Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sugen på hund!

Featured Replies

Publicerat

Jag är sugen på jakthund, men har vissa hinder. Både jag och min fru jobbar heltid, vi bor i lägenhet och kan inte ta med hunden till jobbet. Ide`n var att ev. sköpa hunden till våren/sommaren och på detta vis vara mycket med den under sommaren, men sedan till hösten/vintern kommer ju de vanliga rutinerna.

Hur gör ni??? Har ni några ideèr???

Publicerat

Hej kompis!

Jag har med mig hundarna på jobbet och rasta dom vid kafferast och lunch.  :D ::)

Publicerat
  • Författare

Jamen...jag kan ju INTE ta med hunden till jobbet, men jag kan rasta på lunchen.

Publicerat
Jamen...jag kan ju INTE ta med hunden till jobbet, men jag kan rasta på lunchen.

Det är alltid problem det där med att ha hund och arb.

Fäll baksätet om Du har en kombi och gör fästen för hundgaller bakom framsäterna. Har Du ingen skuggig plats på jobbet som Du kan pakera sedan vid på sommaren?

Publicerat
  • Författare

Kan vara en ide´fler tack.

Publicerat

"Dagmatte" ???

Flytta till hus  ???

Publicerat
  • Författare

Dagmatte har jag nog ingen och hus har jag haft, men aldrig mera. Jag har sommarstuga istället.

Publicerat

Vad har du funderat på för jycke  ???

Min första hund som var en eng.setter fick växa upp i en lägenhet och det gick hur bra som helst.

Det kräver dock mer tid innan hunden är rumsren, speciellt om lägenheten ligger några trappor upp.

När hunden är rumsren ska man börja lämna den ensammen ett tag för att sedan utöka längden på dessa stunder.

Det är viktigt att man lämnar hunden ensammen redan som väldigt ung, annars får du en orolig gnällig kanske skällig hund som inte klarar av att vara själv, inte ens som vuxen.

Om man ska ta en valp så är det alltid lättare att få hem valpen under vår-sommar, det går bra även andra tider på året, men som sagt det är lättare att snabbt få ut hunden när det är varmt ute.

Det är dock betydligt lättare om man bor i hus och ännu lättare om man bor på landet, men låt inte din lägenhet sätta käppar i hundköpet ;)

Publicerat
  • Författare

Jag är även lite öppen för hundvalet också, om jag köper en hund så måste den vara "SÖT och GO" också. Jag är ju gift och fick hon bestämma blev det en Golden, inget fel med den rasen (går ju att jaga med) men man blir ju lite färgad av vad man lånar och får vara med att jaga med så en vachtel ligger ju nära till hands.

Men jag vill ha mera ideèr och tipps på hur ni andra gör.

Publicerat

Visa frun dessa blider, är dom inte bra söta ;)

Jag menar så du får en riktig hund och du har två sorter att välja på.

Vi börjar med Kh Vorsteh.

En bättre jaktkompis än denna hund finns inte.

Den apporterar det DU vill den ska apportera, den spårar upp skadat vilt oavsett sort.

I skog och på fjället är det en hund av stora mått och tjädrar, orrar eller ripor lever farligt om ditt skytte fungerar ;D

Bilden är på Niro 10-11 veckor gammal, då han fick följa med på laxfiske för första gången.

post-3-1132843324_thumb.jpg

Publicerat

Som hund Nr.2 skulle jag klassa Eng setter.

En renodlad fågelhund som trivs bäst på fjället, men även fungerar bra i skogen.

Min setter var även en duktig vattenapportör.

Aramis ca. 8 veckor

post-3-1132843482_thumb.jpg

Publicerat
Som hund Nr.2 skulle jag klassa Eng setter.

En renodlad fågelhund som trivs bäst på fjället, men även fungerar bra i skogen.

Min setter var även en duktig vattenapportör.

Aramis ca. 8 veckor

Fel Seger!

Det är hund nr. 1 Eng. Setter. ;)http://www.avance.pp.se/

Nr. 2 Labbe el. golden retriver.

Münsterländer är ju en fin allroundhund.

Det är väldigt svårt att hjälpa andra att hitta rätt ras.

Lycka till!

Publicerat

Seger verkar vara en klok karl men hunderiet har han missuppfattat helt och hållet  ::) Rangeringen skall naturligtvis se ut så här : Nr 1:Engelsk Setter, nr 2:Engelsk Setter, nr 3 Engelsk Setter osv, osv ,osv ;D ;)

Publicerat
Seger verkar vara en klok karl men hunderiet har han missuppfattat helt och hållet  ::) Rangeringen skall naturligtvis se ut så här : Nr 1:Engelsk Setter, nr 2:Engelsk Setter, nr 3 Engelsk Setter osv, osv ,osv ;D ;)

Helt rätt Niak!

