Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lodjur vs Jämthund

Featured Replies

Publicerat

:wub: Hero och jag var ute på promendad härom veckan när vi han började dra i kopplet ut mot en äng med högt gräs!

På ängen så står det en björk, Hero for fram så jag nästan inte han med, väl ute i gräset så ser jag blod över allt. Under trädet så ligger det ett halvt uppättet vuxet rådjur. Båda fram bogarna var borta och huvudet avbitet. min första tanke föll direkt på räven, men efter närmare koll så fanns det blodspår upp i trädet. Jag ringde viltvårdaren och berättade, han bad mig tabort resterna av rådjuret. Jag åkte tillbaka med bilen senare på dagen, då var resterna flyttade ca 15 meter och ännu mer var borta, nu återstod i stortset ´bara skin & ben. jag körde bort det till skogen där jag vet att det finns ett rävgryt ca 3 km bort.

Nu börjar jag misstänka att Hero skällt Lo vid ett tillfälle när jag inte förstod vad han skällde på. (det var mörkt och han sprang in på granntomten (ca 150 m från ängen) och där blev ett herransliv det lät som ett morrande och skrickande, jag trodde att han slogs med en annan hund. När jag Hero fram underifrån en gran och börjar skälla älg i några minuter innan jag lyckas locka in honom. Vi en närmare kolla på granen så finns det rivmärken på stammen ca 2 meter upp.

har någon erfarenhet från Lodjur och hur en jämthund borde bete sig.

(vi har bara några mil ifrån oss ett par kullar med lodjur) vi har även sett lodjurspår i snön men det är ca 3 år sedan.

Publicerat

Varför skulle han inte skälla? min äldsta laika skällde lo tidigt och lillen tror jag <_< kommer göra det samma, han är lite svår på katter överlag :lol:

Publicerat
:rolleyes: Hero och jag var ute på promendad härom veckan när vi han började dra i kopplet ut mot en äng med högt gräs!

På ängen så står det en björk, Hero for fram så jag nästan inte han med, väl ute i gräset så ser jag blod över allt. Under trädet så ligger det ett halvt uppättet vuxet rådjur. Båda fram bogarna var borta och huvudet avbitet. min första tanke föll direkt på räven, men efter närmare koll så fanns det blodspår upp i trädet. Jag ringde viltvårdaren och berättade, han bad mig tabort resterna av rådjuret. Jag åkte tillbaka med bilen senare på dagen, då var resterna flyttade ca 15 meter och ännu mer var borta, nu återstod i stortset ´bara skin & ben. jag körde bort det till skogen där jag vet att det finns ett rävgryt ca 3 km bort.

Nu börjar jag misstänka att Hero skällt Lo vid ett tillfälle när jag inte förstod vad han skällde på. (det var mörkt och han sprang in på granntomten (ca 150 m från ängen) och där blev ett herransliv det lät som ett morrande och skrickande, jag trodde att han slogs med en annan hund. När jag Hero fram underifrån en gran och börjar skälla älg i några minuter innan jag lyckas locka in honom. Vi en närmare kolla på granen så finns det rivmärken på stammen ca 2 meter upp.

har någon erfarenhet från Lodjur och hur en jämthund borde bete sig.

(vi har bara några mil ifrån oss ett par kullar med lodjur) vi har även sett lodjurspår i snön men det är ca 3 år sedan.

pröva på en tamkatt och jämför beteendet! brukar i regel visa samma resultat.. de är inget konstigt med att dom skäller katter så de kan de mycke väl vara.

Publicerat
  • Författare
pröva på en tamkatt och jämför beteendet! brukar i regel visa samma resultat.. de är inget konstigt med att dom skäller katter så de kan de mycke väl vara.

:wub: Det klart han älskar att jaga katter, men han brukar inte skälla på dom. inte ens när dom sitter i trädet. han vaktar nedanför trädet och skuttar upp o ner. Däremot så skäller han på ekorrar.

