orkideer.. var med en sväng jag med och jag undrar om det inte var just skydda blommor som var uppdraget där..

Mvh!

Var o sköt katter hos nån bonde för han tyckte att de blivit lite många. Sköt 34 st på 2,5 timme sen var bonden nöjd. Han försöker numera fixa jakt hos andra bönder till oss. ;)

Jagar även skräpfågel hos "mina" bönder när tid finns. Behöver inte bli sådära mycket fågel för att bönderna bli glada. Märker de bara att man är där lite då o då o håller efter så uppskattas det.

Publicerat
Gift???

Jag brukar inte brusa upp men nu blir jag rejält upprörd...

O hur har du tänkt dig lösa att grisar som får gift går in till grannen o blir skjutna o hamnar på någons middags bord??

Du behöver inte brusa upp. Jag menade inte att det skulle läggas gift till grisarna, blyförgiftning är det rätta, med krutladdning bakom så klart.

Men med denna ökning av grisar så menade jag, att det inte går att stoppa med vanlig jakt utan stammen kommer att öka och öka tills vi har grisar in i städerna till slut. Då har vi ett problem, myndigheterna kommer att gripa in på allvar, följden kan bli att lantbruk och skogsbruk kummuner och andra till slut vill påtvinga åtgärder av denna sorten.

Det är och vore synd på en sådan resurs som vildsvinen är, nu får man åtminstånde sälja trikintestat kött vidare till privat personer, det fick man ju inte tidigare det kan ju bidra till att öka jakten något. Inte fan kan man käka vildsvin varje dag, men att sälja är inga problem, många är väldigt intreserade av testa detta magra och ekologiska kött. Men vi måste jaga mer och framförallt skjuta av mera grisar annars blir situationen ohållbar.

Publicerat
Du behöver inte brusa upp. Jag menade inte att det skulle läggas gift till grisarna, blyförgiftning är det rätta, med krutladdning bakom så klart.

Men med denna ökning av grisar så menade jag, att det inte går att stoppa med vanlig jakt utan stammen kommer att öka och öka tills vi har grisar in i städerna till slut. Då har vi ett problem, myndigheterna kommer att gripa in på allvar, följden kan bli att lantbruk och skogsbruk kummuner och andra till slut vill påtvinga åtgärder av denna sorten.

Det är och vore synd på en sådan resurs som vildsvinen är, nu får man åtminstånde sälja trikintestat kött vidare till privat personer, det fick man ju inte tidigare det kan ju bidra till att öka jakten något. Inte fan kan man käka vildsvin varje dag, men att sälja är inga problem, många är väldigt intreserade av testa detta magra och ekologiska kött. Men vi måste jaga mer och framförallt skjuta av mera grisar annars blir situationen ohållbar.

OK.

Jag ser det som att det hänger på oss jägare att hålla efter grisen.

Tyvärr vaknar nog många lite för sent.

Grisen kan kännas otäck o den vill vi ju inte ha eller ens jaga osv.

Så sent som detta året hörde jag älgjaktlag som inte vill skjuta gris första veckan i älgjakten.

Ytterligare problem är att många bor långt från de marker de jagar på.

Jakterna ska vara planerade vissa helger osv.

Inte lätt att ställa upp när bonden bönar o ber om man bor 20 mil från marken.

Eller det faller in fel helg...

För att hålla efter grisen när det går överstyr så måste vi nästan se till så att jakten inte längre är en hobby...

Vill markägaren ha hjälp så gäller det o masa sig ur soffan o göra en insats.

Slut på jägare som bara jagar älg 14 dar om året..

Eller sitta på en ryggsäck o lyssna på hardrev några timmar var helg.

Lite tillspetsat jag vet men nog ligger det något i detta... B);)

Publicerat
OK.

Så sent som detta året hörde jag älgjaktlag som inte vill skjuta gris första veckan i älgjakten.

För att hålla efter grisen när det går överstyr så måste vi nästan se till så att jakten inte längre är en hobby...

Lite tillspetsat jag vet men nog ligger det något i detta... B);)

Känner igen mig, har 10 mil enkel väg dit jag får vara med. Med småbarn och skiftarbete blir det svårt att åka en kväll när man har över en timmes bilfärd hem ifall något händer.

Var på ett dop för ett tag sen och en storbonde som också var bjuden hamna på samma bord, han bjöd in mig till sin gård för att hålla efter grisen men jag våga inte ta gubben på allvar sen är jag väl lite blyg av mig så jag inte tog något nr.

