Publicerat Oktober 27, 200916 yr Om jag skuter en kula rakt upp eller med ex 10` lutningsvinkel, vad händer med nedslaget - hastighet?
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Om jag skuter en kula rakt upp eller med ex 10` lutningsvinkel, vad händer med nedslaget - hastighet? dom hade det i mythbusters ifall du har den rakt uppot så är det inte så farligt, men är den ens lite vinklad är kulorna farliga när dom kommer ned. men oavsett vad så är dom alltid potentielt farliga :F
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Det där har jag också funderat lite kring, det jag tänker på är toppjakten. Jag tycker det känns helt galet att ligga och skjuta upp mot trädtopparna med t.ex 6.5x55. För mig strider det mot allt vad säkert skott handlar om, vad är kulfånget i det hela? Vad händer när kulan börjar dala och träffar någon? Har den då tillräckligt med fart för att skada? Väntar ivrigt på en fortsatt diskussion
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Kulfånget är en tom skog och 15 mil till närmsta tätort, allvarligt talat är det bara i områden som dem som det är ok med toppjakt, de britter jag har talat med om det får spelet helt när man säger att det är OK, kulan landar i en tom skog. Där har man inte sådana och det är alltid terra firma som gäller som kulfång när det skall pangas något med kula. Finns inget att debattera, kulskott utan kulfång är ett risktagande, hur stort beror på var man lossar skottet. /Christian
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Håller med Christian fullt ut. Visst har man skjutit några skott med himlen som kulfång men det känns lite som aldrig mer.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Men i fallet skjutarakt upp så borde kulan komma ner med sin frifallshastighet och vad är det för en kula? Ska se om jag kan räkna på det om ingen har svaret i huvudet?
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Om jag skuter en kula rakt upp eller med ex 10` lutningsvinkel, vad händer med nedslaget - hastighet? Låt oss säga en 22 magnum ex. Även om den riktas 10 eller 15` från lodrät så måste den väl tappa all påskutskraft och bara falla med sin egen tyngd. Frågan blir då vilken hastighet den landar med och om den igenligen utgör någon fara.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Låt oss säga en 22 magnum ex. Även om den riktas 10 eller 15` från lodrät så måste den väl tappa all påskutskraft och bara falla med sin egen tyngd. Frågan blir då vilken hastighet den landar med och om den igenligen utgör någon fara. Roten ur (2 * 9.81 * höjden) om man inte räknar med luftmotstånd och sådant...
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Roten ur (2 * 9.81 * höjden) om man inte räknar med luftmotstånd och sådant... men i detta fall borde det bli lite tokigt att helt bortse från luftmotståndet va? ytterligare kompliceranede detta med bc, men om man i ett överslag kan se att det blir underljud/överljudsfart vorde det en kul början
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Roten ur (2 * 9.81 * höjden) om man inte räknar med luftmotstånd och sådant... Nu fick jag ont i huvudet... Tur att man har diagnosen Dyskalkyli, så att man kan svära sig fri från sånt där...
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Nu fick jag ont i huvudet... Tur att man har diagnosen Dyskalkyli, så att man kan svära sig fri från sånt där... +1
Publicerat Oktober 27, 200916 yr men i detta fall borde det bli lite tokigt att helt bortse från luftmotståndet va?ytterligare kompliceranede detta med bc, men om man i ett överslag kan se att det blir underljud/överljudsfart vorde det en kul början Jo men jag är på tok för trött att räkna fysiken på ett vertikalt uppkast nu på en kula på några gram samt ta luftmotståndet i beräkning...
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Bara lite snabbt överslag gjort: Om man approximerar formen med en vattendroppe, som är en bra fallform, så ger det en slutlig fallhastighet en bit under 100m/s, och det tycker vi ju inte är dödligt i vanliga fall Värt att nämna är väll att detta är vid fritt fall och det hinner kulan inte nå om det är toppjakts-vinkel på skottet edit: kanske ska nämna hur jag räknat: fritt fall för vattendroppe från engelska wikipedia kompenserat för att bly är ~10ggr tyngre och kulan är ~7mm i diameter och att kulan är 14mm lång, även fast dom kanske inte är det..
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Bara lite snabbt överslag gjort: Om man approximerar formen med en vattendroppe, som är en bra fallform, så ger det en slutlig fallhastighet en bit under 100m/s, och det tycker vi ju inte är dödligt i vanliga fall Värt att nämna är väll att detta är vid fritt fall och det hinner kulan inte nå om det är toppjakts-vinkel på skottet edit: kanske ska nämna hur jag räknat: fritt fall för vattendroppe från engelska wikipedia kompenserat för att bly är ~10ggr tyngre och kulan är ~7mm i diameter och att kulan är 14mm lång, även fast dom kanske inte är det.. om du inte har med luftmotstånd är det skit samma vilken densitet man räknar med om jag minns rätt.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Det viktigaste att veta är hur högt går denna kulan innan den vänder? När man vet max höjd så kan man räkna ut dess hastighet och acceleration. Kulan som faller ökar farten nedåt varje sekund med 9,8 m/s (med ungefär 35 km/timme): v = -gt. Sträckan ökar kvadratiskt med tiden, enligt s = -½ gt ². Hastigheten ökar med roten ur fallsträckan v = √(2gs). Hur som haver kommer det att göra ont i huvudet Edit: Dock kommer kulan att nå sin max fallhastighet eftersom vi inte lever i vacuum...
