Publicerat Oktober 31, 200916 yr Jag ska göra älggulasch nu i helgen och jag har en bit ytterlår som jag tänkte använda. Dock slog mig tanken att det kanske är slöseri med fint kött att göra långkok på denna bit. Bakdelsbitarna är ju möra och fina och lämpar sig väl ändå bäst för stekar och liknande. Bör jag byta ytterlåret mot en bogstek, som troligen lämpar sig bättre till gulasch, eller är det bara att tuta och köra med den bit jag har? Vad kan man annars göra med ytterlår? Observera att jag ska göra gulasch eftersom jag kan dryga ut den med massor av potatis och således få maten att räcka längre, vilket min ekonomi tackar och bockar för. Tar tacksamt emot förslag!
Publicerat Oktober 31, 200916 yr ytterlår är bra kokkött inte att jämföra med övriga stekar från låret även om bog är riktigt bra grytkött.
Publicerat Oktober 31, 200916 yr jag säger "kör hårt" här går det mesta av stekar till olika grytor fast jag har ju nån tedens att få mitt kött av nån uråldrig älgko som är segare än mina skosulor
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Ytterlåret är väl inte den möraste biten i låret precis, den och saltrullen brukar bli grytbitar hos mig. Älgskav brukar det funka upperligt som också
Publicerat Oktober 31, 200916 yr fast jag har ju nån tedens att få mitt kött av nån uråldrig älgko som är segare än mina skosulor Vi har skjutit 4 fjolingar i år, mums
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Vi har skjutit 4 fjolingar i år, mums grrrrr lagomt kul att vi bara fick jaga kalv i år när vi hadde så jäkla mycket älg i år sen sköt vi bara 2 kalvar i år som gick till försäljning
Publicerat November 1, 200916 yr Knepet med att få till en bra gryta är att inte putsa sönder grytbitarna. Visst, lösa hinnor kan man ta bort men alla senor och dylikt bryts ner till geleatin och ger bra smak och "smörjer" köttet under puttrandet. En av de bästa bitarna som finns att göra gryta på är svans. Dock är älgens svans så liten att det inte finns något att äta på den men oxens är oerhört god! Sedan måste det få ta tid. En annan favorit är lägg. (jag fryser och sågar älglägg) Ofta slänger jag ihop en gryta på kvällen och ställer in den i ugnen på 90°C. På morgonen är den klar!
Publicerat November 1, 200916 yr Författare Knepet med att få till en bra gryta är att inte putsa sönder grytbitarna.Visst, lösa hinnor kan man ta bort men alla senor och dylikt bryts ner till geleatin och ger bra smak och "smörjer" köttet under puttrandet. En annan favorit är lägg. (jag fryser och sågar älglägg) Tyvärr är min köttbit redan putsad Jag vill mycket gärna laga en gryta på lägg någon gång. Dessvärre blir väl läggen oftast till färs när älgen styckas eftersom det är så jobbigt att ta hand om framdelsbitarna. Folk är för lata ibland. Ytterligare en faktor som sätter extra piff på maten är att ha kvar benet i köttet, det blir stor skillnad i smak när man kokar kött med ben jämfört med urbenat kött. Således bör en ourbenad lägg ge den absolut godaste grytan
Publicerat November 1, 200916 yr Ytterligare en faktor som sätter extra piff på maten är att ha kvar benet i köttet, det blir stor skillnad i smak när man kokar kött med ben jämfört med urbenat kött. Således bör en ourbenad lägg ge den absolut godaste grytan Givetvis skall benen vara med i grytan!!! Och sedan skall man såga benen i lagoma bitar så man kan peta ur och äta benmärgen när det väl ligger på tallriken Och när vi ändå pratar om ben så måste man givetvis göra långkok på ben (ryggrad, revben, lårben) så man får basen till en riktig köttsoppa!!!
Publicerat November 1, 200916 yr Författare Och när vi ändå pratar om ben så måste man givetvis göra långkok på ben (ryggrad, revben, lårben) så man får basen till en riktig köttsoppa!!! Självklart! Att göra sin egen buljong har hög imponeringsfaktor trots att det är så enkelt.
Publicerat November 2, 200916 yr Jag vill mycket gärna laga en gryta på lägg någon gång. Dessvärre blir väl läggen oftast till färs när älgen styckas eftersom det är så jobbigt att ta hand om framdelsbitarna. Folk är för lata ibland. Man kan ju ta ett fram- el. bakben från älgen och såga till det i lämpliga bitar så får du lite benmärg och spetsa maten med. Det följer alltid med köttsoppa el steken vid tillagningen.