En baktanke jag hade var att jag vet att gården genomför ett antal säljjakter varje år så varför skulle de då låta mig jaga gris där om inte de skulle ta en ordentlig slant som jag inte har råd med.

Nog om mig nu.

Men jag tror att väldigt många "unga" jägare som inte kommit in i något lag eller har tillgång till jakt skulle gärna ställa upp och hjälpa bönder runt om i Svea rike om de fick möjligheten, problematiken ligger i mina ögon att man inte har kontakterna för att kunna få till stånd mötena som kan hjälpa alla.

Mvh

Roffe

Publicerat
Men jag tror att väldigt många "unga" jägare som inte kommit in i något lag eller har tillgång till jakt skulle gärna ställa upp och hjälpa bönder runt om i Svea rike om de fick möjligheten, problematiken ligger i mina ögon att man inte har kontakterna för att kunna få till stånd mötena som kan hjälpa alla.

Mvh

Roffe

Jag tror att ett problem med yngre jägare som inte har "referenser" är att man helt enkelt inte vill släppa in fler jägare på sin mark. Tänk ett jaktlag med 5 jägare som jagar som "vanligt folk" de vill liksom inte släppa in 2-3 grisjägare på sina marker.

/Lasse

Publicerat
OK.

Lite tillspetsat jag vet men nog ligger det något i detta... :angry:;)

Nej, faktum inte det minsta tillspetsat utan helt sant!

T ex det här med fällor för vildsvin, en del jägare skriker rakt ut, men skälet att det finns är jku just för att man inte hinner , kan, klarar av att hålla ner sakdor på en rimlig nivå. Jag tror frotfarande att inom ett år eller två kommer det finnas de som ägnar sig att jagar vildsvin, och får betalt för det.

Men låt oss hoppas att vi jägare tar vårt ansvar och släpper inde lokala yngre jägarna som orkar och vill hålla på. Låt dem komma och prova om inte annat? Där jag är och jagar i Tyskland en gång ibland, har man två yngre killar som inte betalar något arrende, men de jagar gris i massor och återställer en del åkrar där grisarna har ställt till det hela.

Jag hoppas innerligt att fler jägare snart vaknar...

Publicerat
Nej, faktum inte det minsta tillspetsat utan helt sant!

T ex det här med fällor för vildsvin, en del jägare skriker rakt ut, men skälet att det finns är jku just för att man inte hinner , kan, klarar av att hålla ner sakdor på en rimlig nivå. Jag tror frotfarande att inom ett år eller två kommer det finnas de som ägnar sig att jagar vildsvin, och får betalt för det.

Men låt oss hoppas att vi jägare tar vårt ansvar och släpper inde lokala yngre jägarna som orkar och vill hålla på. Låt dem komma och prova om inte annat? Där jag är och jagar i Tyskland en gång ibland, har man två yngre killar som inte betalar något arrende, men de jagar gris i massor och återställer en del åkrar där grisarna har ställt till det hela.

Jag hoppas innerligt att fler jägare snart vaknar...

Det kanske kan bli nåt för mig som blir arbetslös om 1,5-2 år när fabriken lägger ner. :(

Publicerat

Var med från början, spara inte utan skjut hårt vid första visuella grisar på marken. Med enbart bössan är det nästan omöjligt att reglera en vildsvinsstam som exploderat, det finns alltid ställen i närområdet där jakttrycket är lägre och utfodringen oproportionelig.

Det är i sig inte komplicerat, folk älskar att skriva headliners i bold. Det faller endast tillbaka på okunskap, lathet eller dåliga relationer/arrangemang hos jakträttsinnehavaren.

Men håller med om att det är kanske den största utmaningen för svenska jägarkåren någonsin, men då har det varit mycket räkmacka också hitills. Älgstammen sköts ner på 3-4 år, det gör vi aldrig med grisarna. Många jakträtter i Sverige kommer att byta ägare närmaste åren. De heltidsanställda viltvårdarna går dessutom en bra framtid till mötes.

Kommer själv att ansvara för 14000 ha åkermark snart i vildsvinsmecka. Jag kommer att ställa oerhört tydliga krav på jakträttsinnehavarna, det kommer att bli dyrt att vara lat som jägare.

Publicerat
  • Författare

jag får tacka för alla inlägg och kloka idéer och erfarenheter. jag är väldigt tacksam! ni har varit snälla som tagit er tid.

vi träffas på lördag uppe i området och skall då påbörja vad jag kallar en plan för att långsiktigt hantera problemet. vi ska jaga älg också men vi ska vädra alla åsikter när alla är samlade och komma överens om fortsättning. detta kommer innebära åtgärder, konkreta saker vi gör för att börja viltvården i området.