:D :D :D

Publicerat
  • Författare

Men ni nu som har hund, hjälp mig med mina beskymmer ang. jobbet osv.

Publicerat

Jag vill inte på något sätt låta negativ, men att skaffa en hund om du inte vet hur det kan lösa sig kanske inte är det riktiga. Visst du kanske kan få uppslag här av andra med liknande problem. Men jag tycker inte att "längtan efter en hund" ska segra över förnuftet. Själv har jag haft den förmånen att vara hemma med mina hundar samtidigt som mina föräldrar bor i närheten och kan passa dem när det behövs.

Om igen, det här är absolut inte skrivet för att krossa din dröm om en jaktkamrat, jag vet bara att många skaffar hund och sedan kanske inte riktigt förstår vilket fruktansvärt pass det faktiskt är, det som skulle bli kul kan lätt utvecklas till ett dåligt samvete. Tyvärr är det alltid hunden som blir mest lidande.

Publicerat

Tilläggas kan att det inte är något hinder att bo i lägenhet, klart att det är lättare med en gård på landet, men det är inga problem med lägenhet. Jag kan se det som en fördel istället, de hundarna får åtminstone tillbringa mycket tid med övriga flocken.

Publicerat

Halloj Hallen!

Jag har skaffat valp i år och har haft liknande problem som du. Väntat i 15år på rätta tillfället!

Pga nackskada o långvarig sjukskrivning passade jag på att köpa hund! Så nåt gott av de onda ble de men "Inte" nåt jag rekomenderar!   :-

Ska köra igång o jobba nu o då har jag varit hemma med valpen i 6mån.

Se till att planera in LÅÅÅNG ledighet vid valpköpet. De KRÄVS, men kanske inte 6mån ;)

I Härnösand finns det nåt som kallas Hunddagis. Du skriver in hunden precis som barna på dagis!

Lämnar på morgon o hämtar på e.m.

Kostar en slant o kanske inte det ultimata men de finns!! De utnytjar jag tillfälligt om jag absolut inte kan ha med hunden. Har hittills bara hänt 1 gång= 4dagar.

Jag hörde där att det e en rikstäckande verksamhet. Finns kanske i närheten av dig med!

OBS! Seger, niak o Isjonsson!!!

Ni har FEL FEL FEL. Att ni aldrig lär  ;D

Breton e Nr:1 sen e de fina jyckar ni me har. Alla de ni nämt stod högst på min önskelista.

Men de va innan jag hört talas om BRETON :)

Publicerat

Var det du som ville komma och kolla på min hund då, när Beretta ringde förra veckan ?

Säg bara till om du vill komma och se honom nån dag!

Jag har med honom på jobbet halva dagen och sen får han vara hemma andra halvan och det funkar hur bra som helst.

Visa denna för frun så smälter hon direkt..........

post-96-1132866737_thumb.jpg

Publicerat

Får väl bidraga med en liten FRESTARbild ja me då  ;)

post-399-1132869950_thumb.jpg

Publicerat

Det var en bra artikel! Den stämmer säkert väl i många avseenden, men så har dessa miljöinspektörer konstiga åsikter och det är inget man kan rå för.  :o

Publicerat
  • Författare

Svårt, svårt... :-[

Publicerat

Nog klarar hundar mer än en timme i bilen!!!

Sen kanske de finns regelverk som säger annat. Men jag VET att det inte tillämpas i praktiken av hundfolk.

Sen måste man ju se till att hunden har det bra! Inte för varm, kallt, tillgång till vatten mm. mm.

Ps. Lägenhet i Boden e väl som hus på lanndet (söderut)  ???  ;D

Publicerat

Trist att du ska tvingas luras av alla så kallade kompisar vad gäller ras, jag har träffat både Beratta:s Alex (en liten skit ;D) och Seger:s Niro(luktade skit ;)) hundar och ingen av dem gick upp emot en rejäl strävhårsvorsteh!

Jabbe124241.jpg

En riktig hund ska man dessutom kunna ha användning av vid en massa olika områden även vid sidan om jakten.

Jabbe124437.bmp

Lite pyssel att lära  honom att göra ett lagom mothugg då det nappade men trägen vinner.....

Glöm inte att se till att du har en social backup innan du köper hunden, många glömmer att man binder upp sig till 100% för 8-10 år när man gör affären. En hund kräver samma uppmärksamhet som ett barn, en dagmatte eller husse är alltid bra att ha i bakfickan om det trasslar....