Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stödutfodra rådjuren?

Featured Replies

Publicerat

Har i några veckor lagt ut frukt och grönt på markerna. Som jag hämtat från livsmedelsaffärer, för att ge rådjuren en "mildare" vinter här i norrbotten. Det har varit några rå vid platserna som har knagit lite på nått äpple men inte ätit upp  :-

Lägger jag ut fel sorts frukter? Har ni nått tips till mig?

Det jag har lagt ut är äpple, grönsallad, morätter och diverse rotfrukter.

Publicerat

.... och sedan att man kanske frågar en bonde om han någon/-ra stora snöbollar med ensilage han vill bli av med för rätt kurs. Det är bättre än hö. Älgarna här upp vet hur man får upp dom, för dom sparkar upp dom och sedan är kalaset i gång för fullt.

Publicerat
Har i några veckor lagt ut frukt och grönt på markerna. Som jag hämtat från livsmedelsaffärer, för att ge rådjuren en "mildare" vinter här i norrbotten. Det har varit några rå vid platserna som har knagit lite på nått äpple men inte ätit upp  :-

Lägger jag ut fel sorts frukter? Har ni nått tips till mig?

Det jag har lagt ut är äpple, grönsallad, morätter och diverse rotfrukter.

Behovet av stödutfodring är ju minimalt fortfarande så det är nog därför de inte äter så mkt frukt....

Publicerat

Tänk på att rådjur inte klarar för energirik mat, då får dom diarré och dör, ett litet klipp från en svensk jakt artikel:

Tumregler för utfodring:

· Foderplatsen ska placeras där det finns naturlig rådjursföda, exempelvis blåbärsris.

· Rådjur bör inte utfodras intill bebyggelse eller trafikerade vägar.

· Foderplatsen ska bestå av flera, väl åtskilda matbord.

· Undvik proteinrikt foder.

· Försäkra dig om att du kan komma över foder hela vintern. Undvik foderbyten.

· Håll foderborden så rena som möjligt. Avlägsna gammalt foder.

· Avbryt inte utfodringen förrän rådjuren har tillgång till naturlig föda.

En ensilageboll borde du kunna få gratis av någon bonde, fråga om dom har någon som gått sönder, placera den på ett lämpligt ställe, skala bort plasten på mitten, lämna en botten och ett tak så håller den längre. Problemet är att bollarna är otympliga att hantera, pellets fungerar bra, köp då "Renfor" på Granngården.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren. Ska höra med nån bonde i byn om han kan ge mig en boll.  ;)

Publicerat

Rådjur har inte dubbla rader med framtänder så dom snurrar i sig äpplen och brukar lämna skrutten

Om du skall utfodra med ensilage skall du börja så tidigt att deras bakterieflora i tarm/mage finns kvar annars äter dom men kan inte tillgodogörasig av ensilaget

Publicerat
En ensilageboll borde du kunna få gratis av någon bonde, fråga om dom har någon som gått sönder, placera den på ett lämpligt ställe, skala bort plasten på mitten, lämna en botten och ett tak så håller den längre. Problemet är att bollarna är otympliga att hantera, pellets fungerar bra, köp då "Renfor" på Granngården.

Det mesta stämmer nog, tycker dock inte man ska förutsätta att man ska få en rundbal gratis från en bonde. Dessa kostar ett par hundra kronor(ca300-400st) att göra...men visst...fråga kan man ju alltid. Å finns det nån som är lite skadad men inte alltför skämd så kan det ju gå alldeles utmärkt.

Publicerat

skall du använda ensilage så lägg balen på sidan och skär bort en av dom runda sidorna sen är det bara att ta bort plast efterhand som viltet äter upp ensilagen..

Publicerat
skall du använda ensilage så lägg balen på sidan och skär bort en av dom runda sidorna sen är det bara att ta bort plast efterhand som viltet äter upp ensilagen..

En fråga Linus. Hur ska Du skydda ensilagen från älgar om det är rådjur som man stödutfodrar i första hand om man inte bygger en foderbänk som är anpassad för rådjur? Här går älgarna lös på ensilagebollarna genom att sparka hål på dom och sedan äter dom så länge det finns mat åt dom.

Publicerat

Vid all stödutfodring så får man räkna med att andra viltarter kommer besök foderplatsen om fodret tilltalar dom, och om älgarna äter ensilage så tyder det på att det är svårt att för dom att hitta mat, och varför skall man inte gynna älgen med? Det är väl trots allt viltvård man sysslar med och skall inte det gynna så många arter som möjligt? och vill man inte gynna älgen så är väl ända möjligheten att bygga någon typ av foderhäck till rådjuren...