- Jag har kommit någonstans!

nu kommer det ev att börjas mjukt och vad skurebo och L-B skulle benämna som "smålänskt" och att vi "tar det från rätt ände".

jag är sist in i laget och kommer inte att braka på. men jag kommer säga vad jag tycker och vad jag vill.

Detta kommer att lösa sig, jag är övertygad, men det kräver tid och arbete, dvs rakt emot mkj:s räkmacka. det kommer att kräva social kompetens, något jag måste öva på.

Jag kommer ställa mig på bondens sida och stå kvar där för det är det enda som håller i längden, vi har pratat lite på sistone och han och jag,samt jag anser att vi börjar bli lite mer kompisar. han är jättetrevlig och snäll och jag tror vi kan jobba fram saker som kommer bidra till mindre press på honom.

Jag är egentligen inte ute efter att jaga så mycket som möjligt, även om jakt är skitkul utan jag är efter att vi börjar göra något, nu!

så tack för allt ni bidragit med, jag själv måste låta detta växa fram nu och inte pressa fram åtgärder även om jag anser det nödvändigt för att lätta på skaderisken för åkrarna.

själv hade jag varit förtvivlad om det drabbade mig, bönder är konstruktiva människor som skapar, så är det, och fan inte bara gnälliga. bra människor, och de ska man hjälpa om man kan.

/Kalle

Publicerat
jag får tacka för alla inlägg och kloka idéer och erfarenheter. jag är väldigt tacksam! ni har varit snälla som tagit er tid.

vi träffas på lördag uppe i området och skall då påbörja vad jag kallar en plan för att långsiktigt hantera problemet. vi ska jaga älg också men vi ska vädra alla åsikter när alla är samlade och komma överens om fortsättning. detta kommer innebära åtgärder, konkreta saker vi gör för att börja viltvården i området.

- Jag har kommit någonstans!

nu kommer det ev att börjas mjukt och vad skurebo och L-B skulle benämna som "smålänskt" och att vi "tar det från rätt ände".

jag är sist in i laget och kommer inte att braka på. men jag kommer säga vad jag tycker och vad jag vill.

Detta kommer att lösa sig, jag är övertygad, men det kräver tid och arbete, dvs rakt emot mkj:s räkmacka. det kommer att kräva social kompetens, något jag måste öva på.

Jag kommer ställa mig på bondens sida och stå kvar där för det är det enda som håller i längden, vi har pratat lite på sistone och han och jag,samt jag anser att vi börjar bli lite mer kompisar. han är jättetrevlig och snäll och jag tror vi kan jobba fram saker som kommer bidra till mindre press på honom.

Jag är egentligen inte ute efter att jaga så mycket som möjligt, även om jakt är skitkul utan jag är efter att vi börjar göra något, nu!

så tack för allt ni bidragit med, jag själv måste låta detta växa fram nu och inte pressa fram åtgärder även om jag anser det nödvändigt för att lätta på skaderisken för åkrarna.

själv hade jag varit förtvivlad om det drabbade mig, bönder är konstruktiva människor som skapar, så är det, och fan inte bara gnälliga. bra människor, och de ska man hjälpa om man kan.

/Kalle

Låter som du har en sund inställning och det komemr med största sannolikhet bli en bra lösning!

Blev lite nyfiken bara, var i landet har du din mark?

Publicerat

Jag håller mig fortfarande till elstängsel och eldsjälar för att få bukt med grisarna i områden med stora skador. Finns många jägare som inte har mer jord att jaga på än de har skit under naglarna..... och som hade gjort allt för att få jaga gris. Alla är dock inte lämpliga, men det avslöjas ganska så fort och det räcker ofta att prata med dem så avslöjas mycket om deras bakgrund och visioner.

Bor de i närheten av marken är det bara till en ännu större fördel!

Vi måste släppa på vår egoism om vi inte klarar av att hålla efter grisarna och det skulle inte förvåna mig om de som är trångsynta misster hela sin mark tack vare att de inte ser problemet i sin helhet.

Nästa drag för bonden är att jägarna själva får stå för alla vildvinsskador!!!

Publicerat
  • Författare
Jag håller mig fortfarande till elstängsel och eldsjälar för att få bukt med grisarna i områden med stora skador. Finns många jägare som inte har mer jord att jaga på än de har skit under naglarna..... och som hade gjort allt för att få jaga gris. Alla är dock inte lämpliga, men det avslöjas ganska så fort och det räcker ofta att prata med dem så avslöjas mycket om deras bakgrund och visioner.

