Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bågjakt och jag

Featured Replies

Publicerat

Hejsan allihop

Eftersom detta är mitt första inlägg ska jag skriva lite allmänt först.

Jag heter Thorsten och bor 2mil söder om Örebro. Jag tog jägarexamen i början av året med syfte på att jaga med pilbåge. På Scandinavian Game Fair i år i Örebro träffade jag några Bågjägare (bl.a. JS som visade mig till det här forumet) och jag blev medlem i bågjägarförbundet på en gång.

Förra fredag har jag varit i Stockholm hos Scandinavian Bowhunting och tog - efter provskjutning och lite fakta - en Bowtech Sniper med mig. Bra compount enligt mina uppfattningar. Men som den vise mannen sa: "Vad vet jag?". Den är rolig att skjuta med i alla fall.

Nu har jag kommit så här långt. Varför skriver jag nu då?

Jo, det har tagit stop och då behöver jag lite hjälp.

Jag behöver först och främst ett IBEP examen.

Som jag förstår behöva jag vänta tills det blir en helg-kurs erbjuden på bågjägarförbundet igen.

US staten Michigan har en hemsida, där de erbjuder en IBEP online-kurs. Jag har sugit ner alla sidor och skapat ett enkelt DIN A5 häfte som jag jobba med sedan några veckor nu.

Mitt alternativ till helg-kursen är altså att göra teorin online och sedan åka till MI för att göra skjutprovet.

Hur har ni gjort?

Tillägsfråga: Behöver jag utöver IBEP nånting för att få jaga med pilbåge på dem olika ställen (Åland, Danmark, USA, mm.)?

Tack för hjälpen !

Publicerat
Hejsan allihop

Jag heter Thorsten och bor 2mil söder om Örebro. Jag tog jägarexamen i början av året med syfte på att jaga med pilbåge. På Scandinavian Game Fair i år i Örebro träffade jag några Bågjägare (bl.a. JS som visade mig till det här forumet) och jag blev medlem i bågjägarförbundet på en gång.

Förra fredag har jag varit i Stockholm hos Scandinavian Bowhunting och tog - efter provskjutning och lite fakta - en Bowtech Sniper med mig. Bra compount enligt mina uppfattningar. Men som den vise mannen sa: "Vad vet jag?". Den är rolig att skjuta med i alla fall.

Som jag förstår behöva jag vänta tills det blir en helg-kurs erbjuden på bågjägarförbundet igen.

US staten Michigan har en hemsida, där de erbjuder en IBEP online-kurs. Jag har sugit ner alla sidor och skapat ett enkelt DIN A5 häfte som jag jobba med sedan några veckor nu.

Mitt alternativ till helg-kursen är altså att göra teorin online och sedan åka till MI för att göra skjutprovet.

Hur har ni gjort?

Tillägsfråga: Behöver jag utöver IBEP nånting för att få jaga med pilbåge på dem olika ställen (Åland, Danmark, USA, mm.)?

Tack för hjälpen !

Hej och välkommen, kul att du fattat tycke för denna emminenta jaktform :ph34r:

När det gäller IBEP kommer det troligen hållas kurser i sverige snart, och du har säkert ingen brdådska

Vi kommer säkert hålla kurs på Åland med snart, MEN min rekomendation är att ta det i Sverige för dan är inte

omöjligt att om det blir lagligt i sverige måste du som svensk ta IBEP i Sverige, jag vet att detta låter underligt

men har fått vissa indikationer på att det kan bli så, åka till USA för ett skjutprov är totalt överambitiöst, men ta gärna teorin

online som en övning inför den svenska kursen.

När det gäller olika länders regler, gå till

http://www.europeanbowhunting.org/index.ph...6&Itemid=30

Där hittar du alla länder samt reglerna för dem.

Publicerat
Hejsan allihop

Hur har ni gjort?

Tack för hjälpen !

Hej!

Kul att du hittat hit. Jag ska kortfattat försöka förklara läget med IBEP.

Ibep hålls mycket riktigt av SBJF. Man går en 2 dagars kurs vanligtvis över en helg.

Grundkravet för att få gå IBEP i Sverige är medlemskap i SBJF och komplett svensk jägareexamen.

Om du ska jaga på Åland så behöver du göra det Åländska skjutprovet utöver IBEP.

Det ger dig även möjlighet att jaga i Danmark utan att göra det Danska bågjägareprovet.

I USA är Ibep ett krav i vissa delstater. Men inte alla.

Är det inte lite att krångla till det att åka till USA och göra ett skjutprov. Visserligen är USA ett trevligt land att besöka och jaga i.

Om du ändå ska åka dit så är det ju detsamma om du gör provet där. Se till att få ett examensbevis med dig hem bara.

Passa även på att handla som en tjej på Cabelas i Dundee, det gör jag varje gång jag kommer dit! :ph34r:

Håll för övrigt utkik på www.bagjakt.org för nästa kurs!

Publicerat
Hej!

Kul att du hittat hit. Jag ska kortfattat försöka förklara läget med IBEP.

Ibep hålls mycket riktigt av SBJF. Man går en 2 dagars kurs vanligtvis över en helg.

Grundkravet för att få gå IBEP i Sverige är medlemskap i SBJF och komplett svensk jägareexamen.

Om du ska jaga på Åland så behöver du göra det Åländska skjutprovet utöver IBEP.

Det ger dig även möjlighet att jaga i Danmark utan att göra det Danska bågjägareprovet.

I USA är Ibep ett krav i vissa delstater. Men inte alla.

Är det inte lite att krångla till det att åka till USA och göra ett skjutprov. Visserligen är USA ett trevligt land att besöka och jaga i.

Om du ändå ska åka dit så är det ju detsamma om du gör provet där. Se till att få ett examensbevis med dig hem bara.

Passa även på att handla som en tjej på Cabelas i Dundee, det gör jag varje gång jag kommer dit! :ph34r:

Håll för övrigt utkik på www.bagjakt.org för nästa kurs!

Du handlar alltid som en tjej!

Publicerat
Du handlar alltid som en tjej!

Ja, men det är för att jag kan och vill!

Publicerat

Visst är det ambitiöst, men vad ska man göra? Det behöver finnas åtminstone en sak som visar att man är galen.

Vi har en bekannt där också, som vi skulle besöka.

Att ha en helg-kurs i Sverige låter alldeles utmärkt. Jag håller ögonen öppen !

Hur ser det ut med en lokalförening i Örebro? På bagjakt.org verka det inte så att det finns nån direkt i närheten. Men det finns väl bågjägare där med, eller?

Publicerat

Jag skulle också vilja plugga lite innan jag går en helg kurs. Så skulle du kunna ge mig länken till denna online-kurs?

Mvh

Jocke

Publicerat
Jag skulle också vilja plugga lite innan jag går en helg kurs. Så skulle du kunna ge mig länken till denna online-kurs?

Mvh

Jocke

http://www.nbef.org/