Publicerat
Vid all stödutfodring så får man räkna med att andra viltarter kommer besök foderplatsen om fodret tilltalar dom, och om älgarna äter ensilage så tyder det på att det är svårt att för dom att hitta mat, och varför skall man inte gynna älgen med? Det är väl trots allt viltvård man sysslar med och skall inte det gynna så många arter som möjligt? och vill man inte gynna älgen så är väl ända möjligheten att bygga någon typ av foderhäck till rådjuren...

Det är kanske så att ensilaget ger mer näring och är godare än tallplantor och asp m. m. som man fäller åt viltet i för att hjälpa dom här uppe. Även hjort och och rådjur passar på att gå fram till dessa jättesnöbollar när inte älgarna är där.

Givetvis kan man se det så att det är bättre att älgarna äter ensilage än tallplantor men å andra sidan så kostar en ensilageboll 300-400 kr såg jag tidigare här på samma länk. Jag har då alldrig frågat svågern vad han skulle ha för en snöboll om han skulle sälja.

Publicerat

man kan ju bygga ett litet staket runt bollen, tar absolut inte lång tid att göra, och kostnaderna är minimala...gör öppingarna i staketet mellan ´pinnarna såpass smal så bara rådjurenkommer in, vi var tvungen att bygga sådana i bfors pga renarna kom o käka upp fodret...

Publicerat

finns ju botemedel för renar :P

Publicerat

hehe det beror ju på hur fyndig man är ;)

Publicerat

Är inte nackdelen med ensilaget att det ruttnar ganska fort om det blir fuktigt?

Vi brukar endast göra två små öppningar på var sin sida om bollen, ca 25x25 cm och då minimerar vi risken att allt ruttnar om det blir regn och töväder.

Publicerat
hehe det beror ju på hur fyndig man är ;)

Inte behöver man ha särskilt IQ för att veta vilket botemedel mot dessa odjur man ska anv. ;)

Publicerat
Inte behöver man ha särskilt IQ för att veta vilket botemedel mot dessa odjur man ska anv. ;)

hostmedicin? :D

Publicerat
hostmedicin? :D

Jepp!

;)

Publicerat
Jepp!

;)

bra då vet jag det om något ren skulle komma förbi..

• 2 months later...
Publicerat

Hej jag utfodrar Rå och hare med sockerbetor och Viltpellets som jag köper på lantmännen. Detta har jag hållt på med hela vinter och foderplatserna är flitigt besökta. Men nu börjar mitt föråd av betor ta slut.

Frågan är då kan jag fortsätta utfodra med bara pellets? Det som oroar mig är vatten. Hur får djuren tag på vatten?

Genom socker betorna så fick de ju en hel del, men om jag fodrar med bara pellets hur går det då?

Trident

Publicerat

Jag använder mig bara av viltfor och har aldrig märkt några problem.

I boken Rådjuret av Göran Cederlund/Olof Liberg så står det att växters vattenhalt under sommaren är ca 70-80% och sällan mindre än 50% vintertid,den vätskan dom får i sig av de knopp och kvistarna dom äter paralellt med pelletsfodret räcker till för att hålla vätskehalten i våmmen på 80-90% även vintertid.

Tydligen kan dom även äta snö ner till några minusgrader vid behov.

/Micke

Publicerat

Hur mycket stödutfodrar ni nu?

Det är ju en ganska sträng vinter.........

Publicerat

Vi har tre automater igång, fyller på med 30kilo viltfor i veckan per automat som är slut i alla två dygn efter påfyllning.

Har varken råd eller tid att fodra mer.Tyvär kommer nog dödligheten bland rådjuren att bli högre i år än på mycket länge.

Det är nu under mars -april som de flesta dukar under.

Bara idag har jag i mitt jobb som kommunjägare hämtat tre självdöda rådjur,alla tre hade märkligt nog gått in under tak för att dö(carport,vedbod)alla tre hade stora avföringsklumpar i och runt runt ändtarmen,förmodligen har dom i desperation ätit något som deras magar inte klarat av.

Ingen av dom var i speciellt dåligt skick för övrigt.

/Micke

Publicerat

"Och kom ihåg: Tidigare är bättre än senare och rätt foder bättre än fel foder. Men någonting är också bättre än ingenting..."

Mvh!

Publicerat

vi utfodrar med enbart havrekross i nio stycken automater, hittills i år har det gått åt 1600 kg havre.då är det enbart rådjur och hare som har besökt dem, så det uppskattas nog verkligen nu när det är så pass mycke snö.vi börjar sent på hösten och håller på tills de själva väljer att äta mer naturligt, det brukar bli strax efter det att snön börjar försvinna, då ger de sig ut å skrapar på åkrarna och i skogsbrynen igen.utöver havren så har vi några saltstenar  utsatta längs med rådjursväxlarna samt att vi halvfäller några aspar och sälgar lite överallt.