Publicerat November 2, 200916 yr Hejsan på er alla Rävjägare. Jag letar efter en bra bössa för rävjakt ( lockjakt / Vakjakt ) Men vet inte riktigt vad jag ska ha. Val av cal osv då jag är rätt färsk på detta min 30-06 känns lite overkill. Har ni några tips får inte kosta mer än 5-10000 sen börjar nog frugan att skrika att jag är helt galen IGEN........ Tack på förhand Jocke
Publicerat November 2, 200916 yr 222Remington funkar i alla lägen. Hyfsat billig att skjuta med, framför allt om man laddar själv, bra utbud på kulor också. Liten rekyl. Gott om bra beggade vapen till bra priser, tex en Sako Vixen. Även 22 Hornet är fullt funkis. Jag kör med bägge dessa kalibrar till räven.
Publicerat November 2, 200916 yr börja fasst med en baikal ij-18 ? har en själv i 222 rem och den skjuter förbannat tätt, under 1 moa fått en fin 2 euros ring. enda nackdelen är ju att den är en baikal/rysk och att den är enkelskott. priset jag betalade 230 euro för en ny bössa. bössan kommer i en rad olika kalibrar från 22 lr till 9,3x74 om jag kommer ihåg rätt =)
Publicerat November 2, 200916 yr Hejsan på er alla Rävjägare.Jag letar efter en bra bössa för rävjakt ( lockjakt / Vakjakt ) Men vet inte riktigt vad jag ska ha. Val av cal osv då jag är rätt färsk på detta min 30-06 känns lite overkill. Har ni några tips får inte kosta mer än 5-10000 sen börjar nog frugan att skrika att jag är helt galen IGEN........ Tack på förhand Jocke Jag är inne på samma funderingar som dig men mina tankar går mot 6.5:55.
Publicerat November 2, 200916 yr 22-250..bra kulbana och vill man så väldigt mycket död...relativit billiga skott om man hittar remingtons fmj för 120kr ala 20st
Publicerat November 2, 200916 yr laddar du själv? i så fall kan jag komma på en massa roliga kalibrar Vad har du i garderoben idag?
Publicerat November 2, 200916 yr Författare laddar du själv? i så fall kan jag komma på en massa roliga kalibrar Vad har du i garderoben idag? Laddar inte själv Har varit inne på en vixen 222. Men vad är skillnaden på 222 och 22-250. är helt rudis på cal (men frågar man inte får man inte veta..) Jocke.
Publicerat November 2, 200916 yr Bara som jämförelse hur patronerna ser ut: Du kan också läsa lite om prestanda där. 22-250 äter betydligt mer pipa än en 222... 222: https://www.hornady.com/shop/?ps_session=60...5d1e5edf8e89f92 22-250: https://www.hornady.com/shop/?ps_session=60...5717a143c780856
Publicerat November 2, 200916 yr Vad har du för max skotthåll ? Det säger lite vad du ska ha för kaliber sen om du ska ha en klass 1 eller 2 är upp till dig själv. En klass 1 funkar som en reserv till högviltet också ifall nått skulle hända med din andra. Och en klass 2 känns mer rätt med tanke på knall , rekyl och som du säger overkill. Själv kör jag med 6,5. Mvh..
Publicerat November 2, 200916 yr En fördel med 6,5x55 och handladdning, är ju att man kan välja att ladda kl 2 patroner till småviltet, och kl 1 till högviltet. Sen bör du aldrig bli utan tomhylsor för omladdning, om du gräver lite i tomhylsebunken på skjutbanan... Gott om bra beggade vapen för liten peng också.
Publicerat November 2, 200916 yr En Tikka 65 i 6,5x55 med en RCC dämpare tycker jag skulle vara rätt medicin för att nita rävar, 100 grains kulor i bra fart så de blir på plats. Fördelen är att man har en extra klass 1 pang till den dag man står med den andra i bitar. /Christian
Publicerat November 2, 200916 yr Laddar inte själv En fördel med 6,5x55 och handladdning, är ju att man kan välja att ladda kl 2 patroner till småviltet, och kl 1 till högviltet.Sen bör du aldrig bli utan tomhylsor för omladdning, om du gräver lite i tomhylsebunken på skjutbanan...
Publicerat November 2, 200916 yr Författare Vad har du för max skotthåll ?Det säger lite vad du ska ha för kaliber sen om du ska ha en klass 1 eller 2 är upp till dig själv. En klass 1 funkar som en reserv till högviltet också ifall nått skulle hända med din andra. Och en klass 2 känns mer rätt med tanke på knall , rekyl och som du säger overkill. Själv kör jag med 6,5. Mvh.. Max skotthåll 150 m. Ska läsa på lite om cal det är mycket man ska veta. tackar för all hjälp jocke
Publicerat November 2, 200916 yr Max skotthåll 150 m. Ska läsa på lite om cal det är mycket man ska veta. tackar för all hjälp jocke Okej 150m. Det kan på många sätt va ett klokt val. På så "moderata" håll skjuter du in på 125-150m och behöver sen aldrig tänka på kulbanan om du inte skjuter på mycket korta håll. Ett tips oavsett vilken klass du väljer är att ta en vanlig kaliber då möter du nog troligast minst hinder. (en klass 1 klarar det en klass 2 gör fast inte tvärt om) /mvh.