Publicerat Oktober 27, 200916 yr om du inte har med luftmotstånd är det skit samma vilken densitet man räknar med om jag minns rätt. ja visst,men utan luftmotstånd har ju Wizard redan löst. 100m/s är då ett försök till lösning med luftmotstånd.utan luftmotstånd vet vi eofs svaret redan innan vi skjuter, för det står på asken skottet låg i. Finns det inget som bromsar kulan så kommer den ner med samma hastighet som den gick upp.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Skjuter du mot toppen av ett trä som är 20m högt och du står ca 120m därifrån får du en realativ flack vinkel. Utan luftmotsånd eller motstånd från nederbörd, kvistar, fågelkroppar, löv mm så faller kulan mot marken med ca 0.9 m/sekund. Snabbt räknat 1m/sekund.... Har kulan en utgångshastighet av 900 m/sek så faller den 1m efter 900m, 2m efter 1800m. Men vi vet från ballestiken att kulan ofta har gått i backen före 1000m, redan vid 250-300 m har dom tappat ca 40-80 cm i höjd vid ett vinkelrätt, skott beroende på kula och laddning. I verkligheten med luftmotstånd, mm så kulan tappat fart och har troligtvis fallit ca 4-5m på 900m runt 30-50m på 1800m och kanske 500m/3600m avstånd(OBS! grovt schematiskt då jag inte ids räkna....) Om kulan på 120m håll når en max höjd på ca 350 när du skjuter på toppfågel som sitter 20m upp så bör du vara helt säker om inget finns innom ca 2500-3000m. Sen kan det finnas bär/svampplockare, fågelskådare mm innom riskområdet som du inte ser/vet om.... Om det ändå skulle finnas någon i vägen så räcker troligtvis en skinnjacka för stå emot anslagsenergin..... Hur som helst händer det sällan olyckor vid toppjakt men det har hänt vid något tillfälle genom åren........ Finns säkert någon här som gillar att räkna som kan hitta exakta siffror.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Det ni söker är sluthastigheten för ett föremål i fritt fall: v∞=√(2mg÷ρCDA) där A är genomsnittsarean hos föremålet, ρ är luftens densitet (om vi antar att den är lika vid alla höjder) och CD är friktionskoefficienten hos föremålet. Man kan skriva om formeln för användning av BC istället genom CD= M÷(BC*A) och då få en annan formel. MEN, det hela är olyckligt eftersom det BC ni tänker på (som skyttar) inte är detsamma som fysikens BC utan ett relativt värde mot en standard kulmodell kallad G1.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Jag har sett ett Mythbustersinslag om det där men hittar tyvärr inte det på "tuben". Vill minnas att en kula är "ofarlig" om den skjuts rakt upp - precis rakt upp - så att den går rätt upp, stannar och faller sedan ned utan någon speciellt hög fart pga luftmotståndet. Går kulan i någon naturlig krökt bana är den däremot farlig då farten den har är hög ända tills den träffar marken. Tyvärr minns jag inte mer än så...
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Jag har sett ett Mythbustersinslag om det där men hittar tyvärr inte det på "tuben".Vill minnas att en kula är "ofarlig" om den skjuts rakt upp - precis rakt upp - så att den går rätt upp, stannar och faller sedan ned utan någon speciellt hög fart pga luftmotståndet. Går kulan i någon naturlig krökt bana är den däremot farlig då farten den har är hög ända tills den träffar marken. Tyvärr minns jag inte mer än så... Vet också att Arméns 9mm k-pist skulle i praktiken vara ofarlig på 300-350m om du bar vindrocken(m59) Jakt ammo brukar också tappa mer än halva anslagsenergin på dom avstånden....
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Vet också att Arméns 9mm k-pist skulle i praktiken vara ofarlig på 300-350m om du bar vindrocken(m59)Jakt ammo brukar också tappa mer än halva anslagsenergin på dom avstånden.... K-pistkulan håller 190J (som en 22 WM på nära håll) på 300m och 100J (som en 22 lr på 80-100m) på 500 m. Den går förmodligen rakt igenom kroppen på dig på 300m och skadar dig rejält på bägge avstånden trots skottsäker vindrock . Att vapenrocken, vindrocken, regnrocken, skinnjacka osv stoppar en k-pistkula på X antal meter är en skröna som alla lumpare får höra...
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Respekt för alla smarta som kan räkna jag är inte en av dom. Men lite minne har jag kvar, vet inte om nån annan minns det men för typ 20 år sen eller nåt sånt, kan va längre åxå. Hur som, det var en bilist som blev skjuten då av en olyckshändelse. Det var just av en dalande kula som knappt hade kvar nån fart. Det påstods då att om rutan varit uppvevad hade han klarat sig. Undrar vad oddsen var för den snubben
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Respekt för alla smarta som kan räkna jag är inte en av dom.Men lite minne har jag kvar, vet inte om nån annan minns det men för typ 20 år sen eller nåt sånt, kan va längre åxå. Hur som, det var en bilist som blev skjuten då av en olyckshändelse. Det var just av en dalande kula som knappt hade kvar nån fart. Det påstods då att om rutan varit uppvevad hade han klarat sig. Undrar vad oddsen var för den snubben Det var från en KSP 58 skjuten från höften. (efter detta så förbjöds den skjutställningen inom försvaret vill jag minnas) Jag anser att så länge en kula färdas så är den skadlig och skall vidare betraktas så, oavsett hastighet.
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Det var från en KSP 58 skjuten från höften. (efter detta så förbjöds den skjutställningen inom försvaret vill jag minnas)Jag anser att så länge en kula färdas så är den skadlig och skall vidare betraktas så, oavsett hastighet. Mycket möjligt att militären var inblandad i det. Du har säkert bättre minne än mig men jag håller med dig fullt med kulan i luften. Flyger den kan den orsaka skada, även på långa håll om oturen är framme. Även om sannolikheten med en till sån grej borde vara ganska nära noll.