Bor de i närheten av marken är det bara till en ännu större fördel!

Vi måste släppa på vår egoism om vi inte klarar av att hålla efter grisarna och det skulle inte förvåna mig om de som är trångsynta misster hela sin mark tack vare att de inte ser problemet i sin helhet.

Nästa drag för bonden är att jägarna själva får stå för alla vildvinsskador!!!

alltså, jag fattar vad du menar men jag vet inte riktigt hur jag ska säga det om det inte framgått tidigare.

1. bonden är med i jaktlaget som ende drabbade, alla andra i jaktlaget äger marken i vv-området.

2. de andra i laget vet inte, fattar inte, kan inte, bryr sig inte om att göra något för de har säkert annat att tänka på. detta är dessutom ett nytt läge.

3. det går inte att vända på allt upp och ner och tro att det funkar, inte heller rom vart byggt på en vecka, dom blir förbannade.

att gå på som du föreslår ser jag inte som gynnande för den som är drabbad. möjligt att det funkar i andra situationer men inte i denna jag har svårt att tro det iaf. går man på hårt och säger att de inte fattar vad som väntar så kommer de be mig dra åt helvete.

Publicerat
alltså, jag fattar vad du menar men jag vet inte riktigt hur jag ska säga det om det inte framgått tidigare.

1. bonden är med i jaktlaget som ende drabbade, alla andra i jaktlaget äger marken i vv-området.

2. de andra i laget vet inte, fattar inte, kan inte, bryr sig inte om att göra något för de har säkert annat att tänka på. detta är dessutom ett nytt läge.

3. det går inte att vända på allt upp och ner och tro att det funkar, inte heller rom vart byggt på en vecka, dom blir förbannade.

att gå på som du föreslår ser jag inte som gynnande för den som är drabbad. möjligt att det funkar i andra situationer men inte i denna jag har svårt att tro det iaf. går man på hårt och säger att de inte fattar vad som väntar så kommer de be mig dra åt helvete.

Så egentligen skiter alla andra i jaktlaget att bonden har problem därför att de kan inte bli av med jakten eftersom de äger marken. Då borde bonden själv sätta upp några torn och sälja jakten på gris. Det finns många som vill jaga men som inte har möjlighet och om jag förstått det rätt så ligger marken i södra sverige vilket gör att säljjaktsmarknaden är stor.

Publicerat
  • Författare
Så egentligen skiter alla andra i jaktlaget att bonden har problem därför att de kan inte bli av med jakten eftersom de äger marken. Då borde bonden själv sätta upp några torn och sälja jakten på gris. Det finns många som vill jaga men som inte har möjlighet och om jag förstått det rätt så ligger marken i södra sverige vilket gör att säljjaktsmarknaden är stor.

första meningen: mer eller mindre, ja.

i övrigt får jag be någon smålänning hjälpa mig med att beskriva hur det fungerar i småländska skogarna.

jag gör ett försök med att få alla att gemensamt engagera sig till en början. om sen folk hoppar av finns fog för det du skriver.

invecklat, ja det är det.

Publicerat
första meningen: mer eller mindre, ja.

i övrigt får jag be någon smålänning hjälpa mig med att beskriva hur det fungerar i småländska skogarna.

jag gör ett försök med att få alla att gemensamt engagera sig till en början. om sen folk hoppar av finns fog för det du skriver.

invecklat, ja det är det.

Jag har en känsla av att övriga i laget inte kommer att offra många nätters sömn på att jaga vildsvin. På sikt kan såna här frågor splita etablerade jaktlag, tyvärr.

Publicerat
  • Författare
Jag har en känsla av att övriga i laget inte kommer att offra många nätters sömn på att jaga vildsvin. På sikt kan såna här frågor splita etablerade jaktlag, tyvärr.

jag är inte säker på det, det beror på om man delar upp det och gör det till en del av jaktlagets uppgift/jakt. jag vill se positivt på detta.

Jag skulle vilja se på det som om vi har:

-älgjakt, med den organisationen som är idag - jättebra kul jakt.

-grisjakt som drevjakt med nya pass än älgjakt. det är sååå spännande!

-vakjakt när de förstör. vi vakar vid fälten när skadorna kommer i samband med skörd mm. man kan skjuta i marken och tjoa samt skrika med lampa när man bara hör dem i slyet osv..

