Publicerat Oktober 30, 200916 yr Kan notera att ATA ( http://www.archerytrade.org/ ) har fokus på en utveckling av bågjakten i Europa. Did You Know? ATA officers and staff have attended recent meetings of the European Bowhunting Association, held in Germany and France, and continues working with the EBA ( http://www.europeanbowhunting.org/ ) to expand bowhunting opportunities in Europe. ATA är en organisation för tillverkare av bågskytte/jakt utrustning i USA. Med runt 950 producenter och ständigt växande, har de självklart ett intresse för att bågjakten utvecklas i världen. Tyvärr verkar man inte inom bågskyttet i Sverige inse vidden av bågjakten. I skenet av detta är motståndet mot bågjakten bland sportskyttarnas representanter i Sverige märkligt. Vad har man att vinna på detta motstånd? I USA och många andra länder går bågjägare och bågskyttar på en gemensam väg utan konflikter. Varför skulle inte detta kunna funka i Sverige? Vi har ca 7000-8000 som skjuter båge i någon organiserad form i Sverige. Det är förmodligen färre än vad de största tävlingarna lockar i USA. Ändå så låter det som om omvärlden skulle ha något att lära sig av oss i Sverige. Kanske dags att vissa personer simmar ur mjärden, kliver upp ur gropen och spanar lite längre än sin egen nästipp!
Publicerat Oktober 30, 200916 yr Ja, jag är ju inte så superinsatt i den här världen precis men det är mkt spännande. Jag fattar inte varför bågjakten och bågskyttet på bana ska vara så oense eller, vad jag förstått; det är bågskyttet som anser att bågjakten är "fel". Det är märkligt då förbundet inte är så stort att de kan vara hur självgoda som helst...även om vi i Sverige tycker att vi är "lite bättre" än vad omvärlden är. Vi är lite mer "sofistikerade" osv...men f-n vet hur vi kan ha den inställningen då Jantelagen är så jäkla utbredd! Kan det inte vara så att banskyttarna är rädda att dras in i samma fack som några "camouflerade galningar som smyger omkring i skogen med rakbladspilar och skadeskjuter Bambi"? Sedan är det frågan som är/har/ska (?) upp; licens på båge. Vad det gäller ATA så är det väl så att är man med i en organisation/förening som företräder/består av tillverkare osv så talar man enligt många med pengahungern i tankarna och då "kan" det ju knappast vara så att man även är intresserad av saken. Ja, jag anser att man kan vara det men det blir ju lätt för motståndarna att häckla. För min del tror jag att framtiden bara är ljus för bågskyttet i Sverige - förutsatt att bågjakten går igenom!
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Författare Ja, jag är ju inte så superinsatt i den här världen precis men det är mkt spännande.Jag fattar inte varför bågjakten och bågskyttet på bana ska vara så oense eller, vad jag förstått; det är bågskyttet som anser att bågjakten är "fel". Det är märkligt då förbundet inte är så stort att de kan vara hur självgoda som helst...även om vi i Sverige tycker att vi är "lite bättre" än vad omvärlden är. Vi är lite mer "sofistikerade" osv...men f-n vet hur vi kan ha den inställningen då Jantelagen är så jäkla utbredd! Kan det inte vara så att banskyttarna är rädda att dras in i samma fack som några "camouflerade galningar som smyger omkring i skogen med rakbladspilar och skadeskjuter Bambi"? Sedan är det frågan som är/har/ska (?) upp; licens på båge. Vad det gäller ATA så är det väl så att är man med i en organisation/förening som företräder/består av tillverkare osv så talar man enligt många med pengahungern i tankarna och då "kan" det ju knappast vara så att man även är intresserad av saken. Ja, jag anser att man kan vara det men det blir ju lätt för motståndarna att häckla. För min del tror jag att framtiden bara är ljus för bågskyttet i Sverige - förutsatt att bågjakten går igenom! Du är inte ensam om att inte vara så insatt i hur stort detta med bågjakt är. Men det finns ca 4 miljoner bågjägare i världen och det är många gånger fler än vi har gevärsjägare i hela norden. Jag vet ärligt talat inte vad problemet är här i Sverige. I Danmark och Finland har man inte detta hårdnackade motstånd mot bågjakten från de bågskyttar som enbart väljer att skjuta på tavla. ATA är ju en organisation för tillverkare av bågskytteprylar och självklart har de ett ekonomiskt intresse av att bågjakten/skyttet utvecklas globalt. Det medför ju ökad försäljning osv. Samtidigt ger de ju ganska fina bidrag till sportskyttet också. http://www.archerytrade.org/news/press-rel...y-position.html Det jag vill ha sagt med denna tråd är egentligen att man som sportskytt inte ska se ner på bågjakten. Det är tack vare bågjakten som sportskyttet också utvecklas. Man får tillgång till nya material och utveckling på bågarna. Utan bågjakten skulle flera tillverkare få slå igen eller kraftigt minska sin verksamhet.