Publicerat

Lodjur kan vara väldigt lustiga i sitt betende och uppträder ofta väldigt oskyggt här en rolig film som visar det

Även en liten finne kan både ställa och trä en lo man bör dock tänka sig för vid jakt för att skjuta en träad lo med hunden under trädet kan vara riskabelt för en hund som är van att kasta sig över det som ramlar ned.

Publicerat

:wub:

Pgolvet3.jpg

Pgolvet.jpg

Pgolvet2.jpg

100_0893.jpg

Mys_med_missen_2.jpg

Mys_med_missen_3.jpg

Mys_med_missen_1.jpg

Undrar hur det kommer sig att vovven här ovan är en formidabel hund på att jaga lo då..??

Skulle aldrig i livet falla henne in att vare sig jaga eller skälla på vanliga tamkatter!

Publicerat
^_^

Pgolvet3.jpg

Pgolvet.jpg

Pgolvet2.jpg

100_0893.jpg

Mys_med_missen_2.jpg

Mys_med_missen_3.jpg

Mys_med_missen_1.jpg

Undrar hur det kommer sig att vovven här ovan är en formidabel hund på att jaga lo då..??

Skulle aldrig i livet falla henne in att vare sig jaga eller skälla på vanliga tamkatter!

Är väl en viss skillnad på katter dom umgås med dagligen och en som kutar framför dom över vägen?

Publicerat

Som sagt: Tamkatter vare sig jagar eller skäller hon på, men lodjur däremot är en annan femma ^_^

• 3 weeks later...
Publicerat
Som sagt: Tamkatter vare sig jagar eller skäller hon på, men lodjur däremot är en annan femma ;)

Några lodjur skjutna för henne?

• 2 weeks later...
Publicerat

[/quote

tvivlar ju på att den jycken är en lodräpare..

Publicerat
Nu börjar jag misstänka att Hero skällt Lo vid ett tillfälle när jag inte förstod vad han skällde på. (det var mörkt och han sprang in på granntomten (ca 150 m från ängen) och där blev ett herransliv det lät som ett morrande och skrickande, jag trodde att han slogs med en annan hund.

Polaren hade ett lodjur runt stugknuten som troligen ville äta upp deras katt som smitit under huset, han var liten och sov själv.. Men hans mor har beskrivit det som när två katter sitter och skriker åt varann, fast grövre och betydligt högre... Ekade tydligen i hela stugan... (Katten kom in som ett streck när hon öppnade dörren och stannade inne i ett hörn i tre dagar)... Finns väl folk här på forumet som hört detsamma och kan säga mer... Men en liten ledtråd förhoppningsvis...

Det enda jag tvivlar på att det är lo är att måltiden bara var flyttade 15m... Vilda kattdjur i allmänhet är ju skygga och vill äta där det är säkert... Och att det bara flyttat sig 15m när du och hunden varit och rört runt verkar lite snett... men kan ju varit någon annan som varit där och smakat också...

Jag skulle nog tolkat det som lo om jag råkat ut för samma... men vad vet jag? :).. spekulationer, spekulationer...

Publicerat

Därför jag frågade var att Jämta skrev detta längre upp:

Och skriver man att en hund är formidabel på att jaga lodjur så ville jag gärna ha mer information om hur hon funkade!

Inte så vanligt att jämtarna används på lodjur i samma utsträckning som laikor, som verkar ha ett medfött stort kattintresse(hat)...

Publicerat

Att få skjuta ett lodjur för jämthunden hade ju helt klart varit en höjdare, precis som björn. När jag hämtade min som valp så gick han och hans syskon kring med ungkatter! Fick förklarat att det var för att prägla dem på katter, de jagad varandra och slogs och hade sig. Huruvida detta kommer ge resultat återstår att se, har aldrig jagat i några lodjursrika områden.. men han brukar jaga räv med stor passion om han får chansen :) har faktiskt haft ståndskall på räv, synd man inte visste det när man gick in...

Publicerat

Därför jag frågade var att Jämta skrev detta längre upp:

Och skriver man att en hund är formidabel på att jaga lodjur så ville jag gärna ha mer information om hur hon funkade!

Inte så vanligt att jämtarna används på lodjur i samma utsträckning som laikor, som verkar ha ett medfött stort kattintresse(hat)...

ja jag förstod de.. håller med dig, jämten är ju mer eller mindre avlad för älg och de krävs ex antal jakter och framförallt älgfall innan den är en duktig älghund. har jagat en del katt och de krävs betydligt mer av en jämte vid lojakt än vid älg.. dvs än mer träning och flera fall innan den är formidabel. men om jämta kunde svara på hur många som är skjutna så är spekulationerna slut..

Publicerat

nog hade man set 23 bilder om så var fallet,,men visst hör man om jämtar som jagar lo även,och vildkatter är ofta bra inkörs port...vi har knappt några kvar i byn nu B)

Publicerat
nog hade man set 23 bilder om så var fallet,,men visst hör man om jämtar som jagar lo även,och vildkatter är ofta bra inkörs port...vi har knappt några kvar i byn nu B)

ja jag har själv jämtar och jagar med annars hade jag inte vetat att de krävs mer träning.. :D

Publicerat

Visst blir man nyfiken! Formidabel vill inte säga lite.....själv hoppas jag man får chansen att testa stövaren på katt i vinter.

Publicerat

vår jämthundshane, Klövkampens Darko har vid många tillfällen jobbat superbra på lo. Han träar dom i flera timmar, med ett lite vassare skall än när han skäller älg... går dom ner ur trädet så jagar han upp dom igen o bryr sig inte nämnvärt om att han blir riven... en gång när husse kom in på ståndet då hade han honan i ett träd o ungen i ett annat.

Han funkar mkt bra på lo o jag hoppas han har nedärvt det till dotter o dotterdotter, vi får se -_-

Tyvär inte skjutet för honom för vi har inte haft nån tilldelning fören i fjol.. ja men då kom det nästan 1 meter snö så det blev ingen jakt

Publicerat
Visst blir man nyfiken! Formidabel vill inte säga lite.....själv hoppas jag man får chansen att testa stövaren på katt i vinter.

Tja!!

En av de Finska skyttarna som jag lärt känna när jag skjutit sporting i Finland, har en stövare som de sköt 12st loar för under förra hösten. Hans kompis stövare sköt dom 13st för, dom verkar ha gott om dessa katter. Han bor i trakterna av Sotkamo inte så långt från ryska gränsen. Nu kom jag av tråden men hoppas att det inte gjorde nått.

• 3 years later...
Publicerat

jag skulle kunna skicka liknande bilder på mina stövare. min äldsta stövarhane brukar äta samtidigt i samma skål som katter. den som påstår att man kan träna fram lodjurshundar på tamkatter har fel. dom luktar inte ens lika åt en hund, och är långt ifrån samma art. jag skulle bli jäkligt besviken om jag fick en jakt förstörd bara för att hunden engagerar sej i en sketen tamkatt.

Publicerat

ett hett tipps när det kommer till lodjurshundar: det är bra om hunden får riktigt med stryk av katten innan den är 1 år. då vet man om det är något att lägga tid på, och slipper således slösa bort 2-3 år på en hund som visar sej vara för vek för att jaga katt på ett effektivt sätt. sålla agnarna från vetet mao. så släpp på stora hankatter!

Publicerat

Min tik bet ihjäl en tamkatt under jakt i höstas var inte så roligt att knacka på hos den tanten. Tror hon skulle jaga lo om hon fick chansen sen vet jag inte om jag vill att hon gör det för jag antar att hundarna blir ganska sargade om de ger sig in i närkamp med dom

Publicerat

På vilket sett bra menar du med stryk? Sett hundar som jag tycker e bra på katt. Som har tryck men inte tar direkt kontakt med djuret. Tvivlar själv nu lite på det du säger Karlsson...

Publicerat

Hundar som tar stryk förlorar man alltid med att ha vilket vilt man än jagar..Tror viktigt att hunden får vinna så många gånger som möjligt istället för få stryk hehe...

Publicerat

så långt från en verklighet du är,,,,,,,,,,,,troll ,,annars har du ALDRIG haft egen hund eller jagat öht