-åteljakt som decimering. - med 5-10 deltagae kanske

-harjakt med hund - vissa entusiaster i laget som brinner för detta

-rådjursdrevjakt och pursch - kul och spännande jakter

själv tycker jag att vi har alla ingångsparametrar för att ha riktigt kul hela året.

saken har kanske två sidor, det blir vad man gör det till kanske?

• 3 weeks later...
Publicerat
hej,

har vi hört det förut...

post-3288-1256462814_thumb.jpgpost-3288-1256462846_thumb.jpg

post-3288-1256462905_thumb.jpg

fyra olika platser är drabbade och man har satt upp staket med el men så fort det glöms bort ett batteri eller att det tar slut en natt verkar det som de kommer och sabbar direkt.

Bonden som är med i jaktlaget, för det är bara en drabbad säger att han snart inte pallar detta mer, jag förstår honom.

jag vill höra med er om ni har förslag på hur man kan få stopp på detta nu, få bort dem från området ett tag ~3veckor och sedan hur vi ska lägga upp det så de inte förstör framöver.

ge gärna genomförbara förslag, jag kan säkert skaka fram 3 hundar och 6 skyttar för ändamålet om så skulle behövas men för att ta sitt ansvar (Som arrendator) samt att HJÄLPA honom bli av med plågan så behöver jag tips.

Vi kan inte jaga dem själva effektivt, vi har ingen åtel, ingen foderplats. vi har inte skjutit en enda gris i år.

det är synd om bonden, han ger nog upp snart. han har ett fält de inte varit på än och fyra som ser ut som ovan.

/Kalle

Lägg ut människahår. Speciellt där dom brukar komma inn. Det funkar några månader.

Publicerat
  • Författare
Lägg ut människahår. Speciellt där dom brukar komma inn. Det funkar några månader.

tack för det tipset!

Publicerat

Skulle kunna funka med hår men om jag ser till åtlarna vi har så spelar det ingen större roll o jag tex pinkar vid åteln eller rasta hundarna osv.

Grisarna kommer ändå..

Lite lustigt på ena åteln som brodern har, där är besök nästan varje natt men sätter han upp åtelkameran kommer inga grisar, eller det blir bara tomma bilder.

Grisen/grisarna sticker när kameran ska ta bild.

Men hår kan givetivs ge resultat på en åker för det.

Vet att en del praktiserar det för att skydda tallplanteringar mot älg osv.

Publicerat

Jag anser inte att det är jägarnas eller grisarnas problem utan markägarens.

Grisen finns ju på hans mark och behöver mat och skydd för att vara kvar i skogen där den gör minst skada.

Fixa till foderplatser och markbitar där man kan ha gris.

Man samlar ihop grisarna på ett område så att man kan styra avskjutningen.

"Bönder vill ju att allt vilt bör utrotas för det äter tamdjurens mat eller äter upp skogsbondens plantor." :lol:

/Rune :D

Publicerat

Grisen finns ju på hans mark och behöver mat och skydd för att vara kvar i skogen där den gör minst skada.

"Bönder vill ju att allt vilt bör utrotas för det äter tamdjurens mat eller äter upp skogsbondens plantor." :rolleyes:

/Rune B)

Men dom kunde ju ringa oss Rune B)

Publicerat
  • Författare

"Bönder vill ju att allt vilt bör utrotas för det äter tamdjurens mat eller äter upp skogsbondens plantor." :rolleyes:

/Rune B)

det är på gång. tror vi har ett på gång neråt sjön med vass och granföryngring, ska nog passa för åtel/foderplats-

Rune o amakulu: trodde ni hade tillräckligt att göra på grisfronten, har era lärt sig hålla sig borta? :D

det där med grödorna/plantorna kommer man aldrig ifrån, men men, älgförvaltningen verkar gå ut på det numera B)

nej det får vi ta ngn annanstans, man går igång så på det...

det som är jobbigt är ha kaka - äta kaka, obefintlig plan på övriga arters förvaltning, det löser väl sig nu när man tjatar kanske.

det hade varit bättre och slutat snacka och ha det som ni har - nu ska det skjutas si och så, var så goda att sköt detta felfritt....

/Kalle

Publicerat

/Rune B)

Tror ingen bonde vill direkt helt utrota vildsvinen men nu har vi nog på gränsen till för mkt svin i södra sverige

Kommer säkert bli som i tyskland sen att jägarna får ansvaret att inga djur förstör grödan isåfall blir de betalningsskydliga.

Vet massor av markägare häromkring som sitter med långa arrende där de inte får jaga och med jägare som åtlar massa och får gris på markerna samt i grödorna.

Tycker det e för lätt att skylla på bonden, det e ju hans lön som sabbas