Publicerat November 3, 200916 yr Håller absolut med Christian, en Tikka M/65 i 6,5 (har en själv). Den kan du ju använda som reserv till 30.06 :an åxå. Bra att öva med och skjuta på älgbanan med. Tycker även att du kanske inte ska stirra dig helt blind på kalibrar, utan välja en bössa som du gillar och passar.Men det finns sju drösvis med bra 6,5or till bra pris, så det borde ju gå att hitta nåt lämpligt. Och glöm inte ett bra sikte, med inte för grovt riktmedel om du skjuter på längre håll. Om du absolut vill ha en klass 2:a så finns det flera Sako Vixen 222. på blocket, fina smidiga byssor.
Publicerat November 3, 200916 yr En lite OT fråga här.. Vilken typ av kula ska jag satsa på för räv/kråka i 222r? Går det med vanliga FMJ, eller är det stor risk att räven springer och gömmer sig innan han avlider då? Min erfarenhet av katter säger mig att rovdjur har extremt bra flyktreflexer, och börja gräva upp ett stort stengryt för att se till att skottet verkligen fick avsedd effekt är inget jag vill behöva praktisera.. Har sett att det finns en uppsjö av kulor i 222r, helmantel, blyspets, plastspets, ballistic tip m.m. Ska jag prioritera en viss kultyp och vikt eller ska jag fokusera på att hitta en kula som skjuter bra i min bössa? MVH Erre
Publicerat November 3, 200916 yr En lite OT fråga här.. Vilken typ av kula ska jag satsa på för räv/kråka i 222r? Går det med vanliga FMJ, eller är det stor risk att räven springer och gömmer sig innan han avlider då? Min erfarenhet av katter säger mig att rovdjur har extremt bra flyktreflexer, och börja gräva upp ett stort stengryt för att se till att skottet verkligen fick avsedd effekt är inget jag vill behöva praktisera.. Har sett att det finns en uppsjö av kulor i 222r, helmantel, blyspets, plastspets, ballistic tip m.m. Ska jag prioritera en viss kultyp och vikt eller ska jag fokusera på att hitta en kula som skjuter bra i min bössa? MVH Erre Du måste självklart hitta en kula som passar i ditt vapen, annars får du det aldrig att funka precisionsmässigt. Jag kör enbart med rena varmintkulor till mina 22 vapen, som Varmint Grenade och V-Max, ingen räv eller kråkfågel går/flyger vidare efter en träff av dom kulorna. Men ska du t ex spara skinnet efter en räv så är det inte de lämpligaste kulorna, utan då är nog FMJ eller en hårdare blyspets att föredra.
Publicerat November 3, 200916 yr Du måste självklart hitta en kula som passar i ditt vapen, annars får du det aldrig att funka precisionsmässigt.Jag kör enbart med rena varmintkulor till mina 22 vapen, som Varmint Grenade och V-Max, ingen räv eller kråkfågel går/flyger vidare efter en träff av dom kulorna. Men ska du t ex spara skinnet efter en räv så är det inte de lämpligaste kulorna, utan då är nog FMJ eller en hårdare blyspets att föredra. Ja det förstår jag att de inte rör sig särskilt mycket efter en sån (hittade där de skjuter jordekorrar med Varmint Grenade) nu ska man bara hitta en affär som säljer sådan ammunition också Trots att jag bor hyfsat nära 2 vapenaffärer och ytterligare ett ställe som säljer ammunition, så är det inte så lätt att få tag i annat än det allra vanligaste.. Hittade på Vapex, men frakten får mig att avstå från en beställning därifrån tills jag inte är arbetssökande längre
Publicerat November 3, 200916 yr Rävar är svårskjutna på det sättet att vitala delar är ett litet område, en stor räv har en målbild som är kanske 7x12 cm i en mål som rinner som vatten över marken, jag skulle aldrig skjuta med en FMJ, inte ens i en klass 1 pang, min jaktlagskollega sköt en räv med 6,5x55 partition, träffade ovanför knäet, lite splitter i kroppen och kulan for ut o iväg, dryga 5 km senare ställdes den av goda hundar under ett hus och togs av daga. Om jag minns rätt får man inte skjuta räv med en FMJ i klass 2-3 utan där måste det vara expanderade ammo. V-max, BT, SST, Varmint grenade är sådant som om de träffar viltet skickar ut en dödlig dos av splitter i en fin radie kring träffen. Efter att med 58 grains V-max i min 6 mm TCU ha skjutit ett rå och två nötisar kunde jag konstatera att nötisar om man träffar den i näbben och genom kroppen blir cirka 2 meter långa och lätt skingrade med sagda kula. Rået träffade jag i spjälstaketet och det var mycket modesta skador på det. /Christian
Publicerat November 3, 200916 yr Om jag minns rätt får man inte skjuta räv med en FMJ i klass 2-3 utan där måste det vara expanderade ammo./Christian Nja, det står att i kl 3 så får kulan vara av valfri konstruktion.
Publicerat November 3, 200916 yr Klass 3 "kraven på ammunitionen i klass 3 är att kulan väger minst 2,5g och har ett värde på E100 som minst är 200 J."
Publicerat November 3, 200916 yr Det där är en klurig formulering, det stämmer ju, men å andra sidan det är synd om dem som går ut för att jaga räv med 22H FMJ, det är ju att handikappa sig rejält. /C
Publicerat November 3, 200916 yr Det där är en klurig formulering,det stämmer ju, men å andra sidan det är synd om dem som går ut för att jaga räv med 22H FMJ, det är ju att handikappa sig rejält. /C Ja jag säger inte emot dig, tycker själv att FMJ är ett skit på annat än fågel. Men 22 Hornet och en Sierra Hornet Varminter 45 grs i 900 m/s på räv är grejor det..