Publicerat November 2, 200916 yr Författare Man kan ju ta ett fram- el. bakben från älgen och såga till det i lämpliga bitar så får du lite benmärg och spetsa maten med. Det följer alltid med köttsoppa el steken vid tillagningen. Jag får se till att tigga till mig ett älgben nästa gång någon i min närhet skjuter en älg
Publicerat November 3, 200916 yr Jag får se till att tigga till mig ett älgben nästa gång någon i min närhet skjuter en älg Ja, det får du göra! Helst färdigt kapade också!
Publicerat November 3, 200916 yr Författare Ja, det får du göra! Helst färdigt kapade också! Jag hittade märgben, av nöt visserligen, i affären idag. De var kapade i ungefär decimeterlånga bitar. Kanske skulle köpa ett paket och provlaga buljong på innan jag får tag i älg
Publicerat November 4, 200916 yr Jag hittade märgben, av nöt visserligen, i affären idag. De var kapade i ungefär decimeterlånga bitar. Kanske skulle köpa ett paket och provlaga buljong på innan jag får tag i älg Ja, det kan du göra men det är ju onödigt att köpa när älgben är gratis.
Publicerat November 4, 200916 yr Författare Ja, det kan du göra men det är ju onödigt att köpa när älgben är gratis. Det blir nog inte gratis för mig eftersom jag inte är med i något jaktlag, och hade jag det så hade det i vilket fall som helst inte varit gratis Men vem vet, jag kanske kan tigga till mig några ben av någon vänlig själ någon gång. Finns det någon vänlig själ någonstans?
Publicerat November 4, 200916 yr Det blir nog inte gratis för mig eftersom jag inte är med i något jaktlag, och hade jag det så hade det i vilket fall som helst inte varit gratis Men vem vet, jag kanske kan tigga till mig några ben av någon vänlig själ någon gång. Finns det någon vänlig själ någonstans? Lite benmärgsben ska du inte behöva bet. för om du inte har hamnat i Småland.
Publicerat November 4, 200916 yr Författare Lite benmärgsben ska du inte behöva bet. för om du inte har hamnat i Småland. Jodå, om man bor i Mjölby och är jag Föreslog att jag kunde få alla bortrensade ben från nästa älg som "sambons" jaktlag skjuter men tyvärr har de två gubbar i laget som tar alla ben och kokar buljong på själva, så där är det kört
Publicerat November 4, 200916 yr Jodå, om man bor i Mjölby och är jag Föreslog att jag kunde få alla bortrensade ben från nästa älg som "sambons" jaktlag skjuter men tyvärr har de två gubbar i laget som tar alla ben och kokar buljong på själva, så där är det kört Snåljåpar! Vad har dom gjort för deal med jaktledaren och laget??? Maken har väl rätt att ta sin del av benen efter varje älg. Hundar gillar benmärg.
Publicerat November 5, 200916 yr Författare Snåljåpar! Vad har dom gjort för deal med jaktledaren och laget??? Maken har väl rätt att ta sin del av benen efter varje älg. Hundar gillar benmärg. Ingen deal alls, det är de andra gubbarna som är för lata för att ta hand om benen. När de fick frågan om de ville ha grytbitar eller köttfärs så valde de färs, troligen av bekvämlighetsskäl Visserligen är det enklare att dela upp färs inom jaktlaget men ändå... "Sambon" anser att det är för jobbigt att ta hand om grytbitar och ben mm. MEN, han är inte speciellt bra på att laga mat så i mina ögon har han ingen rätt att uttala sig om detta
Publicerat November 6, 200916 yr Ingen deal alls, det är de andra gubbarna som är för lata för att ta hand om benen. När de fick frågan om de ville ha grytbitar eller köttfärs så valde de färs, troligen av bekvämlighetsskäl Visserligen är det enklare att dela upp färs inom jaktlaget men ändå... "Sambon" anser att det är för jobbigt att ta hand om grytbitar och ben mm. MEN, han är inte speciellt bra på att laga mat så i mina ögon har han ingen rätt att uttala sig om detta Vissa är egna av sig och vill ha märgben och lata är dom också när det ska malas till färs ist för grytbitar! Stackars dig! Tänk vad du går miste om!
Publicerat November 6, 200916 yr Författare Stackars dig! Tänk vad du går miste om! Jag får ta igen det när jag tar över pappas jaktmark och börjar jaga där. Jäklar vad jag ska ha alla ben då
Publicerat November 6, 200916 yr Jag får ta igen det när jag tar över pappas jaktmark och börjar jaga där. Jäklar vad jag ska ha alla ben då Ska jag skicka ner ett knippe till dig med